Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Teknologi
  3. Hvordan fungerer feddit?

Hvordan fungerer feddit?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Teknologi
teknologi
4 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • R This user is from outside of this forum
    R This user is from outside of this forum
    regirkrusatsat@feddit.dk
    wrote sidst redigeret af

Jeg hørte noget om, at man kan lave en bruger på andre “instanser”, og bruge den her. Men hvad er en instans, og hvordan kan de dele brugere? Hvis nogle vil give mig en intro til hvordan hele det her lemmy/feddit ting virker, så ville det være mega fedt 🙂

Som jeg forstod det, gemmer hvert socialt medie selv hvilke brugere de har. Jeg har aldrig før hørt, at man kan dele på tværs af sociale medier (hvordan er det overhoved muligt?!) 🙂

evilcartyen@feddit.dkE sortekanin@feddit.dkS 2 Replies Last reply
    1
    16
    • System shared this topic
    • R regirkrusatsat@feddit.dk

Jeg hørte noget om, at man kan lave en bruger på andre “instanser”, og bruge den her. Men hvad er en instans, og hvordan kan de dele brugere? Hvis nogle vil give mig en intro til hvordan hele det her lemmy/feddit ting virker, så ville det være mega fedt 🙂

Som jeg forstod det, gemmer hvert socialt medie selv hvilke brugere de har. Jeg har aldrig før hørt, at man kan dele på tværs af sociale medier (hvordan er det overhoved muligt?!) 🙂

evilcartyen@feddit.dkE This user is from outside of this forum
      evilcartyen@feddit.dkE This user is from outside of this forum
      evilcartyen@feddit.dk
      wrote sidst redigeret af evilcartyen@feddit.dk

Feddit.dk er et website som kører på noget software der hedder Lemmy. Den software er installeret på en computer som altid er tændt og online - en server - så du altid kan gå ind på feddit.dk og oprette tråde og kommentere. Sådan en installation kalder man en instans.

Lemmy er bygget på en måde, så alle instanser kan “se” hinandens tråde og brugere hvis man søger efter dem. Så hvis du laver en bruger på en anden instans, fx. Lemmy.world, så kan du søge efter feddit.dk tråde eller communities og kommentere på dem også.

Og ikke nok med det, andre slags software kan også se og kommentere på indhold lavet på feddit.dk, der findes nemlig en hel masse andre slags software som fx Mastodon (Twitter alternativ) som bruger samme protokol (principper som gør at man kan se andre instanser). Protokollen hedder ActivityPub.

Man kan sammenligne det lidt med hvis man kunne kommentere på Facebookopslag med sin Instagram-bruger eller sin Twitter-bruger.

sortekanin@feddit.dkS 1 Reply Last reply
      7
      • R regirkrusatsat@feddit.dk

sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
        sortekanin@feddit.dk
        wrote sidst redigeret af

Der er allerede nogen gode svar, så jeg tilføjer bare lige det her link fra sidebaren: Guide til Lemmy

Endelig bare spørg mere hvis man er i tvivl om noget, man er også velkommen til at skrive en privatbesked hvis det er 🙂

1 Reply Last reply
        0
        • evilcartyen@feddit.dkE evilcartyen@feddit.dk

Feddit.dk er et website som kører på noget software der hedder Lemmy. Den software er installeret på en computer som altid er tændt og online - en server - så du altid kan gå ind på feddit.dk og oprette tråde og kommentere. Sådan en installation kalder man en instans.

Lemmy er bygget på en måde, så alle instanser kan “se” hinandens tråde og brugere hvis man søger efter dem. Så hvis du laver en bruger på en anden instans, fx. Lemmy.world, så kan du søge efter feddit.dk tråde eller communities og kommentere på dem også.

Og ikke nok med det, andre slags software kan også se og kommentere på indhold lavet på feddit.dk, der findes nemlig en hel masse andre slags software som fx Mastodon (Twitter alternativ) som bruger samme protokol (principper som gør at man kan se andre instanser). Protokollen hedder ActivityPub.

Man kan sammenligne det lidt med hvis man kunne kommentere på Facebookopslag med sin Instagram-bruger eller sin Twitter-bruger.

sortekanin@feddit.dk
          wrote sidst redigeret af

Sådan en installation kalder man en instans.

Måske bare lige for at uddybe: Instans er et term man bruger inden for fediverset (som man kalder hele samlingen af instanser/den del af internettet der kører ActivityPub-software). Det er ikke et generelt term på internettet som sådan. Det er nogenlunde ækvivalent med domænenavn. En instans har altid et domænenavn og der er altid en instans bag et domænenavn. Men andre websider der ikke bruger ActivityPub men stadig har domænenavne kalder man ikke for instanser.

Feddit.dk er en webside med en server ligesom alle andre websider. Den forbinder bare til nogle andre sider for at dele information.

1 Reply Last reply
          2
          Svar
          • Svar som emne
          Login for at svare
          • Ældste til nyeste
          • Nyeste til ældste
          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.