Så har jeg endelig modtaget min Sailfish mobiltelefon, som kører Linux og Android apps i simulator-sandbox.
-
Nu kører min mobiltelefon så version 5.2.0.17 af Sailfish OS.
Release notes for 5.2.0.17
https://forum.sailfishos.org/t/release-notes-finlayson-5-2-0-17-jolla-phone-only/32033Liste med alle release notes
https://forum.sailfishos.org/tag/release-notesFor ikke at få alt for mange Signal konti i spil, så har jeg valgt at Signal på min Jolla / Sailfish mobiltelefon er "linket" til min primære mobiltelefons Signal. Min primære mobiltelefon er en Fairphone 4 der kører /e/OS (https://e.foundation).
Guiden til hvordan du linker Signal på en sekundær telefon til Signal på en primær telefon finder du her:
https://aboutsignal.com/news/signal-allows-android-phones-to-be-linked-as-secondary-devices/ -
For ikke at få alt for mange Signal konti i spil, så har jeg valgt at Signal på min Jolla / Sailfish mobiltelefon er "linket" til min primære mobiltelefons Signal. Min primære mobiltelefon er en Fairphone 4 der kører /e/OS (https://e.foundation).
Guiden til hvordan du linker Signal på en sekundær telefon til Signal på en primær telefon finder du her:
https://aboutsignal.com/news/signal-allows-android-phones-to-be-linked-as-secondary-devices/Så er Messenger (ja, jeg har noget familie der ikke kan finde ud af at bruge andet), Tusky (Mastodon klient), Bluesky, LinkedIn og Rejseplanen også oppe og kører. Nu skal notifikationerne så trimmes, så telefonen ikke bimler og bamler i tide og utide

Indstillinger > Apps > (vælg app) > Åbn Android-indstillinger > Notifikationer

-
Så er Messenger (ja, jeg har noget familie der ikke kan finde ud af at bruge andet), Tusky (Mastodon klient), Bluesky, LinkedIn og Rejseplanen også oppe og kører. Nu skal notifikationerne så trimmes, så telefonen ikke bimler og bamler i tide og utide

Indstillinger > Apps > (vælg app) > Åbn Android-indstillinger > Notifikationer

@tbhdk apropos Messenger bruger jeg Beeper bridges for at modtage dem (og Whatsapp og Telegrams beskeder) fra Beeper som er en Matrix konto. Så kan du modtaget beskeder fra både Beeper app og andre Matrix app
-
@aphandersen Nope. Der er et problem med at der for en Android app ikke er en pinkode på telefonen (pinkoden er i Sailfish uden for Android App Support) og det acceptere de offentlige apps ikke. Det er et rimeligt sikkerhedskrav. Om de offentlige apps så derudover vil acceptere en Android installation (Android App Support) som ikke er låst med et Google certifikat er så næste udfordring.
@tbhdk det er et problem, fordi det gør det svært at skifte væk fra Apple eller Google, medmindre man vil melde sig ud af det digitale samfund i Danmark
-
@tbhdk det er et problem, fordi det gør det svært at skifte væk fra Apple eller Google, medmindre man vil melde sig ud af det digitale samfund i Danmark
@aphandersen Det bliver i hvert fald mere besværligt. Med en kodeviser
og en tilhørende adgangskode kan man klare alt med MitID adgang. MobilePay må man dog undvære. Kreditkort, sundhedskort og kørekort fås stadig som et fysisk kort.Jeg har i stedet for valgt at købe en billig telefon med standard Google Android til alt det offentlige. Fandt dengang en Samsung Galaxy A25 til ca. 1.500 kr. i Bilka.
-
@aphandersen Nope. Der er et problem med at der for en Android app ikke er en pinkode på telefonen (pinkoden er i Sailfish uden for Android App Support) og det acceptere de offentlige apps ikke. Det er et rimeligt sikkerhedskrav. Om de offentlige apps så derudover vil acceptere en Android installation (Android App Support) som ikke er låst med et Google certifikat er så næste udfordring.
> Det er et rimeligt sikkerhedskrav
Hvorfor, egentlig? Jo, hvis nogen finder telefonen kan de åbne appen - og så har den sin egen adgangskode. Der er ikke nogen af de apps der tillader at man bare bruger dem uden at logge ind, så hvorfor kravet om en ekstra kode til at låse telefonen op?
-
@tbhdk Øv. Har siddet og kikkert rundt og bl.a. fundet din forum post. Det ligner at man tilsidst bliver nødt til selv at fikse det. Faktisk havde jeg regnet med at jeg nok ville nogle problemer med danske auth-requiring apps, men jeg havde ikke regnet med at det blev tekniske app-support-integration issues i Sailfish. Anyway. Håber har løst det når jeg får min telefon i September, ellers må jeg se om man skal hjælpe til. Havde faktisk forestillet mig at det primært var politikerne jeg skulle snakke med

