Har I set "Danmarks nye sociale medie": https://meningspunktet.dk/
-
De er ikke i luften, så det er lidt tyndt med detaljerne. Men det ser ud til at de vil kræve MitID og at de, i hvert fald som onboarding, har et geografisk udvalgt feed.
-
De er ikke i luften, så det er lidt tyndt med detaljerne. Men det ser ud til at de vil kræve MitID og at de, i hvert fald som onboarding, har et geografisk udvalgt feed.
@pmakholm tror jeg lurpasser i første omgang
-
Jeg har kastet en mail efter dem:
"Jeg er stødt på jeres websted og vision om at skabe Danmarks nye sociale medie. Har I set på alternative sociale medier baseret på ActivityPub-protokollen og hvad er jeres mening om dem?
Er det noget I vil integrerer med, eller er jeres vision en lukket silo, kun med egne brugere?"
Hvis der er nogen der er mere diplomatiske og imødekommende, må de da også gerne forsøge at lokke noget ud af dem.
-
Jeg har kastet en mail efter dem:
"Jeg er stødt på jeres websted og vision om at skabe Danmarks nye sociale medie. Har I set på alternative sociale medier baseret på ActivityPub-protokollen og hvad er jeres mening om dem?
Er det noget I vil integrerer med, eller er jeres vision en lukket silo, kun med egne brugere?"
Hvis der er nogen der er mere diplomatiske og imødekommende, må de da også gerne forsøge at lokke noget ud af dem.
@pmakholm Jeg synes det ville give rigtigt god mening at tage afsæt i Friendica eller lignende. Det vil jo være praktisk at kunne få den udvikling med som bliver lavet andre steder. Man kunne sagtens lave en Friendica-server som kræver login med mitid, så man ved at folk herfra er verificerede. Det kan også angives med et
eller lignende på den server.
Men en lukket silo bliver nok svær at tiltrække folk til.
-
@pmakholm Jeg synes det ville give rigtigt god mening at tage afsæt i Friendica eller lignende. Det vil jo være praktisk at kunne få den udvikling med som bliver lavet andre steder. Man kunne sagtens lave en Friendica-server som kræver login med mitid, så man ved at folk herfra er verificerede. Det kan også angives med et
eller lignende på den server.
Men en lukket silo bliver nok svær at tiltrække folk til.
@Gjoel Spørgsmålet er hvilket formål MitID-verificering skal opfylde.
Er det "Vi vil vide hvem du er, så vi kan komme efter dig" eller er det "Vi vil beskytte vores brugere mod <noget>".
I det andet tilfælde, kræver det nok en meget restriktiv federering eller nogle specialtilpasninger så federerede identiteter klart er andenklasses-identiteter.
-
Er det "Vi vil vide hvem du er, så vi kan komme efter dig" eller er det "Vi vil beskytte vores brugere mod <noget>".
I det andet tilfælde, kræver det nok en meget restriktiv federering eller nogle specialtilpasninger så federerede identiteter klart er andenklasses-identiteter.
-
@pmakholm Jeg har en drøm om at man har en blind mitid verificering. Altså, du skal logge ind med mitid, men mitid ved ikke hvor du logger ind, og stedet du logger ind ved ikke hvem du er - de får kun en token.
På den måde slipper man for at folk har flere konti, men de kan stadigvæk forblive anonyme (og man kan sparke dem ud). I tilfælde af en tjeneste som denne kunne man sagtens have begge muligheder. Du kan bruge et alias - så får du ikke et hak. Eller du kan bruge dit navn, som mitid giver - så får du et hak.
I mine øjne er det rigtigt brugbart i forhold til at kendte personer, politikere osv. ikke får taget deres identitet og man ved hvem en udtalelse kommer fra. Det er et problem et sted som Mastodon.
-
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-