Musik-streamingtjenester
-
Det her falder ikke under de andre kategorier, men hvad med sådan noget som musik-streamingtjenester (Spotify etc.)?
Jeg har for nylig skiftet til Deezer, men jeg ved ikke om det er meget bedre. Den eneste grund til at jeg skiftede var fordi at jeg kunne få det billigere gennem mit mobilabonnement (og den bedre lydkvalitet er også et plus). Spotify er svensk, Deezer er fransk, så de er begge EU-baserede. Jeg har dog indtryk af at Spotify er mere afhængige af Google (måske).
Er der andre man kunne kigge på?
-
Prøv at checke Spotube https://spotube.krtirtho.dev/
-
Prøv at checke Spotube https://spotube.krtirtho.dev/
-
@malte Det bruger vidst YouTube under the hood
Jeg gad godt noget der ikke bruger De Store
-
NTS er streaming radio jeg bruger meget. De er ret uafhængige og har en eksplicit politik imod udnyttelse af artisterne. DJs på NTS får en del af overskuddet (jeg er selv abonnement fx) og der er rimelig transparens omkring det. De er ikke 100% uafhængige og Universal har købt nogle andele, mener det var 30%.
-
Jeg arbejder på at opstille min egen musik streamer derhjemme - men det jeg har fundet ud af danske musikere sætter mest pris på er enten Bandcamp - eller og lige så vigtigt - at blevet afspillet på de store platforme hvor pladeselskaberne holder øje.
Og det dilemma (mellem indy platforme, og eksponering fra de store) har jeg ikke knækket
Så jeg har bestemt mig for at afspille fra de store når nødvendigt, afspille fra eget mediebibliotek når muligt og - købe en masse merch fra de musikere jeg gerne vil støtte eller hvis de har en patreon så den vej -
R reynir@social.data.coop shared this topic
-
Jeg er skiftet over til at bygge mit eget musikbibliotek som @nicolai. Så jeg har rippet mine gamle cd'er og købt lidt musik. Så lytter jeg til (net)radio hvor jeg bliver eksponeret for ny musik.
Det er ikke den samme oplevelse, men jeg kender ikke til nogen streamingtjeneste til musik der virker etisk forsvarlig.
-
E engedal@mastodon.online shared this topic
-
Det her falder ikke under de andre kategorier, men hvad med sådan noget som musik-streamingtjenester (Spotify etc.)?
Jeg har for nylig skiftet til Deezer, men jeg ved ikke om det er meget bedre. Den eneste grund til at jeg skiftede var fordi at jeg kunne få det billigere gennem mit mobilabonnement (og den bedre lydkvalitet er også et plus). Spotify er svensk, Deezer er fransk, så de er begge EU-baserede. Jeg har dog indtryk af at Spotify er mere afhængige af Google (måske).
Er der andre man kunne kigge på?
@samsapti sidst jeg tjekkede var Tidal blandt dem der betalte mest. Det er nok den tjeneste der kommer tæt på god betaling til kunstnerne og tilpas smart løsning.
Jeg har også hørt flere nævne Qobuz, på grund af lydkvaliteten. De betaler tilmed mere til kunstnerne.
Men faktisk tror jeg Deezer er et fint sted at være, når der er rabat.
-
Bandcamp virker ret nice. Jeg kan godt lide når de har "bandcamp fridays" og al profit går til kunstnerne. Men der var vist et eller andet omkring at de ansatte prøvede at starte en fagforening for et par år siden, der ikke var så heldigt. Noget med at stifterne af den, blev fyret eller noget. Det håber jeg der er kommet orden i, så de har ordentlige forhold.
-
Den er svær, fordi folk nu om dage forventer at have adgang til "alt i hele verden". Jeg tror ikke der er nogle af de store buffeter der sender særligt mange penge videre til kunstnerne, heller ikke dem der gør det "bedst".
Det kræver en indsats, men jeg vil også anbefale at man bygger sit eget musikbibliotek op. Hvis man kun vil høre Volbeat og Madonna har man måske et problem. Men der findes faktisk en hel del god musik derude som kan fås gratis eller som pay-what-you-like. Og meget mainstreammusik kan efterhånden købes hos Bandcamp eller lign.
Bandcamp plejede at være min favorit. Og er det nok stadig langt hen ad vejen. Men efter det blev solgt og efterfølgende har skiftet ejerskab nogle gange, er min tillid til at det på sigt er bliver ved med at være fedt blevet mindre.
Jeg er heldigvis ikke den eneste der har det sådan. Der er flere projekter under opbygning, som har fokus på uafhængighed, ejerskab til kunstnerne og decentralisering: Mirlo, jam.coop og Bandwagon er dem jeg lige kan komme på. Og så er det også værd at nævne Faircamp der er en static site generator til at lave et hjemmehostet Bandcamp-lignende website til sin musik. Det er super spændende hvad de alle sammen har gang i.
Og er der mainstream-musik man ikke kan finde til download, så kan man ofte finde (især ældre) ting ret billigt i 2nd hand musikbutikker som fx Accord. Eneste ærgerlige ved det er at kunstnerne ikke får nogle af pengene. Så skal man bare finde et CD-ROM-drev at rippe CD'erne fra
Personligt bruger jeg Lyrion Music Server (tidl. Logitech Media Server) og har gjort det i mange, mange år. Jeg rippede alle mine CD'er tilbage i 00'erne og har siden bygget videre på samlingen med downloads (og af og til flere rips af flere CD'er). Det kører på min hjemmeserver og serverer mit musikbibliotek både til mig ud på nettet, men også til de Squeezebox-afspillere jeg har derhjemme og i sommerhuset. Der findes lignende ting der givetvis fungerer ligeså godt, jeg har bare aldrig brugt andet.
