I går havde jeg en god dag; var glad, havde energi og overskud, kunne ting.
-
I går havde jeg en god dag; var glad, havde energi og overskud, kunne ting. I dag er jeg trist, udkørt, lad, gider ikke, kan ikke. Jeg kan ikke få øje på eller fat i mønstre, årsag/virkning, rigtige sammenhænge, så jeg kan genskabe gode dage og undgå de svære. Jeg ville ønske, jeg selv havde mere indflydelse på, hvordan dagene er. Det huer mig ikke at styringen ligger så meget uden for mig selv.
Dagens plan er Kong Arthur-bog, tegning, alenehed i sofaen. Åndedrag og overlevelse. -
I går havde jeg en god dag; var glad, havde energi og overskud, kunne ting. I dag er jeg trist, udkørt, lad, gider ikke, kan ikke. Jeg kan ikke få øje på eller fat i mønstre, årsag/virkning, rigtige sammenhænge, så jeg kan genskabe gode dage og undgå de svære. Jeg ville ønske, jeg selv havde mere indflydelse på, hvordan dagene er. Det huer mig ikke at styringen ligger så meget uden for mig selv.
Dagens plan er Kong Arthur-bog, tegning, alenehed i sofaen. Åndedrag og overlevelse.@IbenChristiane Det kender jeg SÅ godt! Bortset fra at jeg har opgivet alt håb om at forstå de komplicerede årsager
️Jeg håber du får en god stund med Arthur, tegninger og sofa, og at glæde og veltilpashed finder på plads igen
️ -
@IbenChristiane Det kender jeg SÅ godt! Bortset fra at jeg har opgivet alt håb om at forstå de komplicerede årsager
️Jeg håber du får en god stund med Arthur, tegninger og sofa, og at glæde og veltilpashed finder på plads igen
️@ondekvinde jeg prøver også at opgive analysen, jeg bliver bare altid så forbløffet, når en så flad dag kan følge en så god dag, som ellers ikke var særligt krævende. Jeg er aldrig forberedt, stadig! Måske bliver jeg bedre til at finde mig i det en dag. Og tak; jeg stoler på, jeg lander igen. Så meget har jeg da fået med efterhånden
️ -
@IbenChristiane Præcis. Vi bobler tilbage igen.
Jeg er blevet bedre til at checke dagens 🪫
batteriniveau og være indstillet på at indrette mig efter det. Og en stund (alt fra fem minutter til flere timer) i gyngestolen med strik eller sudoku kan f.eks. pludselig tænde for krea-knappen, eller finde en ide til løsning af en besværlig opgave, som jeg så ikke kan vente med at afprøve - eller vare lige til sengetid
️@IbenChristiane Omstillingen fra en planlagt/skemalagt, meget strukturet hverdag har ikke været nem, for jeg har følt mig doven og uduelig og “dagen er helt ødelagt” og ville så gerne tage mig sammen.
Faktisk kan jeg nu sidde her og nyde min træghed og morgensurhed i dag, fordi jeg ved at når det går over, så pibler jeg med virkelyst til et eller andet

Og ja, det ville være fedt at kunne planlægge sit liv, men, pyt!
-
@ondekvinde jeg prøver også at opgive analysen, jeg bliver bare altid så forbløffet, når en så flad dag kan følge en så god dag, som ellers ikke var særligt krævende. Jeg er aldrig forberedt, stadig! Måske bliver jeg bedre til at finde mig i det en dag. Og tak; jeg stoler på, jeg lander igen. Så meget har jeg da fået med efterhånden
️@IbenChristiane Præcis. Vi bobler tilbage igen.
Jeg er blevet bedre til at checke dagens 🪫
batteriniveau og være indstillet på at indrette mig efter det. Og en stund (alt fra fem minutter til flere timer) i gyngestolen med strik eller sudoku kan f.eks. pludselig tænde for krea-knappen, eller finde en ide til løsning af en besværlig opgave, som jeg så ikke kan vente med at afprøve - eller vare lige til sengetid
️ -
@IbenChristiane Omstillingen fra en planlagt/skemalagt, meget strukturet hverdag har ikke været nem, for jeg har følt mig doven og uduelig og “dagen er helt ødelagt” og ville så gerne tage mig sammen.
Faktisk kan jeg nu sidde her og nyde min træghed og morgensurhed i dag, fordi jeg ved at når det går over, så pibler jeg med virkelyst til et eller andet

