Idé: IT-hjælpegruppe på Facebook - bl.a. for at hjælpe flere over på alternative sociale medier?
-
Hej @marcusxms@friendica.dk, siden du har tagget kategorien @farvel-big-tech går jeg ud fra du kender forummet med samme navn. Ellers kig evt på forum.fedi.dk. Din beskrivelse passer meget godt på formålet med forumet. Er der noget særligt emne eller indhold som du er i tvivl om passer ind her?
@olepoulsen@friendica.dk Jeg vil også anbefale dig at orientere dig i forummet og det du eftersøger vil du finde der.
@malte @olepoulsen Jeg kan nu se, jeg havde glemt noget vigtigt i starten: Idéen var primært at oprette gruppen på Facebook. Det var fordi jeg oprindeligt skrev indlægget til Boykot USA-gruppen, men det blev så afvist af en moderator. Lidt irriterende, men tænker de er overvældet af opslag, så tror ikke de har god tid til at tage stilling til det enkelte opslag.
Tanken er man kan henvise folk, der i forvejen er på Facebook, til den gruppe i forskellige sammenhænge + hvis man deltager i Boykot USA-gruppen, og svarer på nogle af de relativt mange IT-relaterede spørgsmål, der dukker op (som jeg eks. har gjort), kunne man også nævne gruppen dér.
Gruppen kunne så hjælpe nogle over på nye sociale medier som dette, og for andre er det måske mere at skifte e-mail-udbyder, styresystem eller lign.MEN når man har forum.fedi.tips er det måske alligevel overflødigt...? Jeg kunne forestille mig at Friendicas visuelle og funktionsmæssige design potentielt kunne være en barriere for de mindre tekniske, i hvert fald uden en guide, men forummet virker til gengæld umiddelbart ret så let at bruge.
-
J jeppe@friendica.dk shared this topic
B bech@mstdn.dk shared this topic
-
@malte @olepoulsen Jeg kan nu se, jeg havde glemt noget vigtigt i starten: Idéen var primært at oprette gruppen på Facebook. Det var fordi jeg oprindeligt skrev indlægget til Boykot USA-gruppen, men det blev så afvist af en moderator. Lidt irriterende, men tænker de er overvældet af opslag, så tror ikke de har god tid til at tage stilling til det enkelte opslag.
Tanken er man kan henvise folk, der i forvejen er på Facebook, til den gruppe i forskellige sammenhænge + hvis man deltager i Boykot USA-gruppen, og svarer på nogle af de relativt mange IT-relaterede spørgsmål, der dukker op (som jeg eks. har gjort), kunne man også nævne gruppen dér.
Gruppen kunne så hjælpe nogle over på nye sociale medier som dette, og for andre er det måske mere at skifte e-mail-udbyder, styresystem eller lign.MEN når man har forum.fedi.tips er det måske alligevel overflødigt...? Jeg kunne forestille mig at Friendicas visuelle og funktionsmæssige design potentielt kunne være en barriere for de mindre tekniske, i hvert fald uden en guide, men forummet virker til gengæld umiddelbart ret så let at bruge.
@marcusxms@friendica.dk Det lyder som en rigtig god idé. Prøv evt at snakke med @tidemann@friendica.dk der havde en lignende idé for nylig i en tråd om at blive suspenderet fra den gruppe pga opslag om alternativer til Meta.
Har du fået nogen begrundelse for at dit opslag blev slettet? Jeg hører du lader din tvivl komme dem til gode, at det bare var en fejl. Så burde den vel gå igennem hvis du prøver igen.
-
Jeg overvejer om man skulle oprette en dansk/skandinavisk it-hjælps-gruppe relateret til boykot af USA, og større europæisk selvstændighed på teknologiområdet, som samtidig hjælper folk i gang med alternative sociale medier som Mastodon, Friendica og Pixelfed. Der kunne være:
- Hjælp ift. mobiltelefoner, tablets - hardware og software
- Hjælp omkring almindelige computere - hardware og software (eks . Linux)
- Hjælp/Guides omkring alternative sociale medier, der ikke er baseret i USA. Tænker de guides i så fald ikke ligger på Facebook men eks. herinde. Generelt kunne man ved nogle spørgsmål måske bare henvise til tråde her.Der kunne både være mulighed for hjælp online og personligt, alt efter hvilken form for gruppe, medlemmerne ønsker at skabe.
