Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Teknologi
  3. Dansk selskab vil have selvkørende biler ’så hurtigt som muligt’. Ekspert er mere skeptisk

Dansk selskab vil have selvkørende biler ’så hurtigt som muligt’. Ekspert er mere skeptisk

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Teknologi
teknologi
16 Indlæg 6 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • sortekanin@feddit.dkS sortekanin@feddit.dk
    This post did not contain any content.
    R This user is from outside of this forum
    R This user is from outside of this forum
    rkl@feddit.dk
    wrote sidst redigeret af
    #4

    Jeg bliver så træt.
    Et eller andet firma vil have os til at køre i selvkørende biler fordi “det er mere sikkert”.

    Gu vil jeg ej. Lad være at bilde mig ind at I gør det for vores alles skyld. Jeg er teknologitræt.

    Jeg vil selv køre min bil. Jeg vil selv være herre over mit liv og ikke være afhængig af at en masse software fragter mig på job, så jeg kan sidde og glo på reels og shorts og andet crap på min telefon imens. Og så skal bilen lige opdatere efter en lang dag når jeg bare skal ned efter chips. Eller vise mig reklamer på 7 skærme på instrumentbordet. Nixen.

    Jeg var lun på en elbil for lidt tid siden, men nu har jeg faktisk mest lyst til at købe en ældre Mercedes og passe og pleje den i 35 år og bare nyde at køre bil.

    Se den her video og fortæl mig om jeg er galt på den?
    Why I drive an old car

    klorofyl@feddit.dkK 1 Reply Last reply
    1
    • M mbech@feddit.dk

      Waymo lader til at fungerer super fint med deres selvkørende taxaer i San Francisco. Det er selvfølgelig i et helt andet klima end i Danmark, men som udgangspunkt kan det godt fungere, og gør det allerede andre steder.

      Jeg tror ikke at kundesegmentet til selvkørende biler er folk der er interesserede i at tage tog/letbane/metro. Det er folk der vil slappe af i deres eget private rum, måske endda arbejde på vej til arbejde. Jeg kunne da godt se noget fedt i at kunne få en ekstra times søvn på vej til arbejde, uden at skulle bekymre mig om at køre galt, og så i mit helt eget frie rum.

      Hvad kundesegmentet er for Green Mobility ved jeg ikke. Eller for taxaer generelt, jeg er værtfald ikke, så jeg kan ikke rigtigt kommentere på om det overhovedet er “sidste kilometer”-kunder de går efter, eller om det er standard pendlere der vælger en taxa i stedet for en bus eller tog?

      Det er naturligvis alt sammen uden at komme ind på hvorvidt privatbilisme overhovedet skal eksistere.

      K This user is from outside of this forum
      K This user is from outside of this forum
      krydret_ismaskine@feddit.dk
      wrote sidst redigeret af
      #5

      Arbejde under transport er hele grunden til at bl.a. DSB 1’ eksisterer. Du betaler ikke mere for et lidt bredere sæde, du betaler for ro og garanteret mulighed for at arbejde på turen. Man kan også fint tage en lur.

      (Med s-tog/letbane/metro/bus er turen 99,9% af tiden så kort at det ikke rigtigt giver mening at arbejde alligevel)

      Problemet med selvkørende biler er at de ikke rigtigt gør noget for at mindske trængslen. Vi ender bare med titusind private arbejdskabiner der overfylder vejene, hver med en enkelt person. Det giver ikke rigtigt noget i forhold til titusind personbiler, man har bare flyttet kontoret ud på vejen. En rigtigt stor del af dem der ville kunne arbejde i en selvkørende bil ville med fordel kunne arbejde hjemmefra og helt spare transporten, eller måske køre ind kl. 10 i stedet for kl. 7, når dagens første møder er overstået.

      Mht. Waymo, så virker det bare ikke så godt som firmaet gerne vil reklamere for, senest er der stor politisk modstand i netop San Francisco efter en af Waymos biler kørte en kendt og elsket kat over.

