På Kunsthal Århus åbnede i fredags en virkelig fed udstilling.
-
@aj42 @tofticles jeg tror simpelthen, vi bliver nød til at mødes IRL for at få diskuteret det her helt til bunds
@anport @aj42 Det kunne sagtens være hyggeligt
, jeg mangler i al fald en stillingtagen til det enorme tab, der er i kunstnere, der er blevet plagieret, som på ingen måde er blevet kompenseret - ikke engang kildeanvist.
Jeg tror på, at GenAI vil skabe en tabt generation - kunstmæssigt såvel som andre proffesioner, der lever af at frembringe immaterielle ting.
-
@anport @aj42 Det kunne sagtens være hyggeligt
, jeg mangler i al fald en stillingtagen til det enorme tab, der er i kunstnere, der er blevet plagieret, som på ingen måde er blevet kompenseret - ikke engang kildeanvist.
Jeg tror på, at GenAI vil skabe en tabt generation - kunstmæssigt såvel som andre proffesioner, der lever af at frembringe immaterielle ting.
@tofticles @aj42 hmm, jeg kan nu sagtens forestille mig, vi på den lange bane vil påskønne “ting” og kreativt arbejde, der ikke er lavet af robotter eller computere.
Da Duchamp udstillede en piskumme (den fabriksarbejder/fabrik der havde fremstillet kummen blev heller ikke kompenseret) på museum i 1917 var det for at problematisere museet som institution og hele den kapitalistiske kunstverden. Den diskussion er stadig i gang - nu med AI. -
@tofticles @aj42 hmm, jeg kan nu sagtens forestille mig, vi på den lange bane vil påskønne “ting” og kreativt arbejde, der ikke er lavet af robotter eller computere.
Da Duchamp udstillede en piskumme (den fabriksarbejder/fabrik der havde fremstillet kummen blev heller ikke kompenseret) på museum i 1917 var det for at problematisere museet som institution og hele den kapitalistiske kunstverden. Den diskussion er stadig i gang - nu med AI.@anport @aj42 Erh.. Piskummen er vel blevet købt og betalt... Går ikke ud fra den blev stjålet.
Der er -masser- af problematiske ting ved et kommercielt/kapitalistisk samfund. GenAI gør det bare værre i min mening. Det devaluerer noget, der i forvejen betragtes som havende en meget lav værdi ("Det der kunne min nevø på fem sgu da have tegnet") - og som i min mening burde tillægges en kæmpe værdi.
Provo- og punkkunstnere er jeg ikke så bekymrede for, som jeg er for alle de andre.
-
@anport @aj42 Erh.. Piskummen er vel blevet købt og betalt... Går ikke ud fra den blev stjålet.
Der er -masser- af problematiske ting ved et kommercielt/kapitalistisk samfund. GenAI gør det bare værre i min mening. Det devaluerer noget, der i forvejen betragtes som havende en meget lav værdi ("Det der kunne min nevø på fem sgu da have tegnet") - og som i min mening burde tillægges en kæmpe værdi.
Provo- og punkkunstnere er jeg ikke så bekymrede for, som jeg er for alle de andre.
@tofticles @aj42
Duchamp havde naturligvis betalt de 100 kroner for kummen, men da den kom på museum blev kummen pludselig 10.000 kroner værd. Det var det jeg ville bruge eksemplet til, når jeg skrev at fabriksarbejderne ikke blev kompenseret. -
@tofticles @aj42
Duchamp havde naturligvis betalt de 100 kroner for kummen, men da den kom på museum blev kummen pludselig 10.000 kroner værd. Det var det jeg ville bruge eksemplet til, når jeg skrev at fabriksarbejderne ikke blev kompenseret.@anport @aj42 Det er en voldsom blanding af pærer og tomater, dér.
Ideen til kummen som værk er forskellig fra dens brugsværdi - og hvis nogen udstillede en kumme som Duchamp gjorde - er det plagiat, og ville blive udskammet. Det er ideerne (kunsten) vi snakker om, de fysiske genstande er i udgangspunktet ligegyldige og alene et medium.
