Var Futuristerne (1909-) den sidste samling af fremtidstroende?
-
@Camlarsch @mjj ALLE mister glansen over tid, Futuristerne blev vist også fascister undervejs
-
@Camlarsch @mjj ja, jeg tænkte præcis på, hvornår i den kommende moderne tidslinje, den almene "teknologibegejstring" bliver aftagende? Om fem år måske, når der ikke er mere rent drikkevand til folket grundet "afkøling af datacentre".
Og jeg ser allerede strømninger - men udelukkende kun her på denne platform desværre - hvor vi absolut ikke skal have MERE teknologi og digitalisering men MINDRE for at kunne skabe harmoniske mennesker og bæredygtige samfund ...
-
Var Futuristerne (1909-) den sidste samling af fremtidstroende? En flok der så lyst på fremtiden og havde store drømme om en fagre ny verden? Eller var det hippierne i 60’erne? Bare ryge lidt pot, høre fed musik og elske hinanden på kryds og tværs, så ville verden automatisk blive et bedre sted …
@anport Futuristerne var nærmere kryptofascister. Lad mig hellere foreslå generationen som voksede op omkring USSRs og Berlinmurens fald.
-
@anport Futuristerne var nærmere kryptofascister. Lad mig hellere foreslå generationen som voksede op omkring USSRs og Berlinmurens fald.
@fanden hvad var det for en generation?
-
@fanden hvad var det for en generation?
@anport Jeg kigger primært på mig selv her. Efter halvtreds års kold krig og atomskræk var der endelig et lille geopolitisk håb om at tingene kunne ændre sig til det bedre.
Og det var sikkert både blåøjet og med skyklapper på, men jeg følte (som teenager-agtigt) i al fald en vis forhåbning for fremtiden. Som den løbende samtid så har vist var ren forfængelighed.
-
@Camlarsch @mjj ja, jeg tænkte præcis på, hvornår i den kommende moderne tidslinje, den almene "teknologibegejstring" bliver aftagende? Om fem år måske, når der ikke er mere rent drikkevand til folket grundet "afkøling af datacentre".
Og jeg ser allerede strømninger - men udelukkende kun her på denne platform desværre - hvor vi absolut ikke skal have MERE teknologi og digitalisering men MINDRE for at kunne skabe harmoniske mennesker og bæredygtige samfund ...
@anport @Camlarsch @mjj Desværre formåede velstandsbølgen fra 90’erne og frem at puste liv i en nihilisme, som umuliggør forandring, før hele lortet falder fra hinanden. De fleste danskere tror at der findes en teknisk løsning på alt, de skal i hvert fald ikke ændre noget radikalt.
-
-
@Camlarsch ja, jeg tror også, verdenskrigene har givet et traume, som vi ikke rigtig her i 2025 er ovre endnu.
Omvendt tænker jeg på hippierne som nogen, der sagde "Vi behøver ikke nogen revolution for at gøre verden bedre, vi starter bare vores kærlighedsprojekt i vores fællesskab og så smitter det helt naturligt af på resten af vores omverden". Men sådan gik det jo som bekendt ikke.@anport @Camlarsch Langt de fleste af hippierne troede også på revolutionen oprindeligt, problemet var bare, at de var et lille mindretal, som først fik magt, da de faldt til patten og indgik i normalsamfundet.
-
@anport Jeg kigger primært på mig selv her. Efter halvtreds års kold krig og atomskræk var der endelig et lille geopolitisk håb om at tingene kunne ændre sig til det bedre.
Og det var sikkert både blåøjet og med skyklapper på, men jeg følte (som teenager-agtigt) i al fald en vis forhåbning for fremtiden. Som den løbende samtid så har vist var ren forfængelighed.
@fanden nå ja, jeg er jo samme generation og er enig. Jeg kan huske jubelfornemmelsen da, Berlinmuren faldt. Jeg gik i gym, men var vokset op med en mulig atomkrig hængende over hovedet. Jeg synes dog godt nok, euforien forduftede hurtigt, da krigen i Kuwait gik i gang.
“Peace on Earth” var blot et flygtigt slogan. -
@fanden nå ja, jeg er jo samme generation og er enig. Jeg kan huske jubelfornemmelsen da, Berlinmuren faldt. Jeg gik i gym, men var vokset op med en mulig atomkrig hængende over hovedet. Jeg synes dog godt nok, euforien forduftede hurtigt, da krigen i Kuwait gik i gang.
“Peace on Earth” var blot et flygtigt slogan.@anport Det er rigtigt, der kom hurtigt en retur til "normalen", og fra 9/11 fandt diverse forsvarsministerier og efterretningstjenester et nyt, forkromet fjendebillede at skræmme befolkningerne med.
Jeg synes dog at min optimisme levede næsten et helt årti på dampene af jerntæppets kollaps...
-
@anport Det er rigtigt, der kom hurtigt en retur til "normalen", og fra 9/11 fandt diverse forsvarsministerier og efterretningstjenester et nyt, forkromet fjendebillede at skræmme befolkningerne med.
Jeg synes dog at min optimisme levede næsten et helt årti på dampene af jerntæppets kollaps...
@fanden 9/11 … Karlheinz Stockhausen …