Alternativ til messenger og Slack
-
@fritjof altså jeg skal først og fremmest forstå hvordan jeg skaber en matrix mine bestyrelsesmedlemmer kan tilgå nemmest - skal jeg sætte en op selv eller findes der en åben jeg kan tilgå. Så vidt jeg kan se koster de alle penge og lige nu synes jeg det er svært at teste uden at betale for et abonnement jeg ikke ved om jeg vil bruge
@YongSun Du kan oprette dig på matrix.org eller bruge data.coop hvis du er medlem dér. Så kan du lave rum og chats og grupper derfra. F.eks. en gruppe der hedder "XYZ" med rum: "Bestyrelse", "Medlemmer", "næste møde" osv.
Så kan du dele rum-linket med folk, og justere på hvilke rum der skal være "foreslået" for dem du deler det med.
Mht mobil virker det ret fint med de forskellige apps.
matrix.org koster ikke noget at oprette sig på. Men så kan man ikke lave broer til andre apps og sådan. Men det virkede fint for mig og mit band i mange år.
-
her er der et link til at blive oprettet dér i første omgang: https://matrix.org/docs/chat_basics/matrix-for-im/#creating-a-matrix-account
plus et mere direkte: https://app.element.io/ som de andre i din forening også vil kunne bruge.
-
@mj-j Jeg synes det er meget hjælpsomt - for jeg tester på vegne af en lille forening og vi har meget svært ved at slippe messenger og fb group - hver gang jeg prøver noget nyt er der et eller andet der driller eller er for svært for vores bestyrelsesmedlemmer at forstå - Session var supersvær at linke folk sammen fordi man skulle sende QR koder og meget lange brugernumre - så den røg. Mattermost er for svær for mig at sætte op - jeg døde lidt i den del - måske fordi jeg ikke helt ved hvad jeg gør.
Nu vil jeg forsøge at teste Matrix - men alene det faktum der er et tretrins opsæt gør det svært + jeg ved endnu ikke hvordan det spiller på en mobil som nogle af mine medlemmer kun bruger.@YongSun Messenger-delen må være en anbefaling om Signal.
Grupperne er sværere. Jeg synes godt om SimpleX og rigtigt godt om Threema - men de er stadigvæk messaging apps.
Fora og mailinglister var jo svaret i sin tid. Det kan noget, hvis man kan holde det hele under ét tag - så at man under minforening.dk kunne finde minforening.dk/kontakt og minforening.dk/forum - så er folk ikke i tvivl om, at det er dér, det foregår. Men ja, det er et ekstra sted at kigge.
Matrix-adresserne ligner jo meget emailadresser, så de er ikke helt håbløse at forstå.Telegram har jo fået mange svinere på det seneste, men det er lidt svært at vurdere, hvad der ligger i det - jeg tænker, at det er rigtigt, at grundlæggeren er en narrøv, der var kommentarer til krypteringen, og at det også bruges til at sælge stoffer og våben på - men det er jo ikke det samme, som at det er en dårlig platform til det formål, I har.
-
-
Jeg fik folk over på signal - men så gik diskussionen på vi ikke kunne underopdele debatterne og stadig bevare overblikket - nu tester jeg matrix og krydser fingre for de kan forstå det - for jeg synes faktisk det ser ud til at kunne det vi skal bruge
@YongSun Det er en rimelig nok anke mod Signal, men der er også ret simple måder at få det til at virke for én. Vi gør nogle gange det i vores grupper at vi har en hovedtråd med gruppens navn. Og hvis vi så har undergrupper, arbejdsgrupper, adskilte kanaler, så opretter vi nye grupper og laver et link til dem. Man kan have de links i hovedgruppens beskrivelse. Og en god navnekonvention er at også have hovedgruppens navn i de adskilte Signaltråde, så når man søger efter hovednavnet, kommer de alle op. Det lyder kompliceret, men reelt er det rimelig simpelt
-
@YongSun mht Mattermost, så tilbyder de gratis hosting for "communities" op til 50 brugere, hvilket jeg tænker er fint til en lille forening, men deres datacenter er hostet i USA, hvilket jo så ikke er så godt.
Til gengæld så stiller Framasoft, en fransk udviklingsvirksomhed (der vedligeholder Peertube softwaren), det samme til rådighed på framateam.org. Den bruger jeg i andet regi, og det kører indtil videre upåklageligt. Har tidligere hostet Mattermost selv, men det er nu engang nemmere når man ikke selv skal ligge og rode med at vedligeholde. Jeg synes Mattermost er nemt, intuitivt, og hvis man har brugt Slack på noget tidspunkt, så er det nærmest en 1:1 af Slack.
I starten kan der være den lille udfordring med framateam-installationen, at interfacet er på fransk, men det kan man skifte til engelsk når man har oprettet sin konto. Indtil da kan man bruge browserens oversættelses-funktionalitet til at komme ud over det problem, eller, ja, naturligvis, tale fransk, men det er jeg ikke så god til
-
@YongSun Det er en rimelig nok anke mod Signal, men der er også ret simple måder at få det til at virke for én. Vi gør nogle gange det i vores grupper at vi har en hovedtråd med gruppens navn. Og hvis vi så har undergrupper, arbejdsgrupper, adskilte kanaler, så opretter vi nye grupper og laver et link til dem. Man kan have de links i hovedgruppens beskrivelse. Og en god navnekonvention er at også have hovedgruppens navn i de adskilte Signaltråde, så når man søger efter hovednavnet, kommer de alle op. Det lyder kompliceret, men reelt er det rimelig simpelt
-
Er der nogen af jer, der bruger Nextcloud Talk til den slags?
Det synes jeg virker lidt fint - og man kan droppe filer ind fra éns Nextcloud eller fra den klient, man bruger.@mj-j Jeg har brugt det kort med mine forældre og bruger det pt. med en bogklub jeg kører for unge og til løse samtaler, men bøvler lidt med at appen ikke giver notifikationer. Ud over det, virker det fint med videochat og realtids-beskedchat.
Med mine forældre (mor på 78 og far på 82) er jeg på matrix via Element i stedet.
-
@mj-j Jeg har brugt det kort med mine forældre og bruger det pt. med en bogklub jeg kører for unge og til løse samtaler, men bøvler lidt med at appen ikke giver notifikationer. Ud over det, virker det fint med videochat og realtids-beskedchat.
Med mine forældre (mor på 78 og far på 82) er jeg på matrix via Element i stedet.