Europæisk søgeindeks til søgemaskiner
-
Langt de fleste af alle websøgninger trækker, uanset søgemaskinens navn, på enten Bing eller Googles søgeindekser, resten fra Yandex, et russisk søgeindeks. Franske Qwant og tyske Ecosia er gået sammen om at bygge et solidt europæisk alternativ, i første omgang med tyske og franske sider indekseret fra sommer 2025. Nogen med techekspertise (og penge til det) i Danmark burde sætte sig i forbindelse med dem og få det til at virke med danske sites hurtigst muligt.
-
Langt de fleste af alle websøgninger trækker, uanset søgemaskinens navn, på enten Bing eller Googles søgeindekser, resten fra Yandex, et russisk søgeindeks. Franske Qwant og tyske Ecosia er gået sammen om at bygge et solidt europæisk alternativ, i første omgang med tyske og franske sider indekseret fra sommer 2025. Nogen med techekspertise (og penge til det) i Danmark burde sætte sig i forbindelse med dem og få det til at virke med danske sites hurtigst muligt.
@tokeriis Der er også @Mojeek her: https://www.mojeek.com/
-
@tokeriis Der er også @Mojeek her: https://www.mojeek.com/
-
M malte shared this topic
-
Spændende initiativ!
Så vidt jeg kan læse vil de basere det på hvor et site hostes geografisk.
Det vil da om ikke andet få folk til at finde ud af hvor deres data fysisk befinder sig (noget de alt andet lige burde vide - men som jeg oplever svingende interesse for). -
-
Spændende initiativ!
Det vil da om ikke andet få folk til at finde ud af hvor deres data fysisk befinder sig (noget de alt andet lige burde vide - men som jeg oplever svingende interesse for).@olegaarde Jeg syntes det var uklart, om det er .fr og .de domæner, websitets deklarerede sprog eller serverlokation, eller kombinationer heraf, det er baseret på
-
Spændende initiativ!
Det vil da om ikke andet få folk til at finde ud af hvor deres data fysisk befinder sig (noget de alt andet lige burde vide - men som jeg oplever svingende interesse for).@olegaarde Men ja, “skyen” er meget abstrakt for de fleste.
-
@asbjornn@fosstodon.org sagde i Europæisk søgeindeks til søgemaskiner:
Jeg testede mojeek i 5 min og det virkede slet ikke for mig. Qwant bruger jeg til gengæld som standard. Det giver bedre resultater end google.</p>Ja, jeg brugte også Qwant, til jeg fik mit Kagi-abonnement.
Kagi er okay; amerikansk, men de er indtil videre rimeligt ordentlige, så jeg har beholdt den for nu. -
@olegaarde Jeg syntes det var uklart, om det er .fr og .de domæner, websitets deklarerede sprog eller serverlokation, eller kombinationer heraf, det er baseret på
Jeg fik "hosting ideen" fra topteksten på deres hjemmeside:
"EUROPEAN SEARCH PERSPECTIVE is building a European web index, i.e. a comprehensive directory of websites and digital content hosted in Europe"Og ja - de fleste ved ikke at skyen basalt set bare er en computer et eller andet sted.