Jeg kan se at både Dansk Avis Omdeling A/S (aka Dao, tidligere Bladkompagniet) og Forbruger-Kontakt A/S abonnerer på mine personoplysninger i CPR.
-
@reynir @pmakholm Rigspolitiet følger os nok p.g.a. kørekortsregisteret.
Har du nogensinde modtaget behandling i Region Nordjylland, eller deltaget i nogle medicinske forsøg der blev administreret af nordjyderne, så kunne det være en forklaring.
Der er så vildt mange ting der er stykket sammen med CPR-registeret, så det vil være et stort problem at afskaffe det. Jeg kan dog rigtigt godt lide den svenske model og gøre det til en åben telefonbog.
-
@pmakholm er det normalt at Rigspolitiet er på listen? Region Nordjylland er også på listen hvilket undrer mig for jeg har aldrig boet der. Tilgengæld er de to regioner jeg har boet i *ikke* på listen.
Ikke direkte svar på dit spørgsmål, men Rigspolitiet nævnes bla i oversigten her.
https://www.cpr.dk/borgere/personabonnementer/hvad-er-et-personabonnement#spm -
@pmakholm har du frasorteret bank og realkredit og lignende eller får de data på anden vis?
@svuorela Jeg har ikke hæftet mig ved offentlige myndigheder eller virksomheder hvor jeg klart kunne pege på et direkte kundeforhold.
Så ja, det er kun et lille udpluk.
(Og hvis jeg med det samme havde gennemskuet at Dansk Avis Omdeling var Dao havde jeg nok heller ikke hæftet mig ved den)
-
Jeg kan se at både Dansk Avis Omdeling A/S (aka Dao, tidligere Bladkompagniet) og Forbruger-Kontakt A/S abonnerer på mine personoplysninger i CPR.
Gør de det med alle eller er det fordi jeg har været ansat i begge virksomheder for 30 år siden?
@pmakholm det virker fuldkommen barokt, at der er omvendt bevisbyrde. Hvorfor skal jeg sandsynliggøre, at en databroker ikke skal kunne høste min oplysninger og videresælge dem til højestbydende?
Hvorfor står der ikke for hver af dem firmaets begrundelse for, at de skal have adgang til mine data? Så ville jeg i det mindste have et udgangspunkt for at bestride deres adgang. -
Så er der følgende interessante abonnenter:
- Predicti Aps (Predicti er en AI-drevet intelligensløsning til finansielle institutioner.)
- InsightOne Nordic AB (Vi omvandlar din kunddata till värdefulla insikter om dina kunder och din marknad.)
- Strise (kun opført med et CPR kundenummer. Intet CVR angivet. Men måske strise.ai).Kunne være sjovt at sende en GDPR forspørgsel til alle tre og spørge til deres berettigelse til et CPR abonnement.
@pmakholm interessant. Hvor ser du dette henne?
-
@pmakholm interessant. Hvor ser du dette henne?
-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
Så er der sendt 3 enslydende henvendelser til privacy@strise.ai, hey@predicti.com og gdpr@insightone.se.
Danske Spil har fået en tilsvarende, men den variation at der i hvert fald ikke har været et direkte kundeforhold inden for 10 år.
Svar fra InsightOne:
"Anledningen till att du finns med i abonnemanget är ditt medlemskap i SAS Eurobonus. På uppdrag av SAS Eurobonus ajourhåller InsightOne Nordic AB alla medlemmars hemadresser så att alla medlemmar kan få relevant information hem i brevlådan. Vi får inte någon annan information från CPR."
Jeg mindes ikke at have modtaget noget fysisk post fra SAS EuroBonus ud over måske et kort. Men ok, det er et konkret kundeforhold jeg genkender.
-
Svar fra InsightOne:
"Anledningen till att du finns med i abonnemanget är ditt medlemskap i SAS Eurobonus. På uppdrag av SAS Eurobonus ajourhåller InsightOne Nordic AB alla medlemmars hemadresser så att alla medlemmar kan få relevant information hem i brevlådan. Vi får inte någon annan information från CPR."
Jeg mindes ikke at have modtaget noget fysisk post fra SAS EuroBonus ud over måske et kort. Men ok, det er et konkret kundeforhold jeg genkender.
@pmakholm wow et hurtigt klart og forståeligt svar. Det ville jeg ikke have forventet.
-
Svar fra InsightOne:
Logger på sas.dk for at se hvad de har af oplysninger om mig.
Jeg har aldrig brug EuroBonus point, men de er en del af min MasterCard-aftale med Nykredit. Så de bliver sat ind og forældes.
Sjov detalje: Adressen sas.dk har på mig er jeg fraflyttet fra 24. december 2017 og jeg er flyttet yderligere en gang siden.
-
@pmakholm det virker fuldkommen barokt, at der er omvendt bevisbyrde. Hvorfor skal jeg sandsynliggøre, at en databroker ikke skal kunne høste min oplysninger og videresælge dem til højestbydende?
Hvorfor står der ikke for hver af dem firmaets begrundelse for, at de skal have adgang til mine data? Så ville jeg i det mindste have et udgangspunkt for at bestride deres adgang. -
Så er der sendt 3 enslydende henvendelser til privacy@strise.ai, hey@predicti.com og gdpr@insightone.se.