-
@Trine_DK @svedigtype @Koefoed hvis idéen er fed, må AI “gerne høre hjemme i kunsten”. Problemet pt. er at 99% AI-genereret-inspireret kunst er noget hø.
Jeg synes, Ørum og Hestepis udstilling om Aarhus som hip hop by lyder rigtig skæg.@anport @Trine_DK @svedigtype @Koefoed Sjov idé, kunne have fungeret hvis de ikke havde hoppet på hypen. De kunne uden problemer have hyret et menneske til at lave billederne.
I og med de ikke valgte det, kande rende og dø. Hurtigt.
-
@anport @Trine_DK @svedigtype @Koefoed Sjov idé, kunne have fungeret hvis de ikke havde hoppet på hypen. De kunne uden problemer have hyret et menneske til at lave billederne.
@fanden Det tænkte jeg også. Altså, at de kunne jo have kreeret noget aktivt selv, eller hyret nogen der kunne.
Sagt med forbehold for at jeg ikke ved hvad de har lavet, men uanset om det er noget visuelt eller auditivt, eller for den sags skyld programmatisk, så kunne de jo have samarbejdet med personer, ja.
-
@anport @aj42 Det er en voldsom blanding af pærer og tomater, dér.
Ideen til kummen som værk er forskellig fra dens brugsværdi - og hvis nogen udstillede en kumme som Duchamp gjorde - er det plagiat, og ville blive udskammet. Det er ideerne (kunsten) vi snakker om, de fysiske genstande er i udgangspunktet ligegyldige og alene et medium.
@tofticles @aj42 ja, nok en voldsom blanding af pærer og bananer …
Jeg er sgu’ heller ikke særlig dygtig til at diskutere på SoMe … om det så er kunst eller krig.
Vi tager den over en kold sodavand i Nyhavn senere på sommeren -
@anport @Trine_DK @svedigtype @Koefoed Sjov idé, kunne have fungeret hvis de ikke havde hoppet på hypen. De kunne uden problemer have hyret et menneske til at lave billederne.
@fanden nå ja, for brug af kunst og computere er noget der startede sidste år …
- “Det er ikke et rigtigt hus det dér!”.
- “Hvorfor ikke?”
- “Jo, for det er en computer, der hjulpet arkitekten med at lave plantegningerne”.
-
@fanden nå ja, for brug af kunst og computere er noget der startede sidste år …
- “Det er ikke et rigtigt hus det dér!”.
- “Hvorfor ikke?”
- “Jo, for det er en computer, der hjulpet arkitekten med at lave plantegningerne”.
@anport Problemet er ikke "computere". Det er "AI".
Vi bruger for helvede alle sammen digitale værktøjer, men ikke alle hjælper med at normalisere en teknologi som fra start til slut er skabt for at erstatte menneskelig arbejdskraft med statistisk beregnet lort.
-
@anport Problemet er ikke "computere". Det er "AI".
Vi bruger for helvede alle sammen digitale værktøjer, men ikke alle hjælper med at normalisere en teknologi som fra start til slut er skabt for at erstatte menneskelig arbejdskraft med statistisk beregnet lort.
@fanden så så, pas nu på blodtrykket, gamle jas
-
@tofticles @aj42 ja, nok en voldsom blanding af pærer og bananer …
Jeg er sgu’ heller ikke særlig dygtig til at diskutere på SoMe … om det så er kunst eller krig.
Vi tager den over en kold sodavand i Nyhavn senere på sommeren@anport det er en date / deal
@tofticles
-
@fanden så så, pas nu på blodtrykket, gamle jas
@anport Nej. Fuck, nej. Og jeg gider simpelthen ikke have den her diskussion trukket ned på et niveau hvor du sammenligner "AI" med ethvert andet digitalt værktøj.
-
@anport Nej. Fuck, nej. Og jeg gider simpelthen ikke have den her diskussion trukket ned på et niveau hvor du sammenligner "AI" med ethvert andet digitalt værktøj.
@fanden hmm, ok. Jeg har diskuteret det her siden kl. 7 i morges. Tager lige en pause
-
@fanden Det tænkte jeg også. Altså, at de kunne jo have kreeret noget aktivt selv, eller hyret nogen der kunne.