      Man kan selvfølgelig argumentere for at mange katte og hunde og andre dyr bliver ramt af biler med mennesker bag rattet, så det er ikke noget usædvanligt som sådan at det ville ske på et tidspunkt. Men der er bare et helt andet spektrum af reaktioner når det er en robot der slår et levende væsen ihjel.

      Det føles fundamentalt som noget en robot aldrig må kunne gøre, se f.eks. Asimovs tre love som ikke er noget han opfandt ud af den blå luft, det er fundamentale menneskelige følelser omkring robotter og computere som han blot satte ord på.

      Derudover er Waymo ekstremt forsigtige i deres markedsføring og hvad de fortæller om hvor meget bilerne har brug for hjælp. De påstår at menneskelig indblanding kun sker for at guide bilerne ud af situationer de ikke selv kan komme ud af, men der er tegn på og spekulation om den måde bilerne kører på i mange situationer, at der er personer som fjernstyrer bilerne direkte.

      Mit bud er at Waymo er endnu et “fake it till you make it”-techfirma der håber på at score så mange penge som muligt i investeringer på en (halvvejs) falsk teknologi, enten for at sælge firmaet med stor profit eller trække den længe nok til at teknologien faktisk kan det meste af hvad de lover.___

      R 1 Reply Last reply
      0
      • K krydret_ismaskine@feddit.dk

        Arbejde under transport er hele grunden til at bl.a. DSB 1’ eksisterer. Du betaler ikke mere for et lidt bredere sæde, du betaler for ro og garanteret mulighed for at arbejde på turen. Man kan også fint tage en lur.

        (Med s-tog/letbane/metro/bus er turen 99,9% af tiden så kort at det ikke rigtigt giver mening at arbejde alligevel)

        Problemet med selvkørende biler er at de ikke rigtigt gør noget for at mindske trængslen. Vi ender bare med titusind private arbejdskabiner der overfylder vejene, hver med en enkelt person. Det giver ikke rigtigt noget i forhold til titusind personbiler, man har bare flyttet kontoret ud på vejen. En rigtigt stor del af dem der ville kunne arbejde i en selvkørende bil ville med fordel kunne arbejde hjemmefra og helt spare transporten, eller måske køre ind kl. 10 i stedet for kl. 7, når dagens første møder er overstået.

        Mht. Waymo, så virker det bare ikke så godt som firmaet gerne vil reklamere for, senest er der stor politisk modstand i netop San Francisco efter en af Waymos biler kørte en kendt og elsket kat over.

        Man kan selvfølgelig argumentere for at mange katte og hunde og andre dyr bliver ramt af biler med mennesker bag rattet, så det er ikke noget usædvanligt som sådan at det ville ske på et tidspunkt. Men der er bare et helt andet spektrum af reaktioner når det er en robot der slår et levende væsen ihjel.

        Det føles fundamentalt som noget en robot aldrig må kunne gøre, se f.eks. Asimovs tre love som ikke er noget han opfandt ud af den blå luft, det er fundamentale menneskelige følelser omkring robotter og computere som han blot satte ord på.

        Derudover er Waymo ekstremt forsigtige i deres markedsføring og hvad de fortæller om hvor meget bilerne har brug for hjælp. De påstår at menneskelig indblanding kun sker for at guide bilerne ud af situationer de ikke selv kan komme ud af, men der er tegn på og spekulation om den måde bilerne kører på i mange situationer, at der er personer som fjernstyrer bilerne direkte.

