Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.

Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
dkmastodondanskdkmuseum
158 Indlæg 65 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • ovelarsen@norrebro.spaceO ovelarsen@norrebro.space

@jonassmith
    Denne tråd er måske det bedste billede på forskellen mellem kommercielle platforme og OS her i fedi 😀

jonassmith@theforkiverse.comJ This user is from outside of this forum
    jonassmith@theforkiverse.com
    wrote sidst redigeret af

@ovelarsen Det tager jeg som et kompliment, 🐧 😀

1 Reply Last reply
    0
    • onepunchmango@radikal.socialO onepunchmango@radikal.social

@jonassmith jeg ville med glæde følge flere kulturinstitutioner på fediverset. Jeg er ikke på andre ting og vender heller ikke tilbage til dem, og jeg tror jeg er en del af en større gruppe og bølge af folk der kun vil kunne nås her. Så jeg ser det som klygtig forretningssans at etablere sig snarest muligt på fediverset, om man så er kulturinstitution, kommune, fællesskab, boligforening, mv. :))

wrote sidst redigeret af

@onepunchmango Udover diverse argumenter om åbenhed og tilgængelighed i denne tråd, gider vi selvfølgelig også godt være nogen med "klygtig forretningssans" 🙂

1 Reply Last reply
      0
      • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@folfdk @jonassmith Selvfølgelig har feditips tænkt på det også. Det er jo en guldgrube!

wrote sidst redigeret af

@fanden @folfdk Tak for link! Totalt med på at egen instans vil være godt - lige nu dog nok mest optaget af at komme nogenlunde godt i gang og så optimere på arkitekturen senere 🙂

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
        0
        • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic
        • jonassmith@theforkiverse.comJ jonassmith@theforkiverse.com

@onepunchmango @malte @mikill Det er der jo faktisk masser af logik i. Politisk er det noget, der går lidt op og ned. Lige nu tænkes der nok mere på digital suverænitet og sikkerhed, men det kan jo også i nogle tilfælde pege i samme retning.

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
          malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
          malte@radikal.social
          wrote sidst redigeret af

@jonassmith Cory Doctorow havde for nylig en pointe om at de to ting er begyndt at overlappe i en post-amerikansk tid for internettet. Så der kan være point at vinde ved at bruge begreber som digital suverænitet ja: https://pluralistic.net/2026/01/01/39c3/ @onepunchmango @mikill

jonassmith@theforkiverse.comJ 1 Reply Last reply
          0

@fanden @folfdk Tak for link! Totalt med på at egen instans vil være godt - lige nu dog nok mest optaget af at komme nogenlunde godt i gang og så optimere på arkitekturen senere 🙂

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@jonassmith
            Det forstår jeg godt!

Spørgsmålet er i virkeligheden også hvor mange penge I må bruge på det tror jeg.

Og det er (som jeg kan læse andet steds) jo også afhængig af andre offentlige instanser som har krav/ønsker til kalender formater osv.

Dejligt at det bliver undersøgt i hvert fald!

Cc
            @fanden
            .

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
            0
            • jippi@expressional.socialJ jippi@expressional.social

@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard i er velkommen på både pixelfed.dk og min mastodon server jeg skriver fra - det hele står her på amar i mit teknik skab - det er ikke voksen hosting - men drevet af en voksen med 20 års server erfaring

wrote sidst redigeret af

@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard Det er et godt tilbud! Og min pointe var mere at der er lidt red tape før en statslig institution opretter egen server. Konto på eksisterende server (mhp at dele ting bredt) er nemmere.

jippi@expressional.socialJ 1 Reply Last reply
              0
              • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@jonassmith Cory Doctorow havde for nylig en pointe om at de to ting er begyndt at overlappe i en post-amerikansk tid for internettet. Så der kan være point at vinde ved at bruge begreber som digital suverænitet ja: https://pluralistic.net/2026/01/01/39c3/ @onepunchmango @mikill

wrote sidst redigeret af

@malte @onepunchmango @mikill Mange fornuftige dagsordener lader til at konvergere i disse tider, hvis jeg må sige det lidt abstrakt 🙂

1 Reply Last reply
                0

@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard Det er et godt tilbud! Og min pointe var mere at der er lidt red tape før en statslig institution opretter egen server. Konto på eksisterende server (mhp at dele ting bredt) er nemmere.

jippi@expressional.socialJ This user is from outside of this forum
                  jippi@expressional.social
                  wrote sidst redigeret af

@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard “lidt”? Snakkede med statens IT for nogle år siden om en til folketinget og det lød som et 10 års projekt haha - de er dygtige men ikke lige frem hurtige eller med på beatet

0
                  • jippi@expressional.socialJ jippi@expressional.social

@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard “lidt”? Snakkede med statens IT for nogle år siden om en til folketinget og det lød som et 10 års projekt haha - de er dygtige men ikke lige frem hurtige eller med på beatet

wrote sidst redigeret af

@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard I plead the 5th, som de siger

jippi@expressional.socialJ 1 Reply Last reply
                    0

@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard I plead the 5th, som de siger

jippi@expressional.social
                      wrote sidst redigeret af

@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard haha, if you know, you know

1 Reply Last reply
                      0
                      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@jonassmith
                        Det forstår jeg godt!

Spørgsmålet er i virkeligheden også hvor mange penge I må bruge på det tror jeg.

Og det er (som jeg kan læse andet steds) jo også afhængig af andre offentlige instanser som har krav/ønsker til kalender formater osv.

Dejligt at det bliver undersøgt i hvert fald!

Cc
                        @fanden
                        .

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                        fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                        fanden@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@folfdk @jonassmith ...og fint, at du lægger det så åbent og transparent ud. Håber at det kan fortsætte efter de første, afsøgende runder 👍

1 Reply Last reply
                        0

Kære danskere på Mastodon 👋😀
                          På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
                          Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
                          Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input 🤗
                          #dkmastodon #dansk #dkmuseum

majken@semaphor.socialM This user is from outside of this forum
                          majken@semaphor.socialM This user is from outside of this forum
                          majken@semaphor.social
                          wrote sidst redigeret af

@jonassmith det lyder som en rigtig god ide🤩

0
                          • majken@semaphor.socialM majken@semaphor.social

@jonassmith det lyder som en rigtig god ide🤩

wrote sidst redigeret af

@Majken det er jeg glad for!

1 Reply Last reply
                            0
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes

• Log ind