Vi kigger på elbil herhjemme.
-
Muligvis en Skoda Elroq.
Der er lige nu mulighed for at få et års gratis opladning hos Clever.
Der bliver kørt ca 60.000 km om året på grund af pendling til arbejde (det prøver vi at se om vi kan få ændret til noget tættere på, men der går nok et stykke tid).Men det ville være en vild ændring. Ca 4000,- om måneden bruger vi på brændstof lige nu, som kunne ændres til 0,- i et år.
Vi har økonomisk råd til det.
Hjernen koger over

@folfdk Kender ikke Clevers vilkår i detaljer. Men jeg ved at Clever ikke kan tilføre nogen værdi til din strøm og at Clever tjener penge. På lang sigt er Clever derfor 100℅ sikkert en underskudsforretning for dig.
Det kan være, at du kan udnytte intro tilbuddet og droppe dem, når prisen stiger til normal (som jeg har gjort hos mange internetudbydere), du skal bare have godt styr vilkårene for laderen.
-
@folfdk Kender ikke Clevers vilkår i detaljer. Men jeg ved at Clever ikke kan tilføre nogen værdi til din strøm og at Clever tjener penge. På lang sigt er Clever derfor 100℅ sikkert en underskudsforretning for dig.
Det kan være, at du kan udnytte intro tilbuddet og droppe dem, når prisen stiger til normal (som jeg har gjort hos mange internetudbydere), du skal bare have godt styr vilkårene for laderen.
@folfdk Det vigtigste er nok, at du får en lader med en god app, for den kommer du til, at bruge tit. Jeg har en defa, som har en OK app. Den kan lade, når strømmen er billigst, men den kender ikke til at prisen på transport af strøm ændrer sig over døgnet, så jeg skal kompensere selv. Det er træls, for det burde være nemt, at tilføje.
-
Muligvis en Skoda Elroq.
Der bliver kørt ca 60.000 km om året på grund af pendling til arbejde (det prøver vi at se om vi kan få ændret til noget tættere på, men der går nok et stykke tid).Men det ville være en vild ændring. Ca 4000,- om måneden bruger vi på brændstof lige nu, som kunne ændres til 0,- i et år.
Hjernen koger over

Vi har elbil (og det kan klart anbefales) men ikke abonnement hos Clever.
Tommelfingerreglen, da vi købte bilen sidste år, var, at Clevers abonnement først rigtigt kunne svare sig ved 25-30.000 km kørsel om året. Det når vi ikke rigtigt op på. Men det lyder det til, at I gør - og hvis det første år endda er til 0 kr, lyder det da fornuftigt i mine ører (særligt, hvis der ikke er binding derefter).
-
Muligvis en Skoda Elroq.
Hjernen koger over

@folfdk
Jeg ved mine svigerforældre har en abonnementsordning, hvor de betaler 800kr/mdr og så kan de “tanke” så tosset de vil.
Jeg vil tro man skal køre ret meget, før det giver mening - men det gør I jo også. Temmelig meget endda.Selv har begge gange valgt at have en ladeboks fra vores lokale elforsyning og bare køre det over husstrømmen. Så er der også noget refusion, når man lader hjemme.
Nu har vi også varmepumpe, der også giver refusion, så ingen ekstra refusion ved ladning… -
@folfdk
Jeg ved mine svigerforældre har en abonnementsordning, hvor de betaler 800kr/mdr og så kan de “tanke” så tosset de vil.
Jeg vil tro man skal køre ret meget, før det giver mening - men det gør I jo også. Temmelig meget endda.Selv har begge gange valgt at have en ladeboks fra vores lokale elforsyning og bare køre det over husstrømmen. Så er der også noget refusion, når man lader hjemme.
Nu har vi også varmepumpe, der også giver refusion, så ingen ekstra refusion ved ladning…Det er der el-noget er en jungle.
Kan I lade ved job? Skal der lades undervejs? og er der Clever-standere på ruten?
Angående bilen, så snakkede jeg på et tidspunkt med en, for hvem Skoda Elroq var drømmebilen.
Han er sådan en type der laver meget grundig research, så det er nok ikke en dårlig bil.Personligt ville jeg gå efter en VW. ID3 måske.
Hele det der infotainment og automatisering er irriterende (hvis du spørger mig) i de fleste elbiler, så der tror jeg mærket er underordnet.
-
Muligvis en Skoda Elroq.
Hjernen koger over

