Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Idéer & tiltag
  3. Datafellesskap i Norge!

Datafellesskap i Norge!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Idéer & tiltag
foreningerfarvelbigtechnorwaynorgedata.coop
77 Indlæg 22 Posters 1.9k Visninger 5 Watching
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P papiris

    Møte angående Datafellesskap

    ti. 29 april 2025 20:00 - 21:15

    Referent: @hopland@snabelen.no (BigBabyThor)

    Med i møte:

    • Torjus S.E.
    • @derhagen@snabelen.no
    • @papiris@fribygda.no
    • @Roy @roybohmer@snabelen.no
    • @tk@mastodon.green
    • @benjaoming@social.data.coop (Balder)
    • Jacob
    • @letterbeen@snabelen.no @letterbeen (Martin)
    • @ruben@social.cloudless.world @rsolva (Ruben)
    • BigBabyThor
    • Kari

    Hvordan funker “datafellesskapet” coop.data?

    Balders forklaring

    Ideen med “Data-coop” er vi kan samle open source produkter som Nextcloud, passord behandlere, osv i en felles tjeneste blant en gruppe mennesker.

    Danskene startet med Matrix, Mastodon og Nextcloud. De gikk så videre til å inkludere passord behandler fordi man ikkje kan stole helt på passord tjenester man ikkje har kontroll over.

    Alle tjenester er konfigurert som docker/konteiner bilder med en Ansible konfigurasjon, med docker-compose for å sette opp mange tjenester per person.

    Man burde momse på medlemskapene, for å gjøre ting enkelt. Hvis man bare opprettholder det manualt spør man om problemer. Derfor hjelper det veldig å formalisere medlemskapene via en form av skatting sånn at man kan ta det med ro.

    De kjører alle sine tjenester på 1 ut av 2 maskiner, den andre som er en failover. De tenker på å faktisk få nye lokasjoner for å blande tjenester med hverandre over internett. De vil utvide til en “minirack” server for å gjøre den enklere å ivareta, bla at den bruker mindre strøm.

    Ikkje alle tjenester er delt. Noen tjenester har man hver for seg, som NextCloud og passord behandler, men ting som Pixelfed og Mastodon holder dem som delt fordi det er felles platformer.

    Spørsmål til Balder (og svar)

    Hvor trygt er medlemssystemet?

    De har selv skrevet medlemssystemet selv og det består av ett python prosjekt. Det er et fellesprosjekt.
    https://git.data.coop/data.coop/membersystem

    Terms og lignende?

    “Acceptable Usage Policy” er den selvlagde avtalen mellom tjeneste og brukermedlem, som har nulltoleranse for giftighet. Alt modereres igjennom Mastodon.

    https://git.data.coop/data.coop/dokumenter/src/branch/main/Acceptable Usage Policy.md

    Referanser:

    • https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge - Fedi.dk forum post
    • https://fribygda.no/@papiris/114151095530326191 - Mastodon post av @papiris@fribydga.no
    • https://data.coop/ - Nettsiden for Data.coop
    • https://git.data.coop/data.coop - Data.coop sine git kildekodebrønner / repo
    • https://fedi.dk - Fedi.dk domene
    • https://www.infomaniak.com/en - En organisasjon som hjelper deg å flytte clouden din vekk fra Google
    A Offline
    A Offline
    anderscs
    wrote on sidst redigeret af
    #52

    @papiris Jeg er interessert i å opprette en norsk ATproto server (PDS). Jeg har en allerede kjørende på pds.softeno.io. Er dette interessant for data.coop?

    1 Reply Last reply
    0
    • K Offline
      K Offline
      kariesta
      wrote on sidst redigeret af
      #53

      Hva er ståa her nå egentlig? Hva er neste ting å fikse?
      Jeg vil gjerne bidra, men venter til ting virker litt mer landet.

      P 1 Reply Last reply
      0
      • K kariesta

        Hva er ståa her nå egentlig? Hva er neste ting å fikse?
        Jeg vil gjerne bidra, men venter til ting virker litt mer landet.

        P Offline
        P Offline
        papiris
        wrote on sidst redigeret af papiris
        #54

        @kariesta Supert at du vil bidra! Dette er ståa:

        Status

        Konsensus ser ut til å være at vi starter med blåkopi av data.coops digitale infrastruktur, dokumenter og nettside, oversatt og med lokale tilpasninger.

        Jeg mener vi bør bruke Skyfritt sin Forgejo-instans til oversettelse og tilpasning, hvis de er villige til å hoste våre andre felles tjenester også (for en rettferdig kompensasjon). Det er ikke heldig at brukerregistreringen deres ikke er offentlig tilgjengelig, men Skyfritt er potensielt serverpartneren vår, så vi bør bygge gjensidig tillit gjennom mindre kritisk samarbeid først (dvs disse lokale tilpasningene av data.coop).
        Eventuelt kan vi bruke Codeberg, som er en ideelt driftet forgejo-instans med åpen brukerregistrering. Ulempen med Codeberg er at vi ikke får “dyppet tåa uti vannet” med Skyfritt.
        Hva tenker dere?

        Jeg er på togreise i Europa og møter hackere, kooperativister og fagforeningsfolk underveis. @sjn@chaos.social viste meg rundt i @hackeriet@chaos.social (råkul plass forresten!), og det kan godt funke rent praktisk å ha server hos dem, men tilgangen til serverrommet og utstyret der inne er relativt åpen. Rommet er plassert i kjelleren av kultursenteret Hausmania, og om jeg forsto rett kan folk med tilgang til Hausmania eller det okkuperte-nå-legaliserte bokollektivet i nabobygget relativt lett komme seg til serverne.
        Det må noe arbeid til for å eventuelt lage pålitelig fysisk adgangskontroll til serverne. Dør, elektronisk dørlås, låsbar dør til serverkabinett, annen løsning for avtrekkslufting (går nå en lufteslange gjennom et kjellervindu, som kan nås via bakgården), o.l.

        Hva tenker dere?

        Denne helga er jeg i Danmark, så igår møttes @halfd@social.data.coop i styret til data.coop og jeg til en lang lunsj der vi snakket mye om arbeiderkooperativer, data.coop og øvrige initiativer for digital sjølråderett gjennom fellesskap, slik som https://ukrudt.net. Han fortalte blant annet at data.coop er to enheter, ett kooperativ som eier serveren og gjør brorparten av den økonomiske aktiviteten (innkjøp, utgifter), og en forening som bruker infrastrukturen. Deres struktur har utviklet seg over tid, så jeg tror ikke vi nødvendigvis må ‘gjøre alt rett’ fra starten av heller. Det kan være en god idé å sette medlemskontingenten høyt nok til at vi får råd til å registrere oss som kooperativ i fremtiden.

        Jeg var også innom @labitat@chaos.social, et hackerspace i København. De har en kolokasjonsløsning (et låst rackskap med folks mini-pcer (NUC-aktige bokser) inni) som medlemmer kan bruke for 200dkk/mnd, om jeg husker rett. Det var veldig behagelig temperatur inni skapet, kanskje 25°C. Det blir ikke praktisk å være fysisk ansvarlig for en server plassert i utlandet, men løsninga deres kan være til inspirasjon.

        Hva som vil bli datafellesskapets løpende kostnader er litt uvisst, og avhenger av hvor vi går for å ha serverplass.

        Om vi går for Hackeriet, er dette mine overslag:

        • anskaffe en energieffektiv server (8k brukt på finn, eventuelt har medlemmene våre noe hardware de kan donere?)
        • oppgradere serverrommet (4k, pluss ~20 dugnadstimer)
        • strøm og internett fra Hackeriet (40-60kWt, kanskje 500kr mnd tilsammen?)

        @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva har skyfritt mulighet til å hoste datafellesskapet? hva vil det koste oss?

        Ting å gjøre

        1. Forberede stiftelsesmøte. Åpen innkalling til stiftingen må utsendes minst 14 dager før møtet finner sted. Vi bør ha forslag til vedtekter klare til da. Foreslår at møtet blir hybrid, og at vi som bor rundt omkring i landet kan invitere til deltakelse lokalt. Vi bør sende en notis om stiftelsesmøte til lokalaviser.
        2. Finne navne-alternativer og domener. Fordi bot-er tråler internett etter diskusjoner om domenenavn, og registrerer dem før folka i diskusjonen får gjort det selv, bør vi diskutere valg av navn og domene i et lukket forum. Etter forrige møte laget vi en skjult matrix-chat for formålet, kontakt meg eller skriv matrix-brukeren din her for å bli invitert. Stiftelsesmøte bestemmer navnet og domenet vi bruker, men det er bra å diskutere det på forhånd.
        3. Oversette og gjøre lokale tilpasninger av data.coops interne dokumenter, nettside og digitale infrastruktur.
        4. Forhøre oss om serverplass hos Skyfritt

        Jeg er på reise frem til 12. juni, og blir for det meste opptatt med å møte og lære av datafellesskap, fagforeningsfolk og kooperativer (pluss at jeg sykler Toscana rundt med kompiser 22.-28. mai), så tror det er best om noen andre tar hovedansvar for koordinering av initiativet fremover. @audunmb@todon.nl , @hallvors @hallvors@oslo.town , @thomasBE : kan dere tre ta ansvar for koordineringa videre?

        @anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no

        sjn@chaos.socialS K 2 Replies Last reply
        3
        • P papiris

          @kariesta Supert at du vil bidra! Dette er ståa:

          Status

          Konsensus ser ut til å være at vi starter med blåkopi av data.coops digitale infrastruktur, dokumenter og nettside, oversatt og med lokale tilpasninger.

          Jeg mener vi bør bruke Skyfritt sin Forgejo-instans til oversettelse og tilpasning, hvis de er villige til å hoste våre andre felles tjenester også (for en rettferdig kompensasjon). Det er ikke heldig at brukerregistreringen deres ikke er offentlig tilgjengelig, men Skyfritt er potensielt serverpartneren vår, så vi bør bygge gjensidig tillit gjennom mindre kritisk samarbeid først (dvs disse lokale tilpasningene av data.coop).
          Eventuelt kan vi bruke Codeberg, som er en ideelt driftet forgejo-instans med åpen brukerregistrering. Ulempen med Codeberg er at vi ikke får “dyppet tåa uti vannet” med Skyfritt.
          Hva tenker dere?

