Overvejer noget mere mail ...
-
Overvejer at sende noget mere mail ...
Kære MobilePay,
Når jeres app er afhængig af at man har google play services installeret på sin androidtelefon, gør I livet surt for et lille - men stigende - antal brugere der gerne vil gøre sig fri af de amerikanske tech-giganter og deres kommercielle overvågningssystemer, tyveri af private data og så videre. Vi bruger google-fri androidsystemer som /e/os, grapheneOS, sailfish OS og lignende. Privacy-venlige, sikre og velfungerende systemer - lige bortset fra MobilePay og andre tjenester der er faldet i googles fælde og bruger Google Android Integrity API og nægter at fungere uden.
1/2 (fortsætter i kommentar)
2/2
MobilePay's store udbredelse taget i betragtning kan det faktisk afskære os fra nogle ting, simpelthen fordi man nogle gange ikke har alternative betalingsmetoder. Dermed er det diskriminerende ikke at kunne anvende MobilePay. Det er moralsk forkasteligt, og kaster grus i maskineriet for udvikling hen mod digital suverænitet.
Derfor vil vi gerne foreslå at I implementere jeres app sådan at der er en udvej for os. Man kunne for eksempel bede om bekræftelse med mitID for hver betaling, eller der kunne være andre løsninger der gør det sikkert for både jer og os.
Kærlig hilsen,
... -
Kære MobilePay,
Når jeres app er afhængig af at man har google play services installeret på sin androidtelefon, gør I livet surt for et lille - men stigende - antal brugere der gerne vil gøre sig fri af de amerikanske tech-giganter og deres kommercielle overvågningssystemer, tyveri af private data og så videre. Vi bruger google-fri androidsystemer som /e/os, grapheneOS, sailfish OS og lignende. Privacy-venlige, sikre og velfungerende systemer - lige bortset fra MobilePay og andre tjenester der er faldet i googles fælde og bruger Google Android Integrity API og nægter at fungere uden.
@anderslund @bettina , du havde skrevet til det norske finanstilsyn?
-
@anderslund @bettina , du havde skrevet til det norske finanstilsyn?
-
P pvrahbek@expressional.social shared this topic
-
2/2
MobilePay's store udbredelse taget i betragtning kan det faktisk afskære os fra nogle ting, simpelthen fordi man nogle gange ikke har alternative betalingsmetoder. Dermed er det diskriminerende ikke at kunne anvende MobilePay. Det er moralsk forkasteligt, og kaster grus i maskineriet for udvikling hen mod digital suverænitet.
Derfor vil vi gerne foreslå at I implementere jeres app sådan at der er en udvej for os. Man kunne for eksempel bede om bekræftelse med mitID for hver betaling, eller der kunne være andre løsninger der gør det sikkert for både jer og os.
Kærlig hilsen,
...@anderslund @mjj hej Anders, faktisk er det allerede sådan som du beskriver (i hvert fald for mig på Murena eOS).
Efter Murena implementerede deres browser hack, kan jeg godt autentificere vha. Brave. Jeg er bare nødt til at gøre det hver gang, fordi MobilePay annullerer min adgang nogle timer senere. Sådan er det for flere, og vi er også flere, der har klaget til MobilePay: https://community.e.foundation/t/mobilepay-stopped-working-again/78534/22
Derfor er det næste skridt at klage til Finanstilsynet (gør jeg i weekenden).
-
@anderslund @mjj hej Anders, faktisk er det allerede sådan som du beskriver (i hvert fald for mig på Murena eOS).
Efter Murena implementerede deres browser hack, kan jeg godt autentificere vha. Brave. Jeg er bare nødt til at gøre det hver gang, fordi MobilePay annullerer min adgang nogle timer senere. Sådan er det for flere, og vi er også flere, der har klaget til MobilePay: https://community.e.foundation/t/mobilepay-stopped-working-again/78534/22
-
@anderslund @mjj hej Anders, faktisk er det allerede sådan som du beskriver (i hvert fald for mig på Murena eOS).
-
2/2
Kærlig hilsen,
...Nå ja, nu fik jeg sendt denne tekst (med få rettelser) til klage@vippsmobilepay.com, bare for god ordens skyld.
-
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-
Kære MobilePay,
Til alle jer der har været så gode at fremhæve og kommentere dette opslag: Hvis nogen af jer selv er berørt af problematikken, for eksempel fordi er brugere af et googlefrit system, eller ønsker at være det - skriv til dem og beklag jer! I er selvfølgelig velkomne til at tage udgangspunkt i min tekst, men det virker selvfølgelig bedst hvis I skriver jeres egen. Adressen er klage@vippsmobilepay.com
-
2/2
Kærlig hilsen,
...Svaret, som synes at være præcis det samme som @bettina modtog:
Tak for din mail og for at dele dine tanker med os.
Som det fungerer lige nu, er det et krav, at MobilePay kører på en certificeret Android-enhed og installeres fra Play Store. I pkt. 2.3 i vores brugervilkår forbeholder vi os også retten til at stille krav til enhedens operativsystem. Vi foretager løbende tilpasninger af disse tjek. Dette kræver vi af sikkerhedsmæssige hensyn og det er en kombination af vores egne vurderinger og vurderinger, som vi er pålagt at følge af tredjeparter som f.eks. banker og andre betalingsaktører.
Når det er sagt, så er der intet, der er skrevet i sten og derfor sender vi naturligvis dine tanker omkring det videre til de ansvarlige på området. Så tager de det med i overvejelserne i forhold til de fremtidige opdateringer.
-
Nå ja, nu fik jeg sendt denne tekst (med få rettelser) til klage@vippsmobilepay.com, bare for god ordens skyld.
Svar 2:
Hej igen,
Det er naturligvis ærgerligt, hvis du synes, det er et utilfredsstillende svar, men det er sådan det er. Vi mener ikke, vi er et monopol eller at vi diskriminerer nogen.
Vi har nogle krav, som man som bruger af vores app må acceptere og det her er et af dem. På linje med at man bl.a. skal have dansk CPR-nummer, dansk mobilnummer, dansk bankkonto, MitID m.m.
På nuværende tidspunkt har vi ingen planer om at ændre det, men som nævnt er det meldt videre til dem, der tager den slags beslutninger.God weekend
-
Svar 2:
Hej igen,
Det er naturligvis ærgerligt, hvis du synes, det er et utilfredsstillende svar, men det er sådan det er. Vi mener ikke, vi er et monopol eller at vi diskriminerer nogen.
Vi har nogle krav, som man som bruger af vores app må acceptere og det her er et af dem. På linje med at man bl.a. skal have dansk CPR-nummer, dansk mobilnummer, dansk bankkonto, MitID m.m.
På nuværende tidspunkt har vi ingen planer om at ændre det, men som nævnt er det meldt videre til dem, der tager den slags beslutninger.God weekend
@anderslund jeg har lidt det omvendte problem. At man nu SKAL stå med sit fulde navn, som i cpr registret. Det betyder, for rigtigt mange mennesker, det ikke hedder anders jensen, eller tilsvarende, at alt anonymitet forsvinder. Så for mit vedkommende har jeg afinstalleret. Det er totalt unødvendigt.
-
A anderslund@expressional.social shared this topic