@Jeppe Bundsgaard på Mastodon @Chris Jakobsen @Simon Justesen @Benjamin Lyng Jørgensen @Anders Lund - Hey alle!
Ikke-kategoriseret
2
Posters
1
Visninger
-
@Jeppe Bundsgaard på Mastodon @Chris Jakobsen @Simon Justesen @Benjamin Lyng Jørgensen @Anders Lund - Hey alle!
Der er ingen tvivl om at Hubzilla i sin nuværende form ikke er egnet til, for eksempel, min mor. Grunden til at jeg har foreslået det er at protokollen og backenden (et interessant dansk ord) har nogle fordele som de andre protokoller ikke har (det vender jeg lige tilbage til) og at man i høj grad kan lave "themes" ligesom man kan i Wordspress og at det er plugindrevet - man kan altså lave et brugerinterface og tilføje funktionalitet selv.
Det er ikke nogen vidunderløsning - det kræver en del arbejde - men der foregår udvikling og jævnlige opdateringer på projektet og jeg er, gennem Harald Eilertsen, i kontakt med udviklerne.
(I det følgende må I lige bære over med mig. Det er nok som at få forklaret den almene relativitetsteori af en nyklækket student. Det er bare for at få noget af det med protokollerne på plads.)
Zot/Nomad er protokollen er ikke så udbredt, men først of fremmest brugt i Hubzilla og andre projekter baseret på Mike Macgirvins arbejde. Protokollen har til gengæld en del gode ting især en generelt system til at gøre profiler flytbare. Det er derfor det har skiftet navn til Nomad.
Hvor ActivityPub, lidt ligesom (forekommer det mig) det store, minimalistiske skærmprojekt Wayland, har en smuk abstrakt og generisk ide, så mangler der simpelthen faste typer og metoder hvilket jo blandt andet kan ses på hvor dårligt indlæg/posts deles mellem for eksempel Mastodon og Pixelfed. De gamle protokoller gjorde en del ud af at sørge for at der var overensstemmelse mellem hvad et billede, en privat besked, en videredeling og så videre var også selvom det var helt forskellige projekter med forskellige protokoller. Det er nemmere at dele pænt mellem Hubzilla og Diaspora, end det er mellem Mastodon og Pixelfed (baseret på min egen erfaring). Desuden er der tekstformattering, sikkerhed og så den her famøse Nomad protokol der i øvrigt er ved at blive lavet til AP af det opfinder, Mike Macgirvin. -
Der er ingen tvivl om at Hubzilla i sin nuværende form ikke er egnet til, for eksempel, min mor. Grunden til at jeg har foreslået det er at protokollen og backenden (et interessant dansk ord) har nogle fordele som de andre protokoller ikke har (det vender jeg lige tilbage til) og at man i høj grad kan lave "themes" ligesom man kan i Wordspress og at det er plugindrevet - man kan altså lave et brugerinterface og tilføje funktionalitet selv.
Det er ikke nogen vidunderløsning - det kræver en del arbejde - men der foregår udvikling og jævnlige opdateringer på projektet og jeg er, gennem Harald Eilertsen, i kontakt med udviklerne.
(I det følgende må I lige bære over med mig. Det er nok som at få forklaret den almene relativitetsteori af en nyklækket student. Det er bare for at få noget af det med protokollerne på plads.)
Zot/Nomad er protokollen er ikke så udbredt, men først of fremmest brugt i Hubzilla og andre projekter baseret på Mike Macgirvins arbejde. Protokollen har til gengæld en del gode ting især en generelt system til at gøre profiler flytbare. Det er derfor det har skiftet navn til Nomad.
Hvor ActivityPub, lidt ligesom (forekommer det mig) det store, minimalistiske skærmprojekt Wayland, har en smuk abstrakt og generisk ide, så mangler der simpelthen faste typer og metoder hvilket jo blandt andet kan ses på hvor dårligt indlæg/posts deles mellem for eksempel Mastodon og Pixelfed. De gamle protokoller gjorde en del ud af at sørge for at der var overensstemmelse mellem hvad et billede, en privat besked, en videredeling og så videre var også selvom det var helt forskellige projekter med forskellige protokoller. Det er nemmere at dele pænt mellem Hubzilla og Diaspora, end det er mellem Mastodon og Pixelfed (baseret på min egen erfaring). Desuden er der tekstformattering, sikkerhed og så den her famøse Nomad protokol der i øvrigt er ved at blive lavet til AP af det opfinder, Mike Macgirvin.@katharsisdrill Det fik du forklaret på højt niveau
Så gå bare i gang med at forklare relativitetsteorien også