Jeg har foreløbig ikke kræfter til de store ryk, men det er ikke uoverskueligt at komme ud af Metas kløer eftersom jeg for længst har droppet Facebook og Instagram.
-
Jeg har foreløbig ikke kræfter til de store ryk, men det er ikke uoverskueligt at komme ud af Metas kløer eftersom jeg for længst har droppet Facebook og Instagram. Så nu mangler jeg bare at flytte mine gruppechats til sms og Signal (har I bedre/andre forslag end Signal? Jeg er lidt loren ved at det er et amerikansk firma).
@tanyakaroli fordelen ved Signal er, at det nemt virker på smartphones og desktop. Og at det leverer en besked, når personen er online (modsat sms der gerne vil have kontakt).
Jeg har meget uproblematisk flyttet min lille andelsforening derhen. Og en del vennegrupper (men de er nemmere end mine pensionistmedboere som altså var nemme nok). -
@tanyakaroli Det er selvfølgelig ikke ideelt, men Signal vinder nu stadig på flere parametre her; de har været tro mod princippet om, at kryptering er essentiel, at de ikke vil kunne læse med i kommunikationen, de har protesteret mod chatkontrol (https://aboutsignal.com/news/the-end-of-private-conversations-signal-threatens-to-leave-the-eu-if-chat-control-becomes-mandatory/), er open source, non-profit, og er bare i det hele taget ikke just big tech-agtige.
Og så vinder de på at være den privatlivssikrende kommunikationstjeneste, der er nemmest at gå til. Ellers kunne der være Threema og Matrix.
@fuglede forstår jeg det rigtigt at Element er = Matrix (eller en del af det)? Det er hvad andre foreslår
-
@tanyakaroli fordelen ved Signal er, at det nemt virker på smartphones og desktop. Og at det leverer en besked, når personen er online (modsat sms der gerne vil have kontakt).
Jeg har meget uproblematisk flyttet min lille andelsforening derhen. Og en del vennegrupper (men de er nemmere end mine pensionistmedboere som altså var nemme nok).@tanyakaroli >så jeg tror at hvis noget skal kunne overtale folk vant til meget smooth interfaces fra Meta etc, så skal det være lige så prof som Signal. Det skal kunne fotos og video og at man kan reagere med smileys på et opslag.
-
@fuglede forstår jeg det rigtigt at Element er = Matrix (eller en del af det)? Det er hvad andre foreslår
@tanyakaroli @fuglede Yes, helt korrekt forstået.
Hvis vi tager "well actually" brillerne på, så er Matrix en chat protokol (ligesom Mastodon/Pixelfed etc. har ActivityPub hvis det siger dig noget), og Element er en klient til at forbinde til en Matrix-server. Der findes andre klienter, men Element er udviklet af det samme hold som laver Matrix protokollen.
-
@tanyakaroli Element er et af flere programmer, man kan bruge til at kommunikere over Matrix; lidt på samme måde som man kan bruge flere forskellige programmer til e-mail.
Folkene bag Element og Matrix er stort set de samme, så Element er et sikkert valg, hvad det angår.
Så hvis man vil ud og være mere kreativ, er der også alternativer til Element, der stadig kan snakke Matrix. Jeg kom frem til, at jeg bedst kunne lide »Cinny« til desktop og »FluffyChat« til mobilen, men hver si nsmag.
-
@tanyakaroli Element er et af flere programmer, man kan bruge til at kommunikere over Matrix; lidt på samme måde som man kan bruge flere forskellige programmer til e-mail.
Folkene bag Element og Matrix er stort set de samme, så Element er et sikkert valg, hvad det angår.
Så hvis man vil ud og være mere kreativ, er der også alternativer til Element, der stadig kan snakke Matrix. Jeg kom frem til, at jeg bedst kunne lide »Cinny« til desktop og »FluffyChat« til mobilen, men hver si nsmag.
@fuglede tak!
(der er meget nyt at forholde sig til når man skal skifte og ikke selv arbejder med software eller anden IT) -
@tanyakaroli @fuglede Yes, helt korrekt forstået.
Hvis vi tager "well actually" brillerne på, så er Matrix en chat protokol (ligesom Mastodon/Pixelfed etc. har ActivityPub hvis det siger dig noget), og Element er en klient til at forbinde til en Matrix-server. Der findes andre klienter, men Element er udviklet af det samme hold som laver Matrix protokollen.
-
-
Jeg har meget uproblematisk flyttet min lille andelsforening derhen. Og en del vennegrupper (men de er nemmere end mine pensionistmedboere som altså var nemme nok).@Koefoed @tanyakaroli Eneste store problem ved brugeroplevelsen i Signal er at man kan risikere at miste hele sin beskedhistorik, når man skifter til en ny telefon. Det er de færreste forberedt på. Der er en process til at flytte, men det kræver man har adgang til den gamle telefon, så duer ikke hvis man mister den eller den holder op med at virke.
Men i brug er det ret godt, og meget nemt at komme igang med.
-
@Koefoed @tanyakaroli Eneste store problem ved brugeroplevelsen i Signal er at man kan risikere at miste hele sin beskedhistorik, når man skifter til en ny telefon. Det er de færreste forberedt på. Der er en process til at flytte, men det kræver man har adgang til den gamle telefon, så duer ikke hvis man mister den eller den holder op med at virke.
Men i brug er det ret godt, og meget nemt at komme igang med.
@niklasnisbeth @tanyakaroli ja den kan være træls. Har selv været der. Så det er klart en feature man lige skal forklare folk: at det handler om sikkerhed (hvilket Mera ikke på samme måde bekymrer sig om).
-
Jeg har foreløbig ikke kræfter til de store ryk, men det er ikke uoverskueligt at komme ud af Metas kløer eftersom jeg for længst har droppet Facebook og Instagram. Så nu mangler jeg bare at flytte mine gruppechats til sms og Signal (har I bedre/andre forslag end Signal? Jeg er lidt loren ved at det er et amerikansk firma).
@tanyakaroli Der er en fransk app ved navn Skred der er end to end enkryptet som jeg er begyndt at teste med nogle få bekendte. Måske er det noget for dig/jer.
Fortsat god dag -
Hvis man skulle kaste bolden helt op i luften og du/gruppechatten er klar til at prøve noget nyt: Delta Chat
Det tager 30 sekunder at hente og komme på. Findes på alle enheder og kræver ikke sim-kort registrering som fx signal eller email.
Hvis folk er friske, vil jeg sige det er et forsøg værd.
Der er også små valgfrie, brugebare funktioner i det. Som fx en fælles kalender til gruppechatten, arkiv til foto og dokumenter og doodle osv..