'Jeg bliver bekymret': Optagelsen falder på erhvervsakademierne
-
Der er god grund til bekymring, siger Dansk Erhverv om de nye tal for optagelsen på erhvervsakademierne.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/jeg-bliver-bekymret-optagelsen-falder-paa-erhvervsakademierne
-
Der er god grund til bekymring, siger Dansk Erhverv om de nye tal for optagelsen på erhvervsakademierne.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/jeg-bliver-bekymret-optagelsen-falder-paa-erhvervsakademierne
Inden du læser denne nyhed vil jeg gerne gøre opmærksom på at en årsag aldrig *skyldes* noget. En årsag *er* noget. Problemet/tilstanden/det *skyldes* *årsagen*.
At skrive at "årsagen skyldes" er dårligt sprog, og skyldes sikkert manglende (ud-) dannelse.
-
Inden du læser denne nyhed vil jeg gerne gøre opmærksom på at en årsag aldrig *skyldes* noget. En årsag *er* noget. Problemet/tilstanden/det *skyldes* *årsagen*.
At skrive at "årsagen skyldes" er dårligt sprog, og skyldes sikkert manglende (ud-) dannelse.
@anderslund @DRIndland Det er bare et led længere ude ikke?
Årsagen til skovbrande er global opvarmning, og den årsag skyldes at en flok narrøve er ligeglade med at brænde planeten af for deres egen gevinst. -
@anderslund @DRIndland Det er bare et led længere ude ikke?
Årsagen til skovbrande er global opvarmning, og den årsag skyldes at en flok narrøve er ligeglade med at brænde planeten af for deres egen gevinst.@mjj @DRIndland Her henviser "den årsag" jo til noget. Jeg synes eksemplet er tænkt (ordet "årsag" er overflødigt), men det er helt ok, så længe du ikke bare siger "årsagen skyldes, at ..."

NEJ! Du gentager jo bare fejlen, kamufleret i den lidt mere komplekse sætning.
-
@mjj @DRIndland Her henviser "den årsag" jo til noget. Jeg synes eksemplet er tænkt (ordet "årsag" er overflødigt), men det er helt ok, så længe du ikke bare siger "årsagen skyldes, at ..."

NEJ! Du gentager jo bare fejlen, kamufleret i den lidt mere komplekse sætning.
@anderslund @DRIndland Nej, subjekt følger. I artiklen tales der om, hvad årsag ER, jeg taler om, hvad der afstedkom den ting. Så jeg er enig i, at de siger det forkert, men ikke at en årsag ikke kan skyldes noget.
-
@anderslund @DRIndland Nej, subjekt følger. I artiklen tales der om, hvad årsag ER, jeg taler om, hvad der afstedkom den ting. Så jeg er enig i, at de siger det forkert, men ikke at en årsag ikke kan skyldes noget.
Herlig samtale! Altså, "Årsagen er at ..., og det skyldes at ...".