        Mit bud er at Waymo er endnu et “fake it till you make it”-techfirma der håber på at score så mange penge som muligt i investeringer på en (halvvejs) falsk teknologi, enten for at sælge firmaet med stor profit eller trække den længe nok til at teknologien faktisk kan det meste af hvad de lover.___

        R This user is from outside of this forum
        R This user is from outside of this forum
        rkl@feddit.dk
        wrote sidst redigeret af
        #6

        Jeg synes du stiller nogle interessante ting op. Især det etiske problem der opstår når en robot kører et menneske ned. Hvem har ansvaret?
        I vores menneskeverden skal der altid være et menneske der i sidste ende har ansvaret.
        For hvordan kan man ellers have retsfølelse? Hvordan vil pårørende stille sig hvis nogen bliver slået ihjel og ingen kan stilles til ansvar? Vores love og regler gælder mennesker, og har konsekvenser for mennesker. Men ingen kan straffe eller tilskrive en robot konsekvenser.

        sortekanin@feddit.dkS 1 Reply Last reply
        0
        • R rkl@feddit.dk

          Jeg synes du stiller nogle interessante ting op. Især det etiske problem der opstår når en robot kører et menneske ned. Hvem har ansvaret?
          I vores menneskeverden skal der altid være et menneske der i sidste ende har ansvaret.
          For hvordan kan man ellers have retsfølelse? Hvordan vil pårørende stille sig hvis nogen bliver slået ihjel og ingen kan stilles til ansvar? Vores love og regler gælder mennesker, og har konsekvenser for mennesker. Men ingen kan straffe eller tilskrive en robot konsekvenser.

          sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
          sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
          sortekanin@feddit.dk
          wrote sidst redigeret af
          #7

          Det er et interessant etisk problem, men det langt større etiske problem er at vi lader flere folk dø på vejene jo længere vi tager om at få selvkørende biler der kører bedre end et menneske gør. De behøver ikke at køre perfekt for at redde liv, de skal bare køre bedre end et menneske ville. Jeg drømmer om en fremtid hvor der slet ikke er nogen der kører deres egen bil, selvom vi nok er langt derfra. Der vil sikkert stadig være uheld, men nok langt, langt færre af dem.

          K 1 Reply Last reply
          0
          • sortekanin@feddit.dkS sortekanin@feddit.dk
            This post did not contain any content.
            M This user is from outside of this forum
            M This user is from outside of this forum
            muffi@programming.dev
            wrote sidst redigeret af
            #8

            Jeg var skeptisk indtil jeg prøvede en Waymo her i sommers.
            Overgangen kommer til at tage årtier, men den personkørte bil kommer uundgåeligt til at gå samme vej som hesten, og blive en luksusaktivitet på aflukkede områder.

            K 1 Reply Last reply
            2
            • M muffi@programming.dev

              Jeg var skeptisk indtil jeg prøvede en Waymo her i sommers.
              Overgangen kommer til at tage årtier, men den personkørte bil kommer uundgåeligt til at gå samme vej som hesten, og blive en luksusaktivitet på aflukkede områder.

              K This user is from outside of this forum
              K This user is from outside of this forum
              krydret_ismaskine@feddit.dk
              wrote sidst redigeret af
              #9

              Selvkørende biler er sådan lidt en slap fremtidsvision, ligesom flyvende biler.

              “Vi skal stadig have biler, men det er computere der kører dem!” svarer til at erstatte hestene foran en hestevogn med mekaniske robotheste. Det er ret snæversynet.

              Selvkørende biler gør intet for at mindske trængsel og den enorme mængde plads der bruges på veje osv., hvor cyklister og gående er presset helt ud i siderne på smalle striber.

              Vi har velfungerende selvkørende transport i dag. De hedder tog, metro, letbane, osv.

              1 Reply Last reply
              0
              • sortekanin@feddit.dkS sortekanin@feddit.dk

                Det er et interessant etisk problem, men det langt større etiske problem er at vi lader flere folk dø på vejene jo længere vi tager om at få selvkørende biler der kører bedre end et menneske gør. De behøver ikke at køre perfekt for at redde liv, de skal bare køre bedre end et menneske ville. Jeg drømmer om en fremtid hvor der slet ikke er nogen der kører deres egen bil, selvom vi nok er langt derfra. Der vil sikkert stadig være uheld, men nok langt, langt færre af dem.

