Hvis man har en forretning hvor man tager mod betaling med kort, og gerne vil understøtte at #danmarkskifter, så må nr. 1 være at man sørger for at foretrække dankortet.
-
@stigcq Du er ikke det eneste menneke i verden, jo. Alle os der er heldige nok til at have et dankort bliver ofte narret til ikke at bruge det, når butikkernes automater foretrækker de amerikanske.
"når butikkernes automater foretrækker de amerikanske"
- jeg tror roligt, at du kan regne med, at det sker i rundt regnet 0% af alle tilfælde.
Jeg sidder i bestyrelsen for en lokal brugsforening, og vores uddeler er noget så forbandet på alle de betalinger, der kommer via GooglePay og ApplePay, for det koster på bundlinien, når vi skal betale måske en halv procent af vores omsætning til de udenlandske kreditkort.
Det lyder af ingenting med en halv procent (og jeg kender ikke det nøjagtige tal, men det er ret sikkert ikke mindre), men det er en halv procent af omsætningen.
Hvis vi antager, at en gennemsnitlig forretning har et dækningsbidrag på 20%, er det pludselig 2,5% af deres dækningsbidrag, der fiser ud over stepperne. Det er immervæk en del.
-
- jeg tror roligt, at du kan regne med, at det sker i rundt regnet 0% af alle tilfælde.
Jeg sidder i bestyrelsen for en lokal brugsforening, og vores uddeler er noget så forbandet på alle de betalinger, der kommer via GooglePay og ApplePay, for det koster på bundlinien, når vi skal betale måske en halv procent af vores omsætning til de udenlandske kreditkort.
Det lyder af ingenting med en halv procent (og jeg kender ikke det nøjagtige tal, men det er ret sikkert ikke mindre), men det er en halv procent af omsætningen.
Hvis vi antager, at en gennemsnitlig forretning har et dækningsbidrag på 20%, er det pludselig 2,5% af deres dækningsbidrag, der fiser ud over stepperne. Det er immervæk en del.
@madsenandersc @stigcq God pointe! Det er nok bankerne der er de største syndere. Men altså, endnu et emne for #danmarkskifter - skift VÆK fra google- og apple-pay! Der er vel en dankort app, eller brug for pokker da et kort, de har også kontaktløs betaling.
-
@anderslund Helt enig. Jeg har netop bestilt et Dankort (Visa/Dankort, man kan vist ikke rigtig få kun Dankort) som jeg vil bruge primært fremfor mit Mastercard. Men jeg tænker også at det er smart/nødvendigt også at beholde muligheden for at tage imod internationale kort af hensyn til f.eks. turisme, men klart enig i at Dankort bør være at foretrække.
@anderslund @sam jeg fik tilsendt et Mastercard efter at have haft VISA/Dankort i lang tid til min virksomhedskonto. Begrundelsen var noget i retning af at de havde fundet ud af at kun privatpersoner må have Dankort

-
@anderslund @sam jeg fik tilsendt et Mastercard efter at have haft VISA/Dankort i lang tid til min virksomhedskonto. Begrundelsen var noget i retning af at de havde fundet ud af at kun privatpersoner må have Dankort