Danske Spil har fået en tilsvarende, men den variation at der i hvert fald ikke har været et direkte kundeforhold inden for 10 år.
Og et svar fra Danske Spil:
"Når en kunde opretter sig hos Danske Spil, abonnerer vi samtidig på spillerens oplysninger i CPR. Abonnementet er aktivt, så længe kundeforholdet består, og ophører, når spilleren lukker sin konto hos Danske Spil.
Du har fortsat en aktiv DLO-konto (rød konto) hos Danske Spil, som giver adgang til vores lotteri- og skrabespil."
Jeg har ikke Danske Spil i Bitwarden. Jeg skal lige genoprette adgangen for at se om de ved hvornår kundeforholdet sidst har været aktivt,
-
Og et svar fra Danske Spil:
"Når en kunde opretter sig hos Danske Spil, abonnerer vi samtidig på spillerens oplysninger i CPR. Abonnementet er aktivt, så længe kundeforholdet består, og ophører, når spilleren lukker sin konto hos Danske Spil.
Du har fortsat en aktiv DLO-konto (rød konto) hos Danske Spil, som giver adgang til vores lotteri- og skrabespil."
Jeg har ikke Danske Spil i Bitwarden. Jeg skal lige genoprette adgangen for at se om de ved hvornår kundeforholdet sidst har været aktivt,
Deres spilhistorik går kun 2 år tilbage og indenholder (som forventet) ingen aktivitet på min konto.
Tilgengæld har min konto en positiv saldo på 40 kroner
🥳 
-
@claushc Rufus (ludomani-listen) kræver at man har det Danske Spil kalder en Blå Konto, som også giver adgang til 18+ ting.
-
Deres spilhistorik går kun 2 år tilbage og indenholder (som forventet) ingen aktivitet på min konto.
🥳 
@pmakholm Kachingggg!
-
@pmakholm Kachingggg!
@CarstenBoll Jeg er ikke sikker på at det er en god forrentning, selv ikke hvis de har stået der i perioden med negativ rente.
-
G gambolputte@expressional.social shared this topic
-
@CarstenBoll Jeg er ikke sikker på at det er en god forrentning, selv ikke hvis de har stået der i perioden med negativ rente.
@pmakholm Det har du nok ret i rent matematisk, men det FØLES som en bonus, ikk... det er ligesom at finde 200kr i lommen af en gammel jakke. Det er gratis penge!
-
🥳 
Danske Spils GDPR-indsigts-selvbetjeningsløsning giver en fejl, så jeg ringende til Kundecenteret.
En venlig mand kunne oplyse mig om at min konto var oprettet i 2011 og det er meeeeget længe side at jeg havde været logget ind. Havde jeg ikke lige været logget ind, så ville han let kunne se det, men nu ville det kræve noget arbejde.
Jeg takkede for oplysningen.
Dagens #UXfail skal man lukke sin konto skal man under sin profil vælge "Selvudelukkelse". Godt ord!
-
Danske Spils GDPR-indsigts-selvbetjeningsløsning giver en fejl, så jeg ringende til Kundecenteret.
En venlig mand kunne oplyse mig om at min konto var oprettet i 2011 og det er meeeeget længe side at jeg havde været logget ind. Havde jeg ikke lige været logget ind, så ville han let kunne se det, men nu ville det kræve noget arbejde.
Jeg takkede for oplysningen.
Dagens #UXfail skal man lukke sin konto skal man under sin profil vælge "Selvudelukkelse". Godt ord!
@pmakholm Godt ord, ellers! Jeg vil gerne selvudelukkes fra "Legitimate Interests", tracking, AI chatbots, spam, phishing, upselling, reklamer, telefonopkald og meget, meget andet

-
Så er der følgende interessante abonnenter:
- Predicti Aps (Predicti er en AI-drevet intelligensløsning til finansielle institutioner.)
- InsightOne Nordic AB (Vi omvandlar din kunddata till värdefulla insikter om dina kunder och din marknad.)
- Strise (kun opført med et CPR kundenummer. Intet CVR angivet. Men måske strise.ai).Kunne være sjovt at sende en GDPR forspørgsel til alle tre og spørge til deres berettigelse til et CPR abonnement.
Jeg tænker også at vi alle samme har Experian på vores liste? Hvis man ikke genkender navnet, så er det dem der ejer RKI-brandet.
På dininfo.dk kan man slå op om man er registreret i RKI. Det er jeg ikke, så hvorfor abonnerer de på mine oplysninger?
De får en mail...
-
Jeg tænker også at vi alle samme har Experian på vores liste? Hvis man ikke genkender navnet, så er det dem der ejer RKI-brandet.
På dininfo.dk kan man slå op om man er registreret i RKI. Det er jeg ikke, så hvorfor abonnerer de på mine oplysninger?
De får en mail...
@pmakholm Der er en god liste nederst på denne side:
Abonnementer, der ofte giver anledning til spørgsmål:
https://www.cpr.dk/borgere/personabonnementer/hvad-er-et-personabonnement#spm