Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Som en del af større uafhængighed af amerikanske tech produkter har jeg lavet min egen matrix server.

Som en del af større uafhængighed af amerikanske tech produkter har jeg lavet min egen matrix server.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
danmarkskiftermatrix
13 Indlæg 5 Posters 7 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • aphandersen@andersen.oneA This user is from outside of this forum
    aphandersen@andersen.oneA This user is from outside of this forum
    aphandersen@andersen.one
    wrote sidst redigeret af

Som en del af større uafhængighed af amerikanske tech produkter har jeg lavet min egen matrix server. Er der nogen der bruger mautrix-meta bridge eller lign. til at få Facebook beskeder ind i Matrix og som kan anbefale det? #danmarkskifter #matrix

madsenandersc@social.vivaldi.netM kkdk@mastodon.socialK 2 Replies Last reply
    2
    0
    • mthaastrup@helvede.netM mthaastrup@helvede.net shared this topic
    • aphandersen@andersen.oneA aphandersen@andersen.one

Som en del af større uafhængighed af amerikanske tech produkter har jeg lavet min egen matrix server. Er der nogen der bruger mautrix-meta bridge eller lign. til at få Facebook beskeder ind i Matrix og som kan anbefale det? #danmarkskifter #matrix

madsenandersc@social.vivaldi.netM This user is from outside of this forum
      madsenandersc@social.vivaldi.net
      wrote sidst redigeret af

@aphandersen

Wait, what?!

Kan man få Messenger beskeder over i Matrix?

aphandersen@andersen.oneA 1 Reply Last reply
      0
      • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net shared this topic
      • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net

@aphandersen

Wait, what?!

Kan man få Messenger beskeder over i Matrix?

aphandersen@andersen.one
        wrote sidst redigeret af

@madsenandersc det er i hvert fald umiddelbart det den bridge reklamerer med

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
        0

@madsenandersc det er i hvert fald umiddelbart det den bridge reklamerer med

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tokeriis@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@aphandersen @madsenandersc Jeg er lidt skeptisk over for de bridges, for de flytter kun dig selv og ikke andre væk, og motiverer dermed ikke andre til at flytte. Og du kan fx på bluesky-mastodon bridge kun læse, men ikke kommentere på indlæg. Så du er stadig afhængig af det netværk du bridger til.

aphandersen@andersen.oneA madsenandersc@social.vivaldi.netM trezzer@social.linux.pizzaT 3 Replies Last reply
          0

kkdk@mastodon.socialK This user is from outside of this forum
            kkdk@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@aphandersen Jeg har arbejdet en del med Matrix ... eller rettere Element delen - og har forsøgt med både mautrix-whatsapp og mautrix-signal. Det er hård kost at få til at køre ordentligt. Jeg har ikke lige erfaring med meta plugin. Min erfaring er som sagt at det er meget nørdet at få til at køre - og så fandt jeg at ihvertifald whatsapp lagrer alting umiddelbar tilgængelig format. Jeg havde et par test-brugere på, og systemet blev hurtigt fyldt af pseudo brugere og deres data.

kkdk@mastodon.socialK 1 Reply Last reply
            0
            • kkdk@mastodon.socialK kkdk@mastodon.social

@aphandersen Jeg har arbejdet en del med Matrix ... eller rettere Element delen - og har forsøgt med både mautrix-whatsapp og mautrix-signal. Det er hård kost at få til at køre ordentligt. Jeg har ikke lige erfaring med meta plugin. Min erfaring er som sagt at det er meget nørdet at få til at køre - og så fandt jeg at ihvertifald whatsapp lagrer alting umiddelbar tilgængelig format. Jeg havde et par test-brugere på, og systemet blev hurtigt fyldt af pseudo brugere og deres data.

kkdk@mastodon.social
              wrote sidst redigeret af

@aphandersen Vi gik bort fra det igen - men mest fordi deres E2E nøgle håndtering ville give os udfordrende workload i bruger support. Du skal også være klar over at du skal have en Messenger konto stadig - du "connecter" så at sige din Meta og Matrix konto sammen - og Matrix kan så sende/modtage via din Meta konto. Så hvis det er for at slippe af med Meta er det ikke lige det her der er det rigtige. Noget kommer måske - check BirdyChat

aphandersen@andersen.oneA 1 Reply Last reply
              0
              • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@aphandersen @madsenandersc Jeg er lidt skeptisk over for de bridges, for de flytter kun dig selv og ikke andre væk, og motiverer dermed ikke andre til at flytte. Og du kan fx på bluesky-mastodon bridge kun læse, men ikke kommentere på indlæg. Så du er stadig afhængig af det netværk du bridger til.

aphandersen@andersen.one
                wrote sidst redigeret af

@tokeriis kan jeg godt følge dig i, men på den anden side kan det være nødvendig en periode for at det overhovedet bliver et alternativ.

1 Reply Last reply
                0
                • kkdk@mastodon.socialK kkdk@mastodon.social

@aphandersen Vi gik bort fra det igen - men mest fordi deres E2E nøgle håndtering ville give os udfordrende workload i bruger support. Du skal også være klar over at du skal have en Messenger konto stadig - du "connecter" så at sige din Meta og Matrix konto sammen - og Matrix kan så sende/modtage via din Meta konto. Så hvis det er for at slippe af med Meta er det ikke lige det her der er det rigtige. Noget kommer måske - check BirdyChat

aphandersen@andersen.one
                  wrote sidst redigeret af

@kkdk tak, det lyder vist heller ikke som den rigtige løsning

1 Reply Last reply
                  0

wrote sidst redigeret af

@tokeriis @aphandersen

Det er jeg med på, men for mig handler det mere om at kunne kommunikere med dem, der stadig hænger fast i Meta, uden at jeg skal have Metas apps installeret på min mobil.

