Det må være nogen her, som først delte denne artikel om samfundets sandsynlige kollaps?
-
@SorenMRiis okay, nogle blærede madpakker!
@fanden@tanyakaroli Planen er jo en "havefest", så det bliver ikke så avanceret.
Men jeg tester lige mini-tærterne. Resten bliver lidt hit-or-miss...
-
@tokeriis Præcis. Det at kunne dyrke sine råvarer er en prepping der giver så meget mere mening for mig end at fylde en bunker med dåsemad. @tofticles @pms @tanyakaroli @svedigtype
Edit: og ja, jeg skrev "prepping", men ikke for at invitere til en diskussion om emnet som sådan. Det rager mig en bønne hvad for plasticdunke, jodtabletter eller nødradioer I har anskaffet jer. På forhånd tak!
@fanden @tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli Jeg drømmer virkelig om at bo i et fælleskab hvor der netop også er dyrkning af egne råvarer, lidt dyrehold (høns) og den slags, hvor man vitterligt klarer så meget man kan i fællesskabet.
Mit problem er mest at jeg ikke selv på nuværende tidspunkt kan bidrage med det helt store rent praktisk, men det kan man jo måske lære hen af vejen hvis man bor sammen med nogle praktiske anlagte typer 🤩
-
@tanyakaroli Planen er jo en "havefest", så det bliver ikke så avanceret.
Men jeg tester lige mini-tærterne. Resten bliver lidt hit-or-miss...
@SorenMRiis velegnet til madpakker. Billeder når de er klar?@fanden
-
@fanden @tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli Jeg drømmer virkelig om at bo i et fælleskab hvor der netop også er dyrkning af egne råvarer, lidt dyrehold (høns) og den slags, hvor man vitterligt klarer så meget man kan i fællesskabet.
Mit problem er mest at jeg ikke selv på nuværende tidspunkt kan bidrage med det helt store rent praktisk, men det kan man jo måske lære hen af vejen hvis man bor sammen med nogle praktiske anlagte typer 🤩
@svedigtype Det kan man helt sikkert! Det kunne være en del af formålet, at man lærer hinanden hvad man kan og ved
@fanden @tokeriis @tofticles @pms -
@svedigtype @fanden @tofticles @pms @tanyakaroli Det er også megatidsskrævende og ofte kedeligt og slidsomt at dyrke jorden og passe dyr (særligt hvis det skal gøres bæredygtigt). Jeg trøster mig ved at jeg har basiskompetencer i fouragering. Men fx et program som Alene i vildmarken udstiller klart, hvor svært det er at skaffe mad på den måde.
-
@tofticles @pms @tanyakaroli @fanden @svedigtype Jeg bor i et bofællesskab, tidligere i et levefællesskab og i min pure ungdom et kollektiv. Alle havde den fejl i fht Kemps analyse, at de ikke formåede at samles om produktion af mad. Bevares, vi laver mad til hinanden 4 x/uge, men vi *køber* råvarerne af andre. Fællesskaberne i DK er overvejende afhængige af industriel madproduktion, som kan falde bort i et kollaps. At lave råvarerne er en generalistkompetence, vi alle burde mestre.
@tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli @fanden @svedigtype
Det lader heldigvis til, der er godt gang i permakulturen - https://www.permakultur.dk/lokale-perma-netvaerk/
Medierne glemmer bare at fortælle om dem (og så bor mange af grupperne i det lukkede, forjættede land Facebook... Dem skal vi have ud i Fediverset).
-
T tanyakaroli@expressional.social shared this topic
-
@tokeriis @tofticles @pms @tanyakaroli @fanden @svedigtype
Det lader heldigvis til, der er godt gang i permakulturen - https://www.permakultur.dk/lokale-perma-netvaerk/
Medierne glemmer bare at fortælle om dem (og så bor mange af grupperne i det lukkede, forjættede land Facebook... Dem skal vi have ud i Fediverset).
@simonjust Fantastisk hjemmeside, tak for link!
@tokeriis @tofticles @pms @fanden @svedigtype -
@svedigtype @fanden @tofticles @pms @tanyakaroli Det er også megatidsskrævende og ofte kedeligt og slidsomt at dyrke jorden og passe dyr (særligt hvis det skal gøres bæredygtigt). Jeg trøster mig ved at jeg har basiskompetencer i fouragering. Men fx et program som Alene i vildmarken udstiller klart, hvor svært det er at skaffe mad på den måde.
@fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype @tokeriis det er voldsomt hvis man skal være selvforsynende, men med mindre kan også gøre det. Den største hurdle ved at dyrke mad er at få sået. En pose frø koster som en pose vingummi, så hvis i ikke får høstet er det begrænset hvad i har tabt. Hvis i kan lide dild er det en god plante at starte med. Passer fint i en potte, er hurtigt klar til at spise, og smager vildt meget bedre og mere end den nede i fakta.
-
@fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype @tokeriis det er voldsomt hvis man skal være selvforsynende, men med mindre kan også gøre det. Den største hurdle ved at dyrke mad er at få sået. En pose frø koster som en pose vingummi, så hvis i ikke får høstet er det begrænset hvad i har tabt. Hvis i kan lide dild er det en god plante at starte med. Passer fint i en potte, er hurtigt klar til at spise, og smager vildt meget bedre og mere end den nede i fakta.
@pms @fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype Forhåbentlig skal vi ikke være selvforsynende i vores levetid, men kompetencen er god at øve. Vi har nogle kæmpe dild og fennikel i vores mikrohave, det er meget dekorative planter
️
-
@pms @fanden @tanyakaroli @tofticles @svedigtype Forhåbentlig skal vi ikke være selvforsynende i vores levetid, men kompetencen er god at øve. Vi har nogle kæmpe dild og fennikel i vores mikrohave, det er meget dekorative planter
️
@tokeriis Dels kompetencen, men det er også vigtigt at skabe fællesskaberne tidligt (den har du så fod på, Toke
) så de evner kan spredes og videregives.
Som sagt før i tråden, det er så dumt først at skabe nye samfundsmodeller, når den gamle går op i røg...