Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
@jonassmith
Denne tråd er måske det bedste billede på forskellen mellem kommercielle platforme og OS her i fedi
@ovelarsen Det tager jeg som et kompliment,

-
@jonassmith jeg ville med glæde følge flere kulturinstitutioner på fediverset. Jeg er ikke på andre ting og vender heller ikke tilbage til dem, og jeg tror jeg er en del af en større gruppe og bølge af folk der kun vil kunne nås her. Så jeg ser det som klygtig forretningssans at etablere sig snarest muligt på fediverset, om man så er kulturinstitution, kommune, fællesskab, boligforening, mv. :))
@onepunchmango Udover diverse argumenter om åbenhed og tilgængelighed i denne tråd, gider vi selvfølgelig også godt være nogen med "klygtig forretningssans"

-
@folfdk @jonassmith Selvfølgelig har feditips tænkt på det også. Det er jo en guldgrube!
-
B bettina@mastodon.nu shared this topic
-
@onepunchmango @malte @mikill Det er der jo faktisk masser af logik i. Politisk er det noget, der går lidt op og ned. Lige nu tænkes der nok mere på digital suverænitet og sikkerhed, men det kan jo også i nogle tilfælde pege i samme retning.
@jonassmith Cory Doctorow havde for nylig en pointe om at de to ting er begyndt at overlappe i en post-amerikansk tid for internettet. Så der kan være point at vinde ved at bruge begreber som digital suverænitet ja: https://pluralistic.net/2026/01/01/39c3/ @onepunchmango @mikill
-
@jonassmith
Det forstår jeg godt!Spørgsmålet er i virkeligheden også hvor mange penge I må bruge på det tror jeg.
Og det er (som jeg kan læse andet steds) jo også afhængig af andre offentlige instanser som har krav/ønsker til kalender formater osv.
Dejligt at det bliver undersøgt i hvert fald!
Cc
@fanden
. -
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard i er velkommen på både pixelfed.dk og min mastodon server jeg skriver fra - det hele står her på amar i mit teknik skab - det er ikke voksen hosting - men drevet af en voksen med 20 års server erfaring
@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard Det er et godt tilbud! Og min pointe var mere at der er lidt red tape før en statslig institution opretter egen server. Konto på eksisterende server (mhp at dele ting bredt) er nemmere.
-
@jonassmith Cory Doctorow havde for nylig en pointe om at de to ting er begyndt at overlappe i en post-amerikansk tid for internettet. Så der kan være point at vinde ved at bruge begreber som digital suverænitet ja: https://pluralistic.net/2026/01/01/39c3/ @onepunchmango @mikill
@malte @onepunchmango @mikill Mange fornuftige dagsordener lader til at konvergere i disse tider, hvis jeg må sige det lidt abstrakt

-
@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard Det er et godt tilbud! Og min pointe var mere at der er lidt red tape før en statslig institution opretter egen server. Konto på eksisterende server (mhp at dele ting bredt) er nemmere.
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard “lidt”? Snakkede med statens IT for nogle år siden om en til folketinget og det lød som et 10 års projekt haha - de er dygtige men ikke lige frem hurtige eller med på beatet
-
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard “lidt”? Snakkede med statens IT for nogle år siden om en til folketinget og det lød som et 10 års projekt haha - de er dygtige men ikke lige frem hurtige eller med på beatet
@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard I plead the 5th, som de siger
-
@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard I plead the 5th, som de siger
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard haha, if you know, you know
-
@jonassmith
Det forstår jeg godt!Spørgsmålet er i virkeligheden også hvor mange penge I må bruge på det tror jeg.
Og det er (som jeg kan læse andet steds) jo også afhængig af andre offentlige instanser som har krav/ønsker til kalender formater osv.
Dejligt at det bliver undersøgt i hvert fald!
Cc
@fanden
.@folfdk @jonassmith ...og fint, at du lægger det så åbent og transparent ud. Håber at det kan fortsætte efter de første, afsøgende runder

-
Kære danskere på Mastodon

På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith det lyder som en rigtig god ide🤩
-
@jonassmith det lyder som en rigtig god ide🤩
@Majken det er jeg glad for!