Digital Uafhængigheds lanceringsevent
-
@niels Hun nævner specifikt krav om opdateringer i lang tid til smartphones og alders verifikation på nettet
-
@niels Open source skal være en del af udbudskrav. Man skal kræve at løsninger kan integreres med mere end en leverandør. Vi hænger på de valg vi tog for ti år siden, men om ti år vil være præget af de valg vi tager i dag
-
@niels Vi er en forening der består af en bred skare af SMVer og individuelle medlemmer. Til sidst en særlig tak til jer der i årevis har gået foran og brudt strømmen. Nu løber de små floder sammen til et hav vores skibe kan sejle på.
-
@niels Jeg har siden årtusindskiftet pointeret behovet for digital uafhængighed, har heldigvis mødt mange andre. Der er brug for åbne standarder og betroet hosting på dansk grund.
-
@niels I sidste instans er det offentlige baseret på transparent open source kode, men åbne standarder er en god start.
-
@niels De mest kritiske data er fra top og bund, repræsenterer magt og afmagt. Data fra politi, militær osv, men også om psykisk sygdom, gældssanering, børn osv.
-
@niels it-uddannelser er i dag meget baseret på proprietære løsninger, der viser qt det er OK. Ændring her vil sikre danske kompetencer.
-
@niels Jacob Seierø: Jeg har hjulpet en masse danske virksomheder med at gå i skyen hos Microsoft. Vi har gjort det i god tro og efter alle love og regulativer
-
@niels Vi kan ikke længere stille krav til leverandøren. Skiftet skete med cloud, hvor vi ikke længere selv har datacentre og medarbejdere
-
@niels Seierø: Jeg skriver dokumenter med politikker om underleverandører. Det ville være meget nemmere i Tobias’ datacenter
-
@niels Grunden til at vi ikke har udviklet alternativer er at Windows var lettere end linux. Vi skal lære at udvikle alternativer. Det må godt være lidt besværligt.