                K This user is from outside of this forum
                K This user is from outside of this forum
                krydret_ismaskine@feddit.dk
                wrote sidst redigeret af
                #10

                En selvkørende bil kan i sagens natur ikke reagere, forudse og vurdere på samme niveau som en kompetent bilist, uanset hvor mange sensorer man bruger.

                Dertil er veje, skiltning, vejr og vind og andre faktorer alt for uforudsigelige, især i byerne.

                Den rigtige løsning er at indføre standardiserede vejforhold, med konstant kommunikation mellem den centrale styring og mellem alle bilerne på vejen. Dertil er der også brug for en art adskillelse fra ikke-selvkørende trafik, og her kan man så med fordel koble flere biler sammen for bedre aerodynamik og mindske det samlede energiforbrug. Man bør også indbygge strømforsyningen i dette adskilte vejnet sådan at bilerne ikke skal køre rundt med store tunge batterier selv. Og man kan opnå ekstra effektivitet ved at erstatte gummidæk og asfalt med metal som taber meget mindre energi til friktion.

                Og nu har vi opfundet toget igen. Alle de her transportmæssige tech-luftkasteller ender altid med at genopfinde jernbanen, bare dårligere.

                sortekanin@feddit.dkS 1 Reply Last reply
                0
                • R rkl@feddit.dk

                  Jeg bliver så træt.
                  Et eller andet firma vil have os til at køre i selvkørende biler fordi “det er mere sikkert”.

                  Gu vil jeg ej. Lad være at bilde mig ind at I gør det for vores alles skyld. Jeg er teknologitræt.

                  Jeg vil selv køre min bil. Jeg vil selv være herre over mit liv og ikke være afhængig af at en masse software fragter mig på job, så jeg kan sidde og glo på reels og shorts og andet crap på min telefon imens. Og så skal bilen lige opdatere efter en lang dag når jeg bare skal ned efter chips. Eller vise mig reklamer på 7 skærme på instrumentbordet. Nixen.

                  Jeg var lun på en elbil for lidt tid siden, men nu har jeg faktisk mest lyst til at købe en ældre Mercedes og passe og pleje den i 35 år og bare nyde at køre bil.

                  Se den her video og fortæl mig om jeg er galt på den?
                  Why I drive an old car

                  klorofyl@feddit.dkK This user is from outside of this forum
                  klorofyl@feddit.dkK This user is from outside of this forum
                  klorofyl@feddit.dk
                  wrote sidst redigeret af
                  #11

                  Er ret enig med ældre biler. Hvor gammel en Mercedes ville du købe, hvilken og hvorfor lige en Mercedes?

                  Ulempen ved ældre biler, er at de er dyre i vægtafgift, mindre sikre, kører kortere pr liter og forurener mere end moderne biler. Men er stor fan af at reservedelspriserne er til at have med at gøre, og at man selv kan fikse på dem uden at have en computer der koster 30k i indkøb og 10 k i abonnement om året til at nulstille fejlkoder, tvinge DPF rens osv. Moderne biler er lidt en tikkende bombe med de priser der er på dele, og hvor besværligt det er at få skiftet dem ud, eller at finde årsagen til en fejlkode osv. Havde en gang en ford focus jeg måtte skrotte fordi computeren blev ved med at poste så mange random fejl at bilen slet ikke ville starte. Den fejlede intet mekanisk. Kunne skifte hele computeren, men det ville koste ret meget i indkøb og programmering, og der var ingen garanti for at det ville rede bilen.

                  R 1 Reply Last reply
                  1
                  • klorofyl@feddit.dkK klorofyl@feddit.dk

                    Er ret enig med ældre biler. Hvor gammel en Mercedes ville du købe, hvilken og hvorfor lige en Mercedes?

