Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Farvel Big Tech
  3. Tips til holdbar tech - reparerbar, åben kode og ikke-forlortede dimser

Tips til holdbar tech - reparerbar, åben kode og ikke-forlortede dimser

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Farvel Big Tech
openhardwareforlortningbuyitforlife
9 Indlæg 4 Posters 58 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • malteM Offline
    malteM Offline
    malte
    wrote sidst redigeret af malte

Jeg vil gerne prioritere at købe ting der er holdbare og åben kode også når jeg skal have den slags tech man kan tage og føle på: høretelefoner, højtalere, smartphone, bærbar etc.

Det føles som det rigtige at støtte folk der arbejder på at lave noget teknologi, som kan holde lang tid, er reparerbart, ikke har materialer fra konfliktzoner og slavearbejde i miner. Men jeg må sige de gange jeg har skiftet til åben, reparerbar, ikke-forlortet tech har det også været en enorm frihedsfølelse. Man behøver ikke smide ting ud så snart noget går i stykker. Jeg kan få mere kontrol over de apparater jeg omgiver mig med!

252.webp

Jeg har researchet lidt og også allerede taget nogle valg. Kan vi bruge den her tråd til at samle tips og eksempler sammen? Jeg vil gerne se alt hvad der findes af den her slags tech.

Hvis det blive et hit, så opdaterer jeg den her post som vi skrider frem.

Smartphones

• Fairphone. Jeg købte en refurbished Fairphone 3+ for nogle år siden og er meget tilfreds! Har fået den reparereret en gang og skiftet batteriet en gang også. Satte for nylig et SD-kort i for at få mere plads. Det er fedt at kunne give sin mobil længere levetid! Firmaet tager også imod gamle telefoner, som de kan bruge gamle komponenter fra. Og får ikke deres materialer fra miner i konfliktzoner eller med slavegjorte arbejdere.
    • Shiftphone.
    • Et holdbart alternativ kunne også være at droppe sin smartphone.

Computere, bærbare

• Framework.
    • MNT Reform Next. Lille virksomhed i Berlin befolket af nogle herlige queer cyberpunk-typer. Flere af dem kan følges på fediverset i øvrigt, fx @liaizon@social.wake.st De laver bl.a. bærbare i lommeformat til folk der er meget på farten. Alt er open source software og hardware. Deres MNT Reform Next er uden blæser, så meget stille. Genbrugelig aluminium-ramme der køler computeren.
    • Shift

Høretelefoner, earbuds

• Ploopy
    • Fairphone Fairbuds
    • Fairphone Fairbuds XL
    • Shift

Aktive højtalere, Bluetooth-speakere (farvel JBL!)

• Shift

Musikafspillere (goodbye Spotify!)

• Tangara. Old-school musikafspiller fra lydfiler med ledning eller bluetooth, lang batteritid. Kan pilles fra hinanden og repareres. Alt er åben software og hardware. Lavet af et lille team der alle kan følges på fediverset: @jacqueline@chaos.social, @ailurux@chaos.social, @buzzyrobin@chaos.social, @ErinRose@chaos.social

Reklame-video for Tangara:
    https://www.youtube.com/watch?v=1C597AkhGtw

Keyboards

• MNT

Computermus

• Ploopy

mnt-pocket-reform-purple.jpg

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
    12
    9
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic
    • malteM malte

Jeg vil gerne prioritere at købe ting der er holdbare og åben kode også når jeg skal have den slags tech man kan tage og føle på: høretelefoner, højtalere, smartphone, bærbar etc.

Det føles som det rigtige at støtte folk der arbejder på at lave noget teknologi, som kan holde lang tid, er reparerbart, ikke har materialer fra konfliktzoner og slavearbejde i miner. Men jeg må sige de gange jeg har skiftet til åben, reparerbar, ikke-forlortet tech har det også været en enorm frihedsfølelse. Man behøver ikke smide ting ud så snart noget går i stykker. Jeg kan få mere kontrol over de apparater jeg omgiver mig med!

252.webp

Jeg har researchet lidt og også allerede taget nogle valg. Kan vi bruge den her tråd til at samle tips og eksempler sammen? Jeg vil gerne se alt hvad der findes af den her slags tech.

