Forbindelserne mellem dansksproget Mastodon og Pixelfed er overraskende svage.
-
@malte Jeg har godt tænkt over det. Ved vi om dansk Pixelfed en del af det relay, der kører på dansk Mastodon?
https://joinfediverse.wiki/Relays
Hvis relay'et da ikke kører på en specifik Mastodon-teknologi.@kzxpr@radikal.social Jeg tror ikke primært det her er et teknisk problem, men et socialt et og det var umiddelbart det jeg havde lyst til at diskutere.
-
Den anden ting jeg har lagt mærke til er at tilstrømningen af nye brugere på Pixelfed booster meget sjældent og liker meget mere - altså væsentligt mere end Mastodon-brugere. Jeg har en forestilling om, at mange gør det af vane. På Instagram påvirker man algoritmen gennem sine likes. På godt og ondt - så insta-brugere er vant til at forme sit feed gennem likes. Hvis der er ting man vil se mere af i fediverset, så giver det mere mening at booste.
@malte Jeg tror også, at en af årsagerne kunne være at (så vidt jeg ved), så er den eneste måde at dele opslag på instagram igennem stories og PixelFed har ikke stories (endnu).
En anden måde at opdage nyt indhold på er gennem etiketter (hashtags)
Jeg har lige hurtigt kigget på pixelfed.dk's lokale tidslinje, og det ligner at mange opslag der bruger etiketter, derimod ser jeg ikke ligeså mange opslag på mastodon med etiketter.
Måske kunne etiketter være med til at danne broer ?
-
Forbindelserne mellem dansksproget Mastodon og Pixelfed er overraskende svage. Hermed en opfordring til at udforske den anden side, følge en masse dér og booste lidt ekstra, når der kommer noget fra den anden side. Hvis Mastodon og Pixelfed reelt bare eksisterer som nogle siloer, bruger vi dem bare som det lukkede sociale web vi kom fra. #fedikette #Pixelfeddk #Mastodondk
@malte Har tænkt det samme. Har primært en pixelfed konto for at booste og opdage ting på tværs. Vil prøve at være endnu bedre til at booste på tværs. Har også stående på min to do liste, at lave opdaterede følge forslag lister.
fyi. umiddelbart kan min pixelfed.dk konto ikke se dit videoopslag. Måske kun et problem på appen. #dkfedi
-
En af ironierne her er at de her beskeder formentlig ikke vil blive set og læst på Pixelfed af samme grunde jeg nævner foroven. Det er så grelt at jeg seriøst har overvejet at lave en specifik "fediverse-integrations-service-konto" til manuelt bare at booste ting over kløften.
@malte Er det ikke også sådan, at indlæg på mastodon, uden billeder, ikke bliver vist for pixelfed-konti?
Anyways, der bliver heller ikke kommenteret særlig meget på pixelfed, jeg oplever i hvert fald sjældent at andre kommenterer på mine opslag
Jeg bruger selv pixelfed til de opslag hvor jeg gerne vil tilføje billeder, hvilket vel er lidt åbentlyst, I guess
Og nogle gange booster jeg så mine egne indlæg fra den her konto
-
Forbindelserne mellem dansksproget Mastodon og Pixelfed er overraskende svage. Hermed en opfordring til at udforske den anden side, følge en masse dér og booste lidt ekstra, når der kommer noget fra den anden side. Hvis Mastodon og Pixelfed reelt bare eksisterer som nogle siloer, bruger vi dem bare som det lukkede sociale web vi kom fra. #fedikette #Pixelfeddk #Mastodondk
@malte god ide, hvordan rent praktisk gør jeg det ? Det er vel ikke nok at gå på Mastodon og Pixelfed og like nogle opslag, det kommer de ikke her over af tænker jeg ? -
@kzxpr@radikal.social Jeg tror ikke primært det her er et teknisk problem, men et socialt et og det var umiddelbart det jeg havde lyst til at diskutere.
@malte Fair nok. Jeg havde en lille opgang i Pixelfed-forbindelser, fordi venner på FB annoncerede det og så svarede jeg med et Mastodon-handle. Men måske det er noget med at finde hinanden.
Jeg har bemærket, at toots uden billeder ikke bliver vist i Pixelfed fx, så tænkte på, at der var et fint princip i at vedhæfte et eller andet blikfang for, at det blev synligt på deres platform også.
Det, jeg tænkte på, var, at mange Pixelfed-profiler er tilsvarende tomme, når jeg ser dem fra Mastodon. -
@malte god ide, hvordan rent praktisk gør jeg det ? Det er vel ikke nok at gå på Mastodon og Pixelfed og like nogle opslag, det kommer de ikke her over af tænker jeg ?
@dennismelhede Nej det er rigtigt. Du skal booste
-
@malte Er det ikke også sådan, at indlæg på mastodon, uden billeder, ikke bliver vist for pixelfed-konti?
Anyways, der bliver heller ikke kommenteret særlig meget på pixelfed, jeg oplever i hvert fald sjældent at andre kommenterer på mine opslag
Jeg bruger selv pixelfed til de opslag hvor jeg gerne vil tilføje billeder, hvilket vel er lidt åbentlyst, I guess
Og nogle gange booster jeg så mine egne indlæg fra den her konto
@svedigtype Præcis, indlæg uden billeder bliver ikke vist på Pixelfed. Jeg oplever det samme som dig at der kommenteres meget mindre på Pixelfed. Kulturerne er lidt anderledes! Tror en del af det er instagram-rester. Vi er blevet vant til på fediverset at interaktions-niveauet er enormt højt ift andre sociale netværk. Baseline er langt lavere på Meta.
-
@malte Har tænkt det samme. Har primært en pixelfed konto for at booste og opdage ting på tværs. Vil prøve at være endnu bedre til at booste på tværs. Har også stående på min to do liste, at lave opdaterede følge forslag lister.
fyi. umiddelbart kan min pixelfed.dk konto ikke se dit videoopslag. Måske kun et problem på appen. #dkfedi
@siggi Hm. Det er en gif, men det kan være pixelfed ikke accepterer det!
-
@malte Jeg tror også, at en af årsagerne kunne være at (så vidt jeg ved), så er den eneste måde at dele opslag på instagram igennem stories og PixelFed har ikke stories (endnu).
En anden måde at opdage nyt indhold på er gennem etiketter (hashtags)
Jeg har lige hurtigt kigget på pixelfed.dk's lokale tidslinje, og det ligner at mange opslag der bruger etiketter, derimod ser jeg ikke ligeså mange opslag på mastodon med etiketter.
Måske kunne etiketter være med til at danne broer ?
@snue God pointe og det tror jeg du har ret i!
-
@malte Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at booste på tværs.
-
@malte Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at booste på tværs.
@henrikmillinge Jeg henviser til det at følge nogen på Pixelfed fra Mastodon eller vice versa. Når de så poster noget og jeg booster det, kommer det fra Pixelfed og over til mine Mastodon-følgere.