          Jeg er på togreise i Europa og møter hackere, kooperativister og fagforeningsfolk underveis. @sjn@chaos.social viste meg rundt i @hackeriet@chaos.social (råkul plass forresten!), og det kan godt funke rent praktisk å ha server hos dem, men tilgangen til serverrommet og utstyret der inne er relativt åpen. Rommet er plassert i kjelleren av kultursenteret Hausmania, og om jeg forsto rett kan folk med tilgang til Hausmania eller det okkuperte-nå-legaliserte bokollektivet i nabobygget relativt lett komme seg til serverne.
          Det må noe arbeid til for å eventuelt lage pålitelig fysisk adgangskontroll til serverne. Dør, elektronisk dørlås, låsbar dør til serverkabinett, annen løsning for avtrekkslufting (går nå en lufteslange gjennom et kjellervindu, som kan nås via bakgården), o.l.

          Hva tenker dere?

          Denne helga er jeg i Danmark, så igår møttes @halfd@social.data.coop i styret til data.coop og jeg til en lang lunsj der vi snakket mye om arbeiderkooperativer, data.coop og øvrige initiativer for digital sjølråderett gjennom fellesskap, slik som https://ukrudt.net. Han fortalte blant annet at data.coop er to enheter, ett kooperativ som eier serveren og gjør brorparten av den økonomiske aktiviteten (innkjøp, utgifter), og en forening som bruker infrastrukturen. Deres struktur har utviklet seg over tid, så jeg tror ikke vi nødvendigvis må ‘gjøre alt rett’ fra starten av heller. Det kan være en god idé å sette medlemskontingenten høyt nok til at vi får råd til å registrere oss som kooperativ i fremtiden.

          Jeg var også innom @labitat@chaos.social, et hackerspace i København. De har en kolokasjonsløsning (et låst rackskap med folks mini-pcer (NUC-aktige bokser) inni) som medlemmer kan bruke for 200dkk/mnd, om jeg husker rett. Det var veldig behagelig temperatur inni skapet, kanskje 25°C. Det blir ikke praktisk å være fysisk ansvarlig for en server plassert i utlandet, men løsninga deres kan være til inspirasjon.

          Hva som vil bli datafellesskapets løpende kostnader er litt uvisst, og avhenger av hvor vi går for å ha serverplass.

          Om vi går for Hackeriet, er dette mine overslag:

          • anskaffe en energieffektiv server (8k brukt på finn, eventuelt har medlemmene våre noe hardware de kan donere?)
          • oppgradere serverrommet (4k, pluss ~20 dugnadstimer)
          • strøm og internett fra Hackeriet (40-60kWt, kanskje 500kr mnd tilsammen?)

          @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva har skyfritt mulighet til å hoste datafellesskapet? hva vil det koste oss?

          Ting å gjøre

          1. Forberede stiftelsesmøte. Åpen innkalling til stiftingen må utsendes minst 14 dager før møtet finner sted. Vi bør ha forslag til vedtekter klare til da. Foreslår at møtet blir hybrid, og at vi som bor rundt omkring i landet kan invitere til deltakelse lokalt. Vi bør sende en notis om stiftelsesmøte til lokalaviser.
          2. Finne navne-alternativer og domener. Fordi bot-er tråler internett etter diskusjoner om domenenavn, og registrerer dem før folka i diskusjonen får gjort det selv, bør vi diskutere valg av navn og domene i et lukket forum. Etter forrige møte laget vi en skjult matrix-chat for formålet, kontakt meg eller skriv matrix-brukeren din her for å bli invitert. Stiftelsesmøte bestemmer navnet og domenet vi bruker, men det er bra å diskutere det på forhånd.
          3. Oversette og gjøre lokale tilpasninger av data.coops interne dokumenter, nettside og digitale infrastruktur.
          4. Forhøre oss om serverplass hos Skyfritt

          Jeg er på reise frem til 12. juni, og blir for det meste opptatt med å møte og lære av datafellesskap, fagforeningsfolk og kooperativer (pluss at jeg sykler Toscana rundt med kompiser 22.-28. mai), så tror det er best om noen andre tar hovedansvar for koordinering av initiativet fremover. @audunmb@todon.nl , @hallvors @hallvors@oslo.town , @thomasBE : kan dere tre ta ansvar for koordineringa videre?

          @anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no

          sjn@chaos.socialS This user is from outside of this forum
          sjn@chaos.socialS This user is from outside of this forum
          sjn@chaos.social
          wrote on sidst redigeret af sjn@chaos.social
          #55

          @papiris @hackeriet @kfh

          > … og om jeg forsto rett …

          Mulig du var litt kjapp i svingen her ja! 😉

          (det er ikke "relativt lett å komme seg til serverne")

          1 Reply Last reply
          0
          • A Offline
            A Offline
            anderscs
            wrote on sidst redigeret af
            #56

            Et alternativ til Codeberg, Gitea og andre git-tjenester er tangled.sh som bygger på ATproto. Den er fortsatt i alfa, men virker lovende i form av at man ikke trenger å tenke på frontend eller det sosiale git-laget oppå, men kun hoste selve git-backenden. Og man står fritt til å bruke den frontenden man ønsker. Tror det blir en spennende utvikling der. Jeg vurderer selv å utvikle en frontend basert på Next.js

            1 Reply Last reply
            1
            • P papiris

              @kariesta Supert at du vil bidra! Dette er ståa:

              Status

              Konsensus ser ut til å være at vi starter med blåkopi av data.coops digitale infrastruktur, dokumenter og nettside, oversatt og med lokale tilpasninger.

              Jeg mener vi bør bruke Skyfritt sin Forgejo-instans til oversettelse og tilpasning, hvis de er villige til å hoste våre andre felles tjenester også (for en rettferdig kompensasjon). Det er ikke heldig at brukerregistreringen deres ikke er offentlig tilgjengelig, men Skyfritt er potensielt serverpartneren vår, så vi bør bygge gjensidig tillit gjennom mindre kritisk samarbeid først (dvs disse lokale tilpasningene av data.coop).
              Eventuelt kan vi bruke Codeberg, som er en ideelt driftet forgejo-instans med åpen brukerregistrering. Ulempen med Codeberg er at vi ikke får “dyppet tåa uti vannet” med Skyfritt.
              Hva tenker dere?

              Jeg er på togreise i Europa og møter hackere, kooperativister og fagforeningsfolk underveis. @sjn@chaos.social viste meg rundt i @hackeriet@chaos.social (råkul plass forresten!), og det kan godt funke rent praktisk å ha server hos dem, men tilgangen til serverrommet og utstyret der inne er relativt åpen. Rommet er plassert i kjelleren av kultursenteret Hausmania, og om jeg forsto rett kan folk med tilgang til Hausmania eller det okkuperte-nå-legaliserte bokollektivet i nabobygget relativt lett komme seg til serverne.
              Det må noe arbeid til for å eventuelt lage pålitelig fysisk adgangskontroll til serverne. Dør, elektronisk dørlås, låsbar dør til serverkabinett, annen løsning for avtrekkslufting (går nå en lufteslange gjennom et kjellervindu, som kan nås via bakgården), o.l.

              Hva tenker dere?

              Denne helga er jeg i Danmark, så igår møttes @halfd@social.data.coop i styret til data.coop og jeg til en lang lunsj der vi snakket mye om arbeiderkooperativer, data.coop og øvrige initiativer for digital sjølråderett gjennom fellesskap, slik som https://ukrudt.net. Han fortalte blant annet at data.coop er to enheter, ett kooperativ som eier serveren og gjør brorparten av den økonomiske aktiviteten (innkjøp, utgifter), og en forening som bruker infrastrukturen. Deres struktur har utviklet seg over tid, så jeg tror ikke vi nødvendigvis må ‘gjøre alt rett’ fra starten av heller. Det kan være en god idé å sette medlemskontingenten høyt nok til at vi får råd til å registrere oss som kooperativ i fremtiden.

              Jeg var også innom @labitat@chaos.social, et hackerspace i København. De har en kolokasjonsløsning (et låst rackskap med folks mini-pcer (NUC-aktige bokser) inni) som medlemmer kan bruke for 200dkk/mnd, om jeg husker rett. Det var veldig behagelig temperatur inni skapet, kanskje 25°C. Det blir ikke praktisk å være fysisk ansvarlig for en server plassert i utlandet, men løsninga deres kan være til inspirasjon.

              Hva som vil bli datafellesskapets løpende kostnader er litt uvisst, og avhenger av hvor vi går for å ha serverplass.

              Om vi går for Hackeriet, er dette mine overslag:

              • anskaffe en energieffektiv server (8k brukt på finn, eventuelt har medlemmene våre noe hardware de kan donere?)
              • oppgradere serverrommet (4k, pluss ~20 dugnadstimer)
              • strøm og internett fra Hackeriet (40-60kWt, kanskje 500kr mnd tilsammen?)

              @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva har skyfritt mulighet til å hoste datafellesskapet? hva vil det koste oss?

              Ting å gjøre

              1. Forberede stiftelsesmøte. Åpen innkalling til stiftingen må utsendes minst 14 dager før møtet finner sted. Vi bør ha forslag til vedtekter klare til da. Foreslår at møtet blir hybrid, og at vi som bor rundt omkring i landet kan invitere til deltakelse lokalt. Vi bør sende en notis om stiftelsesmøte til lokalaviser.
              2. Finne navne-alternativer og domener. Fordi bot-er tråler internett etter diskusjoner om domenenavn, og registrerer dem før folka i diskusjonen får gjort det selv, bør vi diskutere valg av navn og domene i et lukket forum. Etter forrige møte laget vi en skjult matrix-chat for formålet, kontakt meg eller skriv matrix-brukeren din her for å bli invitert. Stiftelsesmøte bestemmer navnet og domenet vi bruker, men det er bra å diskutere det på forhånd.
              3. Oversette og gjøre lokale tilpasninger av data.coops interne dokumenter, nettside og digitale infrastruktur.
              4. Forhøre oss om serverplass hos Skyfritt

              Jeg er på reise frem til 12. juni, og blir for det meste opptatt med å møte og lære av datafellesskap, fagforeningsfolk og kooperativer (pluss at jeg sykler Toscana rundt med kompiser 22.-28. mai), så tror det er best om noen andre tar hovedansvar for koordinering av initiativet fremover. @audunmb@todon.nl , @hallvors @hallvors@oslo.town , @thomasBE : kan dere tre ta ansvar for koordineringa videre?