@folfdk i øvrigt er det da en røvgod idé med en el-bil, og det der med ladeløsning kan man bare skifte, hvis man får noget man er utilfreds med.
I kommer til at spare penge uanset.
Spændende! Har I været ude at køre i noget?
-
Muligvis en Skoda Elroq.
Hjernen koger over

@folfdk Jeg var overrasket over, hvor interessante de brugte er - Lindholm Auto har lavet nogle brugt-bil-tests på Lindholm TV, og jeg var imponeret over, hvor godt batterierne holder, selv med hård ladning.
-
@folfdk hvad vil prisen hos Clever være efter første år?
@klgn
Det er vist nok 999,- lige nu.Men det vil vi skulle ændre. (Og det kan man sagtens ændre)
Der er andre muligheder der er bedre, og/eller markedet udvikler sig.
I vores grundejerforening er der opstillet ladere også
-
@folfdk 4000 * 12 ville være en god start på solceller.
Ja! Der er så desværre noget med at vi ikke kan få lov til at få solceller på taget her hvor vi bor nu. (Kan ikke huske argumentationen, men den der dårlig og bureaukratisk
️) -
@folfdk vi købte en id4 med samme clever tilbud for tre år siden. Efter første år kunne det ikke længere svare sig (vi kører ca 20.000) så vi købte boksen og skiftede til “service-abonnement”. Efter el-afgiften blev fjernet opsagde vi abonnement.
Alle skift er gået fint - en enkelt faktura-fejl ifbm. det seneste skift blev rettet måneden efter uden sværdslag. Så jeg ville ikke være nervøs for clever og derudover er det bare fedt at køre i elbil

Det lyder som en fornuftig aftale at overveje så

-
@folfdk Det vigtigste er nok, at du får en lader med en god app, for den kommer du til, at bruge tit. Jeg har en defa, som har en OK app. Den kan lade, når strømmen er billigst, men den kender ikke til at prisen på transport af strøm ændrer sig over døgnet, så jeg skal kompensere selv. Det er træls, for det burde være nemt, at tilføje.
Jeg tror ikke vi bor så vi kan udnytte tilbuddet om stander.
Det bliver via de offentligt tilgængelige standere.
Og ja,, tankerne går også i retningen af at opsige abonnement rettidigt og så finde en anden billigere løsning efterfølgende
-
Jeg tror ikke vi bor så vi kan udnytte tilbuddet om stander.
Det bliver via de offentligt tilgængelige standere.
Og ja,, tankerne går også i retningen af at opsige abonnement rettidigt og så finde en anden billigere løsning efterfølgende
@folfdk Jeg indser nu, at jeg bare antog, at i ville bruge primært hjemmeladning - beklager.
-
@folfdk i øvrigt er det da en røvgod idé med en el-bil, og det der med ladeløsning kan man bare skifte, hvis man får noget man er utilfreds med.
I kommer til at spare penge uanset.
Spændende! Har I været ude at køre i noget?
@Trine_DK
Vi har været ude at køre i en Skoda Elroq i går, og overvejer Kia EV6 og Renault Scenic...
VW iD.4 måske. Men det er også noget med at give den rigtige størrelse bil og prisklasse.Vi har adgang til Clever lader på arbejde og meget tæt på herhjemme, og skal for det meste ikke lade undervejs, så jeg forventer ikke der store udfordringer den vej rundt.
På motorveje til de længere ture, der har jeg ikke tjekket, men jeg forestiller mig der er godt med muligheder
-
@folfdk Jeg var overrasket over, hvor interessante de brugte er - Lindholm Auto har lavet nogle brugt-bil-tests på Lindholm TV, og jeg var imponeret over, hvor godt batterierne holder, selv med hård ladning.
Ja, det har jeg også lidt tænkt over.
Men hvis vi kan spare ca 50.000,- på at have gratis lader, så skal det være et ret godt brugt bils tilbud
-
@folfdk Jeg indser nu, at jeg bare antog, at i ville bruge primært hjemmeladning - beklager.
Det er fair nok, jeg havde jo ikke beskrevet situationen, og for mange er det en mulighed.
Vi bor så i rækkehuse hvor individuelle ladere ikke rigtigt kan lade sig gøre.
Men grundejerforeningen har investeret i ladere på parkeringspladsen, og der er en større gruppe elbils brugere, så de lokale muligheder er fine (også med Clever ladestandere eller deres samarbejdspartnere tæt på)
-
@Trine_DK
Vi har været ude at køre i en Skoda Elroq i går, og overvejer Kia EV6 og Renault Scenic...
VW iD.4 måske. Men det er også noget med at give den rigtige størrelse bil og prisklasse.Vi har adgang til Clever lader på arbejde og meget tæt på herhjemme, og skal for det meste ikke lade undervejs, så jeg forventer ikke der store udfordringer den vej rundt.
På motorveje til de længere ture, der har jeg ikke tjekket, men jeg forestiller mig der er godt med muligheder
@Trine_DK @folfdk vi købte en R5 med et års clever abonnement sidste år. Vi har vores egen ladestander som kan interagere med solcellerne. så vi har ladet 5eren ved clever ude det fungerer fint også på motorvejen. Året med gratis strøm sluttede 1/6 og vi lader nu to biler hjemme uden problemer, men alt er jo nemmere om sommeren
. Ud over 5’eren har vi en megane fra ‘22 og er nærmest blevet Renault fans. -
Muligvis en Skoda Elroq.
Hjernen koger over