Groft sagt har jeg denne prioritering i min brug af computere, mobiltelefoner og applikationer:

1) FOSS hvis jeg får den funktionalitet, jeg har brug for. Af den grund kører mine compurere ZorinOS Linux - det fungerer fint, og jeg mangler ikke noget til mit behov. Skal jeg bruge Capture One en enkelt gang, har jeg en VM, som bliver startet op.

2) Hvis jeg har brug for en bestemt service eller applikation en gang i mellem, kan en VM med Windows 11 være en fin løsning - som beskrevet ovenfor. Den bliver kun brugt til lige netop den opgave, og jeg er et ubrugeligt mål for sporing på den måde.

3) Har jeg brug for en service relativt tit, finder jeg gerne en alternativ klient, som lægger sig mellem mig og udbyderen, så jeg igen bliver et ubrugeligt mål at spore og markedsføre imod. FreeTube håndterer f.eks. YouTube for mig, indtil PeerTube forhåbentlig får mere vind i sejlene.

4) På min telefon skal der være så få apps som overhovedet muligt fra Meta, Google og andre, der sporer røven ud af bukserne på mig, bare appen er installeret. Her kan jeg se en bridge være et godt værktøj, så jeg kan erstatte Messenger med Matrix.

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                    0

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                      trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                      trezzer@social.linux.pizza
                      wrote sidst redigeret af

@tokeriis @aphandersen @madsenandersc Beeper fungerer fint. Min kone kan sende sine fjollede ting fra Instagram, og jeg kan se dem uden at åbne en browser eller en app fra Meta. Jeg har også Messenger og Telegram derinde, og det hele virker fint. Der kan selvfølgelig være nogle platformsspecifikke ting, der mangler, men det meste af det er alligevel upsells og reklamer. Beskeder virker fint.

madsenandersc@social.vivaldi.netM 1 Reply Last reply
                      0
                      • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@tokeriis @aphandersen @madsenandersc Beeper fungerer fint. Min kone kan sende sine fjollede ting fra Instagram, og jeg kan se dem uden at åbne en browser eller en app fra Meta. Jeg har også Messenger og Telegram derinde, og det hele virker fint. Der kan selvfølgelig være nogle platformsspecifikke ting, der mangler, men det meste af det er alligevel upsells og reklamer. Beskeder virker fint.

wrote sidst redigeret af

@trezzer @tokeriis @aphandersen

Når du siger Beeper, så er det den her, ikke?

https://github.com/beeper/bridge-manager

1 Reply Last reply
                        0
                        • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net

@tokeriis @aphandersen

Det er jeg med på, men for mig handler det mere om at kunne kommunikere med dem, der stadig hænger fast i Meta, uden at jeg skal have Metas apps installeret på min mobil.

Groft sagt har jeg denne prioritering i min brug af computere, mobiltelefoner og applikationer:

1) FOSS hvis jeg får den funktionalitet, jeg har brug for. Af den grund kører mine compurere ZorinOS Linux - det fungerer fint, og jeg mangler ikke noget til mit behov. Skal jeg bruge Capture One en enkelt gang, har jeg en VM, som bliver startet op.

2) Hvis jeg har brug for en bestemt service eller applikation en gang i mellem, kan en VM med Windows 11 være en fin løsning - som beskrevet ovenfor. Den bliver kun brugt til lige netop den opgave, og jeg er et ubrugeligt mål for sporing på den måde.

3) Har jeg brug for en service relativt tit, finder jeg gerne en alternativ klient, som lægger sig mellem mig og udbyderen, så jeg igen bliver et ubrugeligt mål at spore og markedsføre imod. FreeTube håndterer f.eks. YouTube for mig, indtil PeerTube forhåbentlig får mere vind i sejlene.

4) På min telefon skal der være så få apps som overhovedet muligt fra Meta, Google og andre, der sporer røven ud af bukserne på mig, bare appen er installeret. Her kan jeg se en bridge være et godt værktøj, så jeg kan erstatte Messenger med Matrix.

tokeriis@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@madsenandersc @aphandersen At undgå sporing er en god pointe, HVIS man er nødt til at blive på de pågældende tjenester… og det er man blandt andet, fordi man medvirker til at holde ens eget netværk på dem ved at blive. Men ja, i virkelighedens verden er det en bedre nødløsning

madsenandersc@social.vivaldi.netM 1 Reply Last reply
                          0

@madsenandersc @aphandersen At undgå sporing er en god pointe, HVIS man er nødt til at blive på de pågældende tjenester… og det er man blandt andet, fordi man medvirker til at holde ens eget netværk på dem ved at blive. Men ja, i virkelighedens verden er det en bedre nødløsning

wrote sidst redigeret af

@tokeriis @aphandersen

Jeg kan jo ikke påvirke mit netværk ret meget i den retning, ud over at virke som ambassadør. Jeg er på ingen måde så vigtig, at andre følger mig, bare fordi jeg går en bestemt vej - men det kunne da være et boost til egoet, hvis det var sådan. 😉

1 Reply Last reply
                            0
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.