Hvordan bliver fødiverset finansieret?
-
Er der et sted hvor man kan læse om, hvordan fedi finansieres? Jeg forstår det primært er fundraising og donationer, men nogen der kan give et crash course?
Og hvis der er et pålideligt og kritisk skriv/artikel/blog/overblik, der siger noget om, hvordan økonomien løber rundt - som også er forståeligt for ikke-tek-personer - der forklarer hvordan økonomien på platformene er med til at demokratisere (som jeg forstår Mastodon særligt arbejder meget aktivt mod) så kunne det være rigtig fedt at kunne dele? Nogen bud på noget sådan?
Jeg har kopieret spørgsmålet fra et andet sted, fordi jeg syntes spørgsmålet er så interessant
-
Erin Kissane og Darius Kazemi lavede en lang rapport omkring moderation på fediverset, hvor der også er nogle afsnit omkring finansiering af de lokale fællesskaber.
-
Er der et sted hvor man kan læse om, hvordan fedi finansieres? Jeg forstår det primært er fundraising og donationer, men nogen der kan give et crash course?
Og hvis der er et pålideligt og kritisk skriv/artikel/blog/overblik, der siger noget om, hvordan økonomien løber rundt - som også er forståeligt for ikke-tek-personer - der forklarer hvordan økonomien på platformene er med til at demokratisere (som jeg forstår Mastodon særligt arbejder meget aktivt mod) så kunne det være rigtig fedt at kunne dele? Nogen bud på noget sådan?
Jeg har kopieret spørgsmålet fra et andet sted, fordi jeg syntes spørgsmålet er så interessant
-
S snue@radikal.social shared this topic
P phoenix_1312@kolektiva.social shared this topic
L laust@ohai.social shared this topic
-
Mine ide om finansering af fødiverset:
Finansering af fødiverset kan vel lidt splittes op i to kategorier:
-
Drift af servere
-
Udvikling af software
Mange små servere orientere sig rundt om et fællesskab, enten et geografisk fællesskab, eller en hobby de deler. Der bliver serveren drevet og finanseret frivilligt af brugerne på serveren. Her er gode eksempler som feddit.dk og helvede.net.
Udviklingen af software, virker til at ske af enkeltpersoner og små til mellemstore firmaer. Platforme som Mastodon, Lemmy og NodeBB bliver udviklet af hver sit hold, men fælles for dem er at holdene bag dem kun arbejde med den specifikke platform. Mobilizon og PeerTube bliver begge udviklet af firmaet Framasoft.
Holdet bag Mastodon, holdet bag Lemmy og Framasoft er alle non-profit og finanseres af donationer fra privatpersoner og fonde.
Holdet bag NodeBB er vist ikke en non-profit, men NodeBB er stadig fri software. NodeBB tjener penge på at sætte servere op for privatpersoner, foreninger og virksomheder. forum.fedi.dk er en instans af NodeBB, som er sat op af frivillige i danmark, men hvis vi ville kunne vi have betalt holdet bag NodeBB for at sætte serveren op for os. De tjener altså ikke penge på at have monopol på softwaren, men på at sælge vedligeholdelse af server og kundesupport. Virksomheder der bruger NodeBB er også interesseret i, at platformen bliver udviklet på og vedligeholdt.
PixelFed bliver udviklet primært af en enkelt person. Jeg så et opslag han havde lavet, hvor han talte om at lave en non-profit, men jeg ved ikke, hvad status er på det. Der er mange mindre projekter på fødiverset, såsom moderations-værktøjer, apps og andet, som bliver udviklet af enkelt personer der tager imod donationer.
Fødiverset bygger i høj grad på fri software. Jeg linker en engelsk-sproget artikel i bunden, som taler om forskellige måder, hvorpå fri software kan finanseres. Det meste af Fødiverset lige nu kører rundt på donationer, men som NodeBB illustrerer så er det også muligt at gøre en forretning ud af det. Der er danske firmaer som Magenta og Semaphor der driver forretning på fri software. Når fødiverset gror sig større, så tror jeg også at fødiverset vil se mere finansering på den måde som NodeBB kører rundt på. Det ville for eksempel give god mening, hvis staten betalte et firma for at vedligeholde en dansk instans af flere platforme på fødiverset, såsom Mastodon til offentlig kommunikation og PeerTube til de videoer DR ligenu har på youtube.
Her er den engelsk sprogede artikel omkring finansering af fri software. Den er en del af et hæfte omkring fri software, og den specifikke artikel starter på side 14
https://download.fsfe.org/campaigns/pmpc/PMPC-Modernising-with-Free-Software.pdf#page=14
-
-
H herover@helvede.net shared this topic
-
Vi bruger betal-hvad-du-vil via Open Collective til at håndtere donationer på fx venner.network (mastodon), kollektiv.email, ukrudt.net, dukop mm. Det gode ved Open Collective er at du kan bruge det uden at have bankkonto og registreret forening. Jeg deler gerne erfaringer.
Donationer dækker fint udlæg, men vi vil rigtig gerne også betale for reproduktivt arbejde (support, sysadmin, moderation). Der er lidt nogen gange - men der er et stykke vej.
At man betaler lidt for at eje infrastrukturen i foreninger og lave services til sig selv - er for mig en virkelig god og kommunaliserende vej. Ved at eje infrastrukturen selv, kaster man grus i markedsmekanismer og kapitalisme. På sin vis ejer man “the means of production”.
Principperne er beskrevet her: Åben Fælledforening: https://oco.ukrudt.net