Hej, jeg hedder Mette, og jeg har lige gjort alle sure i en debat i et lukket Facebook-netværk for et hedengangent debatforum.
-
Hej, jeg hedder Mette, og jeg har lige gjort alle sure i en debat i et lukket Facebook-netværk for et hedengangent debatforum.
- fordi jeg fra sidelinjen påpegede, at ALLE i tråden så ud til særligt at angribe klimabelastningen af det, de SELV sagens kunne undvære, hvilket er ren gratis omgang.
Det blev simpelthen bare for absurd med person 1, der som vegetar skældte ud på kød, person 2 der alligevel har flyskræk, person 3 der boede 800 m fra sit job og ikke havde brug for en bil...
-
- fordi jeg fra sidelinjen påpegede, at ALLE i tråden så ud til særligt at angribe klimabelastningen af det, de SELV sagens kunne undvære, hvilket er ren gratis omgang.
Det blev simpelthen bare for absurd med person 1, der som vegetar skældte ud på kød, person 2 der alligevel har flyskræk, person 3 der boede 800 m fra sit job og ikke havde brug for en bil...
Altså alle har jo lidt ret, det er komponenter
Men at udpege de andres aktiviteter som den store synder, mens man selv "faktisk gør sit bedste", er simpelthen ævl. De fleste gør deres bedste - vi har bare overhovedet ikke hverken de samme forudsætninger, viden, netværk eller økonomi at gøre det med!
-
Men at udpege de andres aktiviteter som den store synder, mens man selv "faktisk gør sit bedste", er simpelthen ævl. De fleste gør deres bedste - vi har bare overhovedet ikke hverken de samme forudsætninger, viden, netværk eller økonomi at gøre det med!
@MThaastrup Kloge ord
-
@MThaastrup At pege på at andre gerne vil gøre et eller andet, så længe det ikke får konsekvenser for dem selv, ødelægger altid den gode stemning. I dette tilfælde er det fuldt berettiget selv om de helt sikkert ikke mener det er.
-
@MThaastrup Ja, lige præcis.
-
@MThaastrup ikke præcis det samme, men beslægtet: jeg savner ofte anerkendelsen af at MINDRE også er at gøre noget. Vi behøver ikke alle være 100% vegetarer, det hjælper også at spise mindre kød, flyve mindre etc.
-
@MThaastrup At pege på at andre gerne vil gøre et eller andet, så længe det ikke får konsekvenser for dem selv, ødelægger altid den gode stemning. I dette tilfælde er det fuldt berettiget selv om de helt sikkert ikke mener det er.
@tbhdk Altså jeg har diskuteret on/off med alle 40-ish kvinder (i vidt forskellig alder, livssituation osv.) igennem mere end 10 år, de overlever sgu nok, at jeg lige startede et bål
-
@MThaastrup Kloge ord
@tokeriis Det ved jeg ikke, om det specielt er. Men nogen var simpelthen nødt til at stoppe den skøre debat - hvis vi skal tale om klima, skal vi selv foretage ændringer, måske bare løbende og lidt i det små. Det hjælper NUL at vi har travlt med, hvad alle de andre bare lige skal gøre.
-
@MThaastrup ikke præcis det samme, men beslægtet: jeg savner ofte anerkendelsen af at MINDRE også er at gøre noget. Vi behøver ikke alle være 100% vegetarer, det hjælper også at spise mindre kød, flyve mindre etc.
@jakobtougaard Og det hjælper især, hvis man SELV foretager de der små ændringer - i stedet for at være optaget af, hvad andre bør gøre
-
@MThaastrup Jeg prøver at minde mig selv om det samme. At nogle ting er væsentlig nemmere for mig at afskrive/undgå/lade være med, andre knap so much. Og at det er meget forskelligt hvad vi hver især synes er let og svært at give op.
Jeg har let ved at opgive kød. Fordi jeg er alligevel altid bange for at få det galt i halsen og dø ved fejlsynkning.
Jeg har let ved at opgive flyrejser. Fordi jeg har aldrig været særlig vild med at flyve.
Opgive bil, tjek. Jeg har ikke kørekort.
-
@MThaastrup Jeg prøver at minde mig selv om det samme. At nogle ting er væsentlig nemmere for mig at afskrive/undgå/lade være med, andre knap so much. Og at det er meget forskelligt hvad vi hver især synes er let og svært at give op.