              @anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no

              K Offline
              K Offline
              kariesta
              wrote on sidst redigeret af
              #57

              @papiris jeg er gjerne med på praten, @kariesta:matrix.org

              1 Reply Last reply
              1
              • P Offline
                P Offline
                papiris
                wrote on sidst redigeret af papiris
                #58

                Oppdatering 18. juli

                Hei igjen til oss som deltar på initiativet for datafellesskap i Norge! 🤩️

                Det har vært en hektisk forsommer for flere av oss, med andre fokus enn å få datafellesskapet vårt opp å gå. For mitt vedkommende gjorde jeg én måneds Interrail for å besøke arbeiderkooperativer, datafellesskap, fagforeninger, hackerspaces og venner rundt i Europa; fulgt av hasteutvikling og utrulling av GPS-sporingssystem for sau, deretter LOs sommerpatrulje, så igangsettelse av en instans av Discourse-forum for å utvikle en bro som binder forumet opp mot medlemsregisteret Hypersys, og til sist slåtta.
                Hvordan er deres sommer så langt? 🙂

                Oppsummering

                1. Det har kommet en god del navneforslag til domener på matrix-chatten, og de innkomne forslagene til vedtekter ser stabile ut. Neste steg er å stifte foreningen med et stiftelsesmøte! Hvem føler seg kallet til å lage invitasjon til stiftelsesmøtet for å spre på sosiale media, relevante nyhetskilder (https://dukkopp.no, https://kode24.no, ?) og via allierte organisasjoners kanaler? Hvem tar ansvar for selve organiseringa (avtale passende tidspunkt, booke digitalt møterom vha f.eks. https://meet.jit.si)?

                2. Vi må avgjøre hvor vi skal ha serveren vår.

                3. Har noen en mini-PC/NUC med >=12GiB ram, >=6 kjerner, og plass til >=2 NVME m.2 SSD, som kan doneres eller selges til datafellesskapet? Kan noen eventuelt ta ansvar for å anskaff en slik? En godt vurdert enhet fra https://www.servethehome.com/?s=tinyminimicro ville vært knall.

                Møter jeg har deltatt på hvor vi diskuterte datafellesskapet

                Ruben (@Ruben@venner.network) av https://Ukrudt.net og T-A-K (https://teknologisk.coop), 7. og 8. juni, Syd-Fyn, Danmark

                Ukrudt er et datafellesskap og prosjekt for digital dannelse. De møtes én ettermiddag i måneden og holder åpne dører med gjensidig tek-hjelp. Da kan folk, organisasjoner og bedrifter gratis komme innom og få opplæring i digitale ting og hjelp til selvhjelp for å løse digitale utfordringer. Folk får hjelp til å fikse printere som ikke funker, organisasjoner får hjelp til å bytte ut Facebook med Fødiverset/Allheimen, og mere.

                De deler server med arbeiderkooperativet T-A-K, og har et symbiotisk forhold med dem. Folk som kommer og ønsker å få store ting gjort, eller vil slippe å gjøre innsats selv, henvises til T-A-K som tar oppdraget mot kompensasjon.

                Serveren går delvis på solkraft, og bruker for det meste Ansible og LXC / Incus.

                I tillegg til tek-hjelp tilbyr Ukrudt hjemmesider, Matrix, kollaborativ tekstskriving, Nextcloud og Pixelfed.

                Ukrudt kjører også to Mastodon-servere, hvorav https://venner.network er for folk og https://koop.social er for foreninger, kooperativer og andre kollektive organisasjoner.

                Kari (@kariesta), Erlend (@erlend@writing.exchange), Astrid (@astridbg@mastodon.social), Olav Jørgensen, 11. juni, Attac-kontorene i Oslo

                Diskuterte organisering, vedtekter, status/veien videre, fysisk infra, og hvilke tjenester datafellesskapet burde kjøre; da særlig hvorvidt vi bør kjøre infra-komponenter og tjenester av ATProto-varianten.

                Om fysisk infra diskuterte vi hvorvidt topp datasikkerhet er nødvendig for å komme igang, eller om det blir mer nødvendig når vi får endel medlemmer og blir kjent. Folka i møtet nådde konsensus om at vi vil datafellesskapet blir bedre kjent og involvert med https://hackeriet.no.
                Vi ble enige om at det antageligvis vil være mer fornuftig i så måte å starte med maskin hos Hackeriet, og så eventuelt flytte annensteds når vi blir store nok til at behovet melder seg og vi har økonomi til det; enn om vi starter annensteds og så skal flytte til Hackeriet etterhvert.

                Arbeidet med å frigjøre ATProto fra selskapet Bluesky har visst kommet langt, og det kjører nå flere uavhengige full-stack infra-instanser av ATProto (https://fediversereport.com/bluesky-report-115/). Folka i møtet når konsensus om at ATProto er et stort nettverk, hvor folk burde ha mulighet til å benytte kooperativt eid og demokratisk styrt infrastruktur. Så lenge ressursbruken mtp datakraft og lagringsplass er akseptabel, foreslår vi for datafellesskapet å kjøre hensiktsmessige komponenter av ATProto stacken (PDS, relay, husker ikke resten?) for medlemmene.

                Vi snakket også om Attacs planlagte Anti Big Tech -festival i Oslo, som fokuserer på folkelige og demokratiske alternativer til storkapitalens digitale produkter og tjenester. Ser på Attacs kalender nå, at festivalen kanskje er oppført her: https://attac.no/arrangement/big-tech-ma-vekk/

                Salve (@sjn@chaos.social) av @hackeriet@chaos.social, 11. juni, Hackeriet

                Diskuterte rammene rundt en eventuell plassering av datafellesskapets server hos dem.

                Om jeg husker rett ( korrigér gjerne, @sjn@chaos.social):

                1. Det må være én person som er/blir medlem av Hackeriet og er ansvarlig for teknisk/fysisk vedlikehold av maskinen inne hos dem, og er kontaktperson mellom datafellesskapet og Hackeriet.

                2. Ansvarlig person betaler Hackeriets månedlige kostnader av å ha maskinen hos seg, pluss litt til.

                3. Grunnet begrenset plass bør maskinen være liten.

                4. Før ansvarlig person kan fratre ansvaret, må en ny person overta ansvaret. Ny ansvarlig person må bli/være medlem av Hackeriet.

                Jeg tenker vår ansvarsperson/tillitsvalgt for fysisk infrastruktur må være noen som bor eller er jevnlig i Oslo, og vil bidra med teknisk kompetanse. Personen betaler til Hackeriet, og oversender kvittering/faktura fra Hackeriet til datafellesskapets økonomiansvarlig, som så refunderer utgiftene hens. Datafellesskapet bør kanskje også delvis subsidiere ansvarspersonens medlemsavgift hos Hackeriet; som er minimum 150NOK/mnd for studenter, pensjonister og folk med lav inntekt, 250NOK/mnd for ordinære medlemmer, og 500NOK/mnd for sponsorer.

                Hvem er villig til å ta ansvar for vår fysiske infra, dersom den holder til hos det trivelige og spennende Hackeriet (https://hackeriet.no)?

                Til sist; Nyt livet! Verdsett dine nære fellesskap og vær takknemlig for noe hver dag. Fortsett kampen for en bedre verden, som har bygd oss opp dit vi er i lag.

                Solidaritet, Jacob (@papiris@fribygda.no)

                @audunmb@todon.nl @hallvors @hallvors@oslo.town @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no @_michaljan@mastodon.social

                hallvors@oslo.townH 1 Reply Last reply
                1
                8
                • papiris@fribygda.noP papiris@fribygda.no shared this topic on
                  redscare@snabelen.noR redscare@snabelen.no shared this topic on
                • P papiris

                  Oppdatering 18. juli

                  Hei igjen til oss som deltar på initiativet for datafellesskap i Norge! 🤩️

                  Det har vært en hektisk forsommer for flere av oss, med andre fokus enn å få datafellesskapet vårt opp å gå. For mitt vedkommende gjorde jeg én måneds Interrail for å besøke arbeiderkooperativer, datafellesskap, fagforeninger, hackerspaces og venner rundt i Europa; fulgt av hasteutvikling og utrulling av GPS-sporingssystem for sau, deretter LOs sommerpatrulje, så igangsettelse av en instans av Discourse-forum for å utvikle en bro som binder forumet opp mot medlemsregisteret Hypersys, og til sist slåtta.
                  Hvordan er deres sommer så langt? 🙂

                  Oppsummering

                  1. Det har kommet en god del navneforslag til domener på matrix-chatten, og de innkomne forslagene til vedtekter ser stabile ut. Neste steg er å stifte foreningen med et stiftelsesmøte! Hvem føler seg kallet til å lage invitasjon til stiftelsesmøtet for å spre på sosiale media, relevante nyhetskilder (https://dukkopp.no, https://kode24.no, ?) og via allierte organisasjoners kanaler? Hvem tar ansvar for selve organiseringa (avtale passende tidspunkt, booke digitalt møterom vha f.eks. https://meet.jit.si)?

                  2. Vi må avgjøre hvor vi skal ha serveren vår.

                  3. Har noen en mini-PC/NUC med >=12GiB ram, >=6 kjerner, og plass til >=2 NVME m.2 SSD, som kan doneres eller selges til datafellesskapet? Kan noen eventuelt ta ansvar for å anskaff en slik? En godt vurdert enhet fra https://www.servethehome.com/?s=tinyminimicro ville vært knall.

