Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Det må være nogen her, som først delte denne artikel om samfundets sandsynlige kollaps?

Det må være nogen her, som først delte denne artikel om samfundets sandsynlige kollaps?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
35 Indlæg 9 Posters 1 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

@SorenMRiis okay, nogle blærede madpakker!
    @fanden

sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
    sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
    sorenmriis@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli Planen er jo en "havefest", så det bliver ikke så avanceret.

Men jeg tester lige mini-tærterne. Resten bliver lidt hit-or-miss...

@fanden

tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
    0
    • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@tokeriis Præcis. Det at kunne dyrke sine råvarer er en prepping der giver så meget mere mening for mig end at fylde en bunker med dåsemad. @tofticles @pms @tanyakaroli @svedigtype

Edit: og ja, jeg skrev "prepping", men ikke for at invitere til en diskussion om emnet som sådan. Det rager mig en bønne hvad for plasticdunke, jodtabletter eller nødradioer I har anskaffet jer. På forhånd tak!

svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svedigtype@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@fanden @tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli Jeg drømmer virkelig om at bo i et fælleskab hvor der netop også er dyrkning af egne råvarer, lidt dyrehold (høns) og den slags, hvor man vitterligt klarer så meget man kan i fællesskabet.

Mit problem er mest at jeg ikke selv på nuværende tidspunkt kan bidrage med det helt store rent praktisk, men det kan man jo måske lære hen af vejen hvis man bor sammen med nogle praktiske anlagte typer 🤩

tanyakaroli@expressional.socialT tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
      0
      • sorenmriis@helvede.netS sorenmriis@helvede.net

@tanyakaroli Planen er jo en "havefest", så det bliver ikke så avanceret.

Men jeg tester lige mini-tærterne. Resten bliver lidt hit-or-miss...

@fanden

tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
        tanyakaroli@expressional.social
        wrote sidst redigeret af

@SorenMRiis velegnet til madpakker. Billeder når de er klar?@fanden

1 Reply Last reply
        0
        • svedigtype@helvede.netS svedigtype@helvede.net

@fanden @tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli Jeg drømmer virkelig om at bo i et fælleskab hvor der netop også er dyrkning af egne råvarer, lidt dyrehold (høns) og den slags, hvor man vitterligt klarer så meget man kan i fællesskabet.

Mit problem er mest at jeg ikke selv på nuværende tidspunkt kan bidrage med det helt store rent praktisk, men det kan man jo måske lære hen af vejen hvis man bor sammen med nogle praktiske anlagte typer 🤩

wrote sidst redigeret af

@svedigtype Det kan man helt sikkert! Det kunne være en del af formålet, at man lærer hinanden hvad man kan og ved 😊
          @fanden @tokeriis @tofticles @pms

1 Reply Last reply
          0
          • svedigtype@helvede.netS svedigtype@helvede.net

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
            tokeriis@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@svedigtype @fanden @tofticles @pms @tanyakaroli Det er også megatidsskrævende og ofte kedeligt og slidsomt at dyrke jorden og passe dyr (særligt hvis det skal gøres bæredygtigt). Jeg trøster mig ved at jeg har basiskompetencer i fouragering. Men fx et program som Alene i vildmarken udstiller klart, hvor svært det er at skaffe mad på den måde.

pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
            0
            • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@tofticles @pms @tanyakaroli @fanden @svedigtype Jeg bor i et bofællesskab, tidligere i et levefællesskab og i min pure ungdom et kollektiv. Alle havde den fejl i fht Kemps analyse, at de ikke formåede at samles om produktion af mad. Bevares, vi laver mad til hinanden 4 x/uge, men vi *køber* råvarerne af andre. Fællesskaberne i DK er overvejende afhængige af industriel madproduktion, som kan falde bort i et kollaps. At lave råvarerne er en generalistkompetence, vi alle burde mestre.

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
              simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
              simonjust@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

@tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli @fanden @svedigtype

Det lader heldigvis til, der er godt gang i permakulturen - https://www.permakultur.dk/lokale-perma-netvaerk/

Medierne glemmer bare at fortælle om dem (og så bor mange af grupperne i det lukkede, forjættede land Facebook... Dem skal vi have ud i Fediverset).

tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
              1
              0
              • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social shared this topic
              • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

@tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli @fanden @svedigtype

Det lader heldigvis til, der er godt gang i permakulturen - https://www.permakultur.dk/lokale-perma-netvaerk/

Medierne glemmer bare at fortælle om dem (og så bor mange af grupperne i det lukkede, forjættede land Facebook... Dem skal vi have ud i Fediverset).

wrote sidst redigeret af

@simonjust Fantastisk hjemmeside, tak for link! 🙏
                @tokeriis @tofticles @pms @fanden @svedigtype

1 Reply Last reply
                0

@svedigtype @fanden @tofticles @pms @tanyakaroli Det er også megatidsskrævende og ofte kedeligt og slidsomt at dyrke jorden og passe dyr (særligt hvis det skal gøres bæredygtigt). Jeg trøster mig ved at jeg har basiskompetencer i fouragering. Men fx et program som Alene i vildmarken udstiller klart, hvor svært det er at skaffe mad på den måde.

pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                  pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                  pms@cupoftea.social
                  wrote sidst redigeret af

@fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype @tokeriis det er voldsomt hvis man skal være selvforsynende, men med mindre kan også gøre det. Den største hurdle ved at dyrke mad er at få sået. En pose frø koster som en pose vingummi, så hvis i ikke får høstet er det begrænset hvad i har tabt. Hvis i kan lide dild er det en god plante at starte med. Passer fint i en potte, er hurtigt klar til at spise, og smager vildt meget bedre og mere end den nede i fakta.

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                  0
                  • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

@fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype @tokeriis det er voldsomt hvis man skal være selvforsynende, men med mindre kan også gøre det. Den største hurdle ved at dyrke mad er at få sået. En pose frø koster som en pose vingummi, så hvis i ikke får høstet er det begrænset hvad i har tabt. Hvis i kan lide dild er det en god plante at starte med. Passer fint i en potte, er hurtigt klar til at spise, og smager vildt meget bedre og mere end den nede i fakta.

tokeriis@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@pms @fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype Forhåbentlig skal vi ikke være selvforsynende i vores levetid, men kompetencen er god at øve. Vi har nogle kæmpe dild og fennikel i vores mikrohave, det er meget dekorative planter ☺️

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
                    0

@pms @fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype Forhåbentlig skal vi ikke være selvforsynende i vores levetid, men kompetencen er god at øve. Vi har nogle kæmpe dild og fennikel i vores mikrohave, det er meget dekorative planter ☺️

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                      fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                      fanden@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@tokeriis Dels kompetencen, men det er også vigtigt at skabe fællesskaberne tidligt (den har du så fod på, Toke 🙂) så de evner kan spredes og videregives.

Som sagt før i tråden, det er så dumt først at skabe nye samfundsmodeller, når den gamle går op i røg...

@pms @tanyakaroli @tofticles @svedigtype

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.