LibreOffice-tease - men på vej
- 
@mj-j ... så man bruger de arbejdsløse som forsøgsdyr - charmerende

@anderslund@expressional.social Ikke første gang - men det kunne være værre. Der er en cyklus i det - det var også med et LibreOffice-dokument, jeg fik jobbet

- 

@anderslund det har den fordel for de arbejdsløse, og andre, at de til hjemmebrug kan installere det samme tekstbehandling- regneark- program m.v. uden at skulle punge stort ud. Og Open Source bliver mere kendt.
Cc @mj-j - 
@anderslund det har den fordel for de arbejdsløse, og andre, at de til hjemmebrug kan installere det samme tekstbehandling- regneark- program m.v. uden at skulle punge stort ud. Og Open Source bliver mere kendt.
Cc @mj-j - 
Jeg åbnede min telefon i morges - en email fra min chef med overskriften Udrulning af LIbreOffice, og jeg havde en Nu er det nu… bolden er i spil… nu kører vi…-oplevelse.
Det viste sig så, at det ikke var en orientering om, at nu kører Københavns Kommune og smider MS på porten - det var blot en orientering om, at man ophører med at bruge Microsoft Office på de PC’er, der stilles til rådighed for borgere til jobsøgning og lignende.
Men det er jo en fin start! Hvis vi tager det alvorligt, kører med det og bliver vant til, at den ligger i sortimentet - så er vi det tættere på, at det bliver en del til de ansatte også.

@mj-j Mange bække små, gør stor å

- 
T toooobeeee@social.linux.pizza shared this topic 
 - 
@anderslund det er et skridt på vejen.
Men ved vi, hvordan fagforeningerne stiller sig over for LibreOffice? For eller imod?Cc @mj-j
 - 
Men ved vi, hvordan fagforeningerne stiller sig over for LibreOffice? For eller imod?Cc @mj-j
 - 
@anderslund @mj-j hvis fagforeningerne ikke er imod, så tror jeg det kunne være nyttigt at få bekræftet det.
 - 
F fritjof@social.riversouldiers.dk shared this topic 
L laust@ohai.social shared this topic 
 - 
@Chris
Ingenæn anelse. Men dette opslag fik mig til igen at tænke på at der er langt imellem a-kasse kurser i GIMP og LibreOffice så vidt jeg kan se.
Det kunne måske ændres ved at kompetente folk udbød nogle.
Tænk en ressource man kunne blive for en arbejdsplads, hvis man var skrap til inkscape eller Krita og kunne lave supre layouts og materialer uden at det skulle koste dem spidsen af en Adobe Jetjager. @anderslund @mj-j - 

@anderslund @mj-j @fritjof @Chris "Give a man a fish and he will eat for a day. Teach a man how to fish and you feed him for a lifetime"

- 
S strit@mastodon.social shared this topic 
O olegb@mastodon.social shared this topic 
M mrmatten@expressional.social shared this topic 
 - 
@Chris
Ingenæn anelse. Men dette opslag fik mig til igen at tænke på at der er langt imellem a-kasse kurser i GIMP og LibreOffice så vidt jeg kan se.
Tænk en ressource man kunne blive for en arbejdsplads, hvis man var skrap til inkscape eller Krita og kunne lave supre layouts og materialer uden at det skulle koste dem spidsen af en Adobe Jetjager. @anderslund @mj-j@fritjof @Chris @anderslund Det er også sandt.
Det var en del af den diskussion vi havde om at Microsoft jo faktisk slet ikke leverer noget af alt det - og at medarbejdere alle steder fra bliver sendt på opkvalificering gennem et kursuskatalog.
Og hvad angår de ledige, så ville jeg elske at lave noget i stil med The Open CD. For 20 år siden var det hot stuff - man fik en CD med OpenOffice, Abiword, Audacity og andre kvalitetspakker. - 
@Chris
Tænk en ressource man kunne blive for en arbejdsplads, hvis man var skrap til inkscape eller Krita og kunne lave supre layouts og materialer uden at det skulle koste dem spidsen af en Adobe Jetjager. @anderslund @mj-j@fritjof @Chris @anderslund
Desuden: Det her har ganske vist afsmag af spareøvelse som så meget andet, men jeg kan ikke opponere imod "Tiltaget skal sikre en stabil og økonomisk bæredygtig løsning i tråd med kommunens strategi om mindre afhængighed af kommercielle leverandører."
Og vejledningslinket er simpelthen https://help.libreoffice.org/latest/da/text/swriter/main0000.html . - 
@fritjof @Chris @anderslund Det er også sandt.
Det var en del af den diskussion vi havde om at Microsoft jo faktisk slet ikke leverer noget af alt det - og at medarbejdere alle steder fra bliver sendt på opkvalificering gennem et kursuskatalog.
Og hvad angår de ledige, så ville jeg elske at lave noget i stil med The Open CD. For 20 år siden var det hot stuff - man fik en CD med OpenOffice, Abiword, Audacity og andre kvalitetspakker.@mjj @Chris @anderslund jamen hvad venter vi så på? Det starter vel med at een griber knoglen og ringer ind til DM f.eks., for at præsentere ideen?
 - 
@fritjof @Chris @anderslund
Desuden: Det her har ganske vist afsmag af spareøvelse som så meget andet, men jeg kan ikke opponere imod "Tiltaget skal sikre en stabil og økonomisk bæredygtig løsning i tråd med kommunens strategi om mindre afhængighed af kommercielle leverandører."
Og vejledningslinket er simpelthen https://help.libreoffice.org/latest/da/text/swriter/main0000.html . - 
@mjj @Chris @anderslund jamen hvad venter vi så på? Det starter vel med at een griber knoglen og ringer ind til DM f.eks., for at præsentere ideen?
@fritjof @Chris @anderslund Nu til dags ville man jo aldrig lave en CD - men hvis man nu introducerede pc-basispakken.dk eller noget, så var der noget at arbejde med.
En stor, venlig skærm med store, venlige bogstaver, genkendelige logoer - ting vi mener bør være en del af en basispakke for PC-brugere. - 
@fritjof @Chris @anderslund Nu til dags ville man jo aldrig lave en CD - men hvis man nu introducerede pc-basispakken.dk eller noget, så var der noget at arbejde med.
En stor, venlig skærm med store, venlige bogstaver, genkendelige logoer - ting vi mener bør være en del af en basispakke for PC-brugere.@mjj @fritjof @Chris
Der findes mange af sådan nogle sider, fx her:
https://da.windowsnoticias.com/Syv-open-source-programmer-til-Windows--som-du-ikke-m%C3%A5-g%C3%A5-glip-af/