Jeg er begyndt at få virkeligt dårlig samvittighed over at købe nyt tøj, fordi modebranchen er så ressourceforbrugende.
-
@trezzer jeg tror jeg skal tilbage til det møster igen.
@YongSun Jeg ville ikke holde mig tilbage, hvis jeg fandt noget, jeg virkelig gerne ville have, men jeg er nok ikke skrækkeligt tøjinteresseret i det hele taget. Det gør det lettere.
-
@YongSun Jeg ville ikke holde mig tilbage, hvis jeg fandt noget, jeg virkelig gerne ville have, men jeg er nok ikke skrækkeligt tøjinteresseret i det hele taget. Det gør det lettere.
@trezzer mit problem er jeg har ligesom 3 sæt garderober - 1 til kontor, 1 til sceneoptræden og 1 til produktionsbrug (den sidste består mere af de to førstes aflægninger) - sidste stop et sommerhuset...
-
1 buksedragt, 2 kjoler og 2 bh -
er det for meget - jeg har meget tøj for jeg beholder det i sygt lang tid - jeg har tøj tilbage fra 1997 jeg stadig bruger. Og jeg har generelt været meget stram i forhold til hvad jeg køber men kan mærke de sidste par år har jeg sluppet lidt taget og bare købt. Hvor meget tøj køber I om året?@YongSun Svært at svare på. For et års tid siden måtte jeg nærmest skifte hele garderoben efter et stort vægttab - og det er fortsat noget, jeg opdager, at jeg aldrig har fået genanskaffet og regulært mangler.
Jeg forsøger at købe secondhand via Reshopper, og det lykkes ca. 90 % af tiden - der er utroligt meget nyt tøj og nye sko med mærker på til salg løbende.
Men jeg satser på, at jeg ikke mangler nyt mere nu. Efter jeg før Gran Canaria opdagede, at jeg heller ikke havde badetøj, der passede
-
er det for meget - jeg har meget tøj for jeg beholder det i sygt lang tid - jeg har tøj tilbage fra 1997 jeg stadig bruger. Og jeg har generelt været meget stram i forhold til hvad jeg køber men kan mærke de sidste par år har jeg sluppet lidt taget og bare købt. Hvor meget tøj køber I om året?@YongSun Jeg er også blevet super bevidst om mit tøjforbrug. Jeg køber kun nye sko når de trænger. Nyt tøj skal være fordi det har et praktisk formål, hvilket godt kan være fx skjorte som kan bruges både på arb og til pænt brug. Prøver at købe ting i genbrug.
Men det er også nemt når man ikke længere går i byen og føler at man skal være med på moden.
-
@trezzer mit problem er jeg har ligesom 3 sæt garderober - 1 til kontor, 1 til sceneoptræden og 1 til produktionsbrug (den sidste består mere af de to førstes aflægninger) - sidste stop et sommerhuset...
@YongSun Men så lyder det også som om du får brugt det hele fornuftigt.
-
@YongSun Men så lyder det også som om du får brugt det hele fornuftigt.
@trezzer ja jeg er ret bevidst men synes bare jeg har for meget - jeg tror jeg må rydde ud med hård hånd og så holde forbruget nede. Tror jeg er endt i et lidt tankeløst forbrug uden jeg ville det.
-
er det for meget - jeg har meget tøj for jeg beholder det i sygt lang tid - jeg har tøj tilbage fra 1997 jeg stadig bruger. Og jeg har generelt været meget stram i forhold til hvad jeg køber men kan mærke de sidste par år har jeg sluppet lidt taget og bare købt. Hvor meget tøj køber I om året?@YongSun Det eneste jeg køber fra nyt er sko, boksershorts og strømper - ellers er det lidt fra genbrug. Og så går jeg i det til at det er i laser.
-
er det for meget - jeg har meget tøj for jeg beholder det i sygt lang tid - jeg har tøj tilbage fra 1997 jeg stadig bruger. Og jeg har generelt været meget stram i forhold til hvad jeg køber men kan mærke de sidste par år har jeg sluppet lidt taget og bare købt. Hvor meget tøj køber I om året?Mega godt spørgsmål og super gode tanker du har omkring det.
Jeg har ikke en strategi som sådan, og er mand, så forventning fra omverdenen er helt ikke så stor. Det samme tøj kan godt bruges meget, både uden det går af mode og uden jeg tænker at jeg skal iklædes nyt ofte.
Som mand køber jeg ikke så meget, lige nu står jeg i en situation hvor begge de par bukser jeg købte med en Hugo Boss jakke for 10+ år siden er slidt for meget. Så jeg skal have en erstatning
-
er det for meget - jeg har meget tøj for jeg beholder det i sygt lang tid - jeg har tøj tilbage fra 1997 jeg stadig bruger. Og jeg har generelt været meget stram i forhold til hvad jeg køber men kan mærke de sidste par år har jeg sluppet lidt taget og bare købt. Hvor meget tøj køber I om året?@YongSun I 2024 købte jeg en 5-pack underbukser og en varm hue.
I år har jeg købt en migrænehat og jeg slipper nok ikke for at købe 2 skjorter på et tidspunkt, fordi kunderne skal helst kunne fokusere på hvad jeg siger og ikke blive distraheret af hullede/slidte skjorter.
Jeg *havde* fx t-shirts fra 1990'erne, men Nogen<tm> smed mit tøj ud hvis det begyndte at se slidt ud.
I dag har jeg t-shirts til hjemmebrug der har småhuller under armene, bl.a.
-
@YongSun I 2024 købte jeg en 5-pack underbukser og en varm hue.
I år har jeg købt en migrænehat og jeg slipper nok ikke for at købe 2 skjorter på et tidspunkt, fordi kunderne skal helst kunne fokusere på hvad jeg siger og ikke blive distraheret af hullede/slidte skjorter.
Jeg *havde* fx t-shirts fra 1990'erne, men Nogen<tm> smed mit tøj ud hvis det begyndte at se slidt ud.
I dag har jeg t-shirts til hjemmebrug der har småhuller under armene, bl.a.
@holsta jeg har lige sendt 2 habitjakker fra 1996 til rensning igen.
-
er det for meget - jeg har meget tøj for jeg beholder det i sygt lang tid - jeg har tøj tilbage fra 1997 jeg stadig bruger. Og jeg har generelt været meget stram i forhold til hvad jeg køber men kan mærke de sidste par år har jeg sluppet lidt taget og bare købt. Hvor meget tøj køber I om året?@YongSun Meget, meget lidt. Jeg går med det til det falder af.
Men det kan jeg så også tillade mig fordi jeg 'bare' er en hjemmegående hedesærling herovre i Vorbasse. Hvis jeg skulle være præsentabel for et arbejde ville jeg være nødt til at gøre mere ud af det. Det er let at være hellig når omstændighederne alligevel gør, at det ikke er det store tab.