@aphandersen -
@aphandersen Det bliver i hvert fald mere besværligt. Med en kodeviser
og en tilhørende adgangskode kan man klare alt med MitID adgang. MobilePay må man dog undvære. Kreditkort, sundhedskort og kørekort fås stadig som et fysisk kort.Jeg har i stedet for valgt at købe en billig telefon med standard Google Android til alt det offentlige. Fandt dengang en Samsung Galaxy A25 til ca. 1.500 kr. i Bilka.
@tbhdk ja, har bare ikke lyst til at gå væk fra digitalisering. Synes det er fedt at have så mange ting på mobilen som MitID, eBoks, Mobilepay, netbank, kørekort, sundhedskort osv. For mig er fysiske kort og de fysiske enheder ikke et alternativ. Det er lidt ærgerligt at det problem ikke i højere grad kunne løses, så man også kunne være digitale på andet end Google og Apple enheder.
-
> Det er et rimeligt sikkerhedskrav
Hvorfor, egentlig? Jo, hvis nogen finder telefonen kan de åbne appen - og så har den sin egen adgangskode. Der er ikke nogen af de apps der tillader at man bare bruger dem uden at logge ind, så hvorfor kravet om en ekstra kode til at låse telefonen op?
@Gjoel @aphandersen Heller dobbelt sikkerhed end kun i appen selv. Men ja, det krav kunne godt undlades.
-
@Gjoel @aphandersen Heller dobbelt sikkerhed end kun i appen selv. Men ja, det krav kunne godt undlades.
-
@tbhdk Øv. Har siddet og kikkert rundt og bl.a. fundet din forum post. Det ligner at man tilsidst bliver nødt til selv at fikse det. Faktisk havde jeg regnet med at jeg nok ville nogle problemer med danske auth-requiring apps, men jeg havde ikke regnet med at det blev tekniske app-support-integration issues i Sailfish. Anyway. Håber har løst det når jeg får min telefon i September, ellers må jeg se om man skal hjælpe til. Havde faktisk forestillet mig at det primært var politikerne jeg skulle snakke med

@aphandersen@Pascal_dher Mit bud er at det er en sikkerheds udfordring at Sailfish / Linux skal dele telefonens pinkode med Android App Support og dermed de Android apps den understøtter. Jeg ville ikke være vild med at min pinkode til den fulde disk kryptering af telefonens disk og oplåsning af skærmen blev delt med diverse Android apps. Men jeg er sikker på at der er nogle kloge nørder der har en sikker løsning på det. @aphandersen
-
@aphandersen @Gjoel Mit bud uden at have den store forstand på mobiltelefon og app sikkerhed

-
@tbhdk ja, har bare ikke lyst til at gå væk fra digitalisering. Synes det er fedt at have så mange ting på mobilen som MitID, eBoks, Mobilepay, netbank, kørekort, sundhedskort osv. For mig er fysiske kort og de fysiske enheder ikke et alternativ. Det er lidt ærgerligt at det problem ikke i højere grad kunne løses, så man også kunne være digitale på andet end Google og Apple enheder.
@aphandersen Enig. Det burde være muligt at bruge andet end en Google eller Apple telefon, og stadig være digitalt up-to-date, men så skal vi have nogle politikere som ikke har hoved under armen digitalt og fokusere meget mere på digital suverænitet.
-
@aphandersen Enig. Det burde være muligt at bruge andet end en Google eller Apple telefon, og stadig være digitalt up-to-date, men så skal vi have nogle politikere som ikke har hoved under armen digitalt og fokusere meget mere på digital suverænitet.
@tbhdk @aphandersen De siger (vel?) at de vil, men hvordan det kommer til at se ud i praksis, må vi jo afvente... https://digst.dk/digital-transformation/digital-suveraenitet/