                  Møter jeg har deltatt på hvor vi diskuterte datafellesskapet

                  Ruben (@Ruben@venner.network) av https://Ukrudt.net og T-A-K (https://teknologisk.coop), 7. og 8. juni, Syd-Fyn, Danmark

                  Ukrudt er et datafellesskap og prosjekt for digital dannelse. De møtes én ettermiddag i måneden og holder åpne dører med gjensidig tek-hjelp. Da kan folk, organisasjoner og bedrifter gratis komme innom og få opplæring i digitale ting og hjelp til selvhjelp for å løse digitale utfordringer. Folk får hjelp til å fikse printere som ikke funker, organisasjoner får hjelp til å bytte ut Facebook med Fødiverset/Allheimen, og mere.

                  De deler server med arbeiderkooperativet T-A-K, og har et symbiotisk forhold med dem. Folk som kommer og ønsker å få store ting gjort, eller vil slippe å gjøre innsats selv, henvises til T-A-K som tar oppdraget mot kompensasjon.

                  Serveren går delvis på solkraft, og bruker for det meste Ansible og LXC / Incus.

                  I tillegg til tek-hjelp tilbyr Ukrudt hjemmesider, Matrix, kollaborativ tekstskriving, Nextcloud og Pixelfed.

                  Ukrudt kjører også to Mastodon-servere, hvorav https://venner.network er for folk og https://koop.social er for foreninger, kooperativer og andre kollektive organisasjoner.

                  Kari (@kariesta), Erlend (@erlend@writing.exchange), Astrid (@astridbg@mastodon.social), Olav Jørgensen, 11. juni, Attac-kontorene i Oslo

                  Diskuterte organisering, vedtekter, status/veien videre, fysisk infra, og hvilke tjenester datafellesskapet burde kjøre; da særlig hvorvidt vi bør kjøre infra-komponenter og tjenester av ATProto-varianten.

                  Om fysisk infra diskuterte vi hvorvidt topp datasikkerhet er nødvendig for å komme igang, eller om det blir mer nødvendig når vi får endel medlemmer og blir kjent. Folka i møtet nådde konsensus om at vi vil datafellesskapet blir bedre kjent og involvert med https://hackeriet.no.
                  Vi ble enige om at det antageligvis vil være mer fornuftig i så måte å starte med maskin hos Hackeriet, og så eventuelt flytte annensteds når vi blir store nok til at behovet melder seg og vi har økonomi til det; enn om vi starter annensteds og så skal flytte til Hackeriet etterhvert.

                  Arbeidet med å frigjøre ATProto fra selskapet Bluesky har visst kommet langt, og det kjører nå flere uavhengige full-stack infra-instanser av ATProto (https://fediversereport.com/bluesky-report-115/). Folka i møtet når konsensus om at ATProto er et stort nettverk, hvor folk burde ha mulighet til å benytte kooperativt eid og demokratisk styrt infrastruktur. Så lenge ressursbruken mtp datakraft og lagringsplass er akseptabel, foreslår vi for datafellesskapet å kjøre hensiktsmessige komponenter av ATProto stacken (PDS, relay, husker ikke resten?) for medlemmene.

                  Vi snakket også om Attacs planlagte Anti Big Tech -festival i Oslo, som fokuserer på folkelige og demokratiske alternativer til storkapitalens digitale produkter og tjenester. Ser på Attacs kalender nå, at festivalen kanskje er oppført her: https://attac.no/arrangement/big-tech-ma-vekk/

                  Salve (@sjn@chaos.social) av @hackeriet@chaos.social, 11. juni, Hackeriet

                  Diskuterte rammene rundt en eventuell plassering av datafellesskapets server hos dem.

                  Om jeg husker rett ( korrigér gjerne, @sjn@chaos.social):

                  1. Det må være én person som er/blir medlem av Hackeriet og er ansvarlig for teknisk/fysisk vedlikehold av maskinen inne hos dem, og er kontaktperson mellom datafellesskapet og Hackeriet.

                  2. Ansvarlig person betaler Hackeriets månedlige kostnader av å ha maskinen hos seg, pluss litt til.

                  3. Grunnet begrenset plass bør maskinen være liten.

                  4. Før ansvarlig person kan fratre ansvaret, må en ny person overta ansvaret. Ny ansvarlig person må bli/være medlem av Hackeriet.

                  Jeg tenker vår ansvarsperson/tillitsvalgt for fysisk infrastruktur må være noen som bor eller er jevnlig i Oslo, og vil bidra med teknisk kompetanse. Personen betaler til Hackeriet, og oversender kvittering/faktura fra Hackeriet til datafellesskapets økonomiansvarlig, som så refunderer utgiftene hens. Datafellesskapet bør kanskje også delvis subsidiere ansvarspersonens medlemsavgift hos Hackeriet; som er minimum 150NOK/mnd for studenter, pensjonister og folk med lav inntekt, 250NOK/mnd for ordinære medlemmer, og 500NOK/mnd for sponsorer.

                  Hvem er villig til å ta ansvar for vår fysiske infra, dersom den holder til hos det trivelige og spennende Hackeriet (https://hackeriet.no)?

                  Til sist; Nyt livet! Verdsett dine nære fellesskap og vær takknemlig for noe hver dag. Fortsett kampen for en bedre verden, som har bygd oss opp dit vi er i lag.

                  Solidaritet, Jacob (@papiris@fribygda.no)

                  @audunmb@todon.nl @hallvors @hallvors@oslo.town @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no @_michaljan@mastodon.social

                  hallvors@oslo.townH This user is from outside of this forum
                  hallvors@oslo.townH This user is from outside of this forum
                  hallvors@oslo.town
                  wrote on sidst redigeret af hallvors@oslo.town
                  #59

                  @papiris@forum.fedi.dk Fantastisk innsats 🙂

                  Et lite innspill: kan vi snakke med folk som har kjent til / vært involvert i slike initiativer tidligere, og lære av hva som _ikke_ fungerte? Vet om noen 🙂

                  @ruben@venner.network @erlend @astridbg @sjn @hackeriet @papiris@fribygda.no @audunmb @ruben@social.cloudless.world @tk @attacnorge @tom_fredrik @derhagen @ahaldorsen @roybohmer @lettosprey @redscare @hjelmen @zicon @tanketom @jhamre @kristian @thomaspfaff @pilum @siljelb @eivind @rwdf @perelling @kfh @Kolja @benjaoming @hopland @_michaljan

                  P 1 Reply Last reply
                  1
                  • hallvors@oslo.townH hallvors@oslo.town

                    @papiris@forum.fedi.dk Fantastisk innsats 🙂

                    Et lite innspill: kan vi snakke med folk som har kjent til / vært involvert i slike initiativer tidligere, og lære av hva som _ikke_ fungerte? Vet om noen 🙂

                    @ruben@venner.network @erlend @astridbg @sjn @hackeriet @papiris@fribygda.no @audunmb @ruben@social.cloudless.world @tk @attacnorge @tom_fredrik @derhagen @ahaldorsen @roybohmer @lettosprey @redscare @hjelmen @zicon @tanketom @jhamre @kristian @thomaspfaff @pilum @siljelb @eivind @rwdf @perelling @kfh @Kolja @benjaoming @hopland @_michaljan

                    P Offline
                    P Offline
                    papiris
                    wrote on sidst redigeret af
                    #60

                    @hallvors@oslo.town Klart dét! Vi bør for all del snakke med folk som har relevant erfaring/kunnskap og lære av dem, både enkeltvis hver for oss og sammen som fellesskap. Vil du invitere til et digitalt fellesmøte med dem, eller vil du snakke med dem selv?
                    Hvem er det snakk om?

                    Jeg ser forresten at jeg har glemt å skrive noe fra møtet med @halfd@social.data.coop : Data.coop begynte nylig å arrangere fysiske samlingsdager, “hej-dag”, hvor medlemmer møtes og gjør noe sosialt, samarbeider om prosjekter, og holder dugnad. Det har bidratt til å bekjentgjøre medlemmene for hverandre, og gjøre deres datafellesskap mer levedyktig.
                    Valgkomiteen i Data.coop foretrekker nå å innstille medlemmer som har møtt opp på minst én slik “hej-dag” til verv i fellesskapet, bl.a. fordi folk med ugreie hensikter eller verdier som strider med datafellesskapet, ofte gir en god pekepinn på hvor de står i løpet av en ettermiddag med felles dugnad og mat, etterfulgt av et par kalde på kroa.

                    @audunmb@todon.nl @hallvors @hallvors@oslo.town @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no @_michaljan@mastodon.social @sjn@chaos.social @papiris@fribygda.no @kariesta @erlend@writing.exchange @astridbg@mastodon.social

                    pilum@fribygda.noP 1 Reply Last reply
                    1
                    • P papiris

                      @hallvors@oslo.town Klart dét! Vi bør for all del snakke med folk som har relevant erfaring/kunnskap og lære av dem, både enkeltvis hver for oss og sammen som fellesskap. Vil du invitere til et digitalt fellesmøte med dem, eller vil du snakke med dem selv?
                      Hvem er det snakk om?

                      Jeg ser forresten at jeg har glemt å skrive noe fra møtet med @halfd@social.data.coop : Data.coop begynte nylig å arrangere fysiske samlingsdager, “hej-dag”, hvor medlemmer møtes og gjør noe sosialt, samarbeider om prosjekter, og holder dugnad. Det har bidratt til å bekjentgjøre medlemmene for hverandre, og gjøre deres datafellesskap mer levedyktig.
                      Valgkomiteen i Data.coop foretrekker nå å innstille medlemmer som har møtt opp på minst én slik “hej-dag” til verv i fellesskapet, bl.a. fordi folk med ugreie hensikter eller verdier som strider med datafellesskapet, ofte gir en god pekepinn på hvor de står i løpet av en ettermiddag med felles dugnad og mat, etterfulgt av et par kalde på kroa.