-

@anderslund @sam fandt begrundelsen. Den gode nyhed at virksomheder kan få Dankort igen senest ved udgangen af 2026.
-
Hvis man har en forretning hvor man tager mod betaling med kort, og gerne vil understøtte at #danmarkskifter, så må nr. 1 være at man sørger for at foretrække #dankort.
Der er faktisk politisk støtte til dankortet:
-
@madsenandersc @anderslund hvorfor skal butikkerne betale det gebyr?
-
S strit@mastodon.social shared this topic on
-
@madsenandersc @stigcq God pointe! Det er nok bankerne der er de største syndere. Men altså, endnu et emne for #danmarkskifter - skift VÆK fra google- og apple-pay! Der er vel en dankort app, eller brug for pokker da et kort, de har også kontaktløs betaling.
@anderslund Findes der en dankort-app? Kan huske at der for efterhånden mange år siden var en, men den fungerede vist så dårligt, at den ret hurtigt blev trukket tilbage. Man kan godt opfordre folk til blot at bruge plastikkortet, det gør jeg selv, men rigtig mange har tydeligvis allerede vænnet sig til at bruge mobilen. Det ville vel være bedre end ingenting også (og måske også mere realistisk) at få dem med på dankortet ved det tilføjet som en mulighed.
-
@madsenandersc @anderslund hvorfor skal butikkerne betale det gebyr?
@stigcq @madsenandersc Man har valgt at forbrugerne ikke skal. Så butikkerne lægger det - i nogen grad - på priserne skulle man tro. Bankerne og hvem der nu ejer automaterne forsøger at skubbe på brugen af de dyre kort, fordi de får del i profitten.
-
@anderslund Findes der en dankort-app? Kan huske at der for efterhånden mange år siden var en, men den fungerede vist så dårligt, at den ret hurtigt blev trukket tilbage. Man kan godt opfordre folk til blot at bruge plastikkortet, det gør jeg selv, men rigtig mange har tydeligvis allerede vænnet sig til at bruge mobilen. Det ville vel være bedre end ingenting også (og måske også mere realistisk) at få dem med på dankortet ved det tilføjet som en mulighed.
@mikill Woops, det har du vist ret i. Frem med plastickortet ...
-
@stigcq @madsenandersc Man har valgt at forbrugerne ikke skal. Så butikkerne lægger det - i nogen grad - på priserne skulle man tro. Bankerne og hvem der nu ejer automaterne forsøger at skubbe på brugen af de dyre kort, fordi de får del i profitten.
- medmindre, du er en erhvervskunde. Så skal kortholder betale gebyret, og det står forretningen frit for at vælge, hvor stort det skal være. Jeg har oplevet at betale 8% i kortgebyr på en firmakort (MasterCard) på en restaurant.
Det er det rene vilde vesten, hvis du er firmakunde, og det har betydet, at vi i min lille sidebiks udelukkende kører indkøb på kort som private udlæg, simpelthen fordi jeg ikke vil bolles bagi af forretninger, der er aldeles skruppelløse i den sammenhæng.
-
@anderslund @sam fandt begrundelsen. Den gode nyhed at virksomheder kan få Dankort igen senest ved udgangen af 2026.
@reynir @anderslund Godt nok! Og fair nok begrundelse egentlig.
-
@stigcq @anderslund @madsenandersc De fleste banker understøtter i dag Dankort i Apple pay. Hvis man har haft Visa-delen installeret før banken tilføjede Dankort-understøttelse, skal man slette kortet fra Apple wallet og tilføje det igen for at få adgang til Dankort-delen https://taenk.dk/privatoekonomi/banker-og-kreditforeninger/saadan-faar-du-dankort-i-applepay
-
@stigcq @anderslund @madsenandersc De fleste banker understøtter i dag Dankort i Apple pay. Hvis man har haft Visa-delen installeret før banken tilføjede Dankort-understøttelse, skal man slette kortet fra Apple wallet og tilføje det igen for at få adgang til Dankort-delen https://taenk.dk/privatoekonomi/banker-og-kreditforeninger/saadan-faar-du-dankort-i-applepay
@h0gh @stigcq @anderslund @madsenandersc hvis du kan bruge Dankort uden apple er det bedre end at bruge med apple/google pay. Nogen kort kan nu blive brugt med mobilpay contactless. Måske det kan være en god idé at tjekke.
Jeg har en lunar fri konto og det ser ud at det er umuligt for mig men det kan virke for jer
Vi har brugt for en europæisk betale system.Men mens der er ingen, kan vi/I prøve at bruge mere mobilpay og dankort end google/apple/visa/mastercard (selv om det er svart mange gange). -
J jwcph@helvede.net shared this topic on
-
Der er faktisk politisk støtte til dankortet:
@anderslund "Så det er ikke nødvendigvis sådan, at udviklingen af nye funktioner i sig selv vil føre til markant højere indløsningspriser på den lange bane.!"
Aj det ville da også være helt utænkeligt

