Danmark Skifters Skiftekit til browser - Ny browser trin-for-trin
-
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter (2/3). Her skal man tænke på de 80-90 % af brugere, der ikke er teknisk kyndige eller interesserede, og typisk køber en færdiginstalleret pc. Dvs. de fleste på mastodon kan ikke udtale sig, er min formodning
Min første installation gik galt og jeg havde ikke klaret reinstallation uden hjælp. Dertil kom at SW manager er både begrænset og svær at forstå. Så nogle programmer måtte installeres via terminalen.
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Simple ting som fonte var sindssygt besværligt, og mange andre ting tog abnorm mængde af søgning og trial/ error.
Slutteligt har en windowsbruger jo typisk alle sine dokumenter i OneNote, OneDrive, osv. som der skal findes alternativer til. Hvilket ikke er nemt, det tog mig måneder oven i alt det andet.
Ja, og så alle de programmer jeg skal lære forfra. Jeg nægter at tro på at folk kun bruger emails og browsersøgning...
-
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter 1000 tak for dine input!
Hvilke kriterier skal vi sætte for "IT-sikkerhed"? - jeg synes det er særligt relevant for eks. browsere, fordi det er her mange brister sker for almindelige brugere. Så det er vigtigt at en browser nemt / standard er indstillet sikkert, men også at den bliver opdateret jævnligt. Hvilket gør at nogle browsere måske ikke bør vælges.
Ang. skift til Linux Mint, er det baseret på mine egne erfaringer. (1/2)
@bettina @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter
Sikkerhed i browsere er jo i høj grad baseret på brugerindstillinger, men tag et kig på https://privacytests.org/
En rigtig god anbefaling er selvfølgelig at installere privacybadger, og i øvrigt gennemgå indstillingerne i sine browser. Og selvfølgelig vælge en open source browser

-
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Simple ting som fonte var sindssygt besværligt, og mange andre ting tog abnorm mængde af søgning og trial/ error.
Slutteligt har en windowsbruger jo typisk alle sine dokumenter i OneNote, OneDrive, osv. som der skal findes alternativer til. Hvilket ikke er nemt, det tog mig måneder oven i alt det andet.
Ja, og så alle de programmer jeg skal lære forfra. Jeg nægter at tro på at folk kun bruger emails og browsersøgning...
Jeg aner ikke hvad onenote er, eller onedrive. Er det opbevaring i skyen? Redigeringsprogrammer? Hvilke dokumenter har man der?
-
Jeg aner ikke hvad onenote er, eller onedrive. Er det opbevaring i skyen? Redigeringsprogrammer? Hvilke dokumenter har man der?
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Ja, OneDrive er Microsoft filopbevaring i skyen og OneNote er notetagningsværktøj fra Microsoft. Men derudover er alle standardværktøjerne i Linux jo anderledes. Begreberne er anderledes. Der er så meget at sætte sig ind i, og det orker man jo ikke fra starten. Man må bare få det vigtigste til at køre og tager det over tid. Men det betyder også at jeg ikke tør opdatere til Mint 22.3 zena, for jeg orker ikke at gennemgå det hele igen
-
Du har nok ret, jo. Jeg kommer til at tænke på en blog jeg læste for nylig, som advarede om at selv om man kan få linux til at ligne windows på overfladen, så *er* det jo ikke windows - men Linux.
Så man skal ikke se det som 'jeg installere linux, og så fortsætter alt som vanligt', det holder ikke. Man skal ønske sig et skifte. Og være parat til at investere noget tid i det.

-
Du har nok ret, jo. Jeg kommer til at tænke på en blog jeg læste for nylig, som advarede om at selv om man kan få linux til at ligne windows på overfladen, så *er* det jo ikke windows - men Linux.
Så man skal ikke se det som 'jeg installere linux, og så fortsætter alt som vanligt', det holder ikke. Man skal ønske sig et skifte. Og være parat til at investere noget tid i det.

@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Præcis, og det er min pointe! Jeg var SÅ træt af Microsoft spændetrøje, at jeg er villig til at gennemgå disse lidelser! Men jeg må også bare sige, at jeg godt forstår, hvis den alm. borger ikke kan bruge den tid, eller simpelthen ikke har kompetencerne. Og jeg oplever, at garvede linux-brugere ikke forstår det, fordi deres tilgang er helt anderledes.
Noget andet er arbejds-pc'er, hvor man har en IT afdeling, her giver det mening
-
OneNote er et note-program hvor der er mulighed for f.eks at lave krydsreferencer, tage notater med todo poster og lignende.
OneDrive er dine data i skyen, og der kan man feks gemme sine notater fra OneNote.
Det hele er udviklet til Windows
af Microsoft.
Man kan også koble de andre Microsoft Office programmer (f.eks Word og Excel, som de fleste har hørt om) til backup i One Drive@bettina @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter
-
OneNote er et note-program hvor der er mulighed for f.eks at lave krydsreferencer, tage notater med todo poster og lignende.
OneDrive er dine data i skyen, og der kan man feks gemme sine notater fra OneNote.
Det hele er udviklet til Windows
af Microsoft.
Man kan også koble de andre Microsoft Office programmer (f.eks Word og Excel, som de fleste har hørt om) til backup i One Drive@bettina @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter
@folfdk @bettina @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter
Meget af det kan man jo opnå med nextcloud