Der er rigtig godt gang i Boykot USA-gruppen, og der kommer i forvejen flere IT-relaterede spørgsmål derinde, men tænker måske en dedikeret gruppe ville aflaste den store gruppe lidt + folk der er interesserede i at hjælpe med det IT-specifikke, kan så se opslag kun om de emner, fremfor de hundredevis af emner, der dækkes i hovedgruppen.
Alternativt kunne man også lave en gruppe, der ikke laver generel IT-hjælp men alene hjælper folk over på alternative sociale medier, og så kunne den øvrige IT-hjælp foregå her, som den allerede gør. Jeg tænker dog nogle måske IKKE kommer med over pt., og jeg vil stadig gerne hjælpe dem væk fra windows, gmail, google docs, microsoft office, adobe, amerikanske streamingtjenester osv. osv. En risiko er dog at man faktisk får skabt et godt fællesskab i den gruppe, og gruppen faktisk delvist kommer til at fastholde folk på netop Facebook, som ikke er ideelt.
God/Dårlig idé? Eller bare overflødigt? Er der nogen, der ville være med til at hjælpe til i sådan en gruppe?
@marcusxms Jeg er begyndt at poste - først kommentarer og nu også opslag om alternative platforme, og henvisninger til dette forum på Boycot varer... Spændt på om opslaget kommer igennem deres kontrol... Et andet opslag jeg lavede om demonstrationen idag blev tilsyneladende afvist, så jeg får også lidt en fornemmelse af at der er en modvilje mod det mere politiske... Eller at det hele er et afledningsstunt, der skal få folk til at være mere optaget af ketchup-brands end af fascisme... -
@marcusxms Jeg er begyndt at poste - først kommentarer og nu også opslag om alternative platforme, og henvisninger til dette forum på Boycot varer... Spændt på om opslaget kommer igennem deres kontrol... Et andet opslag jeg lavede om demonstrationen idag blev tilsyneladende afvist, så jeg får også lidt en fornemmelse af at der er en modvilje mod det mere politiske... Eller at det hele er et afledningsstunt, der skal få folk til at være mere optaget af ketchup-brands end af fascisme...@sanneb @marcusxms Wow det er en jungle at finde rundt i.
-
Jeg overvejer om man skulle oprette en dansk/skandinavisk it-hjælps-gruppe relateret til boykot af USA, og større europæisk selvstændighed på teknologiområdet, som samtidig hjælper folk i gang med alternative sociale medier som Mastodon, Friendica og Pixelfed. Der kunne være:
- Hjælp ift. mobiltelefoner, tablets - hardware og software
- Hjælp omkring almindelige computere - hardware og software (eks . Linux)
- Hjælp/Guides omkring alternative sociale medier, der ikke er baseret i USA. Tænker de guides i så fald ikke ligger på Facebook men eks. herinde. Generelt kunne man ved nogle spørgsmål måske bare henvise til tråde her.Der kunne både være mulighed for hjælp online og personligt, alt efter hvilken form for gruppe, medlemmerne ønsker at skabe.
Der er rigtig godt gang i Boykot USA-gruppen, og der kommer i forvejen flere IT-relaterede spørgsmål derinde, men tænker måske en dedikeret gruppe ville aflaste den store gruppe lidt + folk der er interesserede i at hjælpe med det IT-specifikke, kan så se opslag kun om de emner, fremfor de hundredevis af emner, der dækkes i hovedgruppen.
