Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Start her
  3. Baggrund: Hvorfor bliver alt online til lort for tiden? đź’©

Baggrund: Hvorfor bliver alt online til lort for tiden? đź’©

Planlagt Fastgjort LĂĄst Flyttet Start her
forlortning
1 Indlæg 1 Posters 82 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne trĂĄd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • malteM Offline
    malteM Offline
    malte
    wrote on sidst redigeret af malte
    #1

    Tilbage i november 2022 introducerede sci-fi forfatteren Cory Doctorow udtrykket enshittification i en blogartikel. Den beskrev hvordan Amazons monopol førte til en forrådnelse af virksomheden selv, så Amazon i dag præsenterer brugeren for en masse betalte søgeresultater, i stedet for de produkter vi leder efter.

    Siden er begrebet næsten eksploderet i udbredelse og det samme fænomen kan ses hos Tiktok, Google, Facebook, printere, Bluesky, elbiler, ja endda garagedøre og listen fortsætter. Vi har næsten vænnet os til at blive manipulerede, fordi det i stigende grad er blevet den normale forretningsmodel. Doctorow er i gang med at skrive en bog om emnet.

    Vi kommer til at snakke meget mere om denne type forlortning de kommende ĂĄr og derfor har vi brug for et dansk ord for det.

    alt text

    Forlortning er det velkendte mønster hvor online produkter og tjenester forfalder i kvalitet over tid, når en profitdreven virksomhed tjener sine penge på at udnytte sine egne brugere.

    Udtryk i nærheden: brasmageri (at gøre produkter til noget bras) og platformforrådnelse.

    SĂĄdan bliver en platform noget bras

    Forlortning følger et typisk mønster i fire faser:

    1. Første fase er hyggelig og spændende, fordi platformen bare vil have flere brugere og den økonomiske vækst kan drives udelukkende på risikokapital (investorer der forventer at tjene penge senere hen). Tænk på dengang Google var en minimalistisk søgemaskine (hvis du har glemt hvordan det var, så prøv Kagi et par dage og se forskellen) eller da Facebook kørte uden reklamer. Første fase er enhver platforms guldalder og megen nostalgi er forbundet med den tid.
    2. Anden fase støbes alt om med hensigt at fremme sælgere og annoncører. Platformen har ikke længere til formål at tjene sine brugere, men orienterer sig mod at omsætte sin brugerbase til penge (“monetize” som de kalder det).
    3. Endelig skal der presses fortjeneste ud også af sælgere og annoncører, så investorerne kan tjene så mange penge som muligt, mens vores feeds fyldes af uønsket lort.
    4. Til sidst dør platformen.

    SĂĄdan stopper vi det

    Doctorow foreslår to måder at sætte en stopper for forlortning:

    • Opretholde end-to-end princippet om at platforme bør overføre data nĂĄr brugerne beder om det i stedet for at basere det pĂĄ algoritme-styrede beslutninger.
    • Garantere retten til at forlade platformen uden at miste sin data og sit netværk. Det kræver sĂĄ kaldt interoperabilitet, dvs. at platformen kan samarbejde med andre platforme (selvom du har Microsoft Office og jeg har LibreOffice kan vi stadig udveksle dokumenter).

    De to kriterier er som en litmustest for en platforms troværdighed. Er du i tvivl om en platform eller online tjeneste har forlortningsrisici, så prøv at find ud af om den opfylder de to kriterier.

    Når platforme opfylder kriterierne, har det en meget vigtig effekt: Hvis vi skulle blive utilfreds med den måde platformen opfører sig på (hvis den begynder at bevæge sig ind i forlortnings-faserne, manipulerer os osv), så kan brugerne smertefrit forlade platformen og tage al sin data og sit netværk med sig. Ja, endda fortsætte med at have kontakt med dem, der stadig er blevet på platformen.

    Sæt skifteprisen ned sammen

    Det er præcis det som Facebook, Instagram, X, Spotify osv ikke tillader. Tværtimod spekulerer de virksomheder i at gøre prisen for at skifte så høj som mulig. Doctorow kalder det skifteprisen (switching cost). Den pris er den primære årsag til at så mange bliver. Vi ved at vi potentielt kommer til at miste en masse værdifuld data om os selv (billeder, minder etc) og ikke mindst en hel kontaktbog til folk i vores liv.

    Det er tid til at forlade de technofeudale virksomheder, der prøver på at holde os låste i deres manipulerende platforme. Jo mere vi gør det sammen, desto lettere bliver det. Sådan sænker vi skifteprisen for alle. Hver gang en person i vennekredsen, familien eller foreningen skifter, bliver det lettere for den næste. Hvis vi koordinerer det lidt, kan vi endda gøre det samtidigt - hvorfor ikke 1. maj som det her initiativ foreslår?

    Vil du have hjælp til hvor du kan skifte hen og hvordan man gør? Vi har sat det her forum op til det formål og alle spørgsmål er velkomne. Lav en bruger her - eller lad være! Og tag del i samtalen fra en anden platform, der fødererer med forummet (Mastodon, Pixelfed og flere andre sociale netværk gør).

    Denne baggrundsartikel er kopieret og let omskrevet fra bloggen Minus 1

    1 Reply Last reply
    5
    10
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic on
      benjamin@mastodon.lyng.spaceB benjamin@mastodon.lyng.space shared this topic on
      R rwiller@mastodon.social shared this topic on
      jonzie_74@mastodon.socialJ jonzie_74@mastodon.social shared this topic on
      snue@radikal.socialS snue@radikal.social shared this topic on
      mads5408@furs.socialM mads5408@furs.social shared this topic on
      tadoh@radikal.socialT tadoh@radikal.social shared this topic on
    • malteM malte referenced this topic on
    Svar
    • Svar som emne
    Login for at svare
    • Ældste til nyeste
    • Nyeste til ældste
    • Most Votes


    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    Powered by NodeBB Contributors
    Graciously hosted by data.coop
    • First post
      Last post
    0
    • Hjem
    • Seneste
    • Etiketter
    • Populære
    • Verden
    • Bruger
    • Grupper