Er det meget træls, hvis man giver sit barn en ny cykel i fødselsdagsgave i august?
-
Er det meget træls, hvis man giver sit barn en ny cykel i fødselsdagsgave i august?
Misforstå mig ikke, men i hendes klasse er cykler for de fleste noget, man "bare får" som en ekstra ting og så alle gaverne oveni. Men det har jeg ikke råd til.
Men jeg KAN give hende den til fødselsdag, sammen med nogle andre småting, jeg allerede har købt, herunder et penalhus med LED-lys.
@MThaastrup Nej, vi har givet begge vores unger cykler i fødselsdage.
Men nu arver de begge to andre cykler, så det er lissom stoppet. Men nej, det syne sjeg ikke. Cykel er en dyr ting.
-
Misforstå mig ikke, men i hendes klasse er cykler for de fleste noget, man "bare får" som en ekstra ting og så alle gaverne oveni. Men det har jeg ikke råd til.
Men jeg KAN give hende den til fødselsdag, sammen med nogle andre småting, jeg allerede har købt, herunder et penalhus med LED-lys.
@MThaastrup Begge vores unger fik (brugte) cykler i fødselsdagsgave. Og ny cykelhjelm og blinkedimser til egerne og en blomsterkrans til cykelkurven osv. Så jeg vil absolut sige Nej, ikke træls.
E: en cykel er En Stor Ting som man skal passe godt på og være bevidst om er noget særligt. Den repræsenterer også noget frihed og en vis... modenhed. Det må godt være lidt noget særligt. Jeg synes det er helt rigtigt at give den som fødselsdagsgave.
-
@MThaastrup Næh det er fint. Det behøver ikke at være ligesom de andre.
-
@MThaastrup Jeg vil blot istemme koret og sige, at en ny, sej cykel er en rigtigt fin gave. De par gange det overgik mig, var det i hvert fald den bedste gave nogensinde
️.
-
@MThaastrup Nej, vi har givet begge vores unger cykler i fødselsdage.
Men nu arver de begge to andre cykler, så det er lissom stoppet. Men nej, det syne sjeg ikke. Cykel er en dyr ting.
@jazz Tak, det var sådan et input, jeg havde brug for!
-
@MThaastrup Begge vores unger fik (brugte) cykler i fødselsdagsgave. Og ny cykelhjelm og blinkedimser til egerne og en blomsterkrans til cykelkurven osv. Så jeg vil absolut sige Nej, ikke træls.
E: en cykel er En Stor Ting som man skal passe godt på og være bevidst om er noget særligt. Den repræsenterer også noget frihed og en vis... modenhed. Det må godt være lidt noget særligt. Jeg synes det er helt rigtigt at give den som fødselsdagsgave.
@andersvb blinkedimser til hjulene. Det skal jeg finde! Tusind tak for hjælpen.
-
@MThaastrup Jeg må have misset det memo... Vi har aldrig koncentreret os om hvad fødselsdags-/julegaver koster for vores yngel. Nogen gange har det været en dyr ting (fx computer til skolen/fritid) - andre gange noget billigt.
I alle tilfælde har det været noget, de a) ønskede sig eller b) noget vi synes de ønskede sig
.
Det der med at alting skal måles i en pengeværdi er en fejl.
-
@MThaastrup Næh det er fint. Det behøver ikke at være ligesom de andre.
@hunspirillen Nej, det mener jeg egentlig heller ikke - nogle gange kan det bare være svært at vurdere, om man er "urimelig", når man ikke har nogen medforælder at vende tankerne med
-
@MThaastrup Jeg vil blot istemme koret og sige, at en ny, sej cykel er en rigtigt fin gave. De par gange det overgik mig, var det i hvert fald den bedste gave nogensinde
️.
@nerdd Sådan husker jeg det også selv. Er sikker på, at Michelle bliver glad.
-
@MThaastrup Jeg må have misset det memo... Vi har aldrig koncentreret os om hvad fødselsdags-/julegaver koster for vores yngel. Nogen gange har det været en dyr ting (fx computer til skolen/fritid) - andre gange noget billigt.