Og ja, det ville være fedt at kunne planlægge sit liv, men, pyt!
@ondekvinde jeg ér også blevet bedre til at erkende, at det kan ændre sig op ad dagen. Det er bare så svært for mig at gå i seng med god energi og vågne med nul eller dårlig energi. Og har svært ved at gennemskue om jeg så skal køre på og se, om det ikke bare bliver bedre af aktivitet, eller skåne og tage den med ro. Det er en evig kamp at holde rede på. Så lige nu lægger jeg mig bare - og siger pyt! Det er en god reminder, du kom med der.
-
@ondekvinde jeg ér også blevet bedre til at erkende, at det kan ændre sig op ad dagen. Det er bare så svært for mig at gå i seng med god energi og vågne med nul eller dårlig energi. Og har svært ved at gennemskue om jeg så skal køre på og se, om det ikke bare bliver bedre af aktivitet, eller skåne og tage den med ro. Det er en evig kamp at holde rede på. Så lige nu lægger jeg mig bare - og siger pyt! Det er en god reminder, du kom med der.
@IbenChristiane Min erfaring er at det sjældent er en god ide bare at køre på. Ikke for mig.
Og jeg har lært at der er flere udgaver/levels af alting:
Ostemadder eller tre-retters middag
Cykeltur, morgendans, indkøb, cykeltur eller blive kørt til morgendans og hentet igen
Ti ting på dagens to-do liste eller omdøbe den til “skal gøres en dag”
Bad med hårvask eller noget med en vaskeklud …
-
@IbenChristiane Min erfaring er at det sjældent er en god ide bare at køre på. Ikke for mig.
Og jeg har lært at der er flere udgaver/levels af alting:
Ostemadder eller tre-retters middag
Cykeltur, morgendans, indkøb, cykeltur eller blive kørt til morgendans og hentet igen
Ti ting på dagens to-do liste eller omdøbe den til “skal gøres en dag”
Bad med hårvask eller noget med en vaskeklud …
@ondekvinde nogle gange er køre på det rigtige for mig - jeg ved bare aldrig hvornår, så det er lidt spændende bingo.
Og ja, jeg er også ved at forstå, man kan lede efter mellemveje frem for alt eller intet. Det hjælper en del!
-
@ondekvinde nogle gange er køre på det rigtige for mig - jeg ved bare aldrig hvornår, så det er lidt spændende bingo.
Og ja, jeg er også ved at forstå, man kan lede efter mellemveje frem for alt eller intet. Det hjælper en del!
@IbenChristiane @ondekvinde For mig har det hjulpet rigtig meget, at fx rengøring godt kan være "Fylde opvaskemaskinen" - og så må vi se, hvad der sker i morgen.
De der standarder om, at man skal klare -hele- rengøringen inden søndag kl. 16 overvælder mig nok til at det bliver til intet.
Og hvis jeg så fik lagt et par bukser sammen fra bunken - jamen, så er bunken da i al fald mindre - og jeg får et lille boost af selvtillid at jeg har gjort -noget- (og mere end jeg havde kalkuleret med).
-
@IbenChristiane @ondekvinde For mig har det hjulpet rigtig meget, at fx rengøring godt kan være "Fylde opvaskemaskinen" - og så må vi se, hvad der sker i morgen.
De der standarder om, at man skal klare -hele- rengøringen inden søndag kl. 16 overvælder mig nok til at det bliver til intet.
Og hvis jeg så fik lagt et par bukser sammen fra bunken - jamen, så er bunken da i al fald mindre - og jeg får et lille boost af selvtillid at jeg har gjort -noget- (og mere end jeg havde kalkuleret med).
@tofticles @ondekvinde det er rigtigt. Det har jeg heldigvis også lært. Og bader jeg ikke i dag, gør jeg det nok i morgen. Eller går ud med skrald osv.
-
@IbenChristiane @tofticles præcis! Ingen forventninger udløser ofte energi til alt muligt

Weekends are for pottering about without plans and thus getting loads done!