Jeg har let ved at opgive kød. Fordi jeg er alligevel altid bange for at få det galt i halsen og dø ved fejlsynkning.
Jeg har let ved at opgive flyrejser. Fordi jeg har aldrig været særlig vild med at flyve.
Opgive bil, tjek. Jeg har ikke kørekort.
@svedigtype Netop.
Mens jeg undværede bilen ALT jeg overhovedet kunne (inkl. 1½ år med el-ladcykel fordi slidgigt), til jeg var 44 år, og så brændte logistikken sammen, da jeg blev alene med Michelle, hendes skole er ikke i nærområdet, mit job et andet sted, familien er i Odense, og vennerne drysset ud over hele Danmarkskortet.
Jeg har vitterligt prøvet alt, men bilen er en nødvendighed nu.
-
@MThaastrup Hvis de hver især rettede 25% af den energi mod vores politikere og erhvervsliv ville vi være ret langt, og de ville have energi og tid til overs!
Hvor mange af dem har mon undersøgt klimaplanerne hos diverse partier og stemt derefter?
Jeg gætter på nul.
-
@MThaastrup Hvis de hver især rettede 25% af den energi mod vores politikere og erhvervsliv ville vi være ret langt, og de ville have energi og tid til overs!
Hvor mange af dem har mon undersøgt klimaplanerne hos diverse partier og stemt derefter?
Jeg gætter på nul.
@holsta Jeg gætter på, at du har præcist ret.
Men hvad kan man forvente af en flok mennesker, der engang helt seriøst startede en intern "krig" i gruppen over, hvorvidt man må gramse på jordbærrene i bakker for at bytte rundt og evt. endda tage et par ekstra...
På andre tidspunkter er gruppen sjov nok. Men altså...
-
@holsta Jeg gætter på, at du har præcist ret.
Men hvad kan man forvente af en flok mennesker, der engang helt seriøst startede en intern "krig" i gruppen over, hvorvidt man må gramse på jordbærrene i bakker for at bytte rundt og evt. endda tage et par ekstra...
På andre tidspunkter er gruppen sjov nok. Men altså...
@MThaastrup De plukker ikke engang deres egne jordbær og betaler per kilo?
Nu er det jo direkte pinligt.
-
@MThaastrup De plukker ikke engang deres egne jordbær og betaler per kilo?
Nu er det jo direkte pinligt.
-
@MThaastrup @holsta jeg dyrkede selv mine jordbær i hjemmelavet kompost fra min hjemmelavede kompostbeholder, alle der ikke gør sådan vil *åbenlyst* ikke klimaet det bedste. SÅ svært er det jo heller ikke, folkens. Men spis I bare jeres konventionelle jord-dræber-bær.
(/s hvis nu nogen læser med, som ikke kender mig)
-
@MThaastrup @holsta jeg dyrkede selv mine jordbær i hjemmelavet kompost fra min hjemmelavede kompostbeholder, alle der ikke gør sådan vil *åbenlyst* ikke klimaet det bedste. SÅ svært er det jo heller ikke, folkens. Men spis I bare jeres konventionelle jord-dræber-bær.
(/s hvis nu nogen læser med, som ikke kender mig)
@infonauten @holsta
Og fordi du gør det så godt ellers, kan du godt tillade dig at bruge 8000 kr. på nyt tøj i år bare til dig selv alene, og kassere det 5 år gamle køkken, som du ikke kan lide farven på mere -
@infonauten @holsta
Og fordi du gør det så godt ellers, kan du godt tillade dig at bruge 8000 kr. på nyt tøj i år bare til dig selv alene, og kassere det 5 år gamle køkken, som du ikke kan lide farven på mere@MThaastrup Det er alligevel mange underbukser og strømper i Rema 1000.
-
@MThaastrup Det er alligevel mange underbukser og strømper i Rema 1000.
Du gør det helt forkert. Du skal bare se på "moden", beslutte dig for at alt i dit skab er forkert og smide det hele ud. 2 gange om året.
Eller sådan noget.
-
Du gør det helt forkert. Du skal bare se på "moden", beslutte dig for at alt i dit skab er forkert og smide det hele ud. 2 gange om året.
Eller sådan noget.
@MThaastrup Undskyld.
Det er ellers 205 par underbukser til kr. 39,- per par. Så mange kan jeg slet ikke bruge.