Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Datacentre til AI bruger mere vand end en halv milliard mennesker https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/datacentre-til-ai-bruger-mere-vand-end-en-halv-milliard-mennesker

Datacentre til AI bruger mere vand end en halv milliard mennesker https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/datacentre-til-ai-bruger-mere-vand-end-en-halv-milliard-mennesker

Planlagt Fastgjort LÃ¥st Flyttet Ikke-kategoriseret
12 Indlæg 4 Posters 26 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
    hunspirillen@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

Datacentre til AI bruger mere vand end en halv milliard mennesker https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/datacentre-til-ai-bruger-mere-vand-end-en-halv-milliard-mennesker

aj42@helvede.netA 1 Reply Last reply
    0
    • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

aj42@helvede.netA This user is from outside of this forum
      aj42@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@hunspirillen ja, det er vildt at folk stadig synes, at det er et god ting at bruge AI 😬 🫣

hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
      0
      • aj42@helvede.netA aj42@helvede.net

@hunspirillen ja, det er vildt at folk stadig synes, at det er et god ting at bruge AI 😬 🫣

hunspirillen@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@aj42 Men som artiklen er inde på, er det ikke særlig nyttigt at shame din nabo for at bruge for lange prompts. Det er de firmaer der kynisk opretter datacentre, endda uoptimale datacentre, der må være target. Vi kan ikke boykotte os ud af det her.

0

@aj42 Men som artiklen er inde på, er det ikke særlig nyttigt at shame din nabo for at bruge for lange prompts. Det er de firmaer der kynisk opretter datacentre, endda uoptimale datacentre, der må være target. Vi kan ikke boykotte os ud af det her.

aj42@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@hunspirillen jeg shamer heller ikke nogen nabo eller kollega eller ven for at bruge det - jeg tænker dog stadig at det er fjollet at folk stadig synes der er nyttigt når der nu er så mange tegn på det modsatte... 😬

0

@hunspirillen jeg shamer heller ikke nogen nabo eller kollega eller ven for at bruge det - jeg tænker dog stadig at det er fjollet at folk stadig synes der er nyttigt når der nu er så mange tegn på det modsatte... 😬

hunspirillen@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@aj42 Som en eller anden påpegede i noget, jeg boostede for nogle uger siden: Noget kan godt være nyttigt, for nogle, i en kontekst, uden vi behøver gøre det. Både børnearbejde, atombomben og slaveri kan anses for nyttigt, hvis man er i den rigtige ende. Pesticider og plastic er måske bedre eksempler. AI kan godt være nyttigt, men prisen for AI amok skal frem i lyset for den er høj - meget høj.

0

@aj42 Som en eller anden påpegede i noget, jeg boostede for nogle uger siden: Noget kan godt være nyttigt, for nogle, i en kontekst, uden vi behøver gøre det. Både børnearbejde, atombomben og slaveri kan anses for nyttigt, hvis man er i den rigtige ende. Pesticider og plastic er måske bedre eksempler. AI kan godt være nyttigt, men prisen for AI amok skal frem i lyset for den er høj - meget høj.

aj42@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@hunspirillen Du har fat i noget af det jeg synes er vigtigt: At bringe prisen på at bruge AI frem i lyset - sat i forhold til den reelle nyttigeværdi.

Ja, for dem der produdcere udstyret til de store data-centre er det jo meget godt, da de kan sælge mere til en højere pris

For sådan nogle som os almindelige mennesker,så har det betydet prisstigninger på pc'er generelt på meget kort tid. 😬

0

@hunspirillen Du har fat i noget af det jeg synes er vigtigt: At bringe prisen på at bruge AI frem i lyset - sat i forhold til den reelle nyttigeværdi.

Ja, for dem der produdcere udstyret til de store data-centre er det jo meget godt, da de kan sælge mere til en højere pris

For sådan nogle som os almindelige mennesker,så har det betydet prisstigninger på pc'er generelt på meget kort tid. 😬

hunspirillen@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@aj42 Ja, det er dén, de fleste mennesker er begyndt at opdage 😂 Jeg tror, det er meget godt at prisen på RAM er steget, for det er simpelthen dét signal, folk fatter. Egen pengepung. At der ikke er kapacitet på elnettet og de bruger vores drikkevand er simpelthen for abstrakt for folk.