En ekstra bonus ved at have sit eget musikbibliotek (og IKKE have Spotify eller lign.) er at det er ens egen musik der bliver spillet når man har gæster. "Desværre" kan fætter John ikke sætte ABBA på, for jeg har ikke noget med ABBA. Ligesom i gamle dage! Lydsiden til festerne var mere personlig, for man hørte det der stod på folks hylder, i stedet for at have hele verden tilgængelig
-
Den er svær, fordi folk nu om dage forventer at have adgang til "alt i hele verden". Jeg tror ikke der er nogle af de store buffeter der sender særligt mange penge videre til kunstnerne, heller ikke dem der gør det "bedst".
Det kræver en indsats, men jeg vil også anbefale at man bygger sit eget musikbibliotek op. Hvis man kun vil høre Volbeat og Madonna har man måske et problem. Men der findes faktisk en hel del god musik derude som kan fås gratis eller som pay-what-you-like. Og meget mainstreammusik kan efterhånden købes hos Bandcamp eller lign.
Bandcamp plejede at være min favorit. Og er det nok stadig langt hen ad vejen. Men efter det blev solgt og efterfølgende har skiftet ejerskab nogle gange, er min tillid til at det på sigt er bliver ved med at være fedt blevet mindre.
Jeg er heldigvis ikke den eneste der har det sådan. Der er flere projekter under opbygning, som har fokus på uafhængighed, ejerskab til kunstnerne og decentralisering: Mirlo, jam.coop og Bandwagon er dem jeg lige kan komme på. Og så er det også værd at nævne Faircamp der er en static site generator til at lave et hjemmehostet Bandcamp-lignende website til sin musik. Det er super spændende hvad de alle sammen har gang i.
Og er der mainstream-musik man ikke kan finde til download, så kan man ofte finde (især ældre) ting ret billigt i 2nd hand musikbutikker som fx Accord. Eneste ærgerlige ved det er at kunstnerne ikke får nogle af pengene. Så skal man bare finde et CD-ROM-drev at rippe CD'erne fra
Personligt bruger jeg Lyrion Music Server (tidl. Logitech Media Server) og har gjort det i mange, mange år. Jeg rippede alle mine CD'er tilbage i 00'erne og har siden bygget videre på samlingen med downloads (og af og til flere rips af flere CD'er). Det kører på min hjemmeserver og serverer mit musikbibliotek både til mig ud på nettet, men også til de Squeezebox-afspillere jeg har derhjemme og i sommerhuset. Der findes lignende ting der givetvis fungerer ligeså godt, jeg har bare aldrig brugt andet.
En ekstra bonus ved at have sit eget musikbibliotek (og IKKE have Spotify eller lign.) er at det er ens egen musik der bliver spillet når man har gæster. "Desværre" kan fætter John ikke sætte ABBA på, for jeg har ikke noget med ABBA. Ligesom i gamle dage! Lydsiden til festerne var mere personlig, for man hørte det der stod på folks hylder, i stedet for at have hele verden tilgængelig
@decibyte Jeg har også købt en del gennem #bandcamp, dog med tiltagende skepsis. Det kommer af at jeg oftest opdager ny musik via f.eks. min yndlingsradiostation #RadioParadise. Hvis jeg gerne vil gemme det eller høre mere, går jeg via kunstnerens webside. Her er købsmulighederne ofte de klassiske.. så hvis BandCamp er en mulighed, vælger jeg den.
Tak alternativ listen. Og
️ fætter John filteret
-
@decibyte Tak for grundigt svar!
Hvad gør du så hvis du gerne vil høre/opdage noget nyt/on-demand, eller hvis du er sammen med nogen der lige vil introducere dig til noget musik el.lign? Der synes jeg det kan være rart med de gængse streamingtjenester, både ift. lige hurtigt at finde noget frem, men også ift. deres algoritmer til at finde ny musik baseret på det du godt kan lide at lytte til. Men igen, algoritmer er som regel lig med datahøst, såååå...
-
@decibyte Tak for grundigt svar!
Hvad gør du så hvis du gerne vil høre/opdage noget nyt/on-demand, eller hvis du er sammen med nogen der lige vil introducere dig til noget musik el.lign? Der synes jeg det kan være rart med de gængse streamingtjenester, både ift. lige hurtigt at finde noget frem, men også ift. deres algoritmer til at finde ny musik baseret på det du godt kan lide at lytte til. Men igen, algoritmer er som regel lig med datahøst, såååå...
@samsapti algoritmerne er sikkert smarte, men husk at de ikke nødvendigvis er designet til at give dig det du bedst kan lide, men der også er faktorer som "hvad koster det os at spille det for ham" der spiller ind hos Spotify og co.
Jeg lytter til forskellig radio. En del fra Soma FM. Radio Free Fedi var også nice, men lukket nu. Og lidt mere sporadisk andre kanaler. Derudover har jeg dels sørget for at have masser af folk i mit Mastodon-feed der gavmildt deler musikanbefalinger, og dels har jeg en lukket chatkanal med nogle venner hvor vi deler anbefalinger.
Når jeg vil finde et konkret stykke musik at høre eller anbefale, så leder jeg først efter det på fx. Bandcamp. Hvis det ikke lykkes, tyer jeg til YouTube (gennem Invidious, hvis jeg husker det).
Jeg føler på ingen måde at jeg lider nød. Men det kan selvfølgelig være det bare er fordi jeg ikke ved hvor grønt græsset er på den anden side.