Det til side (jeg troede faktisk dankortet havde nået ca samme stadie som girokortet) -- er det ikke mere et *europæisk* alternativ til US kreditkort vi savner?
Nu bor jeg ganske vist i en grænseregion, men jeg tænker der er mange der også handler online. Eller med mobilen. Eller uret?
-
@anderslund "Så det er ikke nødvendigvis sådan, at udviklingen af nye funktioner i sig selv vil føre til markant højere indløsningspriser på den lange bane.!"
Aj det ville da også være helt utænkeligt

Det til side (jeg troede faktisk dankortet havde nået ca samme stadie som girokortet) -- er det ikke mere et *europæisk* alternativ til US kreditkort vi savner?
Nu bor jeg ganske vist i en grænseregion, men jeg tænker der er mange der også handler online. Eller med mobilen. Eller uret?
@oldrup Der er selvfølgelig ikke noget i vejen med et europæisk alternativ til master og visa - tvært imod. Men dankortet *findes*, det kan bruges *nu* til betalinger udenom USA, alle steder hvor det kan anvendes. Så lad os dog for pokker bruge det! I øvrigt er dankortet jo godt på flere måder, for os forbrugere.
-
@oldrup Der er selvfølgelig ikke noget i vejen med et europæisk alternativ til master og visa - tvært imod. Men dankortet *findes*, det kan bruges *nu* til betalinger udenom USA, alle steder hvor det kan anvendes. Så lad os dog for pokker bruge det! I øvrigt er dankortet jo godt på flere måder, for os forbrugere.
@anderslund Jeg ville gerne bruge dankortet, men min bank tilbyder det ikke, og på dankort.dk er de også sådan lidt, meh - måske, måske ikke
️ Hvis der nu var en "bestil" knap. -
@anderslund Jeg ville gerne bruge dankortet, men min bank tilbyder det ikke, og på dankort.dk er de også sådan lidt, meh - måske, måske ikke
️ Hvis der nu var en "bestil" knap.@oldrup Sådan er arbejdsfordelingen jo. Jeg vil da forslå at du brokker dig til banken, og beder dem udestede et. Eller skifte bank, jo, hvis du kan.
-
@h0gh @stigcq @anderslund @madsenandersc hvis du kan bruge Dankort uden apple er det bedre end at bruge med apple/google pay. Nogen kort kan nu blive brugt med mobilpay contactless. Måske det kan være en god idé at tjekke.
Jeg har en lunar fri konto og det ser ud at det er umuligt for mig men det kan virke for jer
Vi har brugt for en europæisk betale system.Men mens der er ingen, kan vi/I prøve at bruge mere mobilpay og dankort end google/apple/visa/mastercard (selv om det er svart mange gange).@antoniovr @h0gh @stigcq @anderslund
Til erhvervskonti kan vi vælge mellem MasterCard eller MasterCard - og vil vi ikke have det, kan vi få et MasterCard!
Så vi har valgt at have ingenting og klare betalinger via PBS eller selv at lave udlæg med vores private kort. Jeg er ikke sikker på, at det var det, Sparekassen Kronjylland havde forestillet sig, men sådan er det jo...
-
@oldrup Sådan er arbejdsfordelingen jo. Jeg vil da forslå at du brokker dig til banken, og beder dem udestede et. Eller skifte bank, jo, hvis du kan.
@anderslund Undskyld Anders, jeg er så etisk og "anti-amerikansk" en forbruger som de findes, men jeg har også en meget begrænset indtægt.
I artiklen du linker til, står der "Fra 2026 vil Nets kunne opkræve et højere gebyr for transaktionerne i fysisk betjent salg – det må dog fortsat alene dække de reelle driftsudgifter."
Jeg leder bare efter et godt argument til at skifte til en dyrere bank?
Det må gerne koste noget, men der skal være et andet incitament end et større overskud til NETS