Erfaring med en NAS?
-
Hej alle,
Jeg tÊnker at mit mindre hobbyprojekt i det nye Är bliver at sÊtte en mindre NAS op - i fÞrste omgang udelukkende til Immich og Jellyfin. Mit tekniske niveau er der hvor jeg ved at de to eksisterer, men jeg ruller stadig med Windows som mit OS generelt.
Jeg har ikke tÊnkt at skulle bygge min egen nas, men har lidt kig pÄ en ugreen DXP2800, da den lÞsning ogsÄ samlet ender med at have et budget jeg synes er ok.
I fĂžrste omgang tĂŠnker jeg at alle vores dvdâer skal samles pĂ„ den, sĂ„ vi mĂ„ske kan fĂ„ set nogle af dem. SĂ„ efter mange Ă„r uden et disk drev skal jeg nu til at anskaffe mig et eksternt disk drev som kan samarbejde med MakeMK.
Mine spÞrgsmÄl er derfor:
- Er der nogen gode tanker jeg skal have gjort mig fÞr jeg gÄr i gang?
- Nogle anbefalinger til et eksternt disk drev som arbejder godt sammen med MakeMKV?
-
Hej alle,
Jeg tÊnker at mit mindre hobbyprojekt i det nye Är bliver at sÊtte en mindre NAS op - i fÞrste omgang udelukkende til Immich og Jellyfin. Mit tekniske niveau er der hvor jeg ved at de to eksisterer, men jeg ruller stadig med Windows som mit OS generelt.
Jeg har ikke tÊnkt at skulle bygge min egen nas, men har lidt kig pÄ en ugreen DXP2800, da den lÞsning ogsÄ samlet ender med at have et budget jeg synes er ok.
I fĂžrste omgang tĂŠnker jeg at alle vores dvdâer skal samles pĂ„ den, sĂ„ vi mĂ„ske kan fĂ„ set nogle af dem. SĂ„ efter mange Ă„r uden et disk drev skal jeg nu til at anskaffe mig et eksternt disk drev som kan samarbejde med MakeMK.
- Nogle anbefalinger til et eksternt disk drev som arbejder godt sammen med MakeMKV?
Mit setup er som fÞlgende, hvis det skulle vÊre interessant. SÄ er der lidt at lÊse op pÄ i hvert fald

Jeg vil beskrive det med de tekniske termer, sÄ du har noget at sÞge efter pÄ nettet.NAS med diske i RAID, og NFS fil-share
NUC med docker, og fĂžlgende compose stacks:
dockge(til at manage docker compose stacks,komodoer et mere teknisk alternativ)
pihole(lokal DNS med adblocking)
traefik(reverse proxy, til at tilgÄ services lokalt, kÞrer port 443 for ssl, sÞrger for certifikater med lets encrypt DNS challenge)
newt(tunnel tilpangolin)
immich(den kender du, docker volume til billeder er mounted pÄ NFS share, labels pÄ container til traefik)
backrest(backup service, som skiftevis tager backup til en usb disk, og til en storage box hos Hetzner)VPS hos Hetzner (firewall konfigureret til kun at tillade ssh osv hjemme fra mig selv)
pangolin(reverse proxy med tunneling til resourcer pÄ andre servere)Jeg har et rigtig domÊne, som jeg bruger til alle mine services, bÄde lokalt, og eksternt.
NÄr jeg hjemme pÄ mit eget netvÊrk tilgÄr en service som f.eks. Immich, sÄ fungerer det sÄledes:
https://immich.domÊ.ne/ -> DNS til pihole -> CNAME (immich.domÊ.ne) -> A (server.local) -> traefik container -> immich containerNÄr jeg er ude og tilgÄr min server:
https://immich.domĂŠ.ne/ -> en eller anden DNS server -> CNAME (immich.domĂŠ.ne) -> A (pangolin.domĂŠ.ne) -> Hetzner VPS -> pangolin container -> newt tunnel hjem -> traefik container -> immich containerPĂ„ den mĂ„de har jeg âoffline firstâ forbindelse til alle min services hjemmefra, alt hjemme tilgĂ„r direkte uden at forlade huset.
Udefra har jeg forbindelse hjem til, uden at jeg skal Äbne porte pÄ min router.(Hvis du kun har én backup, har du ingen, 3-2-1 backup)
-
Hej alle,
Jeg har en Synology NAS som jeg er meget glad for. Har ikke erfaring med andre NASâer, men styresystemet DSM fungerer godt, og jeg har en god samling af apps kĂžrende i Docker (via Portainer) med NASâen som server. Jellyfin sender bl.a. video til TV i stuens AppleTV.
Ift. dit scenarie har jeg ogsÄ Jellyfin og Immich kÞrende, som begge virker upÄklageligt. VÊr opmÊrksom pÄ at begge stiller rimeligt store krav til RAM og processor.
Min NAS er en DS423+ med 16gb ram. KÞrer smÄ ~40 containere fordelt over ~20 stacks.
-
Jeg har en Synology NAS som jeg er meget glad for. Har ikke erfaring med andre NASâer, men styresystemet DSM fungerer godt, og jeg har en god samling af apps kĂžrende i Docker (via Portainer) med NASâen som server. Jellyfin sender bl.a. video til TV i stuens AppleTV.
Ift. dit scenarie har jeg ogsÄ Jellyfin og Immich kÞrende, som begge virker upÄklageligt. VÊr opmÊrksom pÄ at begge stiller rimeligt store krav til RAM og processor.
Min NAS er en DS423+ med 16gb ram. KÞrer smÄ ~40 containere fordelt over ~20 stacks.
Jeg ville personligt ikke gÄ med synology lÊngere.
De begynder at krÊve harddiske af eget brand og gÞr sÄ man ikke kan bruge andre mÊrker. -
Jeg ville personligt ikke gÄ med synology lÊngere.
De begynder at krĂŠve harddiske af eget brand og gĂžr sĂ„ man ikke kan bruge andre mĂŠrker.Holy shit, det virker som komplet selvmord! đ€Ż
Enig, sÄ mÄ jeg ogsÄ trÊkke min anbefaling tilbage, selvom jeg er glad for den jeg har

Enshitification strikes again
đ€ź