Opstart af værdibaseret fødivers-hostingservice - invitation til meetup
-
@wilian @maiathecyberwitch Der lyder til at være et overlap imellem jer og os i @folkefoderation Måske vi skal slå os sammen, eller i hvert fald koordinere. Hvad mener du @katharsisdrill ?
@benjamin @wilian @folkefoderation @katharsisdrill netop derfor jeg tænkte det var en god ide at holde et møde og forslog det da Willian skrev
-
Hej alle på forummet.
Vi er en lille gruppe, der arbejder på at etablere en værdibaseret hostingservice for Mastodon i Danmark med fokus på transparens, social ansvarlighed og venstreorienterede værdier. Efter en korespondance med Maia Kahlke Lorentzen (@maiathecyberwitch@helvede.net) vil vi gerne invitere alle interesserede til et fælles møde for at sparre om, hvordan en ideel hostingudbyder ser ud for fødiverset. Vi tror fødiverset er kommet for at blive. Derfor vil vi gerne have, at det sker på et ordenligt fundament.
Vores idéer indtil videre:
- Levere en teknisk simpel og stabil hostingservice på et ordentligt værdimæssigt fundament
- Åben bogføring og transparens omkring alle beslutninger
- Dokumentation af valg af software og hardwareleverandører
- Brugerinddragelse i beslutningsprocesser
Vi vil gerne invitere alle interesserede til et fælles møde, hvor vi kan diskutere idéer og muligheder for samarbejde.
Hvis du er interesseret i at deltage eller bare vil høre mere om projektet, er du velkommen til at kommentere på dette opslag eller kontakte mig direkte på wilian@wilian.me.
Venlig hilsen, Wilian
@wilian @maiathecyberwitch hvad angår finansiering, kunne noget som https://opencollective.com/ være en mulighed for maksimal transperans.
-
@wilian hvem er I i gruppen?
Vi er pt tre i gruppen:
Wilian: Jeg laver film, er script kiddie og er stærkt motiveret for at finde ud af, hvordan man kan lave et bredt socialt bæredygtigt internet udenfor Big Tech. Desuden medlem af data.coop og ved at færdiggøre en online HF.Emil:
Psykologistuderende, laver film ved siden af studiet især med AI for tiden og frivillig i Roskilde Festival.
Dybt interesseret i at skabe et web0 uden billionærer og milliardærer og fascistoide typer i spidsen.
Aktivt skrivende og udgiver ofte debatindlæg og kroniker i Politiken mm.
Ser dyb mening i projektet og vil gerne arbejde med det tekniske såvel som det kommunikative arbejdeNiels: baggrund inden for humaniora og software udvikling. Jeg interesserer mig for forholdet mellem mennesker og maskiner og i den fysiske forbindelse mellem os. Forsøger aktivt at komme uden om Big Tech og er engageret i retten til privatliv og beskyttelse af personlige data.
-
@wilian Jeg vil gerne hjælpe med teknik og drift hvis det primært er andre end hvide mænd der skriver reglerne og tager beslutninger.
Hvad har I tænkt om at lokke mangfoldighed til?
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@wilian Jeg vil gerne hjælpe med teknik og drift hvis det primært er andre end hvide mænd der skriver reglerne og tager beslutninger.
Hvad har I tænkt om at lokke mangfoldighed til?
@holsta@helvede.net Dejligt! Uden at udfolde det alt for meget her på forummet, så indeholder gruppen varierende kønsidentiteter. Vi er alle hvide.
Dertil kommer, at det er nogle spørgsmål vi taler om gruppen imellem, dog er der ikke fastlagt nogen dagsorden for det endnu. -
@wilian tanken bag @folkefoderation er også at tilbyde hjælp til at drive sine egne sociale netværk, men at det skal gøres i små foreninger. Hver forening skal så administrere/moderere sin egen instans. #folkeføderation skal bare være paraplyorganisation og hjælpe til fx med hosting. Foreningen er ikke stiftet endnu, og der er ikke taget stilling til hosting. Jeg har nogle af de samme tanker som du skriver her om transparens. Bla for at undgå at afhænge af én persons der gider drifte i fritiden.
@benjamin@mastodon.lyng.space Det lyder interessant. En del af overvejelserne om vores initiativ, er at fødiversets bæredygtig på sigt også må bestå ved, at der kommer aktører som nyhedsmedier og andre erhvervsdrivende indholdsskabere med. Så der er måske nogle varierende fokusområder imellem os, samtidig med at vi i gruppen både vil gøre det tilgængeligt for private, fællesskaber og erhvervsdrivende. Men derfor kan vi jo stadig vidensdele og evt. bygge på noget af det samme tekniske system. Jeg tror det kunne være godt at tale om til mødet.
-
@wilian @maiathecyberwitch hvad angår finansiering, kunne noget som https://opencollective.com/ være en mulighed for maksimal transperans.
@sunep@nerdculture.de Det er en mega fed model, som vi også har set på i vores research. Det eneste ærgerlige er, at selskabet har hovedsæde i USA. Så vidt muligt - og det har faktisk lykkedes os indtil videre, vil vi gerne holde os indenfor Europas grænser i valg af underleverandører og serviceudbydere. Men idéen og formatet er fedt.
-
@sunep@nerdculture.de Det er en mega fed model, som vi også har set på i vores research. Det eneste ærgerlige er, at selskabet har hovedsæde i USA. Så vidt muligt - og det har faktisk lykkedes os indtil videre, vil vi gerne holde os indenfor Europas grænser i valg af underleverandører og serviceudbydere. Men idéen og formatet er fedt.
@wilian kender du til ikke-amerikanske alternativer til Open Collective?
-
@wilian kender du til ikke-amerikanske alternativer til Open Collective?
@sunep@nerdculture.de https://www.oceurope.org De her der bygger på samme software, men har hovedsæde i Belgien.
-
@wilian tanken bag @folkefoderation er også at tilbyde hjælp til at drive sine egne sociale netværk, men at det skal gøres i små foreninger. Hver forening skal så administrere/moderere sin egen instans. #folkeføderation skal bare være paraplyorganisation og hjælpe til fx med hosting. Foreningen er ikke stiftet endnu, og der er ikke taget stilling til hosting. Jeg har nogle af de samme tanker som du skriver her om transparens. Bla for at undgå at afhænge af én persons der gider drifte i fritiden.
@Benjamin @Maia Kahlke Lorentzen @Folkeføderation @wilian - Selvfølgelig, lad os holde et møde. Det ville være dumt ikke at koordinere, vi er en meget lille minoritet. Fysisk er jeg i København. Og videomøde er også fint for mig.