Vi håndterede den sydfranske hedebølge (33+ grader) ved at flygte ind i et bjerg.
-
@Camlarsch Fedt 🤩 Min drøm er at se Chauvet-grotten (eller den simile-version, de har opført for at beskytte originalen). Der er nogle *vilde* kultegninger dernede!
@fanden Jeg vil gerne anbefale denne! Det var virkelig imponerende! Det var helt klart klanens dygtige malere, der havde fået lov at male de dyr inde midt i bjerget i en katedralhøj grotte med ekko. De der bisoner var klart de vigtige kultdyr!
(Højden var en af grundene til, at der stadig må komme folk, for der er plads til vores CO2, så malerierne ikke bliver nedbrudt.)
-
@fanden Jeg vil gerne anbefale denne! Det var virkelig imponerende! Det var helt klart klanens dygtige malere, der havde fået lov at male de dyr inde midt i bjerget i en katedralhøj grotte med ekko. De der bisoner var klart de vigtige kultdyr!
(Højden var en af grundene til, at der stadig må komme folk, for der er plads til vores CO2, så malerierne ikke bliver nedbrudt.)
@fanden Også: [googler Chauvet-grotten]
-
@fanden Også: [googler Chauvet-grotten]
@fanden Waauw. Chauvetgrottens ældste maleri er 36.500 år gammelt!

-
@fanden Waauw. Chauvetgrottens ældste maleri er 36.500 år gammelt!

@Camlarsch Jep. Og som sagt, tegningerne er

Det gav mig virkelig en forståelse for, at der ikke er nogen neurologisk eller kognitiv forskel på dem og os. -
@Camlarsch Jep. Og som sagt, tegningerne er

Det gav mig virkelig en forståelse for, at der ikke er nogen neurologisk eller kognitiv forskel på dem og os.@Camlarsch Jeg mener,
-
@Camlarsch Jeg mener,
@fanden De er så flotte!
Der var ingen kattedyr i Niaux-grotten. De er vilde!Men i en af de utilgængelig grotter længere inde, har de fundet en væsel. Den eneste i verden på et hulemaleri.

-
@fanden De er så flotte!
Der var ingen kattedyr i Niaux-grotten. De er vilde!Men i en af de utilgængelig grotter længere inde, har de fundet en væsel. Den eneste i verden på et hulemaleri.

@Camlarsch Selvfølgelig har væselen ormet sig ind i det fjerneste hjørne

-
Vi håndterede den sydfranske hedebølge (33+ grader) ved at flygte ind i et bjerg. I Grotte de Niaux skal man gå 800 meter ind i et gigantisk grottesystem for at komme ind til Salon Noir, den centrale grotte, hvor der er et væld af hulemalerier af dyr: bisoner, bjerggeder, heste og en hjort. De var vildt detaljerede. Der var mange. Og de ældste er 16.800 år gamle!
Man måtte ikke tage billeder. Vi købte nogle postkort i stedet.
@Camlarsch hulemalerier og helleristninger er the shit.
-
@Camlarsch hulemalerier og helleristninger er the shit.
@michammel Enig!
-
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
Vi håndterede den sydfranske hedebølge (33+ grader) ved at flygte ind i et bjerg. I Grotte de Niaux skal man gå 800 meter ind i et gigantisk grottesystem for at komme ind til Salon Noir, den centrale grotte, hvor der er et væld af hulemalerier af dyr: bisoner, bjerggeder, heste og en hjort. De var vildt detaljerede. Der var mange. Og de ældste er 16.800 år gamle!
@Camlarsch wow, jeg er så fascineret af den slags

-
@Camlarsch wow, jeg er så fascineret af den slags

@MThaastrup Det er også fascinerende!
-
@Camlarsch Wauw - det må have været en helt særlig oplevelse
-
@Camlarsch Det er vildt at tænke over - og møde - vores fortid på den måde.
Her var der 20 grader, så blæseren blev tændt og der var jordbær med vaniljecreme og piskefløde.
-
Her var der 20 grader, så blæseren blev tændt og der var jordbær med vaniljecreme og piskefløde.
@holsta Præcis det. Liv og menneskehed bliver lige sat i perspektiv. Og sammenhæng! Mennesker skabte også kunst for tusinder af år siden.
Uhm, jordbær! Velbekomme!
-
@Camlarsch Wauw - det må have været en helt særlig oplevelse
@CiaraNi Nemlig! Kan anbefales.
-
@holsta @Camlarsch Det var unfair. Jeg har ingen jordbær

-
@michammel Enig!
@Camlarsch @michammel the Old Masters!
-
@holsta @Camlarsch Det var unfair. Jeg har ingen jordbær

@MThaastrup Jeg var faktisk lige ved at sende dig et ondt billede af min skål, men så smagte jeg en skefuld jordbær, creme og piskefløde og skiftede fokus til at få det hele i maven.
-
B bogwitch@social.data.coop shared this topic
-
@MThaastrup Jeg var faktisk lige ved at sende dig et ondt billede af min skål, men så smagte jeg en skefuld jordbær, creme og piskefløde og skiftede fokus til at få det hele i maven.