Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Boykot USA - praktiske tips
  3. At leve uden amerikansk teknologi i EU: Et realistisk valg eller en praktisk illusion?

At leve uden amerikansk teknologi i EU: Et realistisk valg eller en praktisk illusion?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Boykot USA - praktiske tips
boykotusa
12 Indlæg 8 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • M mittoken@feddit.dk

Det er nok ikke muligt at skifte nu. Men i min optik er det ikke forsvarligt at fortsætte med den nuværende afhængighed af amerikansk tech. Det er med andre ord ikke vigtigst hvad der er lettest, billigst eller endda bedst. Vi deler ikke værdifællesskab med USA, de truer os på sikkerhed, vi er nødt til at finde andre veje.

olepoulsen@friendica.dkO This user is from outside of this forum
    olepoulsen@friendica.dkO This user is from outside of this forum
    olepoulsen@friendica.dk
    wrote sidst redigeret af

@SorteKanin @mittoken Sådan som jeg læser artiklen så er det i høj grad muligt at skifte på næsten alle områder. Alle, både virksomheder, det offentlige og privat kan nu, og har længe kunnet, tage et stort skridt væk fra en syg it-industri.

Nogle gange lyder snakken med folk der bruger Microsoft, Google eller Apple sku som en flok alkoholikere der både benægter afhængigheden og den skadelige virkning og samtidig ikke tror på at man kan komme fri.

S 1 Reply Last reply
    6
    • olepoulsen@friendica.dkO olepoulsen@friendica.dk

@SorteKanin @mittoken Sådan som jeg læser artiklen så er det i høj grad muligt at skifte på næsten alle områder. Alle, både virksomheder, det offentlige og privat kan nu, og har længe kunnet, tage et stort skridt væk fra en syg it-industri.

Nogle gange lyder snakken med folk der bruger Microsoft, Google eller Apple sku som en flok alkoholikere der både benægter afhængigheden og den skadelige virkning og samtidig ikke tror på at man kan komme fri.

S This user is from outside of this forum
      svenni@feddit.dk
      wrote sidst redigeret af

Enig. Jeg er overbevist om at man som privatperson kan gøre rigtig meget. Hvis bare dette var vigtigere for flere.

1 Reply Last reply
      4
      • sortekanin@feddit.dkS sortekanin@feddit.dk
        This post did not contain any content.
        U This user is from outside of this forum
        undercoat2141@feddit.dk
        wrote sidst redigeret af

Jeg tror, at vi skal have gang i civilsamfundet med hjælp og støtte til overgangen til linux fra windows/mac. Frivillige foreninger er vejen frem. Når jeg vender tilbage til arbejde, så har jeg planer om at lave en supportgruppe. Dog er jeg i tvivl om jeg må. Vores computere er låste og overvågede, hvilket nok ikke er muligt på linux.

sortekanin@feddit.dkS K 2 Replies Last reply
        4
        • U undercoat2141@feddit.dk

Jeg tror, at vi skal have gang i civilsamfundet med hjælp og støtte til overgangen til linux fra windows/mac. Frivillige foreninger er vejen frem. Når jeg vender tilbage til arbejde, så har jeg planer om at lave en supportgruppe. Dog er jeg i tvivl om jeg må. Vores computere er låste og overvågede, hvilket nok ikke er muligt på linux.

sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
          sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
          sortekanin@feddit.dk
          wrote sidst redigeret af

Dog er jeg i tvivl om jeg må. Vores computere er låste og overvågede, hvilket nok ikke er muligt på linux.

Hvad mener du med “låst”? Diskkryptering? Eller kontrol af hvad der kan installeres af software? Begge ting kan man sagtens på Linux.

I forhold til overvågning tror jeg ikke det er umuligt, men det kommer måske an på hvad slags overvågning du mener og jeg ved ikke om der findes noget software til overvågning af Linux på samme måde som Windows, bare fordi der nok ikke har været en målgruppe for det før. Så kan man diskutere om man overhoved bør overvåge medarbejderes computere (generelt vil jeg sige nej) men det er en anden diskussion end valg af operativsystem.

U 1 Reply Last reply
          2
            jrossstocholm@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
            jrossstocholm@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
            jrossstocholm@friendica.dk
            wrote sidst redigeret af
            @SorteKanin Der er mine øjne noget med at lægge det rigtige niveau for den enkelte. Succeskriteriet behøver ikke nødvendigvis at skifte 100% - mindre kan også gøre det.
            1 Reply Last reply
            4

Dog er jeg i tvivl om jeg må. Vores computere er låste og overvågede, hvilket nok ikke er muligt på linux.

Hvad mener du med “låst”? Diskkryptering? Eller kontrol af hvad der kan installeres af software? Begge ting kan man sagtens på Linux.

