Hvilken browser skal man vælge?
-
Når man overvejer at skifte sin browser (eller søgemaskine) ud, så er det jo i virkeligheden et udtryk for, at man er klar over, at der nogle gange er noget større end én selv, som man er nødt til at støtte. Noget, der rækker ud over ens egne, isolerede behov for eksempelvis at kunne tilgå internettet.
At denne "der er noget større end jeg"-tankegang er blevet "mainstream" kan vi i høj grad takke initiativer som "Boykot varer fra USA"-grupperne her og på Facebook.
Der er i øjeblikket mange, der overvejer at udskifte deres Google Chrome, Microsoft Edge eller Apples Safari ud med (europæiske)alternativer, og dette kan man kun støtte. Men der er en dimension, som jeg synes mangler - nemlig hensyntagen til browser-økosystemet globalt set.
Lige nu debatteres alternativer som
- Ecosia (Chromium)
Vivaldi (Chromium)
Opera (Chromium)
Waterfox (Mozilla)
Firefox (Mozilla)
... og de første tre er klart dem, der har størst støtte lige nu.Men man er nødt til at spørge sig selv, hvad ens valg betyder for browser-økosystemet. For er vi virkeligt interesserede i at have en monokultur på browserområdet? Hvor stort set alle bruger en browser, der er bygget på samme kerne? Nogle af os kan jo huske, hvordan dette var, da det skete sidst - dengang Microsofts Internet Explorer var installeret på alle computere. Dengang betød det manglende udvikling af markedet og mindre sikkerhed for brugerne af Internet Explorer.
For mig vægter dette højere end hvor browseren er lavet. Og derfor kommer jeg ikke til at udskifte min Firefox-browser fra Mozilla. Jeg er klar over, at Mozilla er en amerikansk organisation, men de er en "non-profit organisation", produktet (Firefox) er Open source og deres holdning til privatlivsbeskyttelse matcher ret godt med min.
Jeg vil endda gå så langt og sige, at hvis man vælger en Chromium-baseret browser, så skader man internettet og dets udvikling.
Hvilke valg har I taget?
- Ecosia (Chromium)
-
Når man overvejer at skifte sin browser (eller søgemaskine) ud, så er det jo i virkeligheden et udtryk for, at man er klar over, at der nogle gange er noget større end én selv, som man er nødt til at støtte. Noget, der rækker ud over ens egne, isolerede behov for eksempelvis at kunne tilgå internettet.
At denne "der er noget større end jeg"-tankegang er blevet "mainstream" kan vi i høj grad takke initiativer som "Boykot varer fra USA"-grupperne her og på Facebook.
Der er i øjeblikket mange, der overvejer at udskifte deres Google Chrome, Microsoft Edge eller Apples Safari ud med (europæiske)alternativer, og dette kan man kun støtte. Men der er en dimension, som jeg synes mangler - nemlig hensyntagen til browser-økosystemet globalt set.
Lige nu debatteres alternativer som
- Ecosia (Chromium)
Vivaldi (Chromium)
Opera (Chromium)
Waterfox (Mozilla)
Firefox (Mozilla)
... og de første tre er klart dem, der har størst støtte lige nu.Men man er nødt til at spørge sig selv, hvad ens valg betyder for browser-økosystemet. For er vi virkeligt interesserede i at have en monokultur på browserområdet? Hvor stort set alle bruger en browser, der er bygget på samme kerne? Nogle af os kan jo huske, hvordan dette var, da det skete sidst - dengang Microsofts Internet Explorer var installeret på alle computere. Dengang betød det manglende udvikling af markedet og mindre sikkerhed for brugerne af Internet Explorer.
For mig vægter dette højere end hvor browseren er lavet. Og derfor kommer jeg ikke til at udskifte min Firefox-browser fra Mozilla. Jeg er klar over, at Mozilla er en amerikansk organisation, men de er en "non-profit organisation", produktet (Firefox) er Open source og deres holdning til privatlivsbeskyttelse matcher ret godt med min.
Jeg vil endda gå så langt og sige, at hvis man vælger en Chromium-baseret browser, så skader man internettet og dets udvikling.
Hvilke valg har I taget?
@jrossstocholm Generelt sætter man pris på produkter, der er open-source og non-profit.
Problemet, som jeg ser det, er, at det kræver meget at få folk til at skifte platform, selv nu med påvirkninger fra personer som Trump og Musk, er det svært at få folk til at flytte.
Når folk først har flyttet platform, er de typisk ikke interesserede i at skifte platform igen efter et par år.
Her opstår problemet med amerikanske non-profit virksomheder. Hvis vi alle eller mange flytter til fx Mozilla, så er det fint nok i dag, men hvad med i morgen? Mozilla kan skifte væk fra non-profit modellen, eller politiske love i USA kan påvirke produktet, da det er amerikansk. Skal man så igen få folk til at flytte?
Det er vigtigt at huske, at non-profit stadig betyder, at folk skal have løn, som så skal beskattes i USA. Så selv ved brug af non-profit produkter går der stadig penge til USA.
At bruge Vivaldi skaber arbejdspladser og giver løn/skattepenge til Norge.
Langt inde i fremtiden skulle nok folk flytte over til Vivaldi, så vil de tjene flere penge og potentielt vil kunne lave deres egen browser, som ikke er baseret på chromium, og det vil være nemt at få folk over med en valgfri opdatering.
Chromium, ligesom Android, er open-source. Man kan vælge en version, som Google ejer (Chrome), eller en uden Googles services, tracking osv., såsom Vivaldi, der har skrevet deres egen kode baseret på Chromiums open-source model.
Det er hårdt at flytte, specielt så mange produkter på en gang, så er chromium dejlig bekvemt da alle extensions/addons virker, da man helst kommer fra en chromium browser fx edge/chrome.
- Ecosia (Chromium)
-
B boykotamerikanskevarer@friendica.dk shared this topic