Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg synes det er svært at gennemskue om det faktisk er en forbedring eller ej

Jeg synes det er svært at gennemskue om det faktisk er en forbedring eller ej

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
10 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

Jeg synes det er svært at gennemskue om det faktisk er en forbedring eller ej.
    Der er "medfinansiering" på 10 millioner fra Digitaliseringsstyrelsen,( det er ca 20 ekstra medarbejdere i et år) og der står at tanken er at man mindsker patientens kontakt til klinikere.
    1/2

Er den brækket? Patienter kan komme hurtigere hjem fra akutmodtagelsen med kunstig intelligens - Region Østdanmark
    https://www.regionoest.dk/nyheder/2026/er-den-braekket-patienter-kan-komme-hurtigere-hjem-fra-akutmodtagelsen-med-kunstig-intelligens

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
    0
    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

Jeg synes det er svært at gennemskue om det faktisk er en forbedring eller ej.
      Der er "medfinansiering" på 10 millioner fra Digitaliseringsstyrelsen,( det er ca 20 ekstra medarbejdere i et år) og der står at tanken er at man mindsker patientens kontakt til klinikere.
      1/2

Er den brækket? Patienter kan komme hurtigere hjem fra akutmodtagelsen med kunstig intelligens - Region Østdanmark
      https://www.regionoest.dk/nyheder/2026/er-den-braekket-patienter-kan-komme-hurtigere-hjem-fra-akutmodtagelsen-med-kunstig-intelligens

folfdk@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

Det centrale spørgsmål er "er den brækket".

I 6 ud af 10 tilfælde er svaret nej, og patientforløbet kan derfor afsluttes hurtigere(?)

Men algoritmen kommer kun frem til samme konklusion som den radiologiske undersøgelser 9 ud af 10 gange, og jeg forestiller mig at man ikke ved hvilke.

Så hvilken effekt har det.
      Ender man med at der kan være større risiko for at blive sendt hjem med en brækket knogle?

Og hvad kunne pengene ellers have været brugt på (sjovere venteværelse?)

2/2

saederup@helvede.netS ah@goto.boserup.euA 2 Replies Last reply
      0

I 6 ud af 10 tilfælde er svaret nej, og patientforløbet kan derfor afsluttes hurtigere(?)

Men algoritmen kommer kun frem til samme konklusion som den radiologiske undersøgelser 9 ud af 10 gange, og jeg forestiller mig at man ikke ved hvilke.

Ender man med at der kan være større risiko for at blive sendt hjem med en brækket knogle?

2/2

saederup@helvede.netS This user is from outside of this forum
        saederup@helvede.netS This user is from outside of this forum
        saederup@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@folfdk Og hvor meget af effekten ryger, når folk skal genbehandles for ikke-opdagede brækkede knogler?

Og hvad gør det for tilliden til sundhedsvæsenet?

Der er så mange spørgsmål, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet. Jeg kunne komme på mange flere.

0

2/2

ah@goto.boserup.euA This user is from outside of this forum
          ah@goto.boserup.eu
          wrote sidst redigeret af

@folfdk øj det er frustrerende de ikke uddyber det 3.000 tal

0
          • ah@goto.boserup.euA ah@goto.boserup.eu

@folfdk øj det er frustrerende de ikke uddyber det 3.000 tal

folfdk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@ah

Ja. Det er også det her med vinklen på det.

Vi testede 3.000 og fik en rating på 9/10

(altså... Hvem vil ikke gerne være en 9'er!?!)

Modsat:
            I en test med 3.000 tidligere eksempler på knoglebrud var der 300 tilfælde hvor algoritmen fejlede.

(Og så... Var de 3.000 de testede på med i træningsdata?!?)

ah@goto.boserup.euA 1 Reply Last reply
            0

@ah

Ja. Det er også det her med vinklen på det.

Vi testede 3.000 og fik en rating på 9/10

(altså... Hvem vil ikke gerne være en 9'er!?!)

Modsat:
              I en test med 3.000 tidligere eksempler på knoglebrud var der 300 tilfælde hvor algoritmen fejlede.

(Og så... Var de 3.000 de testede på med i træningsdata?!?)

ah@goto.boserup.eu
              wrote sidst redigeret af

@folfdk Ja. Jeg er nysgerrig på om den på de 3.000 mest gav falskt positive eller falskt negative eller hip-som-hap. Hvis man bliver clearet af maskinlæringen, hvad er så sandsynligheden for at en radiolog ville gøre det samme? Det er lidt trælst at blive kaldt tilbage dagen efter fordi nu har et menneske endelig kigget på det.

