Hvilken fantasybog/univers ville du anbefale at man kaster sig over hvis man godt kan lide at læse?
-
Hvilken fantasybog/univers ville du anbefale at man kaster sig over hvis man godt kan lide at læse?
Altså noget i stil med Ringenes Herre eller "serien vi ikke må nævne" (er det ok at kunne lide Harry Potter bøgerne uden at have sympati for forfatteren?)
Måske jeg bare skal kaste mig over "Hulebjørnens klan" igen. Det er længe siden 🫣
#fredagsbog (på en mandag, beklager)
#læsetrutAlle trut og forslag og diskussioner herunder modtages gerne
@folfdk Jeg husker kun godt om denne. https://litteratursiden.dk/analyser/jurgensen-dennis-dystopia
-
Altså noget i stil med Ringenes Herre eller "serien vi ikke må nævne" (er det ok at kunne lide Harry Potter bøgerne uden at have sympati for forfatteren?)
Måske jeg bare skal kaste mig over "Hulebjørnens klan" igen. Det er længe siden 🫣
@folfdk earthsea eller Discworld vil helt sikkert ramme godt
-
@folfdk Jeg husker kun godt om denne. https://litteratursiden.dk/analyser/jurgensen-dennis-dystopia
@folfdk Og måske lidt fantasy eller måske ikke. Serien om Erik Menneskesøn af Lars-Henrik Olesen. Spændende skriv om nordisk mytologi. Den er også god.
-
@folfdk Phillip Pullmans 'His Dark Materials', Joe Abercrombies 'The Blade Itself' trilogi, og Susannah Clarkes 'Jonathan Strange & Mr Norrell' eller 'Piranesi'.
Eller måske Milorad Pavic 'Dictionary of the Khazars'.
Umberto Ecos 'Rosens Navn'. OK ikke teknisk set fantasy. Men labyrint!
Juhani Karila 'Jagten på den lille gedde'Der er så meget godt. Også ret vild m din ide om at genlæse Hulebjørnens Klan
(Dog måske kun 1eren) -
@folfdk må det være på engelsk?
@mshdk
Ja, det er ok.Gerne hvis det f.eks kan lånes på bibliotekerne
-
@folfdk fantasy-fantasy så er DragonLance bøgerne okay ( og også børnevenlige ).
Ellers er der også Game Of Thrones. De første 4-5 bøger er ganske gode.Ah!! Dragon Lance er måske den vej jeg skal.
Har været i gang med Game of Thrones. Der mangler ligesom et par stykker for at afslutte serien.
Tak for anbefalinger
-
@folfdk Og måske lidt fantasy eller måske ikke. Serien om Erik Menneskesøn af Lars-Henrik Olesen. Spændende skriv om nordisk mytologi. Den er også god.
Ah! Det er lang tid siden jeg har hørt det navn.
Jeg har læst den første i hvert fald. (Mener jeg) -
-
@folfdk Robin Hobbs Farseer-univers. De tre første er oversat til dansk: Start med Snigmorderens lærling.
@Camlarsch @folfdk Det var lige den serie jeg ville nævne. Alle bøgerne. Har dog ikke prøvet den danske oversættelse.
-
@folfdk Hvis du skal læse Diana Wynne Jones, så er Howl’s Moving Castle virkelig god. Opfølgeren not so much, men bog tre House of Many Ways er også god.
Hvis du er til litRPG, så er Magic 2.0 serien en af mine yndlings at vende tilbage til. De er skrevet af Scott Meyer. Den første hedder Off to Be the Wizard. De er sjove, nørdede og et skægt miks mellem teknologi og magi.
Du kan også prøve Aaronovitch’s serie Rivers of London. Der får du moderne politiroman, der foregår i London - nu med magi
-
@Camlarsch @folfdk Det var lige den serie jeg ville nævne. Alle bøgerne. Har dog ikke prøvet den danske oversættelse.
@Trine_DK @Camlarsch
Jeg har læst den for min yngsteMen jeg må finde noget mere med hende
-
@folfdk hvis du virkelig gerne vil have mange siders fantasy at læse, så vil jeg anbefale Mistborn eller The Stormlight Archive.
Mistborn er lige nu en trilogi og en kvadrilogi(?). Stormlight Archive er fem bøger ud af planlagte ti, hver bog længere end den forrige og den første var på over 1000 sider.
Alle bøgerne er af Brandon Sanderson, der skriver ufattelig meget. Altså det er helt vanvittigt hvor mange sider den mand kan udgive.
-
@folfdk Phillip Pullmans 'His Dark Materials', Joe Abercrombies 'The Blade Itself' trilogi, og Susannah Clarkes 'Jonathan Strange & Mr Norrell' eller 'Piranesi'.
Eller måske Milorad Pavic 'Dictionary of the Khazars'.
Umberto Ecos 'Rosens Navn'. OK ikke teknisk set fantasy. Men labyrint!
Juhani Karila 'Jagten på den lille gedde'Der er så meget godt. Også ret vild m din ide om at genlæse Hulebjørnens Klan
(Dog måske kun 1eren) -
@bech @folfdk Enig! Jeg strøg også igennem det splintrede hav.
Det er jo i princippet det man kalder "grim dark" fantasy. Men samtidig synes jeg han har en fantastisk humor med i det hele. Og især i 'the blade itself' elsker jeg de twists historien tager. Jeg havde, da jeg læste den, virkelig brug for en "ny" historie (var træt af fantasy tropes). Jeg var virkelig imponeret af hvad Abercrombie leverede her. -
S suneauken@mastodon.world shared this topic
-
Pratchetts Discworld-series. Så god, at jeg sniger den ind i min litteraturliste på universitetet til foråret.
-
Du skal igang med Terry Patchett's DiscWorld, der er aldrig skrevet bedre og morsommere bøger, med så stor en troldsplint i øjet.
Og hvis du heller ikke har læst Douglas Adams Hitch-Hikers Guide to the Universe har du en vidunderlig oplevelse til gode.
-
Pratchetts Discworld-series. Så god, at jeg sniger den ind i min litteraturliste på universitetet til foråret.
@SuneAuken
På dansk eller engelsk?
Jeg har hørt de fleste anbefalinger går på at den danske ikke er værd at tage hul på fordi der går for mange ting tabt? -
Du skal igang med Terry Patchett's DiscWorld, der er aldrig skrevet bedre og morsommere bøger, med så stor en troldsplint i øjet.
Og hvis du heller ikke har læst Douglas Adams Hitch-Hikers Guide to the Universe har du en vidunderlig oplevelse til gode.
@phloggen
Jeg har heldigvis været igennem H2G2, men jeg må nok tage en tur mere med DiscWorld, som jeg ikke helt kom igang med da jeg startede for et par år siden.Det blev måske uoverskueligt med hvor man skulle starte, måske den ikke var på biblioteket
Men der er flere her der nævner den, så jeg må hellere give den et seriøst forsøg snart
-
@folfdk Jeg har været ret stor fan af serien "The Dresden Files" som er fantasy serie om en troldmandsdetektiv i Chicago. -
@folfdk Jeg har været ret stor fan af serien "The Dresden Files" som er fantasy serie om en troldmandsdetektiv i Chicago.
Uuuuhhh, det lyder spændende!!
Det må jeg huske at undersøge nærmere, tak!