Vi har en ret stejl skrænt på max halvanden meter.
-
Vi har en ret stejl skrænt på max halvanden meter. En gartner har sagt at vi kan plante cotoneaster (dværgmispel) for at holde på jorden i stedet for en støttemur eller stengærde. Det er vi sådan set glade for, men vi er nysgerrige på hvilke andre planter vi kan bruge? Vi kunne godt tænke os noget spiseligt eller noget vi kan få nytte af udover at holde på jorden.
Billeder er min ægtefælles opslag på Instagram
-
K koefoed@helvede.net shared this topic
-
Vi har en ret stejl skrænt på max halvanden meter. En gartner har sagt at vi kan plante cotoneaster (dværgmispel) for at holde på jorden i stedet for en støttemur eller stengærde. Det er vi sådan set glade for, men vi er nysgerrige på hvilke andre planter vi kan bruge? Vi kunne godt tænke os noget spiseligt eller noget vi kan få nytte af udover at holde på jorden.
@reynir Måske https://social.data.coop/@rodoglund har et forslag? Jeg har aldrig forsøgt at dyrke de grønne fingre.
-
@reynir Krybende timian kunne være et bud. Og den er stedsegrøn sådan stort set, så det skader jo heller ikke.
-
@reynir Måske https://social.data.coop/@rodoglund har et forslag? Jeg har aldrig forsøgt at dyrke de grønne fingre.
Cc @rodoglund
-
@reynir Krybende timian kunne være et bud. Og den er stedsegrøn sådan stort set, så det skader jo heller ikke.
@SorenMRiis @reynir den tænkte jeg også på. Ved dog ikke hvor kraftigt rodnettet er, men det lader sig vel undersøge.
-
@SorenMRiis @reynir den tænkte jeg også på. Ved dog ikke hvor kraftigt rodnettet er, men det lader sig vel undersøge.
-
@SorenMRiis @Koefoed jeg vil skyde på at der er et fald på 3:1 eller sådan noget - så altså ret stejlt. Jeg tænker også på at flytte noget jord så det ikke er så stejlt, men jeg skal have flyttet nogle planter først.
Det er spændende med timian! Da det er en skrænt bliver den også hurtigt tør selvom vi ellers døjer med våd lerjord for det meste - så et plus for tørketoleranse.
-
@SorenMRiis @Koefoed jeg vil skyde på at der er et fald på 3:1 eller sådan noget - så altså ret stejlt. Jeg tænker også på at flytte noget jord så det ikke er så stejlt, men jeg skal have flyttet nogle planter først.
Det er spændende med timian! Da det er en skrænt bliver den også hurtigt tør selvom vi ellers døjer med våd lerjord for det meste - så et plus for tørketoleranse.
@reynir @SorenMRiis hvad med lavendel?
-
R reynir@social.data.coop shared this topic
-
Vi snakkede med en mand i havecentret. Vi var ret begejstret for lammeøre, timian, lavendel og sankthansurt som en løsning, men han mente vi skulle bruge noget med dybere rødder. Udover cotoneaster nævnte han bl. a. fjeldribs! Det er vi blevet lidt hooked på. De bliver lidt høje (1-1,5 m), men det er okay med os. Nu er spørgsmålet om man kan få dem små i barrod så vi ikke skal grave så dybt i den skrøbelige skrænt.
-
@folfdk @reynir Det er forståeligt hvor den her slags forespørgsler kommer fra, og mange er også villige til at komme med forslag, der virker helt overbevisende. Men det er også lidt vilkårligt. Hvorfor cotoneaster? Formentlig fordi den gartner elsker cotoneaster. Jeg ville vende den om - hvilke slags planter kan du godt lide og så spørge, ville de passe ind dér? Kig på hvor tørt eller vådt der bliver og hvor meget sol der falder. Det er det vigtigste.