Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Tankeeksperiment: vi indfører borgerløn, som er nok til at du ikke behøver at arbejde for at tjene penge (nok ikke realistisk, men leg med).

Tankeeksperiment: vi indfører borgerløn, som er nok til at du ikke behøver at arbejde for at tjene penge (nok ikke realistisk, men leg med).

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
64 Indlæg 22 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • pedersen@social.data.coopP pedersen@social.data.coop

@infonauten Tempoet ned, mere tid til famlie, værksted og have.

Jeg ville nok stadigt arbejde med nogenlunde det jeg laver for tiden - kode&koordinering, men mindre tid og mere kvalitet.

Et sikkerhedsnet, som er reelt og rigeligt er helt sikkert en god måde at undgå bullshit arbejde og sige nej tak til at forhaste sig til noget rod som nogen har forhastet sig til at drømme op er en god ide.

Som @pmakholm siger meget mindre bullshit arbejde

infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
    infonauten@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@pedersen @pmakholm mindre bullshit lyder som noget jeg kan tilslutte mig.

1 Reply Last reply
    0
    • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

Tankeeksperiment: vi indfører borgerløn, som er nok til at du ikke behøver at arbejde for at tjene penge (nok ikke realistisk, men leg med). Hvad ville du gøre? Ville du arbejde og i så fald med hvad?

Jeg tænker at jeg ville lave flere kreative ting og nok også mere frivilligt arbejde på foreningsniveau. Måske prøve at starte et niche pladeselskab eller forlag. Men jeg tror jeg ville have et bedre liv.

zatnosk@helvede.netZ This user is from outside of this forum
      zatnosk@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@infonauten jeg ville lægge 10-20 timer om ugen i open source udvikling, primært med fokus på 1) decentrale demokratiske sociale medier og 2) distribution/salg af ebøger.

Og så ville jeg hvile og prøve at komme ud af stress og autistisk burnout. Og støtte min søn i at komme ud af og undgå autistisk burnout.

zatnosk@helvede.netZ 1 Reply Last reply
      0
      • zatnosk@helvede.netZ zatnosk@helvede.net

@infonauten jeg ville lægge 10-20 timer om ugen i open source udvikling, primært med fokus på 1) decentrale demokratiske sociale medier og 2) distribution/salg af ebøger.

Og så ville jeg hvile og prøve at komme ud af stress og autistisk burnout. Og støtte min søn i at komme ud af og undgå autistisk burnout.

zatnosk@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@infonauten og måske ville jeg spille og skrive musik. Eller tegne. Eller lave/spille/arrangere computerspil—rollespil—brætspil. Eller bygge en rumskibssimulator. Eller skrive en fantasybog(-serie) (nuværende first draft er estimeret til at blive færdig tidligst 2030)

infonauten@helvede.netI 1 Reply Last reply
        0
        • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

Tankeeksperiment: vi indfører borgerløn, som er nok til at du ikke behøver at arbejde for at tjene penge (nok ikke realistisk, men leg med). Hvad ville du gøre? Ville du arbejde og i så fald med hvad?

Jeg tænker at jeg ville lave flere kreative ting og nok også mere frivilligt arbejde på foreningsniveau. Måske prøve at starte et niche pladeselskab eller forlag. Men jeg tror jeg ville have et bedre liv.

pvrahbek@expressional.socialP This user is from outside of this forum
          pvrahbek@expressional.social
          wrote sidst redigeret af

@infonauten Jeg synes det er en rigtig fin tråd. Det er inspirerende at læse om alt det folk faktisk brænder for. (For det står klart at det ikke er 'job'-delen af folks arbejde, som de brænder for).

Men tråden gør at jeg står med nogle spørgsmål.

Hvem passer kraftværkerne. (frivilligt? skal de have løn?). Hvem køre ud, og reparerer pumpestationerne så der er vand i hanerne. Hvem lapper hullerne i vejen.

Det må være rookie'mistake no.1 at stille det spørgsmål, fordi jeg ikke har sat mig godt nok ind i detaljerne og argumenterne for/og imod, UBI. Det beklager jeg.

infonauten@helvede.netI pmakholm@social.data.coopP pvrahbek@expressional.socialP 3 Replies Last reply
          0
          • zatnosk@helvede.netZ zatnosk@helvede.net

@infonauten og måske ville jeg spille og skrive musik. Eller tegne. Eller lave/spille/arrangere computerspil—rollespil—brætspil. Eller bygge en rumskibssimulator. Eller skrive en fantasybog(-serie) (nuværende first draft er estimeret til at blive færdig tidligst 2030)

infonauten@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@zatnosk det lyder som et godt liv. Det kunne jeg godt ønske for dig.