Alternativt kunne man også lave en gruppe, der ikke laver generel IT-hjælp men alene hjælper folk over på alternative sociale medier, og så kunne den øvrige IT-hjælp foregå her, som den allerede gør. Jeg tænker dog nogle måske IKKE kommer med over pt., og jeg vil stadig gerne hjælpe dem væk fra windows, gmail, google docs, microsoft office, adobe, amerikanske streamingtjenester osv. osv. En risiko er dog at man faktisk får skabt et godt fællesskab i den gruppe, og gruppen faktisk delvist kommer til at fastholde folk på netop Facebook, som ikke er ideelt.
God/Dårlig idé? Eller bare overflødigt? Er der nogen, der ville være med til at hjælpe til i sådan en gruppe?
Har nu oprettet en Facebook-gruppe til formålet, som kan findes her:
facebook.com/groups/boykotusai… -
@marcusxms@friendica.dk Det lyder som en rigtig god idé. Prøv evt at snakke med @tidemann@friendica.dk der havde en lignende idé for nylig i en tråd om at blive suspenderet fra den gruppe pga opslag om alternativer til Meta.
Har du fået nogen begrundelse for at dit opslag blev slettet? Jeg hører du lader din tvivl komme dem til gode, at det bare var en fejl. Så burde den vel gå igennem hvis du prøver igen.
@tidemann @malte Begrundelsen var:
"Tak for dit opslag. Da dette ikke omhandler boykot amerikanske varer eller brands i DK for den enkelte forbruger afvises opslaget. Vh. moderatorteamet"Kunne godt prøve igen, hm. Om ikke andet tænker jeg at nævne den eller dette forum, når jeg alligevel besvarer nogle af de IT-spørgsmål, der kommer derinde.
-
@marcusxms Jeg er begyndt at poste - først kommentarer og nu også opslag om alternative platforme, og henvisninger til dette forum på Boycot varer... Spændt på om opslaget kommer igennem deres kontrol... Et andet opslag jeg lavede om demonstrationen idag blev tilsyneladende afvist, så jeg får også lidt en fornemmelse af at der er en modvilje mod det mere politiske... Eller at det hele er et afledningsstunt, der skal få folk til at være mere optaget af ketchup-brands end af fascisme...
@sanneb Håber de kommer i gennem! Jeg tænker ikke, det er en afledningsmanøvre, men det kan sagtens være, at moderatorerne/admins er centrister. Eller bare at én eller nogle af dem er, hvis hver af dem måske selvstændigt godkender/afviser indhold uden sparring/konsensus internt.
Måske chancen for godkendelse ift. at annoncere eks. en demo stiger, hvis man kontakter admins omkring det inden?
-
"Tak for dit opslag. Da dette ikke omhandler boykot amerikanske varer eller brands i DK for den enkelte forbruger afvises opslaget. Vh. moderatorteamet"Kunne godt prøve igen, hm. Om ikke andet tænker jeg at nævne den eller dette forum, når jeg alligevel besvarer nogle af de IT-spørgsmål, der kommer derinde.
@marcusxms Kan du forstå begrundelsen?
-
@marcusxms Kan du forstå begrundelsen?
@malte Jeg gætter på de begrundelser meget vel kan være copy-pastet.
Jeg synes en gruppe med IT-hjælp relateret til Boykot af USA handler om individuel boykot, selvom selve opslaget selvfølgleig ikke handler direkte om boykot af et specifikt produkt.Måske personen kunne have afvist fordi vedkommende ikke kender mig, og de ikke vil hjælpe med at promovere en gruppe fra en person de ikke kender. De kan ikke vide om jeg/gruppen faktisk kan tilbyde hjælp, eller om jeg måske bare prøver at sælge et produkt eller scamme folk.
Mere negative potentielle begrundelser kunne være, at der er specifikke moderatorer der prøver at sabottere gruppens formål ved at afvise opslag, eller at de ønsker at have kontrollen med bevægelsen, og derfor kæmper imod andre initiativer på den front.
Eller også har de bare for travlt, så de kigger på hvert opslag i 10 sekunder, og så træffes der nogle gange dårlige beslutninger som resultat.
-
@malte @marcusxms Hej marcusxms
Jeg har lidt travlt i dag. Men vil gerne være med. Skriver senere.