-
@folfdk @bettina @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter
Meget af det kan man jo opnå med nextcloud

@anderslund @folfdk @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Ja, men når jeg gik ind på https://european-alternatives.eu/, så var det fuldstændigt uoverskueligt, og det virkede som om, man selv skulle opsætte en server. De sider jeg var inde på var på tysk eller mglfulde, og no way vælger jeg tyskere, der ikke kommunikerer på engelsk. Så det tog tid at finde tab.digital - det er også en stor tillid at skulle flytte sine data. Dertil kom notetagning - jeg har ti års noter i OneNote, flere GB.
-
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Præcis, og det er min pointe! Jeg var SÅ træt af Microsoft spændetrøje, at jeg er villig til at gennemgå disse lidelser! Men jeg må også bare sige, at jeg godt forstår, hvis den alm. borger ikke kan bruge den tid, eller simpelthen ikke har kompetencerne. Og jeg oplever, at garvede linux-brugere ikke forstår det, fordi deres tilgang er helt anderledes.
Noget andet er arbejds-pc'er, hvor man har en IT afdeling, her giver det mening
Ville det være en ide at lave en liste over gode cross-platformprogrammer, altså programmer der kan køre både på windows og linux (og evt mac)?
Libreoffice, onlyoffice, næsten alt på apps.kde.org, inkscape, darktable osv. Måske er det en god måde at snuse til opensouce-land at installere nogle af dem og teste.
-
Ville det være en ide at lave en liste over gode cross-platformprogrammer, altså programmer der kan køre både på windows og linux (og evt mac)?
Libreoffice, onlyoffice, næsten alt på apps.kde.org, inkscape, darktable osv. Måske er det en god måde at snuse til opensouce-land at installere nogle af dem og teste.
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Ja, det er en nyttig ekstra kolonne i arket!
og det var faktisk også et krav jeg havde til mit notetagningsværktøj, fordi jeg stadig har en windowstablet, det skulle køre både på /e/ OS, linux og windows..
-
@anderslund @folfdk @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Ja, men når jeg gik ind på https://european-alternatives.eu/, så var det fuldstændigt uoverskueligt, og det virkede som om, man selv skulle opsætte en server. De sider jeg var inde på var på tysk eller mglfulde, og no way vælger jeg tyskere, der ikke kommunikerer på engelsk. Så det tog tid at finde tab.digital - det er også en stor tillid at skulle flytte sine data. Dertil kom notetagning - jeg har ti års noter i OneNote, flere GB.
@bettina @folfdk @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter
Det ville være rart med en generel, brugerorienteret dansk nextcloud-tjeneste at kunne henvise til!
En god ting ved open source er at man typisk også bruger åbne filformater.
Kan man eksportere sine onenote-noter til et åbent format?
-
Som kuriosum (måske) så har jeg på universitetet ofte forsøgt at forklare en IT ansvarlig at "nej, jeg kan ikke bruge Windows, for det program jeg skal bruge findes kun til Linux!"
Og det har været svært at komme igennem med.Men sådan kan historik være forskellig.
Programmer skrevet før Windows 3.11 i programmerings sproget Fortran 77, kører fint binær fil (hele programmet er en stor fil) på *alle* Linux computere.
Relativt simpelt som bruger.
-
Det ville være rart med en generel, brugerorienteret dansk nextcloud-tjeneste at kunne henvise til!
En god ting ved open source er at man typisk også bruger åbne filformater.
Kan man eksportere sine onenote-noter til et åbent format?
@anderslund @folfdk @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Jeg har forstået det sådan, at Joplin tilbyder import fra OneNote, jeg har bare ikke gjort det endnu. Så ved ikke om / hvordan det virker i praksis.
-
@anderslund @folfdk @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Jeg har forstået det sådan, at Joplin tilbyder import fra OneNote, jeg har bare ikke gjort det endnu. Så ved ikke om / hvordan det virker i praksis.
Her er en god beretning - selvfølgelig på engelsk: https://dimaginar.com/en/guides/onenote-to-joplin/
-
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Det er jo nok een af udfordringerne. Der er mange flere hensyn end om et program er udviklet / driftet i USA. Jeg forsøgte at udarbejde en oversigt, baseret på den SW Sovereignity Scale, Dries Buytart har delt, men har brug for hjælp til at fortsætte: https://kai.nl.tab.digital/s/nzx3BKmMiy83n4b
Hvad med at få Joplin på din liste som one-note-alternativ?
-
@anderslund @madsenandersc @steenhulthin @niels @DanmarkSkifter Ja, det er en nyttig ekstra kolonne i arket!
og det var faktisk også et krav jeg havde til mit notetagningsværktøj, fordi jeg stadig har en windowstablet, det skulle køre både på /e/ OS, linux og windows..
@bettina
Jeg forsøgt at tilføje data til 'kan køre både i windows og linux' - men jeg får fejl, "den indtastede værdi er ugyldig"