1 Reply Last reply
            0
            • pvrahbek@expressional.socialP pvrahbek@expressional.social

@infonauten Jeg synes det er en rigtig fin tråd. Det er inspirerende at læse om alt det folk faktisk brænder for. (For det står klart at det ikke er 'job'-delen af folks arbejde, som de brænder for).

Hvem passer kraftværkerne. (frivilligt? skal de have løn?). Hvem køre ud, og reparerer pumpestationerne så der er vand i hanerne. Hvem lapper hullerne i vejen.

Det må være rookie'mistake no.1 at stille det spørgsmål, fordi jeg ikke har sat mig godt nok ind i detaljerne og argumenterne for/og imod, UBI. Det beklager jeg.

infonauten@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@pvrahbek det ved jeg ikke, men der er vist udarbejdet en del modeller for hvordan det kan løses. Jeg dagdrømte bare. 🙂

1 Reply Last reply
              0

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
                pmakholm@social.data.coop
                wrote sidst redigeret af

@pvrahbek Jeg har fuld tillid til at den menneskelige natur betyder at tilpas mange vil gøre en ekstra indsat for at hæve sig over det økonomiske fundament borgerløn vil udgøre.

Borgerløn er ikke "en yde efter lyst og så deler vi kagen ligeligt". Se det som et socialt sikkerhedsnet der ikke stiller spørgsmål og som ikke kræver et gråt bureaukrati af reglryttere og bønnetællere.

Og udfører man et arbejde skal man selvfølgelig have løn (ud over UBI) for det. Det er hele princippet.

@infonauten

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
                1
                0

wrote sidst redigeret af

@pmakholm @infonauten Det lyder hvertfald som en løsning. så kan vi både føre vores dagdrømme ud i livet, og holde varmen imens.

1 Reply Last reply
                  0
                  • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@pvrahbek Jeg har fuld tillid til at den menneskelige natur betyder at tilpas mange vil gøre en ekstra indsat for at hæve sig over det økonomiske fundament borgerløn vil udgøre.

Borgerløn er ikke "en yde efter lyst og så deler vi kagen ligeligt". Se det som et socialt sikkerhedsnet der ikke stiller spørgsmål og som ikke kræver et gråt bureaukrati af reglryttere og bønnetællere.

Og udfører man et arbejde skal man selvfølgelig have løn (ud over UBI) for det. Det er hele princippet.

@infonauten

pmakholm@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af

@pvrahbek Det kan godt være at der er vigtige samfundsfunktioner, der med den eksisterende lønstruktur ikke ville blive udført uden det element af tvang der ligger i vores eksisterende sociale sikkerhedsnet.

Det betyder selvfølgelig at lønstrukturen i samfundet vil ændre sig, så det at reparerer pumpestationer stadigvæk er tiltrækkende uden tvang.

@infonauten

pvrahbek@expressional.socialP 1 Reply Last reply
                    0
                    • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@pvrahbek Det kan godt være at der er vigtige samfundsfunktioner, der med den eksisterende lønstruktur ikke ville blive udført uden det element af tvang der ligger i vores eksisterende sociale sikkerhedsnet.

Det betyder selvfølgelig at lønstrukturen i samfundet vil ændre sig, så det at reparerer pumpestationer stadigvæk er tiltrækkende uden tvang.

@infonauten

wrote sidst redigeret af pvrahbek@expressional.social

@pmakholm @infonauten Det har jeg også kunne læse mig til nu. Det lyder godt, hvis de ikke så attraktive jobs blev, ændrede sig og blev mere tiltalende. Sådan burde det også være i dag, uagtet om der kommer UBI.

" Regarding the question of basic income vs jobs, there is also the aspect of so-called welfare traps. Proponents of basic income often argue that with a basic income, unattractive jobs would necessarily have to be better paid and their working conditions improved, so that people still do them without need, reducing these traps. "

https://web.archive.org/web/20210725050810/https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/feb/12/universal-basic-income-work-finland-experiment-payments

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_basic_income#cite_note-96

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.