                    Ulempen ved ældre biler, er at de er dyre i vægtafgift, mindre sikre, kører kortere pr liter og forurener mere end moderne biler. Men er stor fan af at reservedelspriserne er til at have med at gøre, og at man selv kan fikse på dem uden at have en computer der koster 30k i indkøb og 10 k i abonnement om året til at nulstille fejlkoder, tvinge DPF rens osv. Moderne biler er lidt en tikkende bombe med de priser der er på dele, og hvor besværligt det er at få skiftet dem ud, eller at finde årsagen til en fejlkode osv. Havde en gang en ford focus jeg måtte skrotte fordi computeren blev ved med at poste så mange random fejl at bilen slet ikke ville starte. Den fejlede intet mekanisk. Kunne skifte hele computeren, men det ville koste ret meget i indkøb og programmering, og der var ingen garanti for at det ville rede bilen.

                    R This user is from outside of this forum
                    R This user is from outside of this forum
                    rkl@feddit.dk
                    wrote sidst redigeret af rkl@feddit.dk
                    #12

                    Kigger lidt på Mercedes C220 st.car (w204) fra 2011-12. Jeg er vokset op med w201 og w124 og gad aller helst have sådan nogle, men må jo også være realistisk og tænke hverdagen ind 🙂
                    W204 er ikke alt for dyre og tilbyder god komf og kører langt på literen og jeg tænker jeg selv kan lave det meste på sådan en. Jeg har en 2010 Fabia tdi nu, men den er helt ekstremt kedelig og usexet 🙂
                    Den kan jeg lave alt på selv, inkl dyseskift osv og er ekstremt billig at holde kørende, da jeg aldrig har den på værksted.
                    Jeg er bange for at stå med en elbil jeg intet kan lave på og være tvunget til at betale ublu priser på special-dele og værksteds timer.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • K krydret_ismaskine@feddit.dk

                      En selvkørende bil kan i sagens natur ikke reagere, forudse og vurdere på samme niveau som en kompetent bilist, uanset hvor mange sensorer man bruger.

                      Dertil er veje, skiltning, vejr og vind og andre faktorer alt for uforudsigelige, især i byerne.

                      Den rigtige løsning er at indføre standardiserede vejforhold, med konstant kommunikation mellem den centrale styring og mellem alle bilerne på vejen. Dertil er der også brug for en art adskillelse fra ikke-selvkørende trafik, og her kan man så med fordel koble flere biler sammen for bedre aerodynamik og mindske det samlede energiforbrug. Man bør også indbygge strømforsyningen i dette adskilte vejnet sådan at bilerne ikke skal køre rundt med store tunge batterier selv. Og man kan opnå ekstra effektivitet ved at erstatte gummidæk og asfalt med metal som taber meget mindre energi til friktion.

                      Og nu har vi opfundet toget igen. Alle de her transportmæssige tech-luftkasteller ender altid med at genopfinde jernbanen, bare dårligere.

                      sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
                      sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
                      sortekanin@feddit.dk
                      wrote sidst redigeret af
                      #13

                      En selvkørende bil kan i sagens natur ikke reagere, forudse og vurdere på samme niveau som en kompetent bilist, uanset hvor mange sensorer man bruger.

                      “I sagens natur”? Der er jeg helt uenig. Hvis du spørger mig er det kun et spørgsmål om (relativt kort) tid før vi har selvkørende biler der kører bedre end mennesker i næsten alle situationer.

                      Givet den enorme teknologiske udvikling vi har set siden årtusindskiftet, så synes jeg det er en rimelig vild forudsigelse at selvkørende biler rent principielt ikke kan køre bedre end mennesker. Mennesker kan være trætte, kan kun kigge en retning samtidig, har reaktionstid på hundredevis af millisekunder og har hverken radar eller andre former for super-sanser.

