De dér lortelarver i Odense: det lader til at en vej frem er at opruste på musvitter og flagermus.
-
@Koefoed øvrige udbytter ved det tiltag: mindre bladlus og myg, flere afstressende stunder med spontan glanen på fugle om dagen og flagermus om natten og naturligt lydbillede, mere bevidsthed om alle de organismer vi deler territorium med (super afstressende). Lidt mindre kul på biodiversitetskrisen.
Udgifter: få kroner til kasserne og lidt mere fuglelort.
Klart profitabelt i mine øjne, sæt i gang.@pms jamen det er jo det! Planlæg byerne som habitater for andet end (men netop også for) mennesker.
-
@pms jamen det er jo det! Planlæg byerne som habitater for andet end (men netop også for) mennesker.
@Koefoed mere end mennesker, er bedre for alle end kun for mennesker
️ -
@Koefoed mere end mennesker, er bedre for alle end kun for mennesker
️@pms præcis.
-
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
@Koefoed og alle med kat, skal holde dem indendørs
Dette indlæg er slettet! -
F folfdk@helvede.net shared this topic
-
De dér lortelarver i Odense: det lader til at en vej frem er at opruste på musvitter og flagermus. Dvs sætte kasser op og ikke mindst opbygge miljøer omkring egetræer, så dem, der spiser larvene i de tidligere stadier, er tæt på ‘forsyningerne’.
Den oprustning kan resten af landet jo passende igangsætte asap.
(Mit eget egetræ har faktisk både en musvitkasse og en flagermuskasse, men det er tilfældigt, og det er jo i øvrigt ikke nok at jeg gør det) #biohack@Koefoed helt sikkert den rigtige vej at gå! Og så må vi vænne os til dem. Folk går jo ikke amok over brændenælder i parken eller brandmænd på stranden, for dem ved vi at man skal holde sig fra

-
@Koefoed På bare tre somre har vi flerdoblet antallet af svaler og fluesnappere. De er sjove at se på, de æder myg og fluer som bare pokker, og de gør det til at holde ud at være her på trods af hestestalden.

@lbheuschkel Det matcher vores oplevelser! En normal sommerdag med åben havedør kunne give 40 fluer i stuen.
Nu har vi hele haven fyldt med planter og fugle, så nu kommer der måske et par fluer ind om ugen.
-
@lbheuschkel Det matcher vores oplevelser! En normal sommerdag med åben havedør kunne give 40 fluer i stuen.
Nu har vi hele haven fyldt med planter og fugle, så nu kommer der måske et par fluer ind om ugen.
-
De dér lortelarver i Odense: det lader til at en vej frem er at opruste på musvitter og flagermus. Dvs sætte kasser op og ikke mindst opbygge miljøer omkring egetræer, så dem, der spiser larvene i de tidligere stadier, er tæt på ‘forsyningerne’.
(Mit eget egetræ har faktisk både en musvitkasse og en flagermuskasse, men det er tilfældigt, og det er jo i øvrigt ikke nok at jeg gør det) #biohack@Koefoed Det lyder godt. Vi har et fredet egetræ stående i naboens have, som har bekymret mig, for det ryger selvfølgelig ikke lige som det første. Men vi har masser af flagermus, svaler og alskens andre småfugle. Kattene tager nogle af de sidstnævnte, men den holder til gengæld rotterne nede i kloakkerne (andet problem, vi har haft). Hvis vi så kunne få styr på de iberiske snegle ville det være fint - dog har alt for lidt regn i år reduceret plagen en del.
-
(Mit eget egetræ har faktisk både en musvitkasse og en flagermuskasse, men det er tilfældigt, og det er jo i øvrigt ikke nok at jeg gør det) #biohack@Koefoed Jeg tror ikke, at nogen er imod større biodiversitet og flere fugle og flagermus - men er der nogen, der ved, om fuglene rent faktisk vil æde de der skide larver? -
@Koefoed Jeg tror ikke, at nogen er imod større biodiversitet og flere fugle og flagermus - men er der nogen, der ved, om fuglene rent faktisk vil æde de der skide larver?
@jrossstocholm Wikipedia siger det, så jeg rodede i fem min efter et studie. Fandt dette forsøg med musvit- og blåmejsekasser. Larverne forsvandt ikke, men deres reder blev meget hurtigere noget mindre: https://oakprocessionary.life/3-ecological-techniques/attracting-tits-as-predator/
-
Dette indlæg er slettet!
@MThaastrup @Koefoed ja fnis

-
@Koefoed helt sikkert den rigtige vej at gå! Og så må vi vænne os til dem. Folk går jo ikke amok over brændenælder i parken eller brandmænd på stranden, for dem ved vi at man skal holde sig fra

@jakobtougaard @Koefoed Men det er jo ikke just det samme, når brandhårene bliver båret rundt med vinden, og befinder sig på jorden, længe efter tegnene på larverne er væk.
Brændenælder og brandmænd kan vi se og undgå.
-
@jakobtougaard @Koefoed Men det er jo ikke just det samme, når brandhårene bliver båret rundt med vinden, og befinder sig på jorden, længe efter tegnene på larverne er væk.
Brændenælder og brandmænd kan vi se og undgå.
@Trine_DK @jakobtougaard @Koefoed Og ikke mindst er hundene udsat for de går og snuser og roder i blade og grene når man går tur og kan komme til at få de brandhår snuset op i snuden.
-
@jrossstocholm Wikipedia siger det, så jeg rodede i fem min efter et studie. Fandt dette forsøg med musvit- og blåmejsekasser. Larverne forsvandt ikke, men deres reder blev meget hurtigere noget mindre: https://oakprocessionary.life/3-ecological-techniques/attracting-tits-as-predator/
“Tits as predators” kunne godt være en lavbudget film fra firserne.