Væk fra FB som forældregruppe-infrastruktur i en friskole
-
Vi bor på Mors - jeg er selv ret obs på fri software og har været af FB siden 2018.
Det har været OK, indtil vores datter begyndte i skole.
Min kone har altid haft lidt tøven med at forlade platformen fordi det var der hendes netværk var, men nu er vores datters klasse det eneste der holder hende på, for forældregruppen har lavet en FB gruppe hvor alt fra fødselsdagsinvitationer til løse ideer deles.
Resten af netværket har vi fået flyttet til emails og signal/matrix. Begivenheder får vi pr. nyhedsmail og i ugeavisen, og så kører det egentlig OK.Vi overvejer at foreslå en Signal-tråd som erstatning til forældregruppen og så hoppe af, men råd fra andre der har prøvet noget lignende - hvad virkede, hvad gjorde ikke - modtages med kæmpe tak!
-
S snue@radikal.social shared this topic
-
Vi bor på Mors - jeg er selv ret obs på fri software og har været af FB siden 2018.
Min kone har altid haft lidt tøven med at forlade platformen fordi det var der hendes netværk var, men nu er vores datters klasse det eneste der holder hende på, for forældregruppen har lavet en FB gruppe hvor alt fra fødselsdagsinvitationer til løse ideer deles.
Resten af netværket har vi fået flyttet til emails og signal/matrix. Begivenheder får vi pr. nyhedsmail og i ugeavisen, og så kører det egentlig OK.Vi overvejer at foreslå en Signal-tråd som erstatning til forældregruppen og så hoppe af, men råd fra andre der har prøvet noget lignende - hvad virkede, hvad gjorde ikke - modtages med kæmpe tak!
@fritjof En Signalgruppe lyder som en supergod ide. Og det er også rigtig godt med nyhedsbreve. Sejt at I gør det og god inspiration for andre som står i noget lignende.
-
Dette forum er et spinoff af et par Signal-grupper, hvor det var væsentligt, at
- diskussionerne kunne forgrene sig og
- at man kan tilslutte sig og se tidligere diskussioner.
Hvis de to ting ikke er en stor prioritering, så er en Signal-gruppe helt fin.
Man kan jo også lave flere ad hoc-grupper, hvis der er behov - lejrskole 2025-tråden kan bruges, mens den kører, og arkiveres bagefter. -
O olepoulsen@friendica.world shared this topic
-
Dette forum er et spinoff af et par Signal-grupper, hvor det var væsentligt, at
- diskussionerne kunne forgrene sig og
- at man kan tilslutte sig og se tidligere diskussioner.
Hvis de to ting ikke er en stor prioritering, så er en Signal-gruppe helt fin.
Man kan jo også lave flere ad hoc-grupper, hvis der er behov - lejrskole 2025-tråden kan bruges, mens den kører, og arkiveres bagefter.@mj-j I det her tilfælde må man gå ud fra at der ikke er den store udskiftning i gruppen. Det er de samme forældre der er medlemmer af gruppen. Så behovet for at læse "bagud" er ikke så stort.
Signal tænker jeg også kunne være et godt bud, fordi der muligvis allerede er nogle der bruger det eller har hørt det som et godt alternativ til Whatsapp.
-
-
@fritjof Prøv Oase? https://blog.oase.app/
@Orlyset tak, det har vi også kigget på. Det ser ret godt ud, men det er desværre ikke open source endnu, så det føler jeg ikke jeg kan foreslå som et alternativ (jeg går ret meget op i den del).
Har dog startet en dialog med udvikleren om forskellige forretningsmodeller ved at bruge open source licenser.
Helt sikkert et godt forslag, ellers!
-
Del endelig teksten fra jeres opslag, hvis det er ok at gøre, naturligvis. Det kan tjene som inspiration til andre i lignende situation.
@voss det vil jeg lige høre min kone til, når vi har noget klar
- det vil vil nok gerne.
I øvrigt:
Efter en dialog med et andet forældrepar der heller ikke synes FB var det herligste, testede vi forskelligt af. Bl.a. matrix.org som jeg allerede bruger til størstedelen af min kommunikation. Vi testede onboarding og ease of use, og blev enige om at det var et ret brugbart alternativ. Man kan oprette sig hos den centrale server (stadig længder bedre end at være fanget hos FB) og på sigt kan man tage den store "how to"-aften om at migrere konti til andre servere uden at miste sine chats, for de særligt interesserede.Jeg er gået i gang med at oversætte dokumentationen inde fra matrix.org så det kan bruges i dét scenarie.