Jeg har lidt uvant brugt den seneste uge på at undersøge konspirationsteorier om klimaforandringer på Telegram, og det er temmelig vildt hvad man kan finde.
-
Jeg har lidt uvant brugt den seneste uge på at undersøge konspirationsteorier om klimaforandringer på Telegram, og det er temmelig vildt hvad man kan finde. Interessant at denne artikel sætter det ind i en større kontekst.
Klimaskeptisk alliance står ba... -
T tokeriis@helvede.net shared this topic
-
Jeg har lidt uvant brugt den seneste uge på at undersøge konspirationsteorier om klimaforandringer på Telegram, og det er temmelig vildt hvad man kan finde. Interessant at denne artikel sætter det ind i en større kontekst.
Klimaskeptisk alliance står ba...@anderspucknielsen.dk tak for deling, Anders! Konspirationsteorier er en alvorlig udfordring for vores demokratier.
-
T tanyakaroli@expressional.social shared this topic
-
Klimaskeptisk alliance står ba...@anderspucknielsen.dk Kunne vi holde op med at kalde det "skepsis"? Det er det jo ikke - det hedder at lyve. Og selvom artiklen bruger nogle af de rigtige ord i brødteksten; misinformation, fordrejning, så forekommer ordet "løgn" kun i forbindelse med, at det er dét disse propagandister beskylder klimaaktivister for.
Så længe vi ikke tør sige rent ud, at De
️ bruger løgn som strategi & taktik, så længe bliver det ved, under dække af at være et spørgsmål om legitim meningsforskel.
-
@anderspucknielsen.dk Kunne vi holde op med at kalde det "skepsis"? Det er det jo ikke - det hedder at lyve. Og selvom artiklen bruger nogle af de rigtige ord i brødteksten; misinformation, fordrejning, så forekommer ordet "løgn" kun i forbindelse med, at det er dét disse propagandister beskylder klimaaktivister for.
Så længe vi ikke tør sige rent ud, at De
️ bruger løgn som strategi & taktik, så længe bliver det ved, under dække af at være et spørgsmål om legitim meningsforskel.
@jwcph @anderspucknielsen.dk Enig. Der findes reelt ikke længere en legitim position der kan forbindes med ordet klimaskepsis. Når det er sagt, så synes jeg Jørgen Steen Nielsen i den artikel gør hvad han skal - han fremstiller sagen redeligt og gør ikke knæfald for “skeptikerne”, og han har utrætteligt dækket klimaområdet kritisk og grundigt i mange år efterhånden.
-
@jwcph @anderspucknielsen.dk Enig. Der findes reelt ikke længere en legitim position der kan forbindes med ordet klimaskepsis. Når det er sagt, så synes jeg Jørgen Steen Nielsen i den artikel gør hvad han skal - han fremstiller sagen redeligt og gør ikke knæfald for “skeptikerne”, og han har utrætteligt dækket klimaområdet kritisk og grundigt i mange år efterhånden.
@tokeriis @anderspucknielsen.dk Han gør det OK, men han gør IKKE hvad han skal, nemlig at gøre det helt klart hvem, af de to parter han skriver om, der lyver. Husk den gamle talemåde om hvad journalister skal gøre, når én siger det regner & en anden siger solen skinner.
Den samlede journaliststand har tilbragt mindst en generation med at liste sig udenom at gøre lige præcis dét & det er derfor vi lider under denne højredrejning, som der ikke er opbakning til i befolkningen.
-
@tokeriis @anderspucknielsen.dk Han gør det OK, men han gør IKKE hvad han skal, nemlig at gøre det helt klart hvem, af de to parter han skriver om, der lyver. Husk den gamle talemåde om hvad journalister skal gøre, når én siger det regner & en anden siger solen skinner.
Den samlede journaliststand har tilbragt mindst en generation med at liste sig udenom at gøre lige præcis dét & det er derfor vi lider under denne højredrejning, som der ikke er opbakning til i befolkningen.
@jwcph @anderspucknielsen.dk Jeg har svært ved at finde en eneste sætning i artiklen hvor han sammen med ordet klimaskepsis ikke også kobler det som misinformation eller lignende. Og jeg ser ikke denne artikel give det sk klimaskeptiske synspunkt en meter nogle steder, eller være højredrejet.
-
@jwcph @anderspucknielsen.dk Jeg har svært ved at finde en eneste sætning i artiklen hvor han sammen med ordet klimaskepsis ikke også kobler det som misinformation eller lignende. Og jeg ser ikke denne artikel give det sk klimaskeptiske synspunkt en meter nogle steder, eller være højredrejet.
@tokeriis @anderspucknielsen.dk Nej - han gør det som sagt OK. Problemet er at denne form for propaganda netop er skræddersyet til at sive igennem det pæne, velformulerede journalistsprog uden at tage skade; til at blive behandlet intellektuelt som om der blot er tale om en meningsforskel. At adressere det med journalistisk redelighed kræver at man kalder løgnen ved navn. Man vil & skal jo heller ikke overlade det til læseren at "tage stilling" til om det regner eller ej.