                      K 1 Reply Last reply
                      1
                      • sortekanin@feddit.dkS sortekanin@feddit.dk

                        En selvkørende bil kan i sagens natur ikke reagere, forudse og vurdere på samme niveau som en kompetent bilist, uanset hvor mange sensorer man bruger.

                        “I sagens natur”? Der er jeg helt uenig. Hvis du spørger mig er det kun et spørgsmål om (relativt kort) tid før vi har selvkørende biler der kører bedre end mennesker i næsten alle situationer.

                        Givet den enorme teknologiske udvikling vi har set siden årtusindskiftet, så synes jeg det er en rimelig vild forudsigelse at selvkørende biler rent principielt ikke kan køre bedre end mennesker. Mennesker kan være trætte, kan kun kigge en retning samtidig, har reaktionstid på hundredevis af millisekunder og har hverken radar eller andre former for super-sanser.

                        K This user is from outside of this forum
                        K This user is from outside of this forum
                        krydret_ismaskine@feddit.dk
                        wrote sidst redigeret af
                        #14

                        Det handler om at de beslutninger der skal tages mens man kører, på et konstant skiftende og varieret grundlag, er alt for komplekse til at de kan defineres som et forgrenet beslutningstræ.

                        Vi tænker ikke rigtigt over det, fordi det meste sker per refleks og intuition, den slags handlinger kan ske hurtigere end den normale reaktionstid og tage overraskende mange faktorer i betragtning. Vores indbyggede reaktioner bygget på rutine og erfaring kan være enormt effektive.

                        Derudover kan vi tage beslutninger på et splitsekund, selv når der ikke er en objektivt korrekt eller god mulighed. Vi er hurtige til at opveje og forudse mulige konsekvenser hurtigere end vi reelt kan tænke over dem.

                        Det er selvkørende biler slet ikke i nærheden, selv ikke de mest avancerede “AI”-LLMer kan nå menneskets hjerne til sokkeholderne.

                        Og det er før vi overhovedet kommer ind på etiske overvejelser og konsekvenser ved beslutninger i nyopståede situationer uden præcedens.

                        Automatisering er godt, men det kræver et velafgrænset arbejdsområde med et kendt og defineret spektrum af situationer der kan opstå.

                        Den vide brede verden i trafikken er alt for kompleks og mangeartet og omskiftelig.

                        sortekanin@feddit.dkS 1 Reply Last reply
                        2
                        • K krydret_ismaskine@feddit.dk

                          Det handler om at de beslutninger der skal tages mens man kører, på et konstant skiftende og varieret grundlag, er alt for komplekse til at de kan defineres som et forgrenet beslutningstræ.

                          Vi tænker ikke rigtigt over det, fordi det meste sker per refleks og intuition, den slags handlinger kan ske hurtigere end den normale reaktionstid og tage overraskende mange faktorer i betragtning. Vores indbyggede reaktioner bygget på rutine og erfaring kan være enormt effektive.

                          Derudover kan vi tage beslutninger på et splitsekund, selv når der ikke er en objektivt korrekt eller god mulighed. Vi er hurtige til at opveje og forudse mulige konsekvenser hurtigere end vi reelt kan tænke over dem.

                          Det er selvkørende biler slet ikke i nærheden, selv ikke de mest avancerede “AI”-LLMer kan nå menneskets hjerne til sokkeholderne.

                          Og det er før vi overhovedet kommer ind på etiske overvejelser og konsekvenser ved beslutninger i nyopståede situationer uden præcedens.

                          Automatisering er godt, men det kræver et velafgrænset arbejdsområde med et kendt og defineret spektrum af situationer der kan opstå.

                          Den vide brede verden i trafikken er alt for kompleks og mangeartet og omskiftelig.

                          sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
                          sortekanin@feddit.dkS This user is from outside of this forum
                          sortekanin@feddit.dk
                          wrote sidst redigeret af
                          #15

                          Det handler om at de beslutninger der skal tages mens man kører, på et konstant skiftende og varieret grundlag, er alt for komplekse til at de kan defineres som et forgrenet beslutningstræ.