I forhold til overvågning tror jeg ikke det er umuligt, men det kommer måske an på hvad slags overvågning du mener og jeg ved ikke om der findes noget software til overvågning af Linux på samme måde som Windows, bare fordi der nok ikke har været en målgruppe for det før. Så kan man diskutere om man overhoved bør overvåge medarbejderes computere (generelt vil jeg sige nej) men det er en anden diskussion end valg af operativsystem.

undercoat2141@feddit.dk
              wrote sidst redigeret af

Ja det er helt sikkert praktisk muligt. Jeg var upræcist. Umuligheden er organisatorisk. Jeg tror ikke, at vores it-afdeling har ressourcer til at administrere og sætte sig ind i den type software til et operativsystem, som de kun kender begrænset.

1 Reply Last reply
              2
              • U undercoat2141@feddit.dk

K This user is from outside of this forum
                krydret_ismaskine@feddit.dk
                wrote sidst redigeret af

Alt er sådan set teknisk muligt, i Unix-verdenen har man helt fra starten arbejdet med forskellige lag af brugerettigheder. Især i tiden med mainframes og tynde klienter havde man virkelig stram opdeling mellem system og brugere.

Microsoft har nogle gode værktøjer som mere findelte rettigheder, group policies og selvfølgelig integrationen med Active Directory/EntraID.

Der er intet der står i vejen for at gøre lignende på *nix-systemer. F.eks. har NSS (Name Service Switch) existeret længe og definerer hvor man refererer sine konti og rettigheder fra, lokalt eller fra LDAP eller andre services. Det er meget fleksibelt.

Man kan udvide sine bruger/filrettigheder de standard læs/skriv/eksekver på bruger/gruppe/andre-niveau med access control lists, og fordi *nix er fundamentalt netværksbaseret fra starten, fungerer hjemmemapper på tværs af netværksfilsystemer som en helt integreret ting, i modsætning til OneDrive mv. som kan være et helt cirkus.

Der er også ret avanceret mulighed for forskellig adgangskontrol med password, 2-faktor, biometrisk input og mere til.

Vi lever bare i en verden hvor næsten alle firmaer er meget Microsoft-tunge og de fleste IT-folk reelt kun kender MS-økosystemet.

Linux giver endda en masse muligheder som ikke er praktisk mulige på Windows. Det er relativt nemt at have et “immutable” system hvor det simpelthen er umuligt for brugere at ændre på operativsystemet eller installeret software, det er totalt skrivebeskyttet og det eneste de kan ændre på er deres egne filer.

Og det kan låses meget stramt ned så kun kryptografisk verificerede programmer kan eksekveres. Alternativt kan programmer køres i individuelle sandboxes med meget begrænsede muligheder for kontakt med resten af systemet.

Der er også muligheder i Windows til lignende sikkerhed; Deep Freeze har eksisteret siden 1990’erne, og siden Windows Vista har der været funktioner som UAC til at begrænse kørsel af usikker software. Men det hele er begrænset af arkitekturen i Windows der ikke helt er skruet sammen til det fra starten, og ikke mindst en masse software der bare ikke kan køre rigtigt under de nødvendige begrænsninger.

1 Reply Last reply
                3
                • M mittoken@feddit.dk

Det er nok ikke muligt at skifte nu. Men i min optik er det ikke forsvarligt at fortsætte med den nuværende afhængighed af amerikansk tech. Det er med andre ord ikke vigtigst hvad der er lettest, billigst eller endda bedst. Vi deler ikke værdifællesskab med USA, de truer os på sikkerhed, vi er nødt til at finde andre veje.

krydret_ismaskine@feddit.dk
                  wrote sidst redigeret af

Privat har jeg primært brugt Linux og open source siden 2002 og eksklusivt siden omkring 2015/16, Windows 10 var der hvor jeg sagde farvel til Windows.

Desværre har jeg endnu til gode at møde danske firmaer der har sagt nej tak til Microsoft (og Apple), ud over nogle få enkeltmandsvirksomheder og andre småfirmaer.

S 1 Reply Last reply
                  3
                  • K krydret_ismaskine@feddit.dk

Privat har jeg primært brugt Linux og open source siden 2002 og eksklusivt siden omkring 2015/16, Windows 10 var der hvor jeg sagde farvel til Windows.

Desværre har jeg endnu til gode at møde danske firmaer der har sagt nej tak til Microsoft (og Apple), ud over nogle få enkeltmandsvirksomheder og andre småfirmaer.

svenni@feddit.dk
                    wrote sidst redigeret af

Ja det er virkelig en skam at det skal være så svært at komme væk fra de store yech virksomheder.

Jeg prøvede proton meet i går ifm. privat planlægning. Det fungerede rigtig godt.

1 Reply Last reply
                    2
                      H This user is from outside of this forum
                      H This user is from outside of this forum
                      hvidehenning@feddit.dk
                      wrote sidst redigeret af

Jeg tror der skal komme et folkeligt pres. Jeg er selv holdt op med at bruge instagram, twitter osv. Hver gang familie og venner sende links til sjove film, så svarer jeg at jeg desværre ikke kan se det.

Jeg er begyndt at bruge fediverse aktivt. Folk er der hvor andre er. De fleste vil nok gerne væk fra facebook, men det er der alle de andre er.

1 Reply Last reply
                      4
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.