Hvad jeg har fundet ud af indtil videre;
-
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
Reddit = feddit.dk (Lemmy)
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
Goodreads = minreol.dk (neoDb)
Instagram = mastodon eller pixelfed hvis du kun vil se billederEr der flere, noget jeg mangler? Noget jeg har misforstået?
-
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
Instagram = mastodon eller pixelfed hvis du kun vil se billederEr der flere, noget jeg mangler? Noget jeg har misforstået?
@gustavek ikke Signal

-
@gustavek ikke Signal

@bjarkess rettet! men hvorfor er det?
-
@bjarkess rettet! men hvorfor er det?
@gustavek Amerikansk, dem er vi ikke glade for for tiden... Køre på AWS, dem kan vi heller ikke lide.. Centraliseret, det er vi heller ikke glade for.. også TROR JEG! det er sponseret af en bestemt hr. zuckerberg siden WhatsApp og Messenger køre på Signals protokol...Open Whisper Systemś protocol.. (alt der står vi ved, er også bare mig
) -
@gustavek Amerikansk, dem er vi ikke glade for for tiden... Køre på AWS, dem kan vi heller ikke lide.. Centraliseret, det er vi heller ikke glade for.. også TROR JEG! det er sponseret af en bestemt hr. zuckerberg siden WhatsApp og Messenger køre på Signals protokol...Open Whisper Systemś protocol.. (alt der står vi ved, er også bare mig
)@bjarkess så giver det rigtig god mening afinstallere igen

-
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
Tjo, men langt de fleste er på Mastodon og er hvis også dem med den mest bæredygtige struktur. Og i min erfaring også fungere bedst.
Denne opstilling får f.eks. mange der er på Instagram til oprette sig på pixelfed. Hvor de så får en dårlig oplevelse. F.eks. ser man på den officielle app kun billed opslag og mister derfor store dele af indholdet i fediverset.
-
Tjo, men langt de fleste er på Mastodon og er hvis også dem med den mest bæredygtige struktur. Og i min erfaring også fungere bedst.
Denne opstilling får f.eks. mange der er på Instagram til oprette sig på pixelfed. Hvor de så får en dårlig oplevelse. F.eks. ser man på den officielle app kun billed opslag og mister derfor store dele af indholdet i fediverset.
@siggi Jeg har rettet den - Instagram = Mastodon{Pixelfed}(Hvis du kun vil se billeder)
Forhåbentlig de kun ser opslaget når de allerede har Mastodon.
Jeg manglede sådan en liste da jeg startede. Det skal nemt og godt hvis jeg skal anbefale til venner og familie
️ -
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
@gustavek Jeg ville nok sige Instagram = Pixelfed, og Reddit = Lemmy, hvis det skal være helt efter bogen?
Du har jo ret i at de specifikke funktioner og anvendelser stemmer overens på hver side af lighedstegnet — hele listen ned. Men det fine ved de fødererede alternativer er jo at man kan deltage i f eks Lemmy-diskussioner eller følge Peertube- og Pixelfed-profiler fra Mastodon eller Friendica, og vice versa.
Selv uden konti på alle fødi-platforme har man hele netværket ved fingerspidserne!
-
@gustavek Jeg ville nok sige Instagram = Pixelfed, og Reddit = Lemmy, hvis det skal være helt efter bogen?
Du har jo ret i at de specifikke funktioner og anvendelser stemmer overens på hver side af lighedstegnet — hele listen ned. Men det fine ved de fødererede alternativer er jo at man kan deltage i f eks Lemmy-diskussioner eller følge Peertube- og Pixelfed-profiler fra Mastodon eller Friendica, og vice versa.
Selv uden konti på alle fødi-platforme har man hele netværket ved fingerspidserne!
@fanden jeg har sat Lemmy ind, Sigurd havde en pointe omkring Instagram = pixelfed derfor satte jeg en ekstra parentes.
Jeg ville egentlig have gjort den simpel. Men under overfladen er det ret komplekst og det er jo en fordel men også en ulempe når man er ny her.
Jeg fjerne Instagram for nu. For at gøre den mere simpel.
-
@fanden jeg har sat Lemmy ind, Sigurd havde en pointe omkring Instagram = pixelfed derfor satte jeg en ekstra parentes.
Jeg ville egentlig have gjort den simpel. Men under overfladen er det ret komplekst og det er jo en fordel men også en ulempe når man er ny her.
Jeg fjerne Instagram for nu. For at gøre den mere simpel.
@gustavek Jeg syntes det var fint at du havde Instagram på listen, men kan godt forstå det blev lidt tvetydigt.
Der ér forhåbentlig mange IG-brugere, som står og leder efter et nyt hjem udenom de amerikanske tech-giganter, så jeg håber da du finder en god måde at få den tilbage på oversigten.
-
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
@gustavek Du kunne også se på www.socii.dk
Et godt dansk alternativ til FB. -
@gustavek Jeg syntes det var fint at du havde Instagram på listen, men kan godt forstå det blev lidt tvetydigt.
Der ér forhåbentlig mange IG-brugere, som står og leder efter et nyt hjem udenom de amerikanske tech-giganter, så jeg håber da du finder en god måde at få den tilbage på oversigten.
@gustavek I øvrigt, måske kunne du tilføje Goodreads = minreol.dk (neoDb)?
-
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
@gustavek Dropbox/OneDrive = filen.io (Tysk, end-to-end krypteret, billig: 200 GB plads for 15 kr/måned eller 149 kr/år.)
-
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
@gustavek
Stavefejl: det hedder loopS.video -
@gustavek
Stavefejl: det hedder loopS.video@niels mange tak