I alle tilfælde har det været noget, de a) ønskede sig eller b) noget vi synes de ønskede sig
.
Det der med at alting skal måles i en pengeværdi er en fejl.
@tofticles Det var altså heller ikke et spørgsmål om værdi. Det er bare svært for mig at mærke, om det er ok at give den slags brugsting i gave, når alle omkring hende bare får det. Jeg har jo ingen medforælder at vende tankerne med
-
@MThaastrup Det er da så fin en gave. Vores har begge fået ny cykel i fødselsdagsgave i Michelles alder. At ting ikke bare kommer dryssende er også med til at gøre det endnu større at have fødaselsdag. Det må de "rige" unger så leve uden.
-
@MThaastrup da jeg var mindre var cykel noget jeg fik til fødselsdag.
Jeg har endnu ikke brugt det som gave til mine unger - og jeg ved heller ikke,om jeg kommer til det. Jeg satser på at den lille kan arve fra den store og så synes jeg det føles lidt forkert at den store får det i gave og den lille har 'gavebudget' til andet.
Men mine børn er stadig små så meget kan ændre sig.Men ja, vi er også to forældre med indkomst, så det bliver lidt lettere bare at gøre.
Og den store er decemberbarn.
-
@MThaastrup
Min yngste har lige haft humanistisk konfirmation og vi gav ham penge til en cykel (fordi der også er en opgave for ham i at tage en beslutning).Såehh. Ja. Det kan man altså godt
Edit:
Og som andre skriver: hvis der så er ballon på og den er pyntet, eventuelt malet i hendes yndlingsfarve eller med reflekser i egerne og sådan noget, så er det jo bare en *endnu* mere fantastisk gave -
@nerdd Sådan husker jeg det også selv. Er sikker på, at Michelle bliver glad.
@MThaastrup Det bliver hun helt sikkert! Det føles lidt som en overgangsrite at gå fra en lillepige-cykel til en storpige-cykel. Det var sådan, det føltes for mig dengang, jeg var barn.
-
@MThaastrup Jeg fik en cykel i konformationsgave, så altså...
(Og det var den fedeste gave; jeg fik godt nok kørt mange tusinde km på den cykel!)
Jeg synes, det lyder som en god gave! Bind en sløjfe på og så er alt godt.
-
@MThaastrup Det er da så fin en gave. Vores har begge fået ny cykel i fødselsdagsgave i Michelles alder. At ting ikke bare kommer dryssende er også med til at gøre det endnu større at have fødaselsdag. Det må de "rige" unger så leve uden.
@hillker Tak, Claus. Det input var jeg virkelig glad for 🥹
-
@MThaastrup Det bliver hun helt sikkert! Det føles lidt som en overgangsrite at gå fra en lillepige-cykel til en storpige-cykel. Det var sådan, det føltes for mig dengang, jeg var barn.
@nerdd Hun har faktisk en stor-pige-cykel fra hun startede i 0. klasse for 2 år siden. Men den er blevet for lille, fordi lange ben og vokser hurtigt, ligesom jeg selv gjorde. Jeg gør lidt ekstra ud af det, og køber en cykel.
-
@MThaastrup
Min yngste har lige haft humanistisk konfirmation og vi gav ham penge til en cykel (fordi der også er en opgave for ham i at tage en beslutning).Såehh. Ja. Det kan man altså godt
Edit:
Og som andre skriver: hvis der så er ballon på og den er pyntet, eventuelt malet i hendes yndlingsfarve eller med reflekser i egerne og sådan noget, så er det jo bare en *endnu* mere fantastisk gave@folfdk Jeg finder på noget pynt! Tak
-
@MThaastrup Jeg fik en cykel i konformationsgave, så altså...
(Og det var den fedeste gave; jeg fik godt nok kørt mange tusinde km på den cykel!)
Jeg synes, det lyder som en god gave! Bind en sløjfe på og så er alt godt.
@SorenMRiis jeg pynter den
-
@MThaastrup Knægten overfor her fik en cykel i fødselsdagsgave sidste weekend.