Hvis det blive et hit, så opdaterer jeg den her post som vi skrider frem.

Smartphones

• Fairphone. Jeg købte en refurbished Fairphone 3+ for nogle år siden og er meget tilfreds! Har fået den reparereret en gang og skiftet batteriet en gang også. Satte for nylig et SD-kort i for at få mere plads. Det er fedt at kunne give sin mobil længere levetid! Firmaet tager også imod gamle telefoner, som de kan bruge gamle komponenter fra. Og får ikke deres materialer fra miner i konfliktzoner eller med slavegjorte arbejdere.
      • Shiftphone.
      • Et holdbart alternativ kunne også være at droppe sin smartphone.

Computere, bærbare

• Framework.
      • MNT Reform Next. Lille virksomhed i Berlin befolket af nogle herlige queer cyberpunk-typer. Flere af dem kan følges på fediverset i øvrigt, fx @liaizon@social.wake.st De laver bl.a. bærbare i lommeformat til folk der er meget på farten. Alt er open source software og hardware. Deres MNT Reform Next er uden blæser, så meget stille. Genbrugelig aluminium-ramme der køler computeren.
      • Shift

Høretelefoner, earbuds

• Ploopy
      • Fairphone Fairbuds
      • Fairphone Fairbuds XL
      • Shift

Aktive højtalere, Bluetooth-speakere (farvel JBL!)

• Shift

Musikafspillere (goodbye Spotify!)

• Tangara. Old-school musikafspiller fra lydfiler med ledning eller bluetooth, lang batteritid. Kan pilles fra hinanden og repareres. Alt er åben software og hardware. Lavet af et lille team der alle kan følges på fediverset: @jacqueline@chaos.social, @ailurux@chaos.social, @buzzyrobin@chaos.social, @ErinRose@chaos.social

Reklame-video for Tangara:
      https://www.youtube.com/watch?v=1C597AkhGtw

Keyboards

• MNT

Computermus

• Ploopy

mnt-pocket-reform-purple.jpg

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
      tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
      tokeriis@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@malte Det der er en virkeligt god ide. Du burde sprede den endnu mere uden for Mastodon. Dvs. en offentlig webside et sted. Jeg søgte lige på titlen på Qwant og Google, men fandt ikke hverken fedi eller mastodon-indlæg, men mest kommercielle ting, med TÆNK som undtagelse.

malteM 1 Reply Last reply
      1
      • bokaltoft@expressional.socialB bokaltoft@expressional.social shared this topic
      • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@malte Det der er en virkeligt god ide. Du burde sprede den endnu mere uden for Mastodon. Dvs. en offentlig webside et sted. Jeg søgte lige på titlen på Qwant og Google, men fandt ikke hverken fedi eller mastodon-indlæg, men mest kommercielle ting, med TÆNK som undtagelse.

malteM Offline
        malteM Offline
        malte
        wrote sidst redigeret af

@tokeriis@helvede.net God idé. Jeg har lavet et spejl på den her blog nu. Vil opdatere løbende, som der kommer flere tips ind.

kramse@helvede.netK 1 Reply Last reply
        2
        • malteM malte

@tokeriis@helvede.net God idé. Jeg har lavet et spejl på den her blog nu. Vil opdatere løbende, som der kommer flere tips ind.

kramse@helvede.netK This user is from outside of this forum
          kramse@helvede.net
          wrote sidst redigeret af kramse@helvede.net

@malte @tokeriis pinger lige @valberg og @tykling der måske lige kan sætte tre ord på framework computere

Jeg synes det spændende ved dem er at man kan udskifte hele mainboardet, der som oftest er det jeg gerne vil - pga cpu.

Hvis jeg kunne have opgraderet cpu min gamle Librem 15v4 med 4K skærm havde jeg den nok stadig

malteM 1 Reply Last reply
          0
          • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net shared this topic
          • kramse@helvede.netK kramse@helvede.net

@malte @tokeriis pinger lige @valberg og @tykling der måske lige kan sætte tre ord på framework computere

Jeg synes det spændende ved dem er at man kan udskifte hele mainboardet, der som oftest er det jeg gerne vil - pga cpu.

