Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
Kære danskere på Mastodon

På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith jeg ville elske at se indhold om kunst og udstillinger her på Mastodon

-

Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg vil i hvert fald gerne følge med.
Især vil jeg gerne følge med i hvilke aktiviteter I laver jeg kan tage mine (små) børn med i.Om I kommer i problemer? Det tror jeg ikke. Men bemærk at nogle servere kan synes I er for tæt på et firma til at have jer boende. Men det kan I komme uden om ved enten at læse vilkårene for der hvor I opretter jer - eller endnu bedre: opret jeres egen server.
Og så så jeg også gerne sådan et initiativ sprede sig til naturhistorisk (igen. børn)
-
@jonassmith Jeg vil i hvert fald gerne følge med.
Især vil jeg gerne følge med i hvilke aktiviteter I laver jeg kan tage mine (små) børn med i.Om I kommer i problemer? Det tror jeg ikke. Men bemærk at nogle servere kan synes I er for tæt på et firma til at have jer boende. Men det kan I komme uden om ved enten at læse vilkårene for der hvor I opretter jer - eller endnu bedre: opret jeres egen server.
Og så så jeg også gerne sådan et initiativ sprede sig til naturhistorisk (igen. børn)
@svuorela Tak, gode tanker. Vi er nok ikke helt klar til egen server, men man kunne jo fint forestille sig en fælles dansk kultur-server på et tidspunkt.
Prikker gerne til gode naturhistorie-kolleger på den anden side af vejen.
Og råd noteret: Læs vilkår
-
@jonassmith jeg ville elske at se indhold om kunst og udstillinger her på Mastodon

@seraf Godt at høre! Vi har en del at sige om netop de emner

-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Mon ikke det indtil videre også vil være et spørgsmål om I ønsker at gå forrest med det gode eksempel og så leve med, at rækkevidden vil være meget begrænset? Kender ikke tal for danskere på Mastodon, men mon ikke det stadig er en dråbe i havet sammenlignet med de mere etablerede sociale medier. Så det eneste problem jeg kan se, udover evt. tekniske, er, om I kan afsætte tid til at nå så smalt et publikum. Men personligt håber jeg I kan og dermed inspirerer andre til at følge trop.
-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
@jonassmith Mon ikke det indtil videre også vil være et spørgsmål om I ønsker at gå forrest med det gode eksempel og så leve med, at rækkevidden vil være meget begrænset? Kender ikke tal for danskere på Mastodon, men mon ikke det stadig er en dråbe i havet sammenlignet med de mere etablerede sociale medier. Så det eneste problem jeg kan se, udover evt. tekniske, er, om I kan afsætte tid til at nå så smalt et publikum. Men personligt håber jeg I kan og dermed inspirerer andre til at følge trop.
@mikill Vi kommer i hvert fald ikke til at begrunde initiativet med rækkevidde
Tid/ressourcer er selvfølgelig det centrale problem, men der findes jo trods alt også andre hensyn – herunder vores ambitioner om åbenhed og tilgængelighed.
Der er også den fodnote, at vi går meget op i at bruge data på tværs af platforme, og Mastodon er jo en langt mere åben arkitektur end andre sociale medier. Ikke gennemtænkt, men det kunne godt give ressource-gevinster. -

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg tænker mange her på fediverset vil elske at kunne følge SMK. Om udstillinger og arrangementer, udgivelser og hvad I nu laver. Jeg vil i alt fald sætte stor pris på det!
-
T tofticles@helvede.net shared this topic
-
@jonassmith Jeg tænker mange her på fediverset vil elske at kunne følge SMK. Om udstillinger og arrangementer, udgivelser og hvad I nu laver. Jeg vil i alt fald sætte stor pris på det!
@anderslund Skønt! Overvejer lidt hvad fokus skal være... nyt om arrangementer osv. eller evt. lidt mere nørdet fokus på den fælles danske kunstsamling – nye erhvervelser, nye værker ophængt, ny viden om kunsten...
-
@anderslund Skønt! Overvejer lidt hvad fokus skal være... nyt om arrangementer osv. eller evt. lidt mere nørdet fokus på den fælles danske kunstsamling – nye erhvervelser, nye værker ophængt, ny viden om kunsten...
@jonassmith I alt fald I min beskedne omgangskreds her er der mange kuturelt interesserede og kritisk tænkende mennesker, så lidt nørdet er jo godt, udover almindelig public service