Sagt med forbehold for at jeg ikke ved hvad de har lavet, men uanset om det er noget visuelt eller auditivt, eller for den sags skyld programmatisk, så kunne de jo have samarbejdet med personer, ja.
@svedigtype @fanden @anport @Trine_DK altså jeg synes virkelig ikke at det er fair at sige at noget er lort uden at man har set det. Endsige måske derfor heller ikke engageret sig med formål og budskab.
Jeg deler på alle måder kritikken af AI hype. Men kunstnens rolle er jo netop også at levere eftertanke, kritik og at udvide vores forståelse af de rammer, vi befinder os i.
Peace.
-
@svedigtype @fanden @anport @Trine_DK altså jeg synes virkelig ikke at det er fair at sige at noget er lort uden at man har set det. Endsige måske derfor heller ikke engageret sig med formål og budskab.
Jeg deler på alle måder kritikken af AI hype. Men kunstnens rolle er jo netop også at levere eftertanke, kritik og at udvide vores forståelse af de rammer, vi befinder os i.
Peace.
@Koefoed @svedigtype @anport @Trine_DK Lige så lidt er det rimeligt at give værket nogen form for velvilje ubeset. Eller slække på kritikken af de teknologier og redskaber, det er skabt med.
"AI" skal ikke have lov til at normaliseres, færdig. Butlersk Djihad pågår.
God sommer.
-
@Koefoed @svedigtype @anport @Trine_DK Lige så lidt er det rimeligt at give værket nogen form for velvilje ubeset. Eller slække på kritikken af de teknologier og redskaber, det er skabt med.
"AI" skal ikke have lov til at normaliseres, færdig. Butlersk Djihad pågår.
God sommer.
@fanden @svedigtype @anport @Trine_DK man kunne også prøve at stole et øjeblik på en der har set det, og som typisk er pænt kritisk over for tech-giganter og -hype. Men each to their own.
Og skulle man ville snakke med Kristoffer så er han her på kanalen (jeg videresendte et toot).
-
@anport det er en date / deal
@tofticles
@aj42 @anport @tofticles når vi nu skal mødes over en kold sodavand i Nyhavn, byder jeg ind med dette perspektiv.
Det skønne ved kunsten er, at så snart nogen anser noget for ikke at være kunst, er det et spørgsmål om tid inden nogen “gør det kunst”.
Jeg skelner selv mellem:
1) Den AI generede grafik i sig selv, der ikke automatisk er “kunst”,
2) Den AI generede grafik frembragt i forbindelse med en kunstnerisk proces frem mod et værkHilsen Team “kontor 10 m fra Lort-på-dåse!”
-
@aj42 @anport @tofticles når vi nu skal mødes over en kold sodavand i Nyhavn, byder jeg ind med dette perspektiv.
Det skønne ved kunsten er, at så snart nogen anser noget for ikke at være kunst, er det et spørgsmål om tid inden nogen “gør det kunst”.
Jeg skelner selv mellem:
1) Den AI generede grafik i sig selv, der ikke automatisk er “kunst”,
2) Den AI generede grafik frembragt i forbindelse med en kunstnerisk proces frem mod et værkHilsen Team “kontor 10 m fra Lort-på-dåse!”
@mosgaard
Jeg er nysgerrig: Hvad er Team 10 meter fra Lort på Dåse?
Er der et atelier i nærheden? Et vaskeægte kunstnerværksted? -
@mosgaard
Jeg er nysgerrig: Hvad er Team 10 meter fra Lort på Dåse?
Er der et atelier i nærheden? Et vaskeægte kunstnerværksted?@anport godt du spørger, kan godt se det ikke var helt selvforklarende.
Vi har lokaler med ensemblet på Heart - Herning Museum of Modern Art, hvor de blandt andet har en stor Manzoni samling. Den indeholder værket "Merde d'Artiste", i daglig tale bedre kendt som “lort på dåse”. Det værk går jeg forbi dagligt, fordi det står 10 meter fra mit kontor, og giver sådan en dejlig reminder om, hvad kunst også kan være.
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/lorte-kunst-er-mere-vaerd-end-guld