"Moderaterne foreslår nyt stort socialt medie, der kan udfordre Facebook"
-
@malte @simonjust @maiathecyberwitch @mjj @jeppe beklager, men mit opslag her var 99% sarkasme. Jeg har ikke tænkt mig at hoste en Mastodon instans for Moderaterne. Af mange grunde, men primært fordi det er der andre der allerede gør rigtig godt og billigt. Det vil jeg klart anbefale Moderaterne - og alle mulige andre - at benytte sig af. Her tillader jeg mig bare at gøre grin med at de foreslår at opfinde noget son findes, og så tager jeg Netcompany med i joken fordi de kunne sælge det dyrt.
@benjamin Du skal sgu da heller ikke hoste en Mastodon-instans for moderaterne. Det jeg siger er at nogle af jer der kan de her ting og forstår jer på fediversets tekniske sider, burde sætte jer ned og forberede et oplæg til når der en dag - måske om ikke så lang tid - muligvis dumper en stor budgetpost fra regeringen på at udvikle et Facebook-alternativ. Hvis en gruppe smarte folk gik sammen og lykkedes med at score den, er jeg sikker på at I kunne lave noget 10 gange bedre @jeppe
-
@jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj Det kunne være helt vildt fedt
@simonjust @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj det er en en kæmpe pointe at ikke teknologi men indhold bestemmer. Så hvis DR, Folketinget, ministeriet, styrelser, kommuner og hele AULA balladen, Politi m.v. kom på activity pub, så ville vi være kommet et stykke...
I princippet kunne hver af ovennævnte "i morgen"
vel oprette enten en Friendica eller diaspora instans og være igang. Mener at huske, at begge nu har activity pup løsninger.
-
@simonjust @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj det er en en kæmpe pointe at ikke teknologi men indhold bestemmer. Så hvis DR, Folketinget, ministeriet, styrelser, kommuner og hele AULA balladen, Politi m.v. kom på activity pub, så ville vi være kommet et stykke...
vel oprette enten en Friendica eller diaspora instans og være igang. Mener at huske, at begge nu har activity pup løsninger.
@andreasio @jeppe @malte @maiathecyberwitch @benjamin @mjj
Nemlig - det kunne de sagtens. Men vi har behov for at fortælle dem, hvorfor de skal bekymre sig om andet end Bluesky
De behøver ikke oprette et helt socialt netværk. Det kunne også bare være en single user instance såsom Wordpress' AP-integration, snac, Mitra eller GotoSocial
Ved første øjekast ser mange potentielle brugere formentlig kun en Twitter- og Instagram-klon i hhv. Mastodon og Pixelfed. Men Fediversets styrke ligger i integrationerne mellem de forskellige instanser. Man ser det bare først, når man begynder at følge brugere udenfor ens egen sfære. Jeg synes det er megafedt at få overskrifter fra Feddit eller anmeldelser fra Bogreol.dk direkte i mit feed.
-
@andreasio@mastodon.social Ah, se dér var et navn, vi ikke snakkede nok om de seneste 10 år.
Diaspora virker en anelse bedaget nu design-wise, men det var federated network før vi talte om federated networks.
Det lå ellers godt. Det var et erklæret modstykke til Facebook og fik rimeligt godt fat, da mange nørder var ved at gå videre fra forum-formen (så ja, det her, der er i gang, virker som det største flashback).Tilføjelse: Jeg kan se, at mit første indlæg på diasp.org er omkring 12 år gammelt.
-
@andreasio@mastodon.social Ah, se dér var et navn, vi ikke snakkede nok om de seneste 10 år.
Diaspora virker en anelse bedaget nu design-wise, men det var federated network før vi talte om federated networks.
Det lå ellers godt. Det var et erklæret modstykke til Facebook og fik rimeligt godt fat, da mange nørder var ved at gå videre fra forum-formen (så ja, det her, der er i gang, virker som det største flashback).Tilføjelse: Jeg kan se, at mit første indlæg på diasp.org er omkring 12 år gammelt.
@mj-j ja. Dengang hed det pods. Og det kom noget der vist hed ello... Jeg var begge steder. Hent alene
Omvendt har jeg længe været alene på signal, men nu er jeg efterhånden kun næsten alene der. Og fediverset virker tilstrækkeligt etableret til at vi er forbi kritisk masse.