                      @audunmb@todon.nl @hallvors @hallvors@oslo.town @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @anderscs @tk@mastodon.green @fredrik@fyksen.me @attacnorge@snabelen.no @tom_fredrik@oslo.town @derhagen@snabelen.no @ahaldorsen@tutoteket.no @Roy @roybohmer@snabelen.no @royb @ThatOsprey @lettosprey@tech.lgbt @redscare@snabelen.no @hjelmen@oslo.town @zicon@fribygda.no @tanketom@tutoteket.no @jhamre@oslo.town @kristian@falk.cafe @ahaldorsen@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @pilum@fribygda.no @siljelb@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @eivind@mastodon.fjerland.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @perelling@mastodon.online @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @benjaoming@social.data.coop @tim_jay @jostein@dmz.skyfritt.net @letterbeen @hopland@snabelen.no @_michaljan@mastodon.social @sjn@chaos.social @papiris@fribygda.no @kariesta @erlend@writing.exchange @astridbg@mastodon.social

                      pilum@fribygda.noP This user is from outside of this forum
                      pilum@fribygda.noP This user is from outside of this forum
                      pilum@fribygda.no
                      wrote on sidst redigeret af
                      #61

                      @papiris@forum.fedi.dk @hallvors Det blir fort eit veldig Oslo-sentrisk "fellesskap" viss det skal gjerast på den måten i Noreg. Det er litt mindre avstandar i Danmark, tross alt.

                      @halfd @audunmb @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @tk @attacnorge @tom_fredrik @derhagen @ahaldorsen @roybohmer @lettosprey @redscare @hjelmen @zicon @tanketom @jhamre @kristian @thomaspfaff @siljelb @astridbg @eivind @rwdf @perelling @kfh @Kolja @benjaoming @hopland @_michaljan @sjn @papiris @erlend

                      P 1 Reply Last reply
                      1
                      • pilum@fribygda.noP pilum@fribygda.no

                        @papiris@forum.fedi.dk @hallvors Det blir fort eit veldig Oslo-sentrisk "fellesskap" viss det skal gjerast på den måten i Noreg. Det er litt mindre avstandar i Danmark, tross alt.

                        @halfd @audunmb @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @tk @attacnorge @tom_fredrik @derhagen @ahaldorsen @roybohmer @lettosprey @redscare @hjelmen @zicon @tanketom @jhamre @kristian @thomaspfaff @siljelb @astridbg @eivind @rwdf @perelling @kfh @Kolja @benjaoming @hopland @_michaljan @sjn @papiris @erlend

                        P Offline
                        P Offline
                        papiris
                        wrote sidst redigeret af
                        #62

                        @pilum@fribygda.no helt sant, jeg tror like fullt det kan være lurt å prøve å ha noe digitalt sosialt, for å bli bedre kjent med folk før de innstilles av en kommende valgkomité

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • P Offline
                          P Offline
                          papiris
                          wrote sidst redigeret af papiris
                          #63

                          Oppdatering 25. september, Datafellesskap

                          (For mastodon-brukere: se hele diskusjonen på https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge/)

                          Status

                          For å komme igang trenger vi å gjøre et par ting, i denne rekkefølgen:

                          1. Innkalle til og avholde hybrid (digitalt/fysisk) stiftelsesmøte; hvor vi velger folk til ansvarsroller/styre, blir enige om vedtekter, medlemskontingent, årsplan og foreningens navn.
                          2. Registrere foreningen og opprette bankkonto.
                          3. Medlemmene må betale inn kontingent til foreningen slik at vi får et budsjett å arbeide med (penger å anskaffe mini-pc /datamaskin for, og betale for maskinens driftskostnader).
                          4. Foreningen må anskaffe passende datamaskin.
                          5. Foreningen må ordne med plass hvor maskinen kan kjøre. Hackeriet virker mest lovende.

                          Til å begynne med funker det nok greit å bruke data.coops infrastruktur-oppskrifter og nettside som de er, og bare endre nødvendige variabler. Vi oversetter fra dansk etterhvert. Inntil videre kan https://codeberg.org brukes for samarbeid på kildekoden/oppskriftene, fordi dem har åpen og gratis brukerregistrering og driftes av en ideell medlemsforening i Tyskland.

                          Det er nå et halvt år siden vi opprettet skjemaet hvor vi opplyser hvordan vi ønsker å delta i datafellesskapet, og jeg går ut fra at livsomstendighetene har endret seg for flere enn meg selv. Noen har mindre kapasitet til å bidra nå enn da, og andre har mer kapasitet til å bidra.
                          Med dét foreslår jeg at du som leser dette og kjenner du vil bidra, gjør én av to ting:

                          • Tar fatt på å organisere stiftelsesmøte
                          • Avklarer kapasitet og ønske hos nok mange folk til å fylle nødvendige ansvarsroller/styre under valget på stiftelsesmøtet. Denne første styreperioden blir nok å vare til april/mai 2026, for å komme inn i ordinær årsmøtesyklus for foreninger. Til å begynne med kan vi si alle styremedlemmer velges for én periode, sånn at vi får prøvd oss i roller uten å forplikte oss for flere år med én gang. Etter første periode bør halvparten av styremedlemmene byttes ut med ferske folk hvert valg; for å bygge foreningsdemokrati, kompetanse og rekruttering.

                          Styret trenger

                          • styreleder

                          • nestleder

                          • økonomiansvarlig

                          • infrastrukturansvarlig

                          • sekretær

                          • to varamedlemmer

                          (Ps. Jeg trør gjerne til som sekretær i møter og andre kortvarige ‘sprint-aktige’ ansvar, men egner meg dårlig til langvarig ‘maraton-aktig’ ansvar som fast styremedlem)

                          Kort rolleforklaring

                          Har også noen utdrag fra Einar Gerhardsens bok Tillitsmannen som går mer i dybden. Den er knall, med unntak av dens enfoldige bruk av kjønnspronomen.

                          Vår infrastruktur vil ha to aspekter; digital (nettside, tjenester) og fysisk (datamaskin).
                          Infra-tillitsvalgt/ansvarlig trenger ikke nødvendigvis være den som gjør mest innenfor begge områdene, men må koordinere de to aspektene. Infrastruktur-tillitsvalgt kan være samme person som har ansvar for datamaskinen på hackeriet, men behøver ikke være det.
                          Den som har ansvar for datamaskinen bør nok være del av styret (uansett rolle), siden de har et viktig ansvar for datafellesskapet.

                          Kommende aktiviteter

                          Festivalen “Big Tech må vekk”

                          @attac og Elektronisk Forpost Norge arrangerer festivalen Big Tech må vekk 18. oktober på Hausmania i Oslo (samme hus som Hackeriet), og de ønsker at vi i initiativet for datafellesskap, sammen med Erlend Sogge Hansen i Attac, tar ansvar for en innledningsbolk om fellesskapsløsninger for skylagring, epost og digitale tjenester generelt.

                          Jeg har veldig lyst og har tentativt sagt ja til å stille for oss, men det er lang (og dyr) reisevei fra Steigen, og jeg er fattig. Attac kan tilby reisestipend opptil 2000kr, men turen t/r med tog, buss og hurtigbåt koster meg 5k.
                          Jeg setter stor pris på om noen vet om noen som kjører sørover mellom 12.-16. oktober, eller nordover mellom 19.-24. oktober som jeg kan haike med; eller om noen trenger å få kjørt en bil sør eller nord i de tider, så kan jeg med BE sertifikat sørge for at det blir gjort. Alternativt, dersom noen andre vil stille for oss og lettere kan komme seg dit, er det mulighet for det.

                          Stiftelsesmøte

                          Siden festivalen blir første ‘offentlige opptreden’ for initiativet vårt, er det også en ypperlig anledning for å avholde stiftelsesmøte. Foreslår at noen kaller inn til stiftelsesmøte søndag 19. oktober, og spør Hackeriet, Hausmania, Folkets Hjørne (LO), og Anarres Bokkafé om vi kan låne lokale av dem til stiftelsesmøtet. Vi setter opp strømmeutstyr og storskjerm dersom tilgjengelig, sånn at det hybride møtet kan funke greit.
                          Passer formiddag eller ettermiddag best for deg? svar i kommentar.

                          Møter jeg har deltatt på siden sist

                          12. august i Trondheim

                          Møtte @_michaljan@mastodon.social og @rwdf. Vi diskuterte initiativets status, nødvendigheter, muligheter og ønsker. De er begge småbarnsforeldre og går gjennom store endringsprosjekter på jobben, og hadde dermed begrenset kapasitet for tiden, men ønsker å bidra når ting roer seg for dem. Om jeg husker rett, er skylagring den tjenesten som er viktigst for dem i første rekke.