@folfdk jeg kan på det varmeste anbefale Elroq. Fik selv en i april i år, og er super-glad for den.
Clevers abb. kan være smart, specielt med jeres 60.000 km/år. Jeg regnede en del på det, men jeg lader meget sjældent ude i byen. Og det er det, der gør forskellen. Lader du stort set altid hjemme, skal der køres meget, før et abb. hos Clever kan betale sig. 60000km/år er i min bog meget

Vi sagde ja tak til et gratis år med "strøm ude i byen", og så har vi en ladeboks hjemme. Der er nemlig også en ellert #2 der skal lades, og så kan Clevers ladeboks ikke betale sig.
-
@Trine_DK @folfdk vi købte en R5 med et års clever abonnement sidste år. Vi har vores egen ladestander som kan interagere med solcellerne. så vi har ladet 5eren ved clever ude det fungerer fint også på motorvejen. Året med gratis strøm sluttede 1/6 og vi lader nu to biler hjemme uden problemer, men alt er jo nemmere om sommeren
. Ud over 5’eren har vi en megane fra ‘22 og er nærmest blevet Renault fans.@folfdk sig til hvis du gerne vil have argumenter for en fransk bil, jeg spurgte manden om hvornår det var vi købte meganen, fortalte hvorfor og nu sender han mig gode Renault pointer
. Fx er de nogle af de bedste til ikke at samle dine data. Som sagt vi er gået fra at være en “Aldrig fransk bil” familie, til Renault fans
. @Trine_DK -
Muligvis en Skoda Elroq.
Hjernen koger over

@folfdk Vi vil også gerne skifte, men har det "problem" at vi kun kører ca. 13000 om året, fordi vi bor tæt på vores arbejdsplads.
Har også kigget på Skoda Elroq, Kia EV6, men nu ser den nye Cupra Raval ud til at være et godt alternativ.
-
@folfdk Vi vil også gerne skifte, men har det "problem" at vi kun kører ca. 13000 om året, fordi vi bor tæt på vores arbejdsplads.
Har også kigget på Skoda Elroq, Kia EV6, men nu ser den nye Cupra Raval ud til at være et godt alternativ.
Ville også gerne skifte, men har et ret lille kørselsbehov. 10000 - 15000 og året.
Og jeg synes det er et kæmpe problem med de miljømæssige og menneskelige konsekvenser i processen med at lave batterierne.
Og den massive indsamling af data. Udnyttelse og bidrag til endnu større datacentre
Såh???