-
@bjarkess så giver det rigtig god mening afinstallere igen

@gustavek
Det er for mig lidt et spørgsmål om taktik her. Signal er et stort skridt frem i forhold til whatsapp.Personligt synes jeg, vi har brug for alt, der trækker i den rigtige retning, og det er mere realistisk at få folk over på Signal end på matrix. Men ja, Signal er sårbar overfor et evt. kommende amerikansk diktatur.
@bjarkess -
@gustavek
Det er for mig lidt et spørgsmål om taktik her. Signal er et stort skridt frem i forhold til whatsapp.Personligt synes jeg, vi har brug for alt, der trækker i den rigtige retning, og det er mere realistisk at få folk over på Signal end på matrix. Men ja, Signal er sårbar overfor et evt. kommende amerikansk diktatur.
@bjarkess@niels @bjarkess det er lidt mere besværligt, men hvis man vil skifte tror jeg det er bedre at man tager det rigtige valg fra starten. Derfor tænker jeg at det bedst at anbefale den bedste mulighed fra start. Men måske jeg skulle rette den til WhatsApp = Element X (Matrix.org), det synes jeg var næsten ligeså nemt som signal
-
Snapchat = Twonly
TikTok = Loop.video
Twitter = Mastodon
Facebook = Friendica
WhatsApp = Matrix
YouTube = Peertube
@gustavek lol læste
Facebook = Fredericia
-
@gustavek lol læste
Facebook = Fredericia
-
@niels @bjarkess det er lidt mere besværligt, men hvis man vil skifte tror jeg det er bedre at man tager det rigtige valg fra starten. Derfor tænker jeg at det bedst at anbefale den bedste mulighed fra start. Men måske jeg skulle rette den til WhatsApp = Element X (Matrix.org), det synes jeg var næsten ligeså nemt som signal
@gustavek @niels Omkring signal... så virker det i min optik, lidt for godt til at være sandt.. Men jeg håber da på den organisation ikke bliver overtaget af en kapitalfont eller andet der kan drive systemet med de midlerne det nu kræver at lave sådan en tjeneste. Så nej jeg tænker ikke det er et stort skridt.. jeg tænker bluesky.. men det er bare min holdning
Og så kan jeg lige citere min egen erfaring..