Kan man bruge mastodon til at skrive herinde?
-
Jeg tror, at det du har set, er at folk kan se vores posts herfra fra en Mastodon server hvis de følger hinanden eller følge nogle hasthags på tværs af de servers.
Fx, når du har lavet dit konto her, betyder det, at du er nu på serveren forum.fedi.dk.
Og dit brugernavn er: @ivi-oak@forum.fedi.dkDu kan sagtens følge folk der bruger Mastodon (tjek til venstre under 'World') og de kan sagtens følge dig eller svare på dine posts som du skriver her fra deres instance.
Det er federeret på den samme måde, at konti på pixelfed.social og pixelfed.dk kan følge hinanden fx.
Giver det mening?
-
Fx jeg har også en Mastodon konto (med en anden brugernavn), og fra min server derude, hvis jeg search for @moderator_shifa@forum.fedi.dk så kan jeg se de opslager som jeg deler her på forummet. Jeg ville havde ønsket at jeg kunne dele en screenshot!
Jeg synes der er noget lidt svimlende i det, at man kan kommunikere på tværs af de forsekllige 'platformer' fordi de ligner meget anderledes. Men til sidst, snakker de det samme sprog (= de bruger det samme protokol, som hedder Activity Pub)
-
Jeg synes Shifa forklarer det meget godt
Jeg har også lige lavet en video, hvor jeg forklarer lidt om, hvordan man kommunikerer på tværs af platforme på fødiverset.
https://peertube.dk/w/xwSJkTBqnY4YTD4CfvVgWY?start=13m58s
Videoen ligger også inde under "start her"-kanalen nu
-
Jeg har lige oprettet mig, men bare helt almindeligt med et brugernavn og min email. Jeg kan se at nogle af jer ser ud til at skrive herinde via Mastodon - hvordan fungerer det?
Mastodont brugere kan følge @Ivy-Oak@forum.fedi.dk og se dine (offentlige) indlæg.
Mastodon-brugere kan ikke følge tråde, men det kommer vist på et tidspunkt. Lemmy er mere reddit/forum-agtigt, måske kan de???
Du kan følge mastodon-brugere. Søg på handle eller URL under Users, de dukker op i dit feed under "World". (Man må gerne melde sig til at oversætte resten af nodeBB til dansk). Hvis du søger på et handle som også findes på forum kan du dog kun se forum-brugeren, det er en fejl og er indberettet til udviklerne.
Det er muligt at suge mastodon-tråde ind i kategorierne på forum, men man skal være moderator for at gøre det. Men måske skal vi have en tråd hvor forum-brugere kan linke til de tråde, de gerne vil have ind?
I øvrigt er alt dette føderation mellem forskellige slags platforme voldsomt forvirrende, også for os der arbejder med it til daglig. Tror bare man skal prøve at nyde anarkiet