-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg ville helt sikkert følge, hvis jeg opdagede at I var kommet på, og nu hvor jeg ikke længere kører forbi med bussen den vej, ville jeg måske igen opdage, når der var en udstilling, der kunne interessere mig.
-
@jonassmith Jeg ville helt sikkert følge, hvis jeg opdagede at I var kommet på, og nu hvor jeg ikke længere kører forbi med bussen den vej, ville jeg måske igen opdage, når der var en udstilling, der kunne interessere mig.
@hunspirillen Vi skal sørge for at pinge dig, hvis vi går på

-
B bogwitch@social.data.coop shared this topic
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg kan se, at du har sørget for, at der er alt-tekst på billedet. Det er rigtig godt, for så vil der være flere brugere, der booster opslaget.
Udover opslag om skiftende arrangementer og udstillinger vil opslag med kunst fra museets permanente samlinger helt sikkert være et hit herinde, især hvis de er ledsaget af gode forklaringer. Mastodon-brugerne er generelt meget nørdede og sætter pris på at få ny viden. Se fx @ninawillburger som laver opslag om arkæologiske genstande.
-
@jonassmith @anderslund
Nyt om arrangementer lyder mere som et RSS feed.Jeg ville dele det op sådan at hvis det er envejs kommunikation, er det nok mere webside og/eller et RSS feed. Herinde vil jeg forvente mere tovejs.
Og for dem der foretrækker at læse deres nyhededsfeed i deres Mastodon app, findes der RSS til Mastodon bridges.
-
@jonassmith Jeg kan se, at du har sørget for, at der er alt-tekst på billedet. Det er rigtig godt, for så vil der være flere brugere, der booster opslaget.
Udover opslag om skiftende arrangementer og udstillinger vil opslag med kunst fra museets permanente samlinger helt sikkert være et hit herinde, især hvis de er ledsaget af gode forklaringer. Mastodon-brugerne er generelt meget nørdede og sætter pris på at få ny viden. Se fx @ninawillburger som laver opslag om arkæologiske genstande.
@saederup @ninawillburger Glad for at du lægger mærke til min alt-tekst
Og ja, jeg er nok enig, opslag om samlingen giver mening på mange måder – også fordi man så digitalt kan formidle ting, man ikke også kan finde på det fysiske museum (hvor under 1% af samlingen er fremme). Tak for input. -

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg tænker da at I skal formidle alt det I plejer at formidle på diverse sociale platforme. Det er jo ikke sådan at man ikke må have det samme indhold flere forskellige steder.
Personligt synes jeg jo det er naturligt at man som firma eller institution, møder sine brugere der hvor de nu en gang er, men at man bør (ikke mindst for ens egen skyld) sørge for *også* at have en tilgængelig kanal på en åben platform hvor man har bedre kontrol over regler og indhold.
-
@jonassmith @anderslund
Nyt om arrangementer lyder mere som et RSS feed.Jeg ville dele det op sådan at hvis det er envejs kommunikation, er det nok mere webside og/eller et RSS feed. Herinde vil jeg forvente mere tovejs.
Og for dem der foretrækker at læse deres nyhededsfeed i deres Mastodon app, findes der RSS til Mastodon bridges.
@leeloo @jonassmith Der findes garanteret rigtig mange RSS-feeds jeg (og andre) ikke kender til, men som jeg gerne ville følge. Det kan være en grund til at poste på sociale medier i sig selv. Eller at oprette en bro til sit feed

-
@jonassmith @anderslund
@leeloo @anderslund Yes, god pointe. Vi har faktisk i forvejen kalenderfeeds: https://www.smk.dk/article/smk-json-feeds/ (godt nok ikke RSS p.t., men det kunne laves om).
Og ja til 2-vejs herinde, det er trods alt det mest interessante. -

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Det lyder da som en god idé! Det behøver jo ikke være så meget andet end "Her er hvad der sker på SMK i marts" eller lignende posts. Det kunne også være korte opslag om kunstnere eller initiativer på SMK
-
@jonassmith Det lyder da som en god idé! Det behøver jo ikke være så meget andet end "Her er hvad der sker på SMK i marts" eller lignende posts. Det kunne også være korte opslag om kunstnere eller initiativer på SMK
@munin Tak for input,
. Og ja, det skal jo heller ikke overtænkes. Vi kan jo også altid justere løbende. -
@leeloo @anderslund Yes, god pointe. Vi har faktisk i forvejen kalenderfeeds: https://www.smk.dk/article/smk-json-feeds/ (godt nok ikke RSS p.t., men det kunne laves om).
Og ja til 2-vejs herinde, det er trods alt det mest interessante.@jonassmith @leeloo I alt fald min RSS-læser (Nextcloud RSS) kan ikke læse json-feedet, fwiv.