Hvis jeg kunne have opgraderet cpu min gamle Librem 15v4 med 4K skærm havde jeg den nok stadig

malteM Offline
            malteM Offline
            malte
            wrote sidst redigeret af

@kramse@helvede.net Tak pings - lad os endelig høre erfaringer med folk der kender! Hvad betyder mainboard og cpu?

1
            • malteM malte referenced this topic
            • gispyskov@mastodon.socialG gispyskov@mastodon.social shared this topic
              jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
              fideldonson@mas.toF fideldonson@mas.to shared this topic
              tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net shared this topic
              elefant_peter@techhub.socialE elefant_peter@techhub.social shared this topic
            • malteM Offline
              malteM Offline
              malte
              wrote sidst redigeret af

Højt på min ønskeliste - printere der ikke er lort. Findes det?

1 Reply Last reply
              0
              • malteM malte

@kramse@helvede.net Tak pings - lad os endelig høre erfaringer med folk der kender! Hvad betyder mainboard og cpu?

kramse@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@malte

CPU er beregningsenheden, den som reelt udfører 2+2=4 eller 2+2=5 hvis man bruger AI 😄

Se
                https://frame.work/dk/en/products/laptop16-diy-amd-7040

Den man køber er jo altid "kraftig nok" til det arbejde man laver, men nyere programmer teknologier osv. kræver måske mere.

De fleste laptops tillader opgradering af ram og disk, men IKKE CPU og bundkort. Hvis man udskifter det, beholder man ramme, skærm, tastatur osv. men får en helt ny computeroplevelse.

+ billigere end ny https://frame.work/dk/en/marketplace/mainboards

1
                • kramse@helvede.netK kramse@helvede.net

@malte

CPU er beregningsenheden, den som reelt udfører 2+2=4 eller 2+2=5 hvis man bruger AI 😄

Se
                  https://frame.work/dk/en/products/laptop16-diy-amd-7040

Den man køber er jo altid "kraftig nok" til det arbejde man laver, men nyere programmer teknologier osv. kræver måske mere.

De fleste laptops tillader opgradering af ram og disk, men IKKE CPU og bundkort. Hvis man udskifter det, beholder man ramme, skærm, tastatur osv. men får en helt ny computeroplevelse.

+ billigere end ny https://frame.work/dk/en/marketplace/mainboards

kramse@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@malte i stationære computere har der i mange årtier været standarder for bundkort størrelser, så man køber ofte et kabinet og bundkort løst og sætter sammen.

Laptops har været drilske, fordi de skulle være så SMÅ og FLADE FLADE at de har kæmpet om dumme små mm over det hele. Samtidig har de haft tendens til at lime hele lortet sammen.

1 Reply Last reply
                  1
                  • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social shared this topic
                    nielsf@mastodon.nuN nielsf@mastodon.nu shared this topic
                  • fritjofF Offline
                    fritjofF Offline
                    fritjof
                    wrote sidst redigeret af

@malte enormt interessant liste!
                    Tak for at dele 🙂
                    Jeg synes især den der afspiller lyder spændende, som en mulighed for at skrotte sin smartphone helt.
                    Men kan ikke forsvare over for mig selv at købe sådan een før min nuværende LineageOS-på-android14-kørende OnePlus6, som jeg købte brugt og har “refurbished” selv, stiller træskoene. Det gør den ikke umiddelbart tegn til.
                    I det hele taget prøver jeg at køre med second hand hardware med ny fri software på, så meget som muligt, men der risikerer man at gå glip af reparationsmuligheder selvfølgelig.

Hvis det ikke bliver en reparabel lydafspiller + en “dumb-phone” (kunne godt heppe på en anden terminologi dér), må det blive en refurb fairphone eller andet reparabelt næste gang for mig.

1 Reply Last reply
                    1
                    • olegb@mastodon.socialO olegb@mastodon.social shared this topic
                      guldfiske@mastodon.nuG guldfiske@mastodon.nu shared this topic
                    Svar
                    • Svar som emne
                    Login for at svare
                    • Ældste til nyeste
                    • Nyeste til ældste
                    • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.