Hej #dkfedi!
-
Hej #dkfedi! Jeg opbygger en sag for at overbevise den lokale afdeling af mit politiske parti om at være til stede på fediverse.
Vi vil ikke have mange lokale, der finder nyheder via fediverse i første omgang - dette er et Very Facebook-fællesskab. Mit primære mål er at vise, at en anden måde er mulig. Den nemme måde for mig er at gå til den server, min personlige konto er på, men jeg spekulerer på, om noget baseret i Danmark ville være bedre. Hvad synes i?@juliette Jeg tror at det er en fordel med en dansk server hvis det er danske mennesker man skal kommunikere med, for de fleste danskere vil nok oprette sig på en dansk bruger.
mstdn.dk er en god mulighed med et neutralt navn, hvis det betyder noget

-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
Hej #dkfedi! Jeg opbygger en sag for at overbevise den lokale afdeling af mit politiske parti om at være til stede på fediverse.
Vi vil ikke have mange lokale, der finder nyheder via fediverse i første omgang - dette er et Very Facebook-fællesskab. Mit primære mål er at vise, at en anden måde er mulig. Den nemme måde for mig er at gå til den server, min personlige konto er på, men jeg spekulerer på, om noget baseret i Danmark ville være bedre. Hvad synes i?@juliette Go stll
Jeg savner også, at der bliver bakket op om fediverset / fødiverset politisk. Det er fællesskabets og civilsamfundets bedste side, vi ser lige her, så det er lidt mærkeligt, at de stadig jager individualistprægede unicorns i stedet at støtte noget folkeligt, stabilt og blivende, der kan blive endnu større end en enkelt unicorn.
-
Vi vil ikke have mange lokale, der finder nyheder via fediverse i første omgang - dette er et Very Facebook-fællesskab. Mit primære mål er at vise, at en anden måde er mulig. Den nemme måde for mig er at gå til den server, min personlige konto er på, men jeg spekulerer på, om noget baseret i Danmark ville være bedre. Hvad synes i?@juliette
Hvis det skal være en officiel konto, ville det give god mening at kontakte en større dansk instans og få en aftale med admin, så de er forberedt på en konto med politiske posts og større risiko for at kontoen bliver "reported" af folk der ikke bryder sig om indholdet. -
Vi vil ikke have mange lokale, der finder nyheder via fediverse i første omgang - dette er et Very Facebook-fællesskab. Mit primære mål er at vise, at en anden måde er mulig. Den nemme måde for mig er at gå til den server, min personlige konto er på, men jeg spekulerer på, om noget baseret i Danmark ville være bedre. Hvad synes i?@juliette Er den nemme løsning ikke at oprette jer på www.friendica.dk ? Der er grupper, kalender og albums, så hvis dette dække behovet, så er det stabil, dansk server.
Så kan I senere vurdere, om egen server er at foretrække.
Jeg kan hjælpe med opsætning af grupper derinde, hvis det driller lidt.
-
@juliette Er den nemme løsning ikke at oprette jer på www.friendica.dk ? Der er grupper, kalender og albums, så hvis dette dække behovet, så er det stabil, dansk server.
Så kan I senere vurdere, om egen server er at foretrække.
Jeg kan hjælpe med opsætning af grupper derinde, hvis det driller lidt.
@jrossstocholm @juliette friendica kunne godt være et godt bud. Men hvordan er det nu grupper fungerer sammen med fx Mastodon konti? Skal alle have en konto på friendica.dk for at være med i gruppen?
Alternativt kunne man måske bruge et system som #Lemmy til at oprette nogle tråde som man kan kommentere på. Det ved jeg at man kan fra Mastodon. Vi overvejer noget i den stil til #Folkeføderation som erstatning af vores #Zulip fordi det netop ikke er fødereret.
-
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-
@jrossstocholm @juliette friendica kunne godt være et godt bud. Men hvordan er det nu grupper fungerer sammen med fx Mastodon konti? Skal alle have en konto på friendica.dk for at være med i gruppen?
Alternativt kunne man måske bruge et system som #Lemmy til at oprette nogle tråde som man kan kommentere på. Det ved jeg at man kan fra Mastodon. Vi overvejer noget i den stil til #Folkeføderation som erstatning af vores #Zulip fordi det netop ikke er fødereret.
@juliette @benjaminlj Nu testede jeg det lige
.Jeg har oprettet en åben gruppe på Friendica med navnet @federationtestdk (du er velkommen til at følge den). Den følger jeg fra min mastodon-konto.
Ovre på mastodon får jeg indlæg fra gruppen i mit feed, og jeg kan svare på indlæggene fra mastodon, og disse ender også i gruppen.
-
@juliette @benjaminlj Nu testede jeg det lige
.Jeg har oprettet en åben gruppe på Friendica med navnet @federationtestdk (du er velkommen til at følge den). Den følger jeg fra min mastodon-konto.
Ovre på mastodon får jeg indlæg fra gruppen i mit feed, og jeg kan svare på indlæggene fra mastodon, og disse ender også i gruppen.
@jrossstocholm @federationtestdk @juliette
Cool. Den ligner en almindelig konto herfra, men jeg kan ikke se nogen opslag. Det kan være at det kommer nu hvor jeg følger den.
-
Cool. Den ligner en almindelig konto herfra, men jeg kan ikke se nogen opslag. Det kan være at det kommer nu hvor jeg følger den.
@juliette @benjaminlj Ja, det er vel egentlig sådan ActivityPub virker - du får noget at vide, når der sker noget nyt.
Det er lidt ærgerligt, at du ikke kan se gamle opslag ved at gå ind på gruppen i mastodon, men mig bekendt viser mastodon allerede cachede opslag og dermed ikke dem, der er kommet tidligere.
-
@juliette @benjaminlj På et tidspunkt tester jeg også, hvordan det virker med lukkede grupper. Jeg kunne håbe, at det virker på samme måde. Som jeg husker det, så er en gruppe på Friendica teknisk set en helt almindelig konto, der kan kræve "følge-godkendelse" -
@benjaminlj @jrossstocholm @federationtestdk @juliette
Jeg kan se opslag bare ved at besøge gruppen i friendica.