0
              • saederup@helvede.netS saederup@helvede.net

@folfdk Og hvor meget af effekten ryger, når folk skal genbehandles for ikke-opdagede brækkede knogler?

Og hvad gør det for tilliden til sundhedsvæsenet?

Der er så mange spørgsmål, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet. Jeg kunne komme på mange flere.

folfdk@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@saederup

Selve effekten på at ventetid i skadestuen er faldet må de kunne måle uafhængigt tror jeg. Så den del er jeg nok ikke så "bekymret" for.
                Jeg tænker at de har data på at ventetiden rent faktisk er faldet i perioden. Hvilket også ville inkludere folk der kommer tilbage igen. Men det er så spørgsmålet om det er skadestuen det rammer selvfølgelig.

Hmm 🤔

Uheld > skadestue > sendes hjem

Stadig av av:

Egen læge > ikke skadestue > behandling

Gad vide om det er med i betragtningen 🤔

1 Reply Last reply
                0

@folfdk Ja. Jeg er nysgerrig på om den på de 3.000 mest gav falskt positive eller falskt negative eller hip-som-hap. Hvis man bliver clearet af maskinlæringen, hvad er så sandsynligheden for at en radiolog ville gøre det samme? Det er lidt trælst at blive kaldt tilbage dagen efter fordi nu har et menneske endelig kigget på det.

folfdk@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@ah

Hvis vi alle skal til at bruge "AI"* så skal vi også til at forstå den her slags ting og dele det når der omtales de her ting.
                  Konceptet med falsk positive og falsk negative er trods alt ikke noget de fleste er super skarpe på?

I det her tilfælde er falsk negative vel det værste?

* (det her er vel ikke kunstig intelligens, men en trænet model og på den måde i rigtigt noget nyt, men har fået smækket AI mærkat på...)

ah@goto.boserup.euA 1 Reply Last reply
                  0

@ah

Hvis vi alle skal til at bruge "AI"* så skal vi også til at forstå den her slags ting og dele det når der omtales de her ting.
                    Konceptet med falsk positive og falsk negative er trods alt ikke noget de fleste er super skarpe på?

I det her tilfælde er falsk negative vel det værste?

* (det her er vel ikke kunstig intelligens, men en trænet model og på den måde i rigtigt noget nyt, men har fået smækket AI mærkat på...)

ah@goto.boserup.eu
                    wrote sidst redigeret af

@folfdk Enig. Jeg tænker også falsk negative er det værste. Jeg ville i hvert fald hellere vente lidt længere på at blive clearet af en radiolog når jeg alligevel er der, end sove på en brækket arm og skulle rakke afsted igen dagen efter. Jeg tænker også statistik og den slags bliver et vigtigere fag i skolen!

Og, ja, vi er ikke ude i chatbots her, men god gammel machine learning. Jeg mindes en model for nogle år siden der bare clearede alle dem hvor røntgenbilledet ikke havde navn på og flaggede dem med skrift nede i hjørnet. Det var nemlig den opdeling træningsdataen havde haft. Selve røntgenbilledet var ligegyldigt for konklusionen. Jeg tænker de er blevet bedre i dag.

0

@folfdk Enig. Jeg tænker også falsk negative er det værste. Jeg ville i hvert fald hellere vente lidt længere på at blive clearet af en radiolog når jeg alligevel er der, end sove på en brækket arm og skulle rakke afsted igen dagen efter. Jeg tænker også statistik og den slags bliver et vigtigere fag i skolen!

Og, ja, vi er ikke ude i chatbots her, men god gammel machine learning. Jeg mindes en model for nogle år siden der bare clearede alle dem hvor røntgenbilledet ikke havde navn på og flaggede dem med skrift nede i hjørnet. Det var nemlig den opdeling træningsdataen havde haft. Selve røntgenbilledet var ligegyldigt for konklusionen. Jeg tænker de er blevet bedre i dag.

folfdk@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@ah

Selv med de moderne modeller er træningsdata jo mega vigtigt at overveje.

Godt eksempel med de der røntgenbillededata.

Input data og model-analyse/kontrol er super vigtigt.

Når det nu så er sagt, så forestiller jeg mig at der er gjort et ret grundigt stykke arbejde på sygehusene, men den medarbejder som skal skrive pressemeddelelsen har nok ikke den samme faglighed som den der har indført algoritmen.

Det er selvfølgelig fair nok, men jeg vil have detaljer!!! 😅

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.