                          @audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hallvors @hallvors@oslo.town @hjelmen@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no @perelling@mastodon.online @papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.social

                          Tagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse: @maybeits3am@mastodon.social @nabilharchaouen@mastodon.social @atlebarcley@mastodon.social @vegard_berget@tutoteket.no @hildeaustlid@mastodon.online @jpknor@vivaldi.net @Primus@fribygda.no @XR_Norway@social.rebellion.global @tomidar@fribygda.no @amici@fribygda.no @mbergnordlie@samenet.social @Eivindtraedal@snabelen.no @midtsveen@social.linux.pizza @syklemil@snabelen.no @lisawe@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @gauteweb@mikrobloggen.no @ohnesorgband@mastodon.social @marta@oslo.town @aslakr@mastodon.social @baggetun@snabelen.no @Halsevesenet@snabelen.no @Lykkerik@fribygda.no @Anarres@oslo.town @sliteneliten@mastodon.social @RodtSondreNordstrand@oslo.town @Rudi@snabelen.no @LOiO@oslo.town @cmyrland@tutoteket.no @vegafjord@bustyvelbolet.no @makja@mastodon.social @torstein@andeby.city @ingeb@snabelen.no @lurhild@vivaldi.net @_Oyvind_@snabelen.no @3rik@oslo.town @kvisten@androiddev.social @slaeg@mastodon.online @aerror@hub.volse.no @gikkogkom@oslo.town @Fred_og_ro@snabelen.no @bjoernstaerk@snabelen.no @JosteinSN@oslo.town @worldwidewerner@mastodon.social @tiram@oslo.town @reisir@oslo.town @Vegard@fribygda.no @Ivarv93@snabelen.no @kgjengedal@snabelen.no @trondss@mastodon.social @TorgeirS@fribygda.no @Siljen@mastodon.social @odd@social.lol @baardhaveland@snabelen.no @majatomic@fribygda.no @km@babb.no @dalstroka@snabelen.no @abjupa@snabelen.no @dazo@infosec.exchange @matt@oslo.town @pir@snabelen.no @AlnaVenstre@oslo.town

                          audunmb@todon.nlA 1 Reply Last reply
                          3
                          9
                          • papiris@fribygda.noP papiris@fribygda.no shared this topic
                          • P papiris

                            Oppdatering 25. september, Datafellesskap

                            (For mastodon-brukere: se hele diskusjonen på https://forum.fedi.dk/topic/154/datafellesskap-i-norge/)

                            Status

                            For å komme igang trenger vi å gjøre et par ting, i denne rekkefølgen:

                            1. Innkalle til og avholde hybrid (digitalt/fysisk) stiftelsesmøte; hvor vi velger folk til ansvarsroller/styre, blir enige om vedtekter, medlemskontingent, årsplan og foreningens navn.
                            2. Registrere foreningen og opprette bankkonto.
                            3. Medlemmene må betale inn kontingent til foreningen slik at vi får et budsjett å arbeide med (penger å anskaffe mini-pc /datamaskin for, og betale for maskinens driftskostnader).
                            4. Foreningen må anskaffe passende datamaskin.
                            5. Foreningen må ordne med plass hvor maskinen kan kjøre. Hackeriet virker mest lovende.

                            Til å begynne med funker det nok greit å bruke data.coops infrastruktur-oppskrifter og nettside som de er, og bare endre nødvendige variabler. Vi oversetter fra dansk etterhvert. Inntil videre kan https://codeberg.org brukes for samarbeid på kildekoden/oppskriftene, fordi dem har åpen og gratis brukerregistrering og driftes av en ideell medlemsforening i Tyskland.

                            Det er nå et halvt år siden vi opprettet skjemaet hvor vi opplyser hvordan vi ønsker å delta i datafellesskapet, og jeg går ut fra at livsomstendighetene har endret seg for flere enn meg selv. Noen har mindre kapasitet til å bidra nå enn da, og andre har mer kapasitet til å bidra.
                            Med dét foreslår jeg at du som leser dette og kjenner du vil bidra, gjør én av to ting:

                            • Tar fatt på å organisere stiftelsesmøte
                            • Avklarer kapasitet og ønske hos nok mange folk til å fylle nødvendige ansvarsroller/styre under valget på stiftelsesmøtet. Denne første styreperioden blir nok å vare til april/mai 2026, for å komme inn i ordinær årsmøtesyklus for foreninger. Til å begynne med kan vi si alle styremedlemmer velges for én periode, sånn at vi får prøvd oss i roller uten å forplikte oss for flere år med én gang. Etter første periode bør halvparten av styremedlemmene byttes ut med ferske folk hvert valg; for å bygge foreningsdemokrati, kompetanse og rekruttering.

                            Styret trenger

                            • styreleder

                            • nestleder

                            • økonomiansvarlig

                            • infrastrukturansvarlig

                            • sekretær

                            • to varamedlemmer

                            (Ps. Jeg trør gjerne til som sekretær i møter og andre kortvarige ‘sprint-aktige’ ansvar, men egner meg dårlig til langvarig ‘maraton-aktig’ ansvar som fast styremedlem)

                            Kort rolleforklaring

                            Har også noen utdrag fra Einar Gerhardsens bok Tillitsmannen som går mer i dybden. Den er knall, med unntak av dens enfoldige bruk av kjønnspronomen.

                            Vår infrastruktur vil ha to aspekter; digital (nettside, tjenester) og fysisk (datamaskin).
                            Infra-tillitsvalgt/ansvarlig trenger ikke nødvendigvis være den som gjør mest innenfor begge områdene, men må koordinere de to aspektene. Infrastruktur-tillitsvalgt kan være samme person som har ansvar for datamaskinen på hackeriet, men behøver ikke være det.
                            Den som har ansvar for datamaskinen bør nok være del av styret (uansett rolle), siden de har et viktig ansvar for datafellesskapet.

                            Kommende aktiviteter

                            Festivalen “Big Tech må vekk”

                            @attac og Elektronisk Forpost Norge arrangerer festivalen Big Tech må vekk 18. oktober på Hausmania i Oslo (samme hus som Hackeriet), og de ønsker at vi i initiativet for datafellesskap, sammen med Erlend Sogge Hansen i Attac, tar ansvar for en innledningsbolk om fellesskapsløsninger for skylagring, epost og digitale tjenester generelt.

                            Jeg har veldig lyst og har tentativt sagt ja til å stille for oss, men det er lang (og dyr) reisevei fra Steigen, og jeg er fattig. Attac kan tilby reisestipend opptil 2000kr, men turen t/r med tog, buss og hurtigbåt koster meg 5k.
                            Jeg setter stor pris på om noen vet om noen som kjører sørover mellom 12.-16. oktober, eller nordover mellom 19.-24. oktober som jeg kan haike med; eller om noen trenger å få kjørt en bil sør eller nord i de tider, så kan jeg med BE sertifikat sørge for at det blir gjort. Alternativt, dersom noen andre vil stille for oss og lettere kan komme seg dit, er det mulighet for det.

                            Stiftelsesmøte

                            Siden festivalen blir første ‘offentlige opptreden’ for initiativet vårt, er det også en ypperlig anledning for å avholde stiftelsesmøte. Foreslår at noen kaller inn til stiftelsesmøte søndag 19. oktober, og spør Hackeriet, Hausmania, Folkets Hjørne (LO), og Anarres Bokkafé om vi kan låne lokale av dem til stiftelsesmøtet. Vi setter opp strømmeutstyr og storskjerm dersom tilgjengelig, sånn at det hybride møtet kan funke greit.
                            Passer formiddag eller ettermiddag best for deg? svar i kommentar.

                            Møter jeg har deltatt på siden sist

                            12. august i Trondheim

                            Møtte @_michaljan@mastodon.social og @rwdf. Vi diskuterte initiativets status, nødvendigheter, muligheter og ønsker. De er begge småbarnsforeldre og går gjennom store endringsprosjekter på jobben, og hadde dermed begrenset kapasitet for tiden, men ønsker å bidra når ting roer seg for dem. Om jeg husker rett, er skylagring den tjenesten som er viktigst for dem i første rekke.

                            @audunmb@todon.nl @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @astridbg@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hallvors @hallvors@oslo.town @hjelmen@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no @perelling@mastodon.online @papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.social

                            Tagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse: @maybeits3am@mastodon.social @nabilharchaouen@mastodon.social @atlebarcley@mastodon.social @vegard_berget@tutoteket.no @hildeaustlid@mastodon.online @jpknor@vivaldi.net @Primus@fribygda.no @XR_Norway@social.rebellion.global @tomidar@fribygda.no @amici@fribygda.no @mbergnordlie@samenet.social @Eivindtraedal@snabelen.no @midtsveen@social.linux.pizza @syklemil@snabelen.no @lisawe@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @gauteweb@mikrobloggen.no @ohnesorgband@mastodon.social @marta@oslo.town @aslakr@mastodon.social @baggetun@snabelen.no @Halsevesenet@snabelen.no @Lykkerik@fribygda.no @Anarres@oslo.town @sliteneliten@mastodon.social @RodtSondreNordstrand@oslo.town @Rudi@snabelen.no @LOiO@oslo.town @cmyrland@tutoteket.no @vegafjord@bustyvelbolet.no @makja@mastodon.social @torstein@andeby.city @ingeb@snabelen.no @lurhild@vivaldi.net @_Oyvind_@snabelen.no @3rik@oslo.town @kvisten@androiddev.social @slaeg@mastodon.online @aerror@hub.volse.no @gikkogkom@oslo.town @Fred_og_ro@snabelen.no @bjoernstaerk@snabelen.no @JosteinSN@oslo.town @worldwidewerner@mastodon.social @tiram@oslo.town @reisir@oslo.town @Vegard@fribygda.no @Ivarv93@snabelen.no @kgjengedal@snabelen.no @trondss@mastodon.social @TorgeirS@fribygda.no @Siljen@mastodon.social @odd@social.lol @baardhaveland@snabelen.no @majatomic@fribygda.no @km@babb.no @dalstroka@snabelen.no @abjupa@snabelen.no @dazo@infosec.exchange @matt@oslo.town @pir@snabelen.no @AlnaVenstre@oslo.town

                            audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                            audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                            audunmb@todon.nl
                            wrote sidst redigeret af
                            #64

                            @papiris Så bra det skjer ting. Tenker @hackeriet er det enkleste stedet å få til et stiftelsesmøte av de du nevner (kan dere svare her om det er mulig?).

                            Jeg har mye erfaring med å opprette foreninger, så kan gjerne hjelpe med det, men har begrenset kapasitet til å drive selve prosjektet framover nå. Samtidig så har jeg tro på at dette kan bli en ganske stor og viktig greie framover (jmf min sammenligning med Bilkollektivet tidligere).

                            foxboron@chaos.socialF 1 Reply Last reply
                            1
                            • audunmb@todon.nlA audunmb@todon.nl

                              @papiris Så bra det skjer ting. Tenker @hackeriet er det enkleste stedet å få til et stiftelsesmøte av de du nevner (kan dere svare her om det er mulig?).

                              Jeg har mye erfaring med å opprette foreninger, så kan gjerne hjelpe med det, men har begrenset kapasitet til å drive selve prosjektet framover nå. Samtidig så har jeg tro på at dette kan bli en ganske stor og viktig greie framover (jmf min sammenligning med Bilkollektivet tidligere).