0

@aj42 Ja, det er dén, de fleste mennesker er begyndt at opdage 😂 Jeg tror, det er meget godt at prisen på RAM er steget, for det er simpelthen dét signal, folk fatter. Egen pengepung. At der ikke er kapacitet på elnettet og de bruger vores drikkevand er simpelthen for abstrakt for folk.

aj42@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@hunspirillen ja, det er nok rigtigt. Vi skal have bragt flere sådanne nære eksempler frem i lyset.

niklasnisbeth@mastodon.xyzN 1 Reply Last reply
                  0

@hunspirillen ja, det er nok rigtigt. Vi skal have bragt flere sådanne nære eksempler frem i lyset.

niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
                    niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
                    niklasnisbeth@mastodon.xyz
                    wrote sidst redigeret af

@aj42 @hunspirillen Kan I huske tiden før AI? Dengang man aldrig havde noget at læse fordi der ikke var tekst nok? Hvor man var blevet færdige med at lytte til al musikken, og den nye ikke blev skrevet hurtigt nok? Hvor kun rige mennesker kunne holde fødselsdag, fordi det var for dyrt at hyre en tegner til at lave en invitation med en haj der spiser kage? Hvor man gik på arbejde og kun nåede det man nåede dengang, i stedet for alt det man når nu? Vil I virkelig tilbage?

1
                    0
                    • niklasnisbeth@mastodon.xyzN niklasnisbeth@mastodon.xyz

@aj42 @hunspirillen Kan I huske tiden før AI? Dengang man aldrig havde noget at læse fordi der ikke var tekst nok? Hvor man var blevet færdige med at lytte til al musikken, og den nye ikke blev skrevet hurtigt nok? Hvor kun rige mennesker kunne holde fødselsdag, fordi det var for dyrt at hyre en tegner til at lave en invitation med en haj der spiser kage? Hvor man gik på arbejde og kun nåede det man nåede dengang, i stedet for alt det man når nu? Vil I virkelig tilbage?

hunspirillen@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@niklasnisbeth @aj42 Nope. Jeg kan ikke huske tiden da der ikke var mere at læse. Men jeg kan huske, at man kunne købe fødselsdagsinvitationskort i Brugsen da jeg var barn. Den slags man kunne folde ud, så en del af motivet blev hævet over baggrunden. Pop-up tror jeg beskriver det.

boab@mastodon.gamedev.placeB 1 Reply Last reply
                      0

@niklasnisbeth @aj42 Nope. Jeg kan ikke huske tiden da der ikke var mere at læse. Men jeg kan huske, at man kunne købe fødselsdagsinvitationskort i Brugsen da jeg var barn. Den slags man kunne folde ud, så en del af motivet blev hævet over baggrunden. Pop-up tror jeg beskriver det.

boab@mastodon.gamedev.placeB This user is from outside of this forum
                        boab@mastodon.gamedev.placeB This user is from outside of this forum
                        boab@mastodon.gamedev.place
                        wrote sidst redigeret af

@hunspirillen @niklasnisbeth @aj42 mon ikke der manglede et /s der? Jeg kender ikke Beth, men læser det som maget sarkastisk?

0
                        • boab@mastodon.gamedev.placeB boab@mastodon.gamedev.place

@hunspirillen @niklasnisbeth @aj42 mon ikke der manglede et /s der? Jeg kender ikke Beth, men læser det som maget sarkastisk?

hunspirillen@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@boab @niklasnisbeth @aj42 Selvfølgelig var det sarkastisk. Var mit svar ikke dét?

1 Reply Last reply
                          0
                          • reynir@social.data.coopR reynir@social.data.coop shared this topic
                          Svar
                          • Svar som emne
                          Login for at svare
                          • Ældste til nyeste
                          • Nyeste til ældste
                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.