Ting tager tid.
-
@mj-j ja. Dengang hed det pods. Og det kom noget der vist hed ello... Jeg var begge steder. Hent alene
Omvendt har jeg længe været alene på signal, men nu er jeg efterhånden kun næsten alene der. Og fediverset virker tilstrækkeligt etableret til at vi er forbi kritisk masse.
Ting tager tid.
-
@mjj Det er en god pointe og fediverset har brug for mere udvikling. Jeg er tilhænger af et stort statsligt initiativ så længe det er baseret på ActivityPub og er åben kode, så offentlige penge går til offentlig kode. @simonjust @jeppe
@malte@radikal.social @simonjust @jeppe Jeg havde en udveksling med Anders Lemke-Holstein, (der har startet chat-platformen OASE), på KinkedIn (ups, det var en ny Freudian slåfejl ;-)) forleden, før Moderaternes konference i går, hvor han vist var i panelet. Jeg prøvede at foreslå, at man måtte se på uafhængige platforme bl.a. som nødvendig prepping. Han svarede mig at han mente man sagtens kunne forestille sig kommercielle platforme, der ikke ville skabe polarisering... Da jeg samtidig fandt ud af at man ikke havde inviteret folk, der har arbejdet længst med problemerne med BigTech som Mikkel Flyverbom, Anders Kjærulff, Pia Tesdorf, opgav jeg at tage ind til konferencen. Tvivler på at politikerne, i hvert fald Moderaterne, er klar til at forstå nødvendigheden af Fediverset.
-
@malte@radikal.social @simonjust @jeppe Jeg havde en udveksling med Anders Lemke-Holstein, (der har startet chat-platformen OASE), på KinkedIn (ups, det var en ny Freudian slåfejl ;-)) forleden, før Moderaternes konference i går, hvor han vist var i panelet. Jeg prøvede at foreslå, at man måtte se på uafhængige platforme bl.a. som nødvendig prepping. Han svarede mig at han mente man sagtens kunne forestille sig kommercielle platforme, der ikke ville skabe polarisering... Da jeg samtidig fandt ud af at man ikke havde inviteret folk, der har arbejdet længst med problemerne med BigTech som Mikkel Flyverbom, Anders Kjærulff, Pia Tesdorf, opgav jeg at tage ind til konferencen. Tvivler på at politikerne, i hvert fald Moderaterne, er klar til at forstå nødvendigheden af Fediverset.
-
@abekonge @katharsisdrill @jeppe YES! Det her
️ det er hvad internettet har brug for. Godt gået
Hvordan kom det i gang? Og hvordan får vi udbredt det?
@benjamin @abekonge @katharsisdrill @jeppe (ukrudt.net co-admin her)
vi byggede bogstaveligt talt en server af skrald og gammelt hardware vi havde liggende på loftet. Så satte vi den til internettet, mest "for the lulz", og nu hoster vi over 40 hjemmesider og en masse andet..
Jeg kan kun anbefale at komme i gang og lære undervejs. Tag en gammel computer og giv den nyt liv med din #foss distro-of-choise. Sæt den til internettet og forward et par porte. Der er massere af gode guides derude. -
vi byggede bogstaveligt talt en server af skrald og gammelt hardware vi havde liggende på loftet. Så satte vi den til internettet, mest "for the lulz", og nu hoster vi over 40 hjemmesider og en masse andet..
Jeg kan kun anbefale at komme i gang og lære undervejs. Tag en gammel computer og giv den nyt liv med din #foss distro-of-choise. Sæt den til internettet og forward et par porte. Der er massere af gode guides derude.@benjamin @abekonge @katharsisdrill @jeppe
Her ses f.eks. Ukrudt 1.0 i færd med dagens major overhaul. -
Jeg kan kun anbefale at komme i gang og lære undervejs. Tag en gammel computer og giv den nyt liv med din #foss distro-of-choise. Sæt den til internettet og forward et par porte. Der er massere af gode guides derude.@kaalogkartofler@venner.network Og jo i det hele taget at reanimere hardware med år på bagen - eller at få gang i computere, der ikke var noget særligt fra starten.
Jeg skrev om det i Det trojanske øg: Nydelig og yderst tvivlsom hardware.