                              foxboron@chaos.socialF This user is from outside of this forum
                              foxboron@chaos.socialF This user is from outside of this forum
                              foxboron@chaos.social
                              wrote sidst redigeret af foxboron@chaos.social
                              #65

                              @audunmb @papiris @hackeriet

                              Spurte i signal gruppa våres, men jeg kan si tentativt ja til å hoste dere hos Hackeriet 19 Oktober.

                              Merk at vi ikke har beste oppsette for et hybridmøter, så gjerne ta med webcam og/eller mikrofon eller det dere måtte trenge for dette.

                              Vi har dog skjermer.

                              P 1 Reply Last reply
                              1
                              • hopland@snabelen.noH hopland@snabelen.no shared this topic
                              • foxboron@chaos.socialF foxboron@chaos.social

                                @audunmb @papiris @hackeriet

                                Spurte i signal gruppa våres, men jeg kan si tentativt ja til å hoste dere hos Hackeriet 19 Oktober.

                                Merk at vi ikke har beste oppsette for et hybridmøter, så gjerne ta med webcam og/eller mikrofon eller det dere måtte trenge for dette.

                                Vi har dog skjermer.

                                P Offline
                                P Offline
                                papiris
                                wrote sidst redigeret af
                                #66

                                Supert @foxboron@chaos.social og @audunmb@todon.nl !

                                Skjønner at du er mer ‘sprint-orientert’ som meg for tida, Audun. Det vil være supert om du kan sørge for at innkalling, saksliste og forslag til vedtekter (foreslår vi legger data.coops’ til grunn, med ettårige perioder for styreverv første året) til stiftelsesmøte lages og er i henhold til lovkrav.

                                Hvor mange folk tror du kan delta fysisk på møtet om vi har det hos dere, Foxboron? Om jeg husker rett, sto det en lagerreol som en skillevegg midt i rommet. Kan den evt flyttes?

                                foxboron@chaos.socialF audunmb@todon.nlA 2 Replies Last reply
                                0
                                • P papiris

                                  Supert @foxboron@chaos.social og @audunmb@todon.nl !

                                  Skjønner at du er mer ‘sprint-orientert’ som meg for tida, Audun. Det vil være supert om du kan sørge for at innkalling, saksliste og forslag til vedtekter (foreslår vi legger data.coops’ til grunn, med ettårige perioder for styreverv første året) til stiftelsesmøte lages og er i henhold til lovkrav.

                                  Hvor mange folk tror du kan delta fysisk på møtet om vi har det hos dere, Foxboron? Om jeg husker rett, sto det en lagerreol som en skillevegg midt i rommet. Kan den evt flyttes?

                                  foxboron@chaos.socialF This user is from outside of this forum
                                  foxboron@chaos.socialF This user is from outside of this forum
                                  foxboron@chaos.social
                                  wrote sidst redigeret af
                                  #67

                                  @papiris @audunmb
                                  Det kan settes ut stoler og kan fint legges opp til et oppmøte på 20-30 personer i lokalet. Så plass tror jeg ikke er et problem, selv med reolen.

                                  Den kan nok ikke flyttes på en enkel måte.

                                  P 1 Reply Last reply
                                  1
                                  • foxboron@chaos.socialF foxboron@chaos.social

                                    @papiris @audunmb
                                    Det kan settes ut stoler og kan fint legges opp til et oppmøte på 20-30 personer i lokalet. Så plass tror jeg ikke er et problem, selv med reolen.

                                    Den kan nok ikke flyttes på en enkel måte.

                                    P Offline
                                    P Offline
                                    papiris
                                    wrote sidst redigeret af
                                    #68

                                    @foxboron@chaos.social herlig, masse plass! Det vil være kult å møtes hos dere✌️

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • P papiris

                                      Supert @foxboron@chaos.social og @audunmb@todon.nl !

                                      Skjønner at du er mer ‘sprint-orientert’ som meg for tida, Audun. Det vil være supert om du kan sørge for at innkalling, saksliste og forslag til vedtekter (foreslår vi legger data.coops’ til grunn, med ettårige perioder for styreverv første året) til stiftelsesmøte lages og er i henhold til lovkrav.

                                      Hvor mange folk tror du kan delta fysisk på møtet om vi har det hos dere, Foxboron? Om jeg husker rett, sto det en lagerreol som en skillevegg midt i rommet. Kan den evt flyttes?

                                      audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                                      audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                                      audunmb@todon.nl
                                      wrote sidst redigeret af
                                      #69

                                      @papiris Her er forslag til dagsorden, kort innkalling (lesmeg.md) og vedtekter https://sky.attac.no/s/4MNMRAzXxwo9Foj

                                      Har lagt data.coops vedtekter til grunn, men skrevet dem om litt og lagt til ting som jeg tenker er å greit å ha regler for.

                                      P 1 Reply Last reply
                                      1
                                      • audunmb@todon.nlA audunmb@todon.nl

                                        @papiris Her er forslag til dagsorden, kort innkalling (lesmeg.md) og vedtekter https://sky.attac.no/s/4MNMRAzXxwo9Foj

                                        Har lagt data.coops vedtekter til grunn, men skrevet dem om litt og lagt til ting som jeg tenker er å greit å ha regler for.

                                        P Offline
                                        P Offline
                                        papiris
                                        wrote sidst redigeret af papiris
                                        #70

                                        Oppdatering 5. oktober

                                        Se hele forum-tråden på forum.fedi.dk

                                        Stiftelsesmøte 19. oktober

                                        Generelt

                                        Audun har skrevet forslag til dagsorden her, med formell møtetid kl 13-15. Jeg tenker det blir bra. Vi kan begynne å samles fysisk på hackeriet en-to timers tid før møtestart for å bli kjent og gjøre klart til møtet. Videomøtet åpnes en times tid før møtestart, så også digitale deltakere får bli med på sosiale greier. Styremedlemmer og infrastrukturtillitsvalgte/arbeidsgrupper kan gjerne bli igjen etter stiftelsesmøtet for å kickstarte arbeidet.
                                        Kom gjerne med innspill til endringer til dagsorden såvel som vedtekter. Forslag til sosiale greier? 🙂

                                        Informasjonsspredning

                                        Invitér alle (ikke-fascister, ikke-rasister) du tenker kan være interessert i datafellesskapet. Sammenlikn det gjerne med et slags grendelag/idrettslag, men istedenfor felles eie, drift og bruk av fysisk infrastruktur som grendehus og idrettsarena; er det snakk om digitale tjenester som sosiale media, skylagring, videodeling, chat, videomøter og liknende.
                                        Mange av tjenestene vil være nyttige for foreninger, selv om foreningene til å begynne med er avhengige av at deres medlemmer blir personmedlemmer av datafellesskapet.

                                        Jeg tenker å sende epost til klassekampen, dagsavisen, kode24 og lokalavisa mi, og invitere dem på Big Tech må vekk-festivalen (de som kan) og stiftelsesmøtet (eventuelt digitalt). Kontakt også gjerne din lokalavis. Vil vi invitere NRK til møtet, slik at budskapet og konseptet når ut bredt? Eller vil vi være selektive på hvilke (og hvor mange) folk vi vil ha med i starten?

                                        Mange lokalaviser gir gratis annonseplass til ideelle lag og foreninger, men like mange er forsiktige med å publisere internett-lenker; særlig i papirutgaven. Spør om annonseplass dersom du organiserer en lokal fysisk samling, ellers hjelper det masse om du deler denne forum-tråden og den gamle mastodon-tråden med dem, og inviterer dem på stiftelsesmøtet.

                                        Når vi har en plakat klar, hjelper det å henge den opp på digitale og fysiske oppslagstavler i ditt lokalsamfunn og nærmiljø.

                                        Visuelt

                                        Kan dere som ønsker og har kapasitet, designe en plakat for stiftelsesmøtet som kan henges opp og publiseres (i fødiverset/allheimen og aviser)?
                                        @rsolva, @atlebarcley@mastodon.social og @vadisquo?

                                        Vedtekter

                                        @audunmb@todon.nl har skrevet flott utkast/forslag til vedtekter og dagsorden her. Supert gjort, Audun!

                                        Utover det Audun allerede har gjort for vedtektene, tror jeg vi gjør klokt i å ta med både @tim_jay sitt og mitt antifascistiske forslag.

                                        Neste årsmøte kan vi eventuelt endre vedtektene for å legge opp til puljevis utskiftning i styret.

                                        Forresten, er det interessant for oss å registrere foreningen i frivilligregisteret? Da kan vi få momskompensasjon, tippemidler og annet. Har ikke sjekket hvilke krav som stilles.

                                        Fysisk aspekt av hybridmøte

                                        Vi blir hos Hackeriet med mindre skikkelig mange (>25) ønsker å delta fysisk. I så fall kan det la seg gjøre å låne Folkets Hjørne med plass til 50 sittende folk.
                                        Alle som vil delta fysisk bes melde seg på her, så vi får en pekepinn på hvor stort lokale som trengs.
                                        Det er bra om folk som vil delta digitalt melder sin interesse, men det går også fint å droppe innom videomøtet.

                                        Det er fullt mulig og det oppfordres til å selvorganisere fysiske samlinger andre steder enn Oslo, og delta sammen på stiftelsesmøtet digitalt, for folk som bor utenfor hovedstaden. Ett av målene til initiativet vårt er at det dannes lokale datafellesskap, så det er positivt å så de frøene allerede nå.

                                        Digitalt aspekt av hybridmøte

                                        Våre venner i data.coop har et matrix-rom for samarbeid mellom datafellesskap med liknende mål (#data.coop-replicate:data.coop, hvor vi og det franske datafellesskapet deuxfleurs deltar. Deuxfleurs ble stiftet under starten av pandemien i 2020 og er del av det fransk-språklige Kollektivet av Uavhengige, Transparente, Åpne, Nøytrale og Solidariske digitale tjenestetilbydere CHATONS.
                                        Deuxfleurs sier vi gjerne kan bruke deres jitsi-instans for det digitale aspektet av stiftelsesmøtet vårt. Denne løsningen bør testes med mange deltakere, i god tid før møtet.

                                        Deuxfleurs skal se på muligheter for å kunne “booke” en møte-lenke på forhånd slik at vi er sikre på at det er én av oss som får moderator-rollen i videomøtet. Dere som har tekniske ferdigheter og kapasitet, kan gjerne sjekke innom Deuxfleurs på matrix-rommet om dere kan bidra med innsatsen.

                                        Dersom Deuxfleurs sin jitsi-instans ikke får denne funksjonen innen møtet, publiseres møte-lenken her på forumet på morgenen samme dag som møtet.

                                        @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @atlebarcley@mastodon.social @astridbg@mastodon.social @aslakr@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hjelmen@oslo.town @hallvors @hallvors@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @majatomic@fribygda.no @nabilharchaouen@mastodon.social
                                        @oyvindbs@nerdculture.de
                                        @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tiram@oslo.town @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no
                                        @papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.social

                                        Tagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse:
                                        @XR_Norway@social.rebellion.global @Eivindtraedal@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @Anarres@oslo.town @RodtSondreNordstrand@oslo.town @LOiO@oslo.town @Vegard@fribygda.no @km@babb.no @matt@oslo.town

                                        audunmb@todon.nlA 1 Reply Last reply
                                        2
                                        4
                                        • _michaljan@mastodon.social_ _michaljan@mastodon.social shared this topic
                                        • P papiris

                                          Oppdatering 5. oktober

                                          Se hele forum-tråden på forum.fedi.dk

                                          Stiftelsesmøte 19. oktober

                                          Generelt

                                          Audun har skrevet forslag til dagsorden her, med formell møtetid kl 13-15. Jeg tenker det blir bra. Vi kan begynne å samles fysisk på hackeriet en-to timers tid før møtestart for å bli kjent og gjøre klart til møtet. Videomøtet åpnes en times tid før møtestart, så også digitale deltakere får bli med på sosiale greier. Styremedlemmer og infrastrukturtillitsvalgte/arbeidsgrupper kan gjerne bli igjen etter stiftelsesmøtet for å kickstarte arbeidet.
                                          Kom gjerne med innspill til endringer til dagsorden såvel som vedtekter. Forslag til sosiale greier? 🙂

                                          Informasjonsspredning

                                          Invitér alle (ikke-fascister, ikke-rasister) du tenker kan være interessert i datafellesskapet. Sammenlikn det gjerne med et slags grendelag/idrettslag, men istedenfor felles eie, drift og bruk av fysisk infrastruktur som grendehus og idrettsarena; er det snakk om digitale tjenester som sosiale media, skylagring, videodeling, chat, videomøter og liknende.
                                          Mange av tjenestene vil være nyttige for foreninger, selv om foreningene til å begynne med er avhengige av at deres medlemmer blir personmedlemmer av datafellesskapet.

                                          Jeg tenker å sende epost til klassekampen, dagsavisen, kode24 og lokalavisa mi, og invitere dem på Big Tech må vekk-festivalen (de som kan) og stiftelsesmøtet (eventuelt digitalt). Kontakt også gjerne din lokalavis. Vil vi invitere NRK til møtet, slik at budskapet og konseptet når ut bredt? Eller vil vi være selektive på hvilke (og hvor mange) folk vi vil ha med i starten?

                                          Mange lokalaviser gir gratis annonseplass til ideelle lag og foreninger, men like mange er forsiktige med å publisere internett-lenker; særlig i papirutgaven. Spør om annonseplass dersom du organiserer en lokal fysisk samling, ellers hjelper det masse om du deler denne forum-tråden og den gamle mastodon-tråden med dem, og inviterer dem på stiftelsesmøtet.

                                          Når vi har en plakat klar, hjelper det å henge den opp på digitale og fysiske oppslagstavler i ditt lokalsamfunn og nærmiljø.

                                          Visuelt

                                          Kan dere som ønsker og har kapasitet, designe en plakat for stiftelsesmøtet som kan henges opp og publiseres (i fødiverset/allheimen og aviser)?
                                          @rsolva, @atlebarcley@mastodon.social og @vadisquo?

                                          Vedtekter

                                          @audunmb@todon.nl har skrevet flott utkast/forslag til vedtekter og dagsorden her. Supert gjort, Audun!

                                          Utover det Audun allerede har gjort for vedtektene, tror jeg vi gjør klokt i å ta med både @tim_jay sitt og mitt antifascistiske forslag.

                                          Neste årsmøte kan vi eventuelt endre vedtektene for å legge opp til puljevis utskiftning i styret.

                                          Forresten, er det interessant for oss å registrere foreningen i frivilligregisteret? Da kan vi få momskompensasjon, tippemidler og annet. Har ikke sjekket hvilke krav som stilles.

                                          Fysisk aspekt av hybridmøte

                                          Vi blir hos Hackeriet med mindre skikkelig mange (>25) ønsker å delta fysisk. I så fall kan det la seg gjøre å låne Folkets Hjørne med plass til 50 sittende folk.
                                          Alle som vil delta fysisk bes melde seg på her, så vi får en pekepinn på hvor stort lokale som trengs.
                                          Det er bra om folk som vil delta digitalt melder sin interesse, men det går også fint å droppe innom videomøtet.

                                          Det er fullt mulig og det oppfordres til å selvorganisere fysiske samlinger andre steder enn Oslo, og delta sammen på stiftelsesmøtet digitalt, for folk som bor utenfor hovedstaden. Ett av målene til initiativet vårt er at det dannes lokale datafellesskap, så det er positivt å så de frøene allerede nå.

                                          Digitalt aspekt av hybridmøte

                                          Våre venner i data.coop har et matrix-rom for samarbeid mellom datafellesskap med liknende mål (#data.coop-replicate:data.coop, hvor vi og det franske datafellesskapet deuxfleurs deltar. Deuxfleurs ble stiftet under starten av pandemien i 2020 og er del av det fransk-språklige Kollektivet av Uavhengige, Transparente, Åpne, Nøytrale og Solidariske digitale tjenestetilbydere CHATONS.
                                          Deuxfleurs sier vi gjerne kan bruke deres jitsi-instans for det digitale aspektet av stiftelsesmøtet vårt. Denne løsningen bør testes med mange deltakere, i god tid før møtet.

                                          Deuxfleurs skal se på muligheter for å kunne “booke” en møte-lenke på forhånd slik at vi er sikre på at det er én av oss som får moderator-rollen i videomøtet. Dere som har tekniske ferdigheter og kapasitet, kan gjerne sjekke innom Deuxfleurs på matrix-rommet om dere kan bidra med innsatsen.

                                          Dersom Deuxfleurs sin jitsi-instans ikke får denne funksjonen innen møtet, publiseres møte-lenken her på forumet på morgenen samme dag som møtet.

                                          @ahaldorsen@tutoteket.no @anderscs @attacnorge@snabelen.no @atlebarcley@mastodon.social @astridbg@mastodon.social @aslakr@mastodon.social @benjaoming@social.data.coop @derhagen@snabelen.no @eivind@mastodon.fjerland.no @erlend@writing.exchange @fredrik@fyksen.me @felixsb@mastodon.social @hjelmen@oslo.town @hallvors @hallvors@oslo.town @hopland@snabelen.no @jhamre@oslo.town @jostein@dmz.skyfritt.net @kfh@chaos.social @kolja@fribygda.no @kariesta @kristian@falk.cafe @letterbeen @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey@tech.lgbt @ThatOsprey @majatomic@fribygda.no @nabilharchaouen@mastodon.social
                                          @oyvindbs@nerdculture.de
                                          @thomasBE @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @rsolva @Roy @roybohmer@snabelen.no @rwdf @rwdf@fribygda.no @redscare@snabelen.no @siljelb@snabelen.no @sjn@chaos.social @tiram@oslo.town @tk@mastodon.green @tom_fredrik@oslo.town @tanketom@tutoteket.no @thomaspfaff@snabelen.no @tim_jay @pilum@fribygda.no
                                          @papiris@fribygda.no @zicon@fribygda.no @_michaljan@mastodon.social @finnmyrstad@eupolicy.social

                                          Tagget fordi jeg tror dette vil være interessant for dem, ikke tagg dem videre om de ikke viser interesse:
                                          @XR_Norway@social.rebellion.global @Eivindtraedal@snabelen.no @efn@eupolicy.social @rodt@oslo.town @Anarres@oslo.town @RodtSondreNordstrand@oslo.town @LOiO@oslo.town @Vegard@fribygda.no @km@babb.no @matt@oslo.town

                                          audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                                          audunmb@todon.nlA This user is from outside of this forum
                                          audunmb@todon.nl
                                          wrote sidst redigeret af
                                          #71

                                          @papiris@forum.fedi.dk @atlebarcley @ahaldorsen @astridbg @aslakr @benjaoming @derhagen @eivind @erlend @felixsb @hjelmen @hallvors @hopland @jhamre @kfh @Kolja @kristian @lulf@snabelen.no @lulf@hachyderm.io @lettosprey @majatomic @nabilharchaouen @Oyvindbs @ruben@social.cloudless.world @ruben@dmz.skyfritt.net @roybohmer @rwdf @redscare @siljelb @sjn @tiram @tk @tom_fredrik @tanketom @thomaspfaff @pilum @papiris@fribygda.no @zicon @_michaljan angående frivillighetsregisteret så er det ikke nødvendig for å få momskompensasjon, men kan gi andre fordeler (som grasrotandelen fra Norsk Tipping). Samtidig så er det ikke gitt at en slik forening kan bli med i frivillighetsregisteret da vi først og fremst skal tilby tjenester til egne medlemmer, ikke drive frivillig aktivitet.

                                          P 1 Reply Last reply
                                          1
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes


                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          Powered by NodeBB Contributors
                                          Graciously hosted by data.coop
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Hjem
                                          • Seneste
                                          • Etiketter
                                          • Populære
                                          • Verden
                                          • Bruger
                                          • Grupper