                          Altså præcis samme argumentation kan du jo bruge om billedgenkendelse eller alt muligt andet som tidligere har været umuligt for computere men som nu overhovedet ikke er umuligt, og faktisk er nemt for computere, eller ligefrem hvor computere er bedre til det end mennesker. Det er jo ren spekulation omkring at der skulle være en eller anden teknologisk grænse som vi aldrig kommer til at krydse.

                          Der har vist sig at være masser af andre grænser som vi er kommet ud over. Så jeg køber den ikke helt.

                          K 1 Reply Last reply
                          1
                          • sortekanin@feddit.dkS sortekanin@feddit.dk

                            Det handler om at de beslutninger der skal tages mens man kører, på et konstant skiftende og varieret grundlag, er alt for komplekse til at de kan defineres som et forgrenet beslutningstræ.

                            Altså præcis samme argumentation kan du jo bruge om billedgenkendelse eller alt muligt andet som tidligere har været umuligt for computere men som nu overhovedet ikke er umuligt, og faktisk er nemt for computere, eller ligefrem hvor computere er bedre til det end mennesker. Det er jo ren spekulation omkring at der skulle være en eller anden teknologisk grænse som vi aldrig kommer til at krydse.

                            Der har vist sig at være masser af andre grænser som vi er kommet ud over. Så jeg køber den ikke helt.

                            K This user is from outside of this forum
                            K This user is from outside of this forum
                            krydret_ismaskine@feddit.dk
                            wrote sidst redigeret af
                            #16

                            Billedgenkendelse osv. er baseret på mønstergenkendelse i statiske billeder, som sammenlignes med et bagkatalog af millioner af andre statiske billeder som er blevet kategoriseret, og det kan være ret imponerende. Og overraskende sårbart overfor billeder der umiddelbart ser helt normale ud, men giver helt bizarre outputs fra billedgenkendelsen. Adversarial images er et superspændende felt.

                            Men det er altsammen milevidt fra realtidsbehandling af komplekse situationer i den virkelige verden. Det jeg har set har simpelthen ikke overbevist mig endnu, det er for skrøbeligt og for uforudsigeligt, og det har især enormt svært ved at håndtere uvejr. Jovist er LIDAR/radar god i tåge, men i tæt sne og slud og regn og vind kommer det stadig virkelig til kort, for slet ikke at snakke om fejlagtig eller manglende skiltning og afstribning og en masse andre situationer hvor mennesker fint kan finde ud af at navigere og tage rationelle beslutning trods enormt begrænsede og lavkvalitets input.

                            Måske kommer det en dag, men jeg tror rigtigt mange groft undervurderer præcis hvor kompleks og kompliceret udfordringen er.

                            Der er rigtigt gode grunde til at alle selvkørende biler vi har set og stadig ser, udelukkende kører i meget kontrollerede og begrænsede områder, med forudsigeligt og stabilt vejr, god skiltning og områder der møjsommeligt er kortlagt på forhånd.

                            Og ja, jeg er meget skeptisk anlagt. Med over 25 år i IT-branchen og flere endnu med fingeren videbegærligt på pulsen af tech-verdenen og en umættelig trang til altid at lære mere og lære nyt, mener jeg at min skepticisme er velfunderet. Jeg har set så meget hype og så mange flops og luftkasteller og direkte svindelnumre 🙂

                            1 Reply Last reply
                            0
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes


                            • Log ind

                            • Har du ikke en konto? Tilmeld

                            • Login or register to search.
                            Powered by NodeBB Contributors
                            Graciously hosted by data.coop
                            • First post
                              Last post
                            0
                            • Hjem
                            • Seneste
                            • Etiketter
                            • Populære
                            